Ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει στην καρδιά των Άλπεων, στις όχθες της λίμνης tου Αnnecy.
Από τα πιο ιδιαίτερα ποδήλατα που μπορεί κάποιος να βρει σήμερα, κατασκευασμένα στο χέρι, με τις ίδιες τεχνικές που τα ποδήλατα φτιάχνονταν τον περασμένο αιώνα.
Δυο αδέλφια με ιστορία στο χώρο της κατασκευής και ιδιαίτερη αγάπη για το ποδήλατο βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία κάποιων από ωραιότερα αντικείμενα που έχουμε δει. Ο Florent Tomasin, ιδρυτής της εταιρείας, μιλάει αποκλειστικά στο ΜΒike για τις δημιουργίες του.
Πότε και… γιατί ξεκινήσατε την εταιρεία La Torpille Cycles;
Κατασκευάζουμε ποδήλατα από το 2006. Ξεκινήσαμε με την Kustom Cycles αλλά σύντομα δημιουργήσαμε και εξελίξαμε τα δικά μας εργαλεία και τεχνικές προκειμένου να κατασκευάζουμε τα ποδήλατα με τον ίδιο τρόπο που το έκαναν στα τέλη του 19ου αιώνα. Άρχισα λοιπόν να κατασκευάζω σε στιλ «ρετρό», επηρεασμένος από τις πρώτες μου μοτοσυκλέτες. Από εκεί μας ήρθε η ιδέα της κατασκευής από την αρχή ενός ποδηλάτου «αντίκας», καθώς είχα ήδη την τεχνολογία να τα κατασκευάσω.
Η εταιρεία La Torpille Cycles γεννήθηκε το καλοκαίρι του 2012. Χρησιμοποιήσαμε ένα τυπικά γαλλικό όνομα που θυμίζει έντονα το 1900, ύστερα από τη γνωριμία μου με τον κ. Jim Kent από το There Cycling London, σε μια έκθεση vintage ποδηλάτων. Εκείνος έδειξε πρώτος μεγάλο ενδιαφέρον για τα ποδήλατά μας και ετοίμασα την La Torpille No1 αποκλειστικά για κείνον.
Ποιοι είναι πίσω από την εταιρεία και πιο είναι το παρελθόν τους στην ποδηλασία;
Ο αδελφός μου κι εγώ. Γύρω στα 1998, δημιουργήσαμε το πρώτο skate cycle (μπορείτε να δείτε περισσότερα στο Trottinette Type 14) και ιδρύσαμε την πρώτη μας εταιρεία. Από το 1999 ως το 2002 περισσότερα από 300 κομμάτια Type 14 κατασκευάστηκαν αλλά στη συνέχεια ήρθε το Micro Stepper από την Ασία και μπορείτε να μαντέψετε τη συνέχεια…
Πώς αποφασίσατε να ξεκινήσετε τη συγκεκριμένη εταιρεία;
Τα custom και τα vintage ποδήλατα είναι ωραίο να τα βλέπεις αλλά είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον να μπορείς να τα κατασκευάζεις με τον ίδιο τρόπο που κατασκευάζονταν τα πρωτότυπα. Δεν υπάρχουν άλλα ποδήλατα στην αγορά σαν τα δικά μας – εκτός από τα αυθεντικά κι αυτά είναι σχεδόν αδύνατο να τα βρεις και ειδικά να τα οδηγήσεις.
Η ιδέα μας λοιπόν ήταν να δημιουργήσουμε ποδήλατα όχι μόνο σαν αυτά του 1900 αλλά και κατασκευασμένα με τον ίδιο τρόπο, τα οποία όμως να μπορεί κάποιος να χρησιμοποιεί για την καθημερινή του μετακίνηση. Αυτό ήταν το όνειρό μας!
Πόσα ποδήλατα κατασκευάζετε τον χρόνο και πόσα θα θέλατε να φτιάχνετε;
Φέτος κατασκευάσαμε επτά ποδήλατα – βλέπετε είμαστε ακόμη στην αρχή και μας παίρνει χρόνο. Το μέγιστο που θα μπορούσαμε να φτιάξουμε θα ήταν πενήντα ποδήλατα γιατί μας ενδιαφέρει μόνο η χειροποίητη διαδικασία παραγωγής.
Από τα επτά κρατήσαμε τα τρία για να τα δείχνουμε σε εκθέσεις ή γκαλερί.
Ποιο είναι το κοινό σας; Πιστεύετε πως υπάρχει ικανός αριθμός υποψήφιων αγοραστών;
Συλλέκτες, εραστές του ωραίου, οποιοσδήποτε αγαπά τα όμορφα, αυθεντικά ποδήλατα και την ιδέα να οδηγεί μια αληθινή «χρονομηχανή», καθώς τα ποδήλατα αυτά πραγματικά σε ταξιδεύουν πίσω στο χρόνο.
