Home | FITNESS | ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ | Δύναμη από μέσα

Δύναμη από μέσα

Πώς μπορείτε να βελτιώσετε τις επιδόσεις σας γυμνάζοντας το αναπνευστικό σας σύστημα.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έγιναν οι πρώτες παρατηρήσεις, ότι η εκγύμναση του αναπνευστικού συστήματος μπορεί να έχει εργογενή αποτελέσματα και τώρα πλέον, 10 χρόνια μετά, θεωρείται ισχυρά εδραιωμένο επιστημονικά και αποδεκτό από ολόκληρο τον επιστημονικό κόσμο.

Καιρός είναι να το αποδεχτούν και να το εφαρμόσουν τόσο οι επαγγελματίες, όσο και οι ερασιτέχνες αθλητές.

H γυμναστική του αναπνευστικού συστήματος γίνεται με χρήση μιας μεθόδου, που περιορίζει μηχανικά την εισροή αέρα στο αναπνευστικό. Όπως η γυμναστική με αντιστάσεις, δηλαδή με βάρη, δυσχεραίνει μια κίνηση του μυϊκού συστήματος και το μυϊκό σύστημα αντιδρά με αύξηση της μυϊκής δύναμης των μυών που γυμνάζονται, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην περίπτωση της γυμναστικής του αναπνευστικού.
Αυτό επιτυγχάνεται χρησιμοποιώντας απλά και πολύ οικονομικά εξαρτήματα (βοηθήματα), που εφαρμόζονται στο στόμα και με τη μύτη φραγμένη εισπνέουμε με δύναμη. Η προσπάθεια που καταβάλλουν οι αναπνευστικοί μύες κατά τη διάρκεια της ολιγόλεπτης καθημερινής προπόνησης, μετατρέπεται σε λίγες μόλις εβδομάδες σε δύναμη και ικανότητα να εισπνέουμε αέρα χωρίς να έχουμε την επιπρόσθετη κόπωση από τους αναπνευστικούς μύες.
Είναι σημαντικό όμως να κατανοήσουμε, ότι κάτι τέτοιο δε συμβαίνει μόνο γιατί δυναμώνουν οι ίδιοι οι μύες, αλλά και για έναν άλλο εξίσου σημαντικό λόγο. Επεκτείνοντας την αναλογία με τη γυμναστική με βάρη έχει αποδειχθεί, ότι αν ένας αγύμναστος σε βάρη άνθρωπος αρχίσει γυμναστική με αυτά, αυξάνει πολύ γρήγορα τη δύναμή του. Αυξάνουν, δηλαδή, τα κιλά που μπορεί να σηκώσει δυσανάλογα γρήγορα με τη μυϊκή του διάπλαση. Αυτό οφείλεται στη νευρομυϊκή συναρμογή. Δηλαδή, το νευρικό του σύστημα δουλεύει πιο αποτελεσματικά για την παραγωγή έργου. Έτσι θεωρείται, ότι κατά τον πρώτο κιόλας μήνα
γυμναστικής με αντιστάσεις, θα δούμε σημαντικά αποτελέσματα χωρίς σημαντική μυϊκή υπερπλασία. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο, που οι ερευνητές αναζήτησαν εργογενή αποτελέσματα στη γυμναστική του αναπνευστικού συστήματος από τον πρώτο κιόλας μήνα. Και, φυσικά, δεν έπεσαν έξω.

