Home | ΔΟΚΙΜΕΣ | MTB | Scott Genius 720 650b

Scott Genius 720 650b

«Ιδιοφυές» τέλος για τους τροχούς ποδηλάτων 26 ιντσών;

Η χρήση τροχών μεγαλύτερης διαμέτρου στο βουνό είναι γεγονός και, τουλάχιστον στην αγωνιστική ποδηλασία, έχει φέρει αρκετά αποτελέσματα, σφραγίζοντας την παραμονή της στο χώρο με αρκετό δυναμισμό.

Κείμενο: Γιάννης Koρφιάτης
Φώτο: Νίκος Ρήγας

Έπειτα από μελέτη πάνω στη νέα διάσταση 27,5 ιντσών (ή α λα USA 650b) η Scott κατέληξε στη χρήση ΜΟΝΟ τροχών μεγαλύτερης διαμέτρου για την trail-all mountain επιλογή της, το Genius.

 | mbike.gr | mbike.gr | mbike.gr | mbike.gr

Στα δέκα χρόνια κυκλοφορίας του, το Genius θα διατίθεται για πρώτη φορά σε δύο εκδόσεις, την 700 με τροχούς 27,5 ιντσών και 150 mm διαδρομής, όπως και την 900 με τροχούς 29 ιντσών και 130 mm διαδρομής. Η Scott στήριξε την έκδοση των 27,5’’ για να αντικαταστήσει αυτή των 26’’, καθώς οι τροχοί ξεπερνούν το βάρος μόνο κατά 5% έχοντας τα οφέλη των 29’’. Είναι επίσης πιο εύκολοι στον χειρισμό από αναβάτες μικρότερου μεγέθους, για τους οποίους τα 29άρια είναι δύσκολα στον χειρισμό.

Οι εκδόσεις του Genius 700 είναι πέντε και το 720 βρίσκεται ακριβώς στη μέση της γκάμας, με πλαίσιο carbon και πίσω ψαλίδι αλουμινίου. Είναι εξοπλισμένο με περιφερειακά από την Syncros –θυγατρική, πλέον, της Scott–, ενώ το «ντύνουν» περιφερειακά σειρών XT-SLX. Τα 730 και 740 διαθέτουν πλαίσια αλουμινίου και υποδεέστερες σειρές, ενώ τα 710 και 700 SL περιλαμβάνουν πλήρη εξοπλισμό από περιφερειακά ΧΤ, με παλουκόσελο που επεκτείνεται και πλαίσιο εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από carbon για το 700 SL. Από καμία έκδοση δεν απουσιάζουν η ανάρτηση FOX 34 650b εμπρός, το DT αμορτισέρ πίσω και το χειριστήριο Twin Lock για τα τρία mode στα οποία μπορεί να μπει το ποδήλατο (Climb, Trail και Descend). Πιστέψτε με, η εμπειρία ήταν τρομερή!

