Όλο και περισσότερο ακούμε για την ακαμψία των πλαισίων και όλοι οι κατασκευαστές λένε ότι τα ποδήλατά τους είναι άκαμπτα. Είναι;
Η ακαμψία σε ένα πλαίσιο αποτελεί ζητούμενο, ώστε το πλαίσιο να μεταφέρει στο μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό τη δύναμη του αναβάτη στον πίσω τροχό. Η ακαμψία ενός πλαισίου μπορεί να χωριστεί σε τρεις επί μέρους συνιστώσες, την οριζόντια ακαμψία, την πλευρική και την κατακόρυφη. Αυτή που μας ενδιαφέρει περισσότερο είναι η οριζόντια ακαμψία η οποία συμπίπτει με το νοητό άξονα στον οποίο μεταφέρεται η δύναμη, μέσω της αλυσίδας, στη ρόδα. Ένα πλαίσιο το οποίο «λυγίζει»-απορροφά μέρος της δύναμης του ποδηλάτη, η οποία χάνεται τελικά ως θερμότητα. Έτσι, ένα ποσοστό της ισχύος δε μεταφράζεται ποτέ σε αύξηση της ταχύτητας και τσάμπα κουραζόμαστε. Η κατασκευή ενός πάρα πολύ άκαμπτου πλαισίου δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα από τεχνικής άποψης αλλά υπάρχει ο μόνιμος περιορισμός του βάρους. Όταν όλοι ζητούν από τις εταιρίες ποδηλάτων να έχουν πλαίσια της τάξης του ενός κιλού ή και λιγότερο τότε ξαφνικά υπάρχει πρόβλημα. Ναι, η τεχνολογία έχει προχωρήσει, ναι, γίνονται μελέτες μηχανικής, οι οποίες δεν υπήρχαν πριν από 50 χρόνια αλλά το βάρος των πλαισίων έχει πέσει πάρα πολύ από τότε που ζύγιζαν 5 κιλά και η χρυσή τομή ανάμεσα σε αυτούς τους δύο παράγοντες ακόμα αναζητείται. Η απάντηση των εταιριών, η οποία είναι λίγο έως πολύ μαρκετίστικη, είναι ο λόγος της ακαμψίας προς το βάρος. Δύο παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν με πολύ διαφορετικό τρόπο την ποδηλασία αλλά σχετίζονται όταν μπαίνει το ζητούμενο της ακαμψίας, έχουν γίνει μια ωραιότατη καραμελίτσα. Έτσι, όταν συγκρίνουμε δύο πλαίσια που το ένα ζυγίζει 900 γρ. και το άλλο 1100 και έχουν το ίδιο λόγο ακαμψίας προς βάρος, τότε το βαρύτερο είναι κατά 20% περίπου πιο άκαμπτο σε απόλυτες τιμές! Αυτή τη λεπτομέρεια δε θα σας την πει καμία εταιρία βέβαια αλλά προκύπτει κάνοντας μία απλή διαίρεση. Και φυσικά έχοντας λίγο μυαλό πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά υπ’ όψιν μας τέτοια στοιχεία όταν επιλέγουμε ένα ποδήλατο. Εδώ όμως αρχίζουν τα δύσκολα. Είναι πολύ δύσκολο να βρούμε τις πραγματικές τιμές των μετρήσεων ακαμψίας για ένα πλαίσιο γιατί οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν τις δημοσιοποιούν. Δίνουν όμως στοιχεία για το λόγο ακαμψίας/βάρους αλλά και πάλι σχεδόν ποτέ δεν είναι ξεκάθαρο σε τι αναφέρεται η «ακαμψία». Το ανεξάρτητο γερμανικό εργαστήριο EFBe πραγματοποιεί τέτοιου είδους μετρήσεις αλλά δεν περιλαμβάνονται όλες οι εταιρίες ποδηλάτων. Παρόλα αυτά μπορείτε να πάρετε μια ιδέα από την ιστοσελίδα www.efbe.de όπου θα βρείτε μετρήσεις για αρκετούς σκελετούς.
Η απόλυτη ακαμψία δεν είναι απαραίτητα προσόν σε ένα ποδήλατο. Τα τελευταία χρόνια, ακόμα και στα ποδήλατα δρόμου, γίνονται μεγάλες προσπάθειες για να αυξηθεί η απορροφητικότητα των πλαίσίων στον κατακόρυφο άξονα, κάνοντας την ποδηλασία πιο ξεκούραστη. Αντίθετα, η πλευρική ακαμψία μας ενδιαφέρει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα τόσο ώστε το ποδήλατο να μην εμφανίζει στρεβλωτικές τάσεις στις στροφές αλλά και στο ορθοπέταλο.
Απόλυτο ποδήλατο δεν υπάρχει και καλό είναι να το συνειδητοποιήσουμε. Ο κάθε αναβάτης κάνει ποδήλατο με διαφορετικό τρόπο και ζητά διαφορετικά πράγματα από το πλαίσιο και τα ανταλλακτικά του. Ο καλύτερος τρόπος για να διαλέξουμε είναι, αφού διαβάσουμε πρώτα το μάθημά μας, να ζητήσουμε τα ποδήλατα που μας ενδιαφέρουν για μια δοκιμή ώστε να έχουμε δική μας άποψη.