Home | ΤΕΧΝΙΚΑ | ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ | Ελαστικά 25mm – Mόδα ή Eπάνασταση;

Ελαστικά 25mm – Mόδα ή Eπάνασταση;

25αρια ελαστικά

Μια τάση στην τεχνολογία του ποδηλάτου που ξεκίνησε από το 2013, έφερε στην αγορά ζάντες με μεγαλύτερο εύρος και ελαστικά με μεγαλύτερο πλάτος, συνοδευόμενη με την πρόοδο των ελαστικών με σαμπρέλα (clincher).

 

Από τον Γρηγόρη Σιμιτζή

Είναι κοινότυπο και σύνηθες σήμερα να δεις ελαστικά πλάτους 25mm να χρησιμοποιούνται από Pro Tour ομάδες, κάτι που φάνταζε αδιανόητο πριν από μερικά χρόνια.
Μέχρι και σήμερα, καθώς είναι δύσκολο να αποδεχτούμε μια τέτοια αλλαγή, πιστεύαμε ότι όσο πιο στενό το ελαστικό, τόσο γρηγορότερο ήταν. Ειδικά όταν οι αναβάτες είχαν ως μόνον αντίπαλο το χρόνο στους αγώνες χρονομέτρησης, ελαστικά 18mm έκαναν την εμφάνισή τους. Όσο πιο στενό, τόσο πιο αεροδυναμικό και επειδή υπήρχε λιγότερο υλικό στο λάστιχο, το βάρος μειωνόταν κατά πολύ. Δεν χρησιμοποιούνταν όμως τα στενά ελαστικά μόνο σε ειδικές περιστάσεις, πολύ αναβάτες έβγαζαν όλη τη χρονιά, προπονήσεις και αγώνες με 21mm.
Μία με δύο φορές το χρόνο, οι αναβάτες εμπιστεύονταν ένα ευρύτερο ελαστικό, όταν έφτανε η εποχή του Γύρου της Φλάνδρας και του Paris-Roubaix. To 2006 συγκεκριμένα, συζητήθηκε πολύ, η εικόνα του ποδηλάτου του George Hincapie, με 26mm ελαστικά στις κλασικές.
Σήμερα, και συγκεκριμένα από τo Giro του 2012 που έγιναν οι πρώτες απόπειρες, οι Αrgos-Shimano, Blanco, BMC Racing, FDJ, Omega Pharma-QuickStep, Orica-Greenedge, Radioshack-Leopard και SKY τρέχουν με 25mm ελαστικά. Γιατί όμως; Η μεγαλύτερη πρόσφυση είναι μια εξήγηση. Όμως υπάρχουν πολλά περισσότερα από την πρόσφυση μόνον. Ενδεικτικά σε ερώτηση που δέχτηκε ο Koen de Kort της Argos Shimano, για τη νέα τάση στα 25mm ελαστικά δήλωσε: «Πήγαμε από 21mm στα 23mm και τώρα στα 25mm ελαστικά, μέσα στις τελευταίες περιόδους. Νέα έρευνα μας δείχνει ότι τα 25mm έχουν μικρότερο συντελεστή αντίστασης κύλισης και έχω την αίσθηση πως δίνουν περισσότερη άνεση και πρόσφυση, έτσι είναι μια καθαρά θετική αλλαγή».

 