Ποια από τα μέρη των ποδηλάτων αγοράζετε από άλλους κατασκευαστές;
Αγοράζουμε μόνο τροχούς, ελαστικά, το λαιμό, το φρένο της Torpedo (εξαιτίας της ιστορικής αξίας του – η πατέντα κατασκευής του κατοχυρώθηκε το 1898) και δισκοβραχίονες. Επίσης, τροποποιούμε και κάποια εξαρτήματα όπως τα πετάλια. Έχουμε έναν βασικό προμηθευτή στη Γερμανία για όλες τις ανάγκες μας.
Και ποια κατασκευάζετε μόνοι σας;
Τα τιμόνια, τις χειρολαβές – είτε είναι ξύλινες ή δερμάτινες, το μπροστινό φρένο, το πλαίσιο και το πιρούνι, μερικές φορές τη σέλα, ξύλινους λασπωτήρες, τα πετάλια όπως σας είπα είναι ανακατασκευασμένα, το ρυθμιστή της αλυσίδας. Σύντομα θα μπορούμε να κατασκευάζουμε μόνοι μας και τους δισκοβραχίονες. Όλα τα μέρη είναι από ατσάλι και ορισμένα ειδικά γυαλισμένα – κι αυτή τη διαδικασία εμπιστευόμαστε μόνο σε ειδικούς τεχνίτες στη Γαλλία.
Ποια είναι η διαδικασία δημιουργίας ενός τέτοιου ποδηλάτου; Πρώτα έρχεται η παραγγελία από τον υποψήφιο πελάτη ή διατηρείτε ένα συγκεκριμένο στοκ;
Τα ποδήλατά μας είναι διαθέσιμα κατόπιν παραγγελίας αλλά ο στόχος μας είναι να δημιουργούμε κάθε χρόνο μία νέα συλλογή. Όσον αφορά στα εξαρτήματα που χρησιμοποιούμε, εδώ προσπαθούμε να δημιουργήσουμε στοκ.
Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε τον τρόπο που εργάζεστε, τη διαδικασία δηλαδή δημιουργίας των ποδηλάτων;
Καταρχάς κατασκευάζεται το πιρούνι (φωτο 2). Οι λεπίδες του πιρουνιού προετοιμάζονται, με την κατεργασία των σωλήνων, παίρνουν ένα οβάλ σχήμα και την απαραίτητη κλίση. Η κόρωνα του πιρουνιού και ο σωλήνας από τον οποίο ξεκινά ο λαιμός του πιρουνιού κατεργάζονται μηχανικά και ενοποιούνται.
Έπειτα προχωράμε στο πλαίσιο. Ξεκινάμε με τον αρχικό σχεδιασμό (φωτο 1). Πρώτα ετοιμάζουμε τις μούφες και στη συνέχεια το πλαίσιο τοποθετείται στη μέγκενη και συγκολλώνται οι σωλήνες. Τα drop outs μορφοποιούνται και κολλιούνται επίσης στο τέλος του chain stay. Στη συνέχεια στο ίδιο σημείο, βιδώνεται το seat stay (φωτο 3). Τα διάφορα μέρη επινικελώνονται και προχωράμε στη βαφή του πλαισίου. Όλα συναρμολογούνται στο χέρι. Και το τιμόνι επίσης παίρνει το τελικό σχήμα του με το χέρι.
Τα ποδήλατά σας αποτελούν ακριβείς ρέπλικες των αρχικών μοντέλων ή η γεωμετρία τους και η διαδικασία κατασκευής τους χρησιμοποιούν στοιχεία από τη σύγχρονη τεχνολογία;
Τα ποδήλατά μας είναι εμπνευσμένα από τις ρεπλίκες κλασικών μοντέλων της «Belle Epoque». Δημιουργούμε σαν η «La Torpille» να είναι μάρκα με ιστορία 100 ετών. Τα ποδήλατα κατασκευάζονται με τον παραδοσιακό τρόπο και φυσικά δεν υπάρχει παρουσία υπολογιστών σε όλη την πορεία της διαδικασίας.
Κατασκευάζουμε βέβαια και κάποια άλλα προϊόντα στα οποία ο τρόπος κατασκευής είναι πιο «ελεύθερος» κι εδώ χρησιμοποιούμε και σύγχρονα εξαρτήματα ποδηλάτων. Αυτά τα ονομάζουμε «Kustom Splitter».
Η συνομιλία με τον Florent Tomasini μας έδωσε μια διαφορετική διάσταση στη σχεδίαση ποδηλάτων. Προσηλωμένος στην παραδοσιακή διαδικασία, προτιμά να βλέπει τις δημιουργίες του ως «χρονομηχανές».