Πλαίσιο
Το πλαίσιο του Genius 720 είναι μεγέθους large και στημένο με πραγματική ακρίβεια και μελέτη στις λεπτομέρειες. Όλα ξεκινούν από τη σχεδίαση του πλαισίου το οποίο είναι τρομερά ενισχυμένο γύρω από τη μεσαία τριβή. Εκεί συναντιούνται το φορτίο από τις πεταλιές του οδηγού, η κύρια ένωση με το πίσω ψαλίδι και η στήριξη του βάρους μας. Το πραγματικό όφελος από αυτή τη σχεδίαση είναι η άμεση μεταφορά ενέργειας από το πεταλάρισμα σε κίνηση, αφού τα δεξιά και αριστερά φλεξ έχουν εξαλειφθεί. Πιο πάνω θα συναντήσουμε το Mono U link της DT ανάρτησης το οποίο «φιλοξενεί» τα ρουλεμάν και διαθέτει σχεδιασμό πραγματικά χαμηλού προφίλ. Είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικό υλικό για να αντέχει στις δυνάμεις που ασκούνται σε ένα trail μονοπάτι, ενώ επίσης τοποθετεί τα ρουλεμάν πιο έξω για να ενισχύσει την ακαμψία του. Στο πίσω μέρος της, η DT ανάρτηση «δένει» σε μια αντιστρέψιμη υποδοχή του link η οποία αλλάζει τη γεωμετρία του πλαισίου, χαμηλώνοντας κατά 6 χιλ. το ύψος της μεσαίας τριβής και 0.4 μοίρες τη γωνία του εμπρός αμορτισέρ.  Στο πίσω μέρος, το πλαίσιο διαθέτει βάσεις για τρία διαφορετικά είδη τροχών. Είναι εξοπλισμένο με παραδοσιακό QR 135 x 5 και θα δεχθεί 135 x 10 ή 142 x 12 με την αλλαγή των εξαιρετικά ελαφριών dropouts που η Scott ονομάζει IDS-SL (Interchangeable Dropout System-SuperLight). Επίσης, το πίσω φρένο βιδώνει απευθείας με post mount υποδοχές καταργώντας τον extra εξοπλισμό που χρειαζόταν (αντάπτορες) και πετυχαίνοντας καλύτερη συμπεριφορά και μοίρασμα των δυνάμεων στο φρενάρισμα. Οι άξονες του ψαλιδιού έχουν μεγαλύτερη διάμετρο και διαχειρίζονται καλύτερα τα πλάγια φορτία, ενισχύοντας την ακαμψία στο στρίψιμο και βελτιώνοντας όλες τις αντιδράσεις του πλαισίου στην οδήγηση.

Μπροστά το κούτελο έχει tapered σχεδιασμό για να ενσωματωθεί ομοιόμορφα με τον κάτω σωλήνα, ενώ τα σύρματα χάνονται διακριτικά μέσα στο πλαίσιο δημιουργώντας ένα όμορφο οπτικό σύνολο. Τέλος, ανάμεσα στην πεταλιέρα και το πλαίσιο, ένα προστατευτικό αλουμινίου εμποδίζει την πτώση της αλυσίδας στο «γνωστό» σημείο και τον τραυματισμό του σκελετού, ενώ δέχεται και υποδοχή ISCG mount για να βιδώσει ο οδηγός για χρήση 1 x 10 ή 2 x 10.

Περιφερειακά
Οι σειρές Shimano ΧΤ και SLX «ντύνουν» το πλαίσιο. Η πεταλιέρα είναι XT με παραδοσιακό setup τριών γραναζιών εμπρός, ενώ XT είναι επίσης και το πίσω σασμάν. Λεβιεδάκια SLX, υδραυλικά δισκόφρενα της ίδιας σειράς (διαμέτρου 180 mm εμπρός και πίσω), όπως και κασέτα με αλυσίδα SLX ολοκληρώνουν τα περιφερειακά της Shimano. To υπόλοιπο σύνολο διαθέτει αξεσουάρ της Syncros, η οποία ανήκει από το 2012 στη Scott αποτελώντας μια πραγματικά ευπρόσδεκτη ανανέωση για την εταιρεία, αφού βελτιώθηκε ριζικά η εικόνα όλων των μοντέλων με χαμηλό κόστος. Έτσι έχουμε τροχούς 27,5 ιντσών Syncros με 135 κέντρο πίσω και 15 mm εμπρός. Επίσης ντίζα και σέλα Syncros, καθώς και λαιμό μήκους 70mm και τιμόνι 700mm. Το σύνολο ολοκληρώνουν lock-on χειρολαβές και λάστιχα Schwalbe Nobby Nic τα οποία είναι tubeless ready! Όπως είπαμε, για τη δημιουργία της σειράς Genius αφιερώθηκε τρομερή μελέτη – και αυτό φαίνεται από τα προσεκτικά επιλεγμένα περιφερειακά! Λίγα μοντέλα βγαίνουν από το εργοστάσιο με τόση ακρίβεια στο στήσιμο, αλλά και ελάχιστη (έως καμία) ανάγκη για αλλαγές στα περιφερειακά!