Όμως η άποψη ενός Pro δε μας αρκεί μιας και αν ρωτήσουμε το Bauke Molema της Belkin θα μας πει πως και το να οδηγείς χωρίς χούφτες άνετο είναι… Έτσι για να βρούμε τελικά ποια είναι η αλήθεια στο μέγεθος των ελαστικών προσεγγίσαμε και μία επιστημονική εμπεριστατωμένη θέση. Έχουμε και λέμε λοιπόν: αντίσταση κύλισης είναι η αντίσταση που συναντά ένας τροχός, στην κύλισή του πάνω από ένα εμπόδιο στην πορεία του. Όσο πιο ομαλός ο δρόμος, τόσο χαμηλότερη η αντίσταση. Σε αντίθεση με την αεροδυναμική, αυτό είναι μια γραμμική δύναμη που αυξάνεται σύμφωνα με την ταχύτητα. Τα φαρδύτερα ελαστικά έχουν χαμηλότερη αντίσταση κύλισης; Πιθανώς, καθώς είναι σε θέση να εναρμονιστούν περισσότερο με το δρόμο, αλλά αυτό εξαρτάται από την πίεση του ελαστικού κυρίως. Καθώς ο τροχός κυλά πάνω στην άσφαλτο, το ελαστικό παραμορφώνεται συνεχώς καθώς διασχίζει την επιφάνειά της.
Λέγεται ότι τα ελαστικά κερδίζουν αγώνες, και όταν έχεις κερδίσει αγώνες με 23mm ελαστικά, καταλαβαίνω απόλυτα την απροθυμία κάποιου να δοκιμάσει κάτι άλλο. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι υπάρχει μια σαφής διαφορά μεταξύ του «κερδίζω ένα World Tour και κερδίζω σε έναν τοπικό αγώνα».
Και αν σκέφτεστε όπως σκεφτόμαστε οι περισσότεροι, η επιλογή των ελαστικών για έναν τοπικό αγώνα ή circuit, επηρεάζεται πιθανότερα από το τι κέρδισε σε έναν Γύρο 20 και ημερών. Αυτό δε σημαίνει ότι ακολουθούμε όλοι τις τάσεις και τις επιλογές των pro, αλλά είναι αναπόφευκτο να επηρεαζόμαστε αρκετά από εκεί και πολλές φορές χωρίς να λάβουμε υπόψη πως άλλο το να αγοράζεις και να φοράς τα προϊόντα της τάδε ομάδας και άλλο να καβαλάς τα προϊόντας της τάδε ομάδας πάλι…
Κατά τη γνώμη του Wolf Vormwalde, υπευθύνου έρευνας και ανάπτυξης της Continental, οι δοκιμές και η εμπειρία τους δείχνουν πως τα 25mm ελαστικά έχουν μικρότερη αντίσταση κύλισης από ένα 23 χιλιοστών ελαστικό στην ίδια πίεση αέρα. Σε ίση πίεση λοιπόν, το 25mm ελαστικό έχει φαρδύτερη αλλά μικρότερη επιφάνεια επαφής, ενώ ένα 23mm ελαστικό έχει μια πιο ευέλικτη αλλά μεγαλύτερο σημείο επαφής.
Όπως μπορούμε να δούμε και από το σχεδιάγραμμα της Continental, λιγότερη ενέργεια θα σπαταληθεί στην παραμόρφωση του ελαστικού των 25mm σε ίση πίεση με ένα 23mm. Και σε πιο στοιχειώδεις όρους και απλά ελληνικά, αυτό σημαίνει ότι θα πάει πιο γρήγορα. Ταχύτητα, άνεση και πιο προσιτός χειρισμός δεν είναι κακά.
Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι τα ελαστικά 25mm δεν έχουν οποιοδήποτε μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, υπάρχει το βάρος. Ο κύριος Vormwalde εκτιμά ότι τα 25 mm ελαστικά έρχονται με ένα πέναλτι όπως το χαρακτηρίζει, με αύξηση του μέσου βάρους κατά 40 γραμμάρια ανά τροχό. Προφανώς, το προστιθέμενο βάρος στην περίμετρο του τροχού δεν είναι και κάτι καλό. Το πραγματικό ερώτημα βρίσκεται, αν το αρνητικό ατού του υπερκαλύπτεται από το θετικό της μείωσης της συνολικής αντίστασης κύλισης; Οι ειδικοί του είδους λένε πως μόνον οι κορυφαίοι σπρίντερ και ανηφορίστες έχουν να φοβηθούν κάτι σε αυτήν την παράμετρο. Και λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των ομάδων που οδηγεί 25mm ελαστικά από το Giro του 2012 και έπειτα, μάλλον δεν έχουν και μεγάλο πρόβλημα.
