Home | ΔΟΚΙΜΕΣ | MTB | Scott Spark 940 29»

Scott Spark 940 29»

Φωτογραφίες: Μανώλης Αρμουτάκης

29 ίντσες trail bike σε ένα άψογο πακέτο

Η πρώτη μου επαφή με τα νέα Spark έγινε το περασμένο καλοκαίρι στις πλαγιές του Lenzerheide στις Ελβετικές Άλπεις. Στην επίσημη παρουσίαση της Scott, αναλύθηκε η πορεία της εξέλιξης του νέου πλαισίου, η οποία έγινε με βάση τις απαιτήσεις και την προετοιμασία του Ολυμπιονίκη πλέον (η εξέλιξη είχε 100% επιτυχία), Nino Schurter.

Το Spark 940 αποτελεί την κορυφαία επιλογή της γκάμας Spark με πλαίσιο αλουμινίου. Έχει διαδρομή 120mm μπροστά-πίσω με αναρτήσεις από τη Fox και περιφερειακά από τη Shimano και τη Syncros. Δοκιμάστηκε στα μονοπάτια που επισκέπτομαι συνήθως και έγιναν δοκιμές με χρόνους στο Strava για να συγκριθεί με το μεγαλύτερο σε διαδρομή και πιο στιβαρό Genius LT μου. Διαβάστε παρακάτω πόσο μου άλλαξε τη γνώμη το πακέτο 120/29’’. Και τι εννοούμε λέγοντας: «σωστό» ποδήλατο βουνού.

Πλαίσιο
Το πλαίσιο του Spark 940 κρύβει πάνω του τα χαρακτηριστικά που το κάνουν απολαυστικό στη χρήση. Είναι κατασκευασμένο από ελαφρύ κράμα αλουμίνιου 6011 και διαθέτει tapered κούτελο και μεσαία τριβή τύπου ΒΒ92. Η υποδοχή του σασμάν συνεργάζεται άψογα με το direct mount σύστημα της Shimano, στο οποίο το σασμάν δένει αγκαλιάζοντας το νύχι για περισσότερη ακαμψία και αλλαγές ακριβείας. Διαθέτει Boost άξονα 148Χ12 που συμβάλει στη δημιουργία τροχού με περισσότερη ακαμψία και σταθερότητα στη σκληρή οδήγηση.
Οι σωλήνες είναι hydroformed και σχηματίζουν ένα πεντακάθαρο, λείο οπτικό αποτέλεσμα που τονίζεται από τις ευθείες γραμμές του πλαισίου. Στον σχεδιασμό του πλαισίου μπορεί εύκολα κανείς να παρατηρήσει τη χρήση λιγότερου υλικού στους πάνω σωλήνες και περισσότερου στους κάτω. Ο σχεδιασμός αυτός δίνει περισσότερη αντοχή και σταθερότητα στα σημεία που χρειάζεται, χαμηλά δηλαδή, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Η δίαιτα που έχει γίνει στους πάνω σωλήνες συμβάλει στην άνεση του αναβάτη και το χαμηλό βάρος.
Tα συνολικά 6 καλώδια του Spark κρύβονται άψογα μέσα στο πλαίσιο και είναι σε κοινή θέα μόνο μπροστά από το τιμόνι.

_dsc1197

Το κορυφαίο χαρακτηριστικό του νέου Spark είναι το δέσιμο Trunnion της πίσω ανάρτησης με το πλαίσιο.
Υιοθετήθηκε η metric μεζούρα για την πίσω ανάρτηση, η οποία πλέον επεκτείνεται μέχρι τις κάτω βίδες και κουμπώνει ουσιαστικά στον άξονά της. Η μεγαλύτερη διάμετρος του σώματος δίνει την ίδια διαδρομή με μικρότερο μήκος αμορτισέρ! Αυτό εξοικονόμησε χώρο στους μηχανικούς της Scott με τον οποίον κατάφεραν μια πιο χαμηλή θέση οδήγησης, χαμηλότερο κέντρο βάρους, περισσότερη ακαμψία στο πεταλάρισμα αλλά και στη λειτουργία του μοχλικού. Σημείωση, ότι εδώ κρύβεται το μυστικό της άψογης οδηγικής συμπεριφοράς των νέων Spark. Τα carbon μοντέλα επωφελούνται σε σημαντικό βαθμό επειδή, η απουσία έξτρα λινκ και το κούμπωμα της ανάρτησης ουσιαστικά σε μία «θήκη» του πλαισίου αφήνει περιθώριο για μία μονοκόμματη κατασκευή-ένωση του κάτω σωλήνα, της μεσαίας τριβής και της άρθρωσης του πλαισίου.