Συμπεριφορά
Δεν χρειάζεται ούτε πολλή φιλοσοφία ούτε πολλή ώρα για να καταλάβει κανείς το πόσο διαφορετικό είναι το νέο Genius. Για την ακρίβεια, τα συναισθήματα είναι εντελώς ανάμεικτα! Μεγάλο; Ναι! Ρολάρει όμως; Στρίβει; Ναι! Σούζα; Λαμπάδα.. Σταθερά… Ο μεγαλύτερος τροχός έχει και σχετικά μεγαλύτερη επαφή με το έδαφος – κάτι που σημαίνει περισσότερο «κράτημα». Θα αφήσουμε το σύστημα των αναρτήσεων για το τέλος, καθώς αποτελούν το αποκορύφωμα, το… «ζουμί» του ποδηλάτου!  Όση ώρα χρειάζεται ένα καινούργιο παραδοσιακό ποδήλατο για να το συνηθίσεις τόσο ακριβώς χρειάστηκε και το Genius. O μεγαλύτερος τροχός ρολάρει εύκολα πάνω απ’ όλα τα αντικείμενα που θα συναντήσει μπροστά του, εμπνέοντας εμπιστοσύνη με το παραπάνω. Ισορροπώντας ανάμεσα στην ευλυγισία ενός τροχού 26 ιντσών και την υπερβολή ενός 29 ιντσών, θα διαγράψει την πορεία που θα του δώσεις και θα αντιδράσει ελάχιστα πιο καθυστερημένα. Ωστόσο, θα είναι μια καθυστέρηση που θα συνηθίσεις, αλλά και θα εκτιμήσεις όταν έρθουν τα δύσκολα… Και ως «δύσκολα» εννοούμε τις ανηφόρες και το ανώμαλο-μη λείο έδαφος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το 720 «συμπεριφέρεται» πραγματικά εκπληκτικά. Όλα τα χαρακτηριστικά που προαναφέραμε για το πλαίσιο «δένουν» δημιουργώντας ένα σύνολο που αντιδρά σε κάθε πεταλιά και ρολάρει με εντυπωσιακό τρόπο. Χρησιμοποιώντας το Twin Lock, στα κοφτά ανηφορικά κομμάτια το ποδήλατο πραγματικά άλλαζε! Η πρώτη τούμπα συνέβη όχι επειδή έτρεχα, αλλά επειδή το ποδήλατο δεν… σκαρφάλωσε εκεί όπου πίστευα ότι θα σκαρφαλώσει! 