Ποιοι είναι οι αναπνευστικοί μύες
Δεν μπορούμε να πούμε, ότι οι αναπνευστικοί μύες των αθλητών είναι αγύμναστοι, αλλά φαίνεται ότι έχουν αρκετά περιθώρια εκγύμνασης. Οι αναπνευστικοί μύες βρίσκονται στο λαιμό (έλκουν το θώρακα, όπως ο στερνοκλειδομαστοειδής), στο θώρακα (οι μεσοπλεύριοι, όπως αποκαλούνται και άλλοι), αλλά ο σημαντικότερος είναι το διάφραγμα.
Το διάφραγμα είναι ένας μυς που χωρίζει τη θωρακική από την κοιλιακή κοιλότητα και η συστολή του πιέζει τα κοιλιακά όργανα (το ήπαρ, το στομάχι, κτλ) μέσα στην κοιλιακή κοιλότητα και εκτείνει τους πνεύμονες, δίνοντάς τους χώρο να εκταθούν και να αντλήσουν αέρα. Ανεξάρτητα από τη μορφή της αναπνοής του καθενός (διαφραγματική, κοιλιακή ή μικτή), το διάφραγμα παίζει το σημαντικότερο ρόλο στην εισπνοή. Οι επιστημονικές έρευνες έδειξαν, ότι το διάφραγμα αντλεί πολύ οξυγόνο από το αίμα, «κλέβοντάς» το από τους μύες που παράγουν έργο και ταυτόχρονα είναι ο πιο αδύναμος κρίκος των αναπνευστικών μυών, όταν οι απαιτήσεις από το αναπνευστικό σύστημα αυξάνονται σημαντικά. Αυτό σημαίνει ότι κουράζεται εύκολα. Αν έχετε νιώσει ποτέ πόνο στην περιοχή του σπλήνα (σουβλιά στη δεξιά πλευρά της κοιλιάς), πρέπει να γνωρίζεται δύο πράγματα. Πρώτον, ότι ο σπλήνας δεν πονάει γιατί δεν έχει νευρικές απολήξεις πόνου και δεύτερον, ότι ο πόνος που προκαλείται από την έλλειψη οξυγόνου στο διάφραγμα (ανοξία), εκφράζεται με πόνο στην περιοχή του σπλήνα! Άρα, αν πονέσατε ποτέ στο σπλήνα, δεν είχε κάτι ο σπλήνας σας, αλλά έλειπε οξυγόνο από το διάφραγμά σας! Αυτό λύνεται με τη γυμναστική του αναπνευστικού.

Τι λένε οι μελέτες
Όλα αυτά ακούγονται λογικά και όμορφα, όμως τίποτα δεν έχει ουσιαστική άξια αν δεν αποδειχθεί σε μεγάλες και κριτικά σχεδιασμένες έρευνες. Έχουν γίνει μελέτες τόσο σε ερασιτέχνες, όσο και σε επαγγελματίες αθλητές. Σε ερασιτέχνες, οι διαφορές είναι μεγάλες, αλλά δε θα μπούμε στον κόπο να τις δούμε αναλυτικά, γιατί υπάρχουν μελέτες σε επαγγελματίες που γυμνάζονται στο όριο των ικανοτήτων τους και ακόμα και οι μικρές διαφορές αποκτούν σημαντική άξια. Έτσι, τόσο σε επαγγελματίες κωπηλάτες, όσο και σε ποδηλάτες η προσθήκη προπόνησης αναπνευστικού δίνει βελτίωση στις επιδόσεις έως και 4,6%. Αν αυτό δε σας εντυπωσιάζει αρκετά, τότε υπολογίστε ότι σε 40 χιλιόμετρα χρονομέτρησης, το χρονόμετρο θα γράψει 3 ολόκληρα λεπτά.
Οι έρευνες σε ερασιτέχνες γενικά δείχνουν πολύ πιο εντυπωσιακές διάφορες (έως και >30%) αλλά εντυπωσιακά στοιχεία δείχνουν και σε ασθενείς με άσθμα και χρόνια βρογχίτιδα. Τα δεδομένα σε δεκάδες μελέτες δείχνουν, ότι η αναπνευστική γυμναστική βοηθάει σημαντικά στη μείωση των συμπτωμάτων από άσθμα και χρόνια βρογχίτιδα. Όλες οι μελέτες συμπεραίνουν, ότι είναι μια σημαντική και ασφαλής προσθήκη στο πρωτόκολλο θεραπείας των ασθενών. Εδώ αξίζει να τονίσουμε, ότι σε κάποιες χώρες του εξωτερικού τα βοηθήματα γυμναστικής αναπνευστικού χορηγούνται με ιατρική συνταγή
δωρεάν σε άτομα με άσθμα και χρόνια βρογχίτιδα. Πιθανόν κάτι τέτοιο να γίνει σύντομα και στην Ελλάδα.