_dsc1193

Η ανάποδη τοποθέτηση του αμορτισέρ έχει και αυτή τον λόγο της. Κατεβάζει ακόμα πιο χαμηλά το κέντρο βάρους τοποθετώντας πιο χαμηλά το βαρύ κομμάτι του αμορτισέρ. Το κομμάτι της ανάρτησης που κινείται και δένει πάνω στον σύνδεσμο με το πίσω τρίγωνο είναι το ελαφρύ μέρος κάτι που σημαίνει πως το σύστημα της ανάρτησης αντιδρά πιο γρήγορα και διαβάζει καλύτερα το μονοπάτι.
Επίσης η υποδοχή του κλειδώματος της ανάρτησης, ευθυγραμμίζεται με την έξοδο της εσωτερικής καλωδίωσης δημιουργώντας μια καθαρή εικόνα.
Συνεχίζοντας πρoς το πίσω τρίγωνο τα πολυάριθμα κομμάτια που απάρτιζαν το υπο πλαίσιο της προηγούμενης γενιάς έγιναν ένα μονοκόμματο τρίγωνο του οποίου οι διαστάσεις πολύ σωστά είναι σταθερές από small σε XL μέγεθος.
Έτσι το ποδήλατο της δοκιμής είναι ένα medium στο οποίο με ύψος 1.78 ταίριαξα σωστά με μια μικρή αλλαγή σε λαιμό και τιμόνι με στόχο την καλύτερη συμπεριφορά στο μονοπάτι.

_dsc1188

Περιφερειακά
Το 940 εξοπλίζεται με μία λίστα από «σίγουρες» επιλογές από τις Fox, Syncros και Shimano.
Έτσι μπροστά κουμπώνει ο ελβετικός σουγιάς της κατηγορίας trail-all mountain FOX 34 Float Performance. Διαθέτει άξονα 15mm, ρύθμιση rebound και έχει τρεις επιλογές στο λειτουργικό σύστημα Grip με προεπιλεγμένες ρυθμίσεις compression.

_dsc1198

Πίσω αναλαμβάνει το FOX Nude Trunnion που κατασκευάζεται ειδικά για την Scott.  Mε θάλαμο EVOL και 3 θέσεις λειτουργίας. Ανοιχτό για το μονοπάτι με 120 χιλιοστά διαδρομής διαθέσιμα, Traction Control με 85 χιλιοστά διαδρομής και τελείως κλειστό. Οι διαστάσεις του είναι 165×45 mm.
Το πακέτο των FOX κλείνει με το πτυσσόμενο παλουκόσελο Transfer 125mm για τις διαστάσεις M, L και XL ενώ 100mm διαθέτει η διάσταση Small.

_dsc1201

Πεταλιέρα, φρένα και μετάδοση είναι από τη σειρά Deore ΧΤ της Shimano. Μπροστά το Spark διαθέτει διπλό δίσκο 24-34 δόντια και πίσω 11 ταχύτητες, με SLX κασέτα 11-42 δόντια, τις οποίες επιλέγει Direct Mount, Shadow Plus σασμάν.
To μπροστά σασμάν εκτός από άψογη λειτουργία έχει απίστευτο σχεδιασμό και μελέτη κίνησης, τα οποία του επιτρέπουν να συνδέεται με το συρματόσχοινο από το πλάι ακριβώς δίπλα από την έξοδο του εσωτερικού καλωδίου.
Το στήσιμο κλείνει με τροχούς, σέλα, λαιμό και τιμόνι από τη θυγατρική εταιρία της Scott,  Syncros.
Ο λαιμός είναι 60mm με 6 μοίρες +- ύψος και το τιμόνι είναι flat με διάσταση 740mm.

Οδήγηση!
Με την επανάσταση του endurο τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τάση οι αναβάτες να επιλέγουν ποδήλατα μεγαλύτερης διαδρομής από αυτό που πραγματικά χρειάζονται για τα μονοπάτια που συνήθως οδηγούν.
Θα φέρω ως παράδειγμα τον εαυτό μου και θα εξηγήσω τι αλλαγές μου προκάλεσε, στον τρόπο που θα επιλέξω το επόμενο ποδήλατό μου.
Χρησιμοποιώ ένα Scott Genius LT με διαδρομές 170mm εμπρός και πίσω. Έχω ξεπεράσει τον εαυτό μου στο στήσιμό του και έχω φέρει κάθε του κομμάτι στα μέτρα μου. Τα μονοπάτια που οδηγώ μέσα σε μια χρονιά είναι κατά 80% στον Υμηττό και στην Πάρνηθα και ένα 10% σε αγώνες enduro και epic μονοπάτια εξωτερικού που είναι το πραγματικό στοιχείο του Genius LT.  To επέλεξα γιατί είναι άψογο στη λειτουργία του, θα κατέβω κάθε μονοπάτι με αυτό, ακόμα και downhill διαδρομές και θα πηδήξω τεράστια άλματα. Δεν θα ανέβει με σπιρτάδα τις ανηφόρες, αλλά θα τις ανέβει και θα τις κατέβει τέλεια. Για ένα ποδήλατο με τέτοιες διαδρομές η ισορροπία τέτοιων χαρακτηριστικών είναι το ιδανικό.

_dsc1157

Μέχρι που οδήγησα το Spark 940 και άλλαξαν όλα!
Το Spark απλά είναι το τέλειο ποδήλατο για το 80% των διαδρομών που κάνω και πραγματικά τα όριά του είναι πολύ πιο πάνω από αυτό που δείχνουν τα νούμερα! Το ποδήλατο μπορεί να έχει 120mm διαδρομής που ακούγεται και είναι λίγο για να τρέξεις πχ. έναν αγώνα enduro αλλά συμπεριφέρεται και ρολάρει στο μονοπάτι πραγματικά ΓΡΗΓΟΡΑ,  ΣΤΡΩΤΑ και ΑΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΑ.