Μιας και το αναφέραμε, το Twin Lock έχει τρεις θέσεις που ελέγχουν ταυτόχρονα και τις δύο αναρτήσεις του Genius 720. Ουσιαστικά γίνεται μια “On the go” ρύθμιση και αλλαγή της εκμεταλλευόμενης διαδρομής πίσω. Στο descend mode οι αναρτήσεις δουλεύουν 100% και με τα 150 mm διαδρομής. Το ποδήλατο είναι μαλακό και έτοιμο να απορροφήσει κάθε κραδασμό και ανωμαλία. Πιέζοντας τον διακόπτη και στα δύο σκαλοπάτια η FOX μπαίνει στο climb mode ελαχιστοποιώντας την κίνησή της με πολύ αργές αντιδράσεις αλλά διαθέτοντας πολύτιμη αργή αντίδραση και flex που βοηθούν στο σκαρφάλωμα και την οδήγηση εκτός δρόμου. Η πίσω ανάρτηση έχει και αυτή συμπεριφορά κλειδώματος. Ωστόσο, θα δουλέψει αργά, αν δεχτεί δυνατό χτύπημα. Στο trail mode –το οποίο ενεργοποιείται με μία πίεση του μοχλού– η FOX έχει ελάχιστα πιο αργό compression και rebound, με μια εργοστασιακή ρύθμιση που πραγματικά αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα στη συμπεριφορά που ευνοεί τόσο το πετάλι όσο και την απορροφητικότητα. Η διαδρομή της πίσω ανάρτησης ελαχιστοποιείται στα 100mm ενεργά – και σε αυτό το setup βρεθήκαμε να εκμεταλλευόμαστε το Genius για άλματα και πιο ακραίες καταστάσεις. Προσοχή όμως: δεν πρέπει να παρεξηγήσετε τον διακόπτη! Δεν κλειδώνει τις διαδρομές εμπρός και πίσω. Εντούτοις αλλάζει τη «συμπεριφορά» των αναρτήσεων, δημιουργώντας άλλου είδους αντίδραση για διαφορετικές συνθήκες οδήγησης και terrain.  Έτσι έχουμε full αργές αντιδράσεις και ελάχιστη λειτουργία στο lock mode, πιο αργή-σκληρή αντίδραση και 100 mm πίσω διαδρομής για πεταλάρισμα, αλλά και full ενεργές αναρτήσεις στο trail mode και τέρμα μαλακές με 150 mm πίσω διαδρομής στο descend mode.

Δεν είμαι ο τύπος που θα αφήσει δέκα καλώδια στο οπτικό του πεδίο. Και, για να πω την αλήθεια, στράβωσα όταν είδα τα έξι στο τιμόνι του Genius… Τα μάζεψα με δύο tie-wraps και τώρα… δεν μπορώ να φανταστώ ότι όταν δώσω πίσω το Scott, δεν θα έχω Twin Lock…

Όπως είπαμε, τα υπόλοιπα περιφερειακά «δένουν» όμορφα με το σύνολο. Πολύ καλά είναι και τα ελαστικά της Schwalbe, με ελεγχόμενες αντιδράσεις και ωραία κύλιση για all around διαδρομές. Επίσης, Tubeless ready για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, μέχρι οι σαμπρέλες 27,5 ιντσών να γίνουν πιο διαδεδομένες και με σωστό μέγεθος για trail χρήση. Οι τροχοί άντεξαν σε όλα τα… βασανιστήρια που τους υποβάλαμε και –παρά το μεγαλύτερο μέγεθος και την υποτιθέμενη «ευαισθησία» τους– δεν έχασαν καθόλου… Σε σχέση με το κόστος τους, τα SLX φρένα διέθεταν τρομερή αίσθηση και απόδοση. Η Shimano έχει κάνει πραγματικά αξιέπαινη δουλειά στον τομέα της επιβράδυνσης και της αξίζει βραβείο για την αίσθηση που διαθέτουν οι μανέτες των φρένων της. Μετά το απαραίτητο «στρώσιμο», τα SLX επέδειξαν όμορφη γραμμική αίσθηση σε όλες τις συνθήκες και δεν μας απογοήτευσαν ούτε στιγμή.  Η κοντή μανέτα «αγκαλιάζει» τέλεια τον δείκτη και έχει την τέλεια ανταπόκριση στο φρενάρισμα, διατηρώντας μια πορεία που μένει «εκτός επαφής» με τα υπόλοιπα δάχτυλα. Συγχαρητήρια στη Shimano γι’ αυτό το τρομερό προϊόν χαμηλού κόστους. Η άνετη σέλα της Syncros δεν μας ενόχλησε ακόμη και έπειτα από πολύωρη χρήση.

Συμπέρασμα
To 650b ήρθε για να μείνει. Αν προορισμός σου είναι η ανηφόρα και η κατηφόρα και θες ένα ποδήλατο ευκίνητο με τρομερές τεχνολογίες, τότε δοκίμασε τον μεγαλύτερο τροχό και το Genius θα σε αποζημιώσει «Κερασάκι στην τούρτα» είναι το Twin Lock, το οποίο θα σου δώσει τον απόλυτο έλεγχο με το πάτημα ενός διακόπτη!