Πώς λειτουργεί
Έχει υπολογιστεί ότι κάθε μέρα παίρνουμε 20.000 αναπνοές. Αν μόλις οι 60 από αυτές γίνουν με αντίσταση με τη βοήθεια ενός βοηθήματος γυμναστικής αναπνευστικού (π.χ.Power Breathe), τότε σε μόλις 4 εβδομάδες θα βελτιωθούν οι αθλητικές μας επιδόσεις. Για να έχουμε αποτέλεσμα με τη γυμναστική αναπνευστικού πρέπει δύο φορές την ημέρα να παίρνουμε 30 αναπνοές από το βοήθημα αναπνευστικής γυμναστικής και μόλις σε 4 εβδομάδες θα δούμε μετρήσιμα αποτελέσματα.
Για να γυμνάσουμε το αναπνευστικό μας σύστημα δε χρειαζόμαστε ούτε φόρμα, ούτε αθλητικά παπούτσια, ούτε τίποτα. Μπορούμε να το κάνουμε οπουδήποτε. Λόγου χάρη στο αυτοκίνητο όταν πάμε και γυρνάμε από τη δουλειά. Στο γραφείο σε μια στιγμή ηρεμίας ή στο σπίτι ενώ παρακολουθούμε τηλεόραση. Εγώ, που πάω στη δουλειά με ποδήλατο, δε δουλεύω σε γραφείο και δε βλέπω τηλεόραση, το χρησιμοποιώ όταν είμαι μπροστά στον υπολογιστή στο σπίτι και γράφω άρθρα!
 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Προτείνω σε όσους ασχολούνται με ένα άθλημα αντοχής συστηματικά να δοκιμάσουν τη γυμναστική του αναπνευστικού, γιατί αξίζει τόσο για τη βελτίωση που θα επέλθει στις επιδόσεις, όσο και για τα οφέλη στην υγεία τους γενικά. Προσωπικά, έχω εντάξει τη γυμναστική αναπνευστικού στο πρόγραμμα γυμναστικής που ακολουθώ εδώ και 7 χρόνια και κάθε εβδομάδα αφιερώνω το χρόνο που πιστεύω ότι χρειάζεται για να διατηρώ το αναπνευστικό μου σύστημα σε καλή κατάσταση. Είχα αρχίσει γυμναστική αναπνευστικού χωρίς μηχανικά βοηθήματα, αλλά πλέον μερικές φορές την εβδομάδα τα χρησιμοποιώ για καλύτερα αποτελέσματα.
Το Powerbreathe θα το βρείτε σε φαρμακεία και ποδηλατικά καταστήματα. Υπάρχει σε τρεις τύπους με διαφορετική αντίσταση ανάλογα με το επίπεδο δύναμης των αναπνευστικών μυών. Η τιμή του είναι 65 ευρώ.

Omnisports & medical. Tηλ.: 2109584190.

Δείτε επίσης

Θέλεις να δυναμώσεις στο ποδήλατο; Ανέβα σκαλοπάτια!

Το ανέβασμα σκαλοπατιών ενεργοποιεί τους ίδιους μυς με το ποδήλατο, δηλαδή τετρακέφαλους και γλουτιαίους. Αν αυτοί οι μυς είναι δυνατοί, κρίνουν και σε μεγάλο βαθμό την απόδοση, στο συγκεκριμένο άθλημα.

αργό τρέξιμο

Αργό τρέξιμο για ποδηλάτες και τριαθλητές!

Τα πλεονεκτήματα του “αργού” τρεξίματος Ο Στέφανος Φυγετάκης, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής και Προπονητής, μας εξηγεί ...

Συμβουλές για αθλητές και αθλούμενους σε καιρό πανδημίας

Για να μη μας καταβάλει ο ιός! Πρακτικές συμβουλές σε αθλητές και προπονητές για την ...

Αφήστε μια απάντηση

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest