Home | Αρχική | Πόνοι από τη σέλα: Πώς να τους αποφύγω;

Πόνοι από τη σέλα: Πώς να τους αποφύγω;

Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις

Η σέλα αποτελεί ένα από τα τρία σημεία επαφής του αναβάτη με το ποδήλατο και τόσο η σωστή επιλογή μοντέλου όσο και η σωστή ρύθμισή της παίζουν καταλυτικό ρόλο στην οδηγική ευχαρίστηση και την απόδοση.

Φωτό: SCOTT/Brazo de Hierro

Αυτό που αρχικά πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως, όταν ο αναβάτης πεταλάρει καθιστός, το βάρος του διαμοιράζεται στη σέλα, τα πετάλια και το τιμόνι του ποδηλάτου. Εφόσον ο αναβάτης κάθεται σωστά επάνω στο ποδήλατο, το 15% περίπου του βάρους του πρέπει να φορτίζει το τιμόνι και το υπόλοιπο ποσοστό να διαμοιράζεται στη σέλα και τα πετάλια.

Τότε και μόνο τότε ο αναβάτης είναι σε θέση – με τη βοήθεια ενός έμπειρου fitter και όχι ενός πωλητή καταστήματος – να επιλέξει την κατάλληλη σέλα για την ανατομία του, το οδηγικό στιλ, την ευλυγισία και το επίπεδο της φυσικής του κατάστασης.

Ο λόγος που αναφέρουμε το επίπεδο της φυσικής κατάστασης είναι γιατί όσο περισσότερα watts παράγει ο αναβάτης τόσο λιγότερο βάρος ασκεί το σώμα του στη σέλα.

Τι σημαίνει σωστή ρύθμιση της σέλας;

Η σωστή ρύθμιση της σέλας έχει να κάνει, κατά κύριο λόγο, με το ύψος και την κλίση.
Το πιο συνηθισμένο λάθος που παρατηρείται, ακόμα και σε έμπειρους αναβάτες, είναι πως, θέλοντας να μεγιστοποιήσουν την απόδοση, τοποθετούν τη σέλα πιο ψηλά από το επιθυμητό όριο με αποτέλεσμα να μη διανέμεται σωστά το βάρος του σώματος στη σέλα και τα πετάλια. Αναπόφευκτα, ασκείται περισσότερη πίεση στα καθιστικά οστά και στην ευαίσθητη περιοχή και εμφανίζονται ανεπιθύμητοι πόνοι.
Ανάλογο πρόβλημα δημιουργεί και η αρνητική κλίση της σέλας στα χέρια του αναβάτη, καθώς το βάρος του δεν υποστηρίζεται σωστά και μεταφέρεται προς τους καρπούς και τους ώμους.

Πώς επιλέγω το κατάλληλο μοντέλο;

Όπως προείπαμε, το σχήμα της σέλας σχετίζεται με την ανατομία, το οδηγικό στιλ, την ευλυγισία και το επίπεδο φυσικής κατάστασης του αναβάτη.

Φάρδος
Αρχικά, ο αναβάτης πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο φάρδος. Το φάρδος της σέλας σχετίζεται με το φάρδος των καθιστικών οστών του αναβάτη.
Υπάρχουν αρκετά συστήματα διαθέσιμα στην αγορά που υπολογίζουν το φάρδος των καθιστικών οστών και διευκολύνουν τον αναβάτη να επιλέξει το σωστό φάρδος σέλας για την ανατομία του, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί κανόνα.

 

 

Σχήμα
Εφόσον, ο αναβάτης έχει επιλέξει το κατάλληλο, για την ανατομία του, φάρδος, καλείται αμέσως μετά να βρει και το κατάλληλο σχήμα σέλας. Το σχήμα σχετίζεται με την ευλυγισία, το οδηγικό στιλ και τη θέση οδήγησης του αναβάτη επάνω στο ποδήλατο.

Η ευλυγισία της σπονδυλικής στήλης του αναβάτη (spine flexibility) και το πόσες μοίρες περιστρέφεται η λεκάνη κατά το πεταλάρισμα (pelvic rotation) συνδέονται άρρηκτα με την άνεση της σέλας.