Χαρακτηριστικά
Πλαίσιο: SCOTT Genius 27.5’’/650b Carbon ΒΒ92 Large
Ανάρτηση: FOX 34 Talas 650b 120-150mm 15mmQRαξονας
Πίσω ανάρτηση: Scott DT Nude2 150mm
Τροχοί: Κέντρα Syncros TR2.5/Στεφάνια Syncros by DTswiss TR2.5
Φρένα: Shimano SLX
Σασμάν πίσω: Shimano XT 10sp
Σασμάν εμπρός: Shimano SLX
Λάστιχα: Schwalbe Nobby Nic EVO Snake Skin 27.5 x 2,25 Tubeless ready

Μου αρέσει:
* Γιατί μου αρέσει η οδήγηση στο βουνό και θέλω το ποδήλατό μου να κατεβαίνει σωστά εκτός από το να σκαρφαλώνει σωστά
* Γιατί θέλω να έχω 3 διαφορετικές συμπεριφορές αναρτήσεων με έλεγχο από το ένα μου χέρι μόνο!
* Γιατί έχει σωστό στήσιμο out of the box

Δε μου αρέσει:
* Αν θέλω ένα εξαιρετικά ελαφρύ ποδήλατο διπλής ανάρτησης για αγώνες

Πρακτικά
Τιμή: 4.355 €
Αντιπρόσωπος: Ν. Μανιατόπουλος ΑΕ. Τηλ.: 2610-993045

ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΠΟΨΗ
Scott Genius 720 650b

«Έξυπνο» και έτοιμο για όλα…

Από τον Γιάννη Ματθαιάσο
Στο βουνό, το Scott Genius 720 με τους τροχούς των 27,5’’/650b εντυπωσιάζει από την πρώτη πεταλιά. Χαρακτηριστικά όπως το carbon μπροστά τρίγωνο με tapered κούτελο και μεσαία τριβή press fit BB92 σου δίνουν αμέσως να καταλάβεις την ακαμψία αλλά και τη διάθεσή του να σκαρφαλώνει στις πιο δύσκολες και απότομες ανηφόρες.

Στον τομέα του σκαρφαλώματος και του χειρισμού, σημαντικό ρόλο έχει το χειριστήριο στο τιμόνι, που η Scott ονομάζει (TwinLoc) και ρυθμίζει την μπροστά και την πίσω ανάρτηση ταυτόχρονα, μεταξύ των τριών θέσεών τους. Για την πίσω ανάρτηση υπάρχει η θέση Lock-Traction-Descent (LTD) και για την μπροστά η Climb-Trail-Descent (CTD).

Στην πράξη, το Genius 720 ανηφορίζει σε δασικούς δρόμους και σκαρφαλώνει σε κλίσεις 20 μοιρών με χαρακτηριστική άνεση, χωρίς να δυσκολεύει καθόλου τον αναβάτη. Επίσης μπορεί να διατηρεί εύκολα την ταχύτητά του, χωρίς να θυμίζει στον αναβάτη ότι οι ρόδες είναι 27,5”! Κάθε άλλο, θα έλεγα, αφού μπορείς να επιταχύνεις από σταθερό ρυθμό, χωρίς να αισθανθείς κούραση ούτε την παραμικρή στιγμή.

Σε αυτή την αίσθηση βοηθούν πάρα πολύ οι αναρτήσεις, καθώς η πίσω «κλειδώνει» κανονικά και το πιρούνι είναι στη θέση “Climb”, η οποία απορροφά όσο χρειάζεται τις ανωμαλίες του δασικού δρόμου. Επιπλέον, με τη ρύθμιση Talas μπορούμε να επιλέξουμε αν το πιρούνι θα χρησιμοποιεί ολόκληρη τη διαδρομή του ή μόνο τα 100mm.