Στη συνέχεια υπάρχει και ο «πονοκέφαλος» της αεροδυναμικής. Ανάλογα με τον τροχό, για παράδειγμα, σε ένα Smart System ENVE στεφάνι, ένα λάστιχο 25mm θα τοποθετηθεί καλύτερα στο προφίλ του στεφανιού. Αλλά σε ένα στεφάνι αλουμινίου 19mm, το 25 χιλιοστών ελαστικό δεν θα είναι τόσο ευνοϊκό. Τον τελευταίο καιρό, όμως, έχει αναφερθεί ότι μερικές ομάδες οδηγούν με 25mm ελαστικά πίσω και 23mm μπροστά, αν και, αυτό το αντιμετωπίζω με καχυποψία. Στην πραγματικότητα, θα είχε νόημα σε τροχούς SES, όπως της ENVE που το μέγεθος των στεφανιών διαφοροποιείται από μπροστά-πίσω. Για να κλείσουμε το θέμα της αεροδυναμικής θεωρώ πως δεν υπάρχει κάποια απόλυτη αρχή. Τα νούμερα και η εξοικονόμηση ενέργειας από το μέγεθος του ελαστικού εδώ, εξαρτάται από τη μορφολογία και το φάρδος του στεφανιού κατά πολύ. Σε προσωπική μας επαφή με τον Christopher Ridder, υπεύθυνο πωλήσεων της ENVE, όταν ρωτήθηκε για την αποδοτικότερη διάσταση ελαστικού, δήλωσε πως ανά μοντέλο διαφοροποιείται. «Έχουμε οδηγηθεί μέσα από τις δοκιμές μας, στην αεροδυναμική σήραγγα, πως τα 23mm ελαστικά είναι πιο αποτελεσματικά στα στεφάνια 3.4 clincher. Αυτό δε σημαίνει πως είναι το πιο ιδανικό ελαστικό, αν αναλογιστούμε τη μορφολογία του δρόμου και αν ο αναβάτης προτιμά την άνεση. Ένα ζευγάρι 25mm ελαστικών παρέχει μια περισσότερο άνετη οδήγηση, καθώς παρέχει και μια πιο φυσική απορρόφηση των κραδασμών,» δήλωσε από την Ogden και την πολιτεία Utah.
Τέλος, υπάρχουν και τα υψηλά γράμματα στην υπόθεση ή αλλιώς ένα κρυφό ελάττωμα στην αντίληψη και προσέγγιση της επιστήμης. Ίσως παρατηρήσατε ότι αναφερόμαστε στα οφέλη των 25mm με την εξής μέχρι στιγμή ρήτρα, «στην ίδια πίεση», τι συμβαίνει όμως όταν οι πιέσεις αλλάξουν; Οι περισσότεροι αναβάτες που προτιμούν 25mm ελαστικά έχουν την τάση να μειώνουν την πίεση σε αυτά. Ο λόγος βρίσκεται στην αύξηση της άνεσης, αλλά αυτή η άνεση επηρεάζει τα οφέλη της μείωσης στην αντίσταση κύλισης. Με ένα λάστιχο 25mm, δίνεται η αίσθηση πίεσης που έχει ένα 23mm, με σημαντικά χαμηλότερη πίεση όμως, που αφαιρεί αποτελεσματικά ένα μεγάλο μέρος των κραδασμών και την αίσθηση της ασφάλτου στα χέρια. Στη χαμηλότερη πίεση ενός 25mm λάστιχο, δεχόμαστε την οδήγηση με ένα βαρύτερο ελαστικό, χάνοντας μέρος από τα πολλά οφέλη του, κερδίζοντας όμως στην άνεση.
«Είναι μέρος της ομορφιάς του φαρδύτερου ελαστικού. Μπορείτε να το οδηγήσετε σε χαμηλότερη πίεση και να αισθάνεστε πιο ήπια την οδήγηση και με περισσότερη άνεση. Όταν δε, είναι η στιγμή του αγώνα, απλά προσθέτετε λίγο περισσότερο αέρα. Αν πάτε με τους αριθμούς των εργαστήριων, με ένα ελαστικό 19mm και ένα 25mm, και με τα δύο φουσκωμένα στα 9 bar psi σε έναν αγώνα χρονομέτρησης 40 χλμ., θα κερδίσετε με τα ελαστικά 25mm, 50 δευτερόλεπτα. 50 δευτερόλεπτα μόνον από τη μείωση της αντίστασης κύλισης,» συμπληρώνει ο Vormwalde. Δεν είναι άλλωστε τυχαίες οι επιλογές του παγκοσμίου πρωταθλητή ατομικής και ομαδικής χρονομέτρησης Tony Martin, για φαρδύτερα ελαστικά και clincher στεφάνια στους αγώνες χρονομέτρησης.

Σμπέρασμα;
Όταν μιλάμε για προπόνηση και ευθεία, το μισό World Tour φοράει 25mm. Δεν αναφέρομαι σε Paris-Roubaix και Φλάνδρα μιας και εκεί πλέον τα 28mm και 30mm φαίνονται να είναι το παρόν και το μέλλον. Το αυξημένο κράτημα και η μικρότερη αντίσταση έρχονται με πλάτος… Εντάξει καταλαβαίνω πως ο Marco Pantani το 37’35’’ το έκανε με 21mm, αλλά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης με αυτόν το θρύλο και οι συγκρίσεις με το παρελθόν δεν είναι δίκαιες. Τα σύγχρονα ποδήλατα είναι πολύ πιο ευέλικτα και ακόμη ελαφρύτερα, oπότε μπορείτε με ένα ελαστικό 25mm να προσθέσετε στην αποδοτικότητα και την άνεση του ποδηλάτου, αφού πλέον τα κιλά των ποδηλάτων δεν αποτελούν μεγάλο πρόβλημα.
Υπάρχει εν τέλη μεγάλη διαφορά; Πιθανώς όχι, αλλά ο καθένας κυνηγά στα όρια την απόδοση, ειδικά όταν μιλάμε για αγωνιστική ποδηλασία που πολλά κρίνονται σε λεπτομέρειες. Η επανάσταση, αν θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε έτσι, είναι στην περιστροφή του τροχού, με τη διαφορά των δύο χιλιοστόμετρων που κερδίζει το 25αρι ελαστικό. Το πλάτος του ελαστικού επίσης εξαρτάται απόλυτα από το στεφάνι, carbon-αλουμίνιο, clincher-tubular, φαρδύ-στενό. Οι ομάδες που τρέχουν με 25mm ελαστικά είναι συχνά εκείνες που οι τροχοί τους είναι φαρδύτεροι. Ομάδες όπως η Movistar που χρησιμοποιεί τις Campagnolo Bora, που είναι στενές ρόδες, τις ντύνει με 23αρια λάστιχα. Η πίεση, η γόμα των ελαστικών που χρησιμοποιούνται, η κατάσταση των δρόμων, η σαμπρέλα-όταν μιλάμε για clincher-και πολλά άλλα ακόμα παίζουν το ρόλο τους.
Τίποτα δεν είναι πιο εξατομικευμένο στα ποδήλατά μας από τα ελαστικά, είτε πρόκειται για την πίεση του αέρα, το πέλμα ή το πλάτος. Εάν το πλαίσιο σας έχει την ανοχή για ένα 25mm ελαστικό θα σας συνιστούσα να τους δώσετε μια ευκαιρία. Οι κανόνες και τα νούμερα δεν είναι οι νόμοι. Μετά από όλα, και μια σύντομη ματιά στην ιστορία και την πορεία του πλάτους των ελαστικών θα επιβεβαιωθεί ότι η αντίθεση έρχεται πάντα πριν την αλλαγή και πως τα φαρδιά ελαστικά ήρθαν και θα μείνουν!

Δείτε επίσης

ταξίδι με ποδήλατο

Ταξίδι με ποδήλατο: Είναι θέμα οργάνωσης

 Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για να ξεκινήσετε – και να φτάσετε! Μέχρι πού μπορείτε ...

Συμβουλές για νέους ποδηλάτες

Απλές συμβουλές για να απολαμβάνετε το ποδήλατο στην πόλη Είστε από εκείνους που τους τελευταίους ...

Επιλέγοντας το σωστό μέγεθος στο παιδικό ποδήλατο

Προσοχή στο μέγεθος του παιδικού ποδηλάτου! Το παιδικό ποδήλατο δεν είναι… παιχνίδι και γι’ αυτό ...

Αφήστε μια απάντηση

mbike.gr

Pin It on Pinterest