Δηλαδή, διαφορετικό σχήμα θα επιλέξει ένας αναβάτης που δεν έχει υψηλή ευλυγισία, παρουσιάζει υψηλό pelvic rotation και, προφανώς, έχει τοποθετηθεί σε θέση οδήγησης Comfort – εστιάζοντας στην άνεση και διαφορετικό ένας πιο ευλύγιστος αναβάτης που δεν παρουσιάζει pelvic rotation κατά το πεταλάρισμα και έχει τοποθετηθεί σε θέση Competition – εστιάζοντας στην απόδοση και την αεροδυναμική.

Το flat σχήμα σέλας ενδείκνυται για επιθετικούς, ευλύγιστους (μηδέν pelvic rotation) και ελαφριούς αναβάτες καθώς επιτρέπει την τοποθέτηση του σώματος σε διαφορετικές θέσεις, ανάλογα με τις απαιτήσεις.

Οι σέλες που φέρουν «κανάλι» στη μέση δεν αποτελούν κάτι το ξεχωριστό ούτε έχουν πλεονέκτημα ως προς την άνεση. Αποτελούν απλά πρόταση των εταιρειών και θεωρητικά έχουν σχεδιαστεί να ασκούν λιγότερη πίεση στην ευαίσθητη περιοχή. Η επιλογή τους είναι καθαρά υποκειμενική.

Padding (μαξιλαράκι)
Τα ίδια περίπου που ισχύουν για το σχήμα, ισχύουν και για το padding της σέλας. Ένας πιο βαρύς και λιγότερο ευλύγιστος αναβάτης, φέρει πιο όρθια θέση κορμού και συνεπώς χρειάζεται περισσότερο padding στη σέλα καθώς ασκείται μεγαλύτερη πίεση στα καθιστικά οστά.

Σημαντικό ρόλο στην άνεση της σέλας παίζει και το padding του σορτς – πόσο ενισχυμένο και ποιοτικό είναι, όπως και η εφαρμογή του. Το σορτς πρέπει να εφαρμόζει τέλεια στο σώμα του αναβάτη για να μη μετακινείται το μαξιλαράκι κατά το πεταλάρισμα.

Πριν καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως μία σέλα δεν μας κάνει, πρέπει πρώτα να είμαστε σίγουροι πως είναι σωστά ρυθμισμένη. Επίσης, όταν δοκιμάζουμε μία σωστά ρυθμισμένη σέλα, πρέπει να την οδηγήσουμε τουλάχιστον τρεις φορές, για να μπορέσουμε να συμπεράνουμε αν μας βολεύει κι αν θα βγάλει πόνους ή όχι.

Συνοψίζοντας
Η επιλογή της κατάλληλης σέλας δεν είναι εύκολη υπόθεση και η πληθώρα των διαθέσιμων επιλογών στην αγορά την κάνει ακόμα πιο σύνθετη. Αποτελεί συνάθροιση παραγόντων (ανατομία, ευλυγισία, φυσική κατάσταση, οδηγικό στιλ, σωστή ρύθμιση) και, σε κάθε περίπτωση, η πραγματοποίηση μίας ειδικής μέτρησης μαζί με την καθοδήγηση ενός έμπειρου fitter θα βοηθήσει τον αναβάτη να βρει το σωστό μοντέλο ώστε να μπορεί να απολαμβάνει αποδοτικά και χωρίς ενοχλήσεις το πανέμορφο άθλημα της ποδηλασίας.

Δείτε επίσης

Alaphillipe

Alaphilippe: η σφραγίδα του πρωταθλητή

Μια σημαντική νίκη για τον Γάλλο Παγκόσμιο Πρωταθλητή Ο Julian Alaphillipe ολοκλήρωσε χθες την «τριλογία» ...

Ξεκίνησε από την Θεσσαλονίκη ο ΔΕΗ Διεθνής Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας

O Γιούρι Λεϊτάο νικητής του ατομικού χρονομέτρου στη νέα παραλία Θεσσαλονίκης O ΔΕΗ Διεθνής Ποδηλατικός ...

H σύνθεση της Εθνικής μας για τον ΔΕΗ Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας

Η σύνθεση της Ελλάδας για τον Γύρο: Αρβανίτου-Γιαννούτσος-Δράκος-Ηλίας-Τζωρτζάκης-Vila, με αναπληρωματικούς Δούζα, Κορτσιδάκη και Ζέγκλη Ανακοινώθηκαν ...

mbike.gr

Pin It on Pinterest