Σε σαθρό-πετρώδες τερέν –όπου η πρόσφυση του πίσω τροχού ελαττώνεται με αποτέλεσμα να μας διαλύει τα πόδια– με ένα άγγιγμα του χειριστηρίου TwinLoc  ρυθμίζουμε τις αναρτήσεις στη λειτουργία Traction για την πίσω και Trail για την μπροστά. Με αυτόν τον τρόπο η ανάρτηση διαχειρίζεται τη δύναμη του αναβάτη και την αποδίδει στον πίσω τροχό με πιο ομαλό τρόπο, βελτιώνοντας σε σημαντικό βαθμό την πρόσφυσή του.

Στο κατηφορικό τεχνικό μονοπάτι έρχεται η στιγμή που ξαναχρησιμοποιούμε το TwinLoc για να ξεκλειδώσουμε τις αναρτήσεις και να απολαύσουμε τις διαδρομές τους. Παράλληλα με τους τροχούς των 27,5’’ και τα 2.25’’ λάστιχα, το πιρούνι της Fox 130mm και η ανάρτηση της Dt Swiss 150mm λειτουργούν αρμονικά, χωρίς να μεταφέρουν στον αναβάτη κραδασμούς από χτυπήματα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μάς ξεκουράζουν ως την επόμενη ανηφόρα, εμπνέοντας εμπιστοσύνη για να πάμε ακόμη πιο γρήγορα, χωρίς να σκεφτούμε αν θα φρενάρει, αφού τα φρένα slx της Shimano με τους δίσκους των 180mm δεν θα… «κουραστούν» ούτε και σε παρατεταμένα διαδοχικά φρεναρίσματα.

Ένα άλλο σημείο όπου αξίζει να σταθούμε είναι η αλλαγή της γεωμετρίας του Scott Genius 720. Αν κάποιος είναι φανατικός αναβάτης all mountain που εξερευνά και διασχίζει άγνωστα βουνά μέσα σε καλντερίμια και χαράδρες, τότε το Scott Genius 720 έχει κρυμμένο έναν… άσσο στο μανίκι: για την ακρίβεια, ο άσσος είναι κρυμμένος στο mount του μοχλικού, αφού εκεί υπάρχει ένας έκκεντρος αποστάτης που, αν του αλλάξουμε θέση τοποθετώντας τον από την αντίθετη μεριά, τότε θα αλλάξουμε τη γεωμετρία του Scott Genius, με κατά 6mm πιο ψηλά τη μεσαία τριβή και κατά 0.4 μοίρες τη γωνία του κούτελου.

Μου αρέσει:
* Η ακαμψία του πλαισίου
* Η πλατφόρμα TwinLoc

Δε μου αρέσει:
* Η μία βάση για παγούρι (θα πρέπει να κουβαλάς ασκό)
* Η σκληρή λειτουργία του TwinLoc

Δείτε επίσης

Deore 12sp

Shimano Deore 12sp M6100 – μια 12άρα για όλους!

Το 1×12 τείνει να γίνει μονόδρομος στο ΜΤΒ και η Shimano δεν ήταν δυνατό να ...

scott scale 980 2019

SCOTT Scale 980: με αγωνιστικές καταβολές!

Δοκιμάζουμε το SCOTT Scale 980! To SCOTT Scale 980 κινείται σε… αγωνιστικά μονοπάτια, συνδυάζοντας επιδόσεις ...

KONA Kahuna

Στα «όρια» με το KONA Kahuna 29’’

Ο Κωνσταντίνος Ανδριώτης, πρωταθλητής Ελλάδος στο αγώνισμα ορεινής κατάβασης, πιέζει στα όρια το 29άρι μοντέλο Kahuna της KONA και μας περιγράφει τις εντυπώσεις του.

Αφήστε μια απάντηση

mbike.gr

Pin It on Pinterest