_dsc1204

Εικοσιενιάρι με 120 διαδρομές θα άκουγε κάποιος και θα φανταζόταν ήπιες διαδρομές marathon σαν ιδανικό προορισμό… Άλλαξα το λαιμό και το τιμόνι σε κάτι πιο κοντό, επιθετικό με περισσότερο rise και φούσκωσα τα αμορτισέρ με 15% sag πίσω και 20% μπροστά αφήνοντας στο έλεος των βράχων τους τροχούς 29 ιντσών να αναλάβουν.
Το σχέδιο είχε απόλυτη επιτυχία γιατί το 940 με έβγαλε σώο, αγρατζούνιστο και με ένα χαμόγελο μέχρι τα αυτιά στην έξοδο από κάθε μονοπάτι που οδηγώ συνήθως με το 170άρι LT. Το Fox 34 μπροστά κρατούσε βιδωμένο τον μπροστινό τροχό στο έδαφος όπως έκανε και η Nude Trunnion πίσω. Οι τροχοί διατηρούσαν την ορμή μου με τρομερό τρόπο και το σύστημα πλαίσιο/αναρτήσεις ήταν εκεί για να απορροφήσει κάθε δυνατή προσγείωση και χτύπημα σε στροφή. Το πιο σημαντικό κομμάτι στη σχεδίαση του Spark είναι η Trunnion ανάρτηση που επιτρέπει στο ποδήλατο να περάσει στον οδηγό με λιτό τρόπο τις πληροφορίες που χρειάζεται. Η γεωμετρία του Spark τοποθετεί εκπληκτικά τον οδηγό μέσα στο ποδήλατο και ελάχιστα καταλαβαίνεις ότι οδηγείς 29 ίντσες! Οι τροχοί τολμώ να πω ότι δύσκολα ξεκολλάνε από το έδαφος. Ναι, έχουν άπλετο κράτημα ειδικά για κάποιον που είναι συνηθισμένος στο κλασικό πλέον 2.30 μέγεθος ελαστικού και δεν φοβάται να πιέσει το στρίψιμό του. Εντυπωσιακό το παλουκόσελο της Fox με ομαλή λειτουργία και εργονομικό διακόπτη, η διαδρομή των 125mm ήταν μια χαρά αν δεν χρειάζεσαι τη σέλα τέρμα χαμηλά όταν κατεβαίνεις μονοπάτια. Το τέρμα, μαύρο φινίρισμα στα προϊόντα της Fox επίσης δένει πανέμορφα με το γκρι του σκελετού και τα όμορφα λογότυπα του Spark.
Είναι πολύ σημαντικό, πιστεύω, να αγοράζεις ένα complete ποδήλατο που όλα πάνω του είναι σωστά χρωματικά και λειτουργικά χωρίς να χρειαστεί ούτε βίδα.
Οι 22 ταχύτητες της Deore XT έδιναν ένα ικανοποιητικό φάσμα λειτουργίας που δεν άφησε τίποτα ασκαρφάλωτο! Σίγουρες αλλαγές με σταθερά απροβλημάτιστα κουμπώματα της αλυσίδας σε κάθε σχέση μαρτυρούν την ποιότητα της Shimano σε κάθε πάτημα του διακόπτη. Τα φρένα είχαν σωστή εργονομία όπως κάθε μανέτα της Shimano με μόνη παρατήρηση ότι τους έλειπε λίγη περισσότερη δύναμη.
Η Scott για το 2017 συνεργάζεται με την Maxxis και το Spark φοράει τα πολύ καλά Freecaster, ιδανική κύλιση και κράτημα με αρκετό και ταυτόχρονα όσο χρειάζεται τακούνι.  Μετατράπηκαν εύκολα σε tubeless με τους τροχούς της Syncros που ήταν εξοπλισμένοι από το εργοστάσιο με ταινία ενώ βαλβίδες  tubeless υπάρχουν μέσα στη συσκευασία του ποδηλάτου. Το μόνο που θα χρειαστεί ο τυχερός ιδιοκτήτης είναι λίγο υγρό tubeless.

Συμπέρασμα
Θα ξανα τονίσω, ότι το Spark στρίβει εντυπωσιακά και θα κινηθεί με απίστευτη ορμή στα μονοπάτια που ξέρεις. Αν συμβιβαστείς με το γεγονός ότι έχεις στη διάθεσή σου λίγα και καλά mm διαδρομής με ένα απίστευτο πλαίσιο να τα χειρίζεται, θα περάσεις απίστευτα στο βουνό. Το βάρος του 940 δεν είναι απαγορευτικά πολύ για ένα ποδήλατο με αυτές τις δυνατότητες και αυτή την τιμή δεδομένου ότι σκαρφάλωνε απίστευτα σε κάθε είδος ανηφόρας δε με ενόχλησε στιγμή. Το 940 με έστρεψε προς τη διάσταση των 29 ιντσών και μου επαναπροσδιόρισε τι πρέπει να διαθέτει ένα σωστό ΜΤΒ καθημερινής χρήσης.

Μου αρέσει
Τρομερή γεωμετρία
Race ready χωρίς να χρειαστεί ούτε βίδα!
Λειτουργία αναρτήσεων
Τιμή

Δε μου αρέσει
Δύναμη φρένων

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Πλαίσιο: Αλουμινίου SL 6011
Μετάδοση: Shimano XT 2×11
Ανάρτηση εμπρός:
Fox 34 Float Performance 120
Ανάρτηση πίσω: Fox Nude Twinlock 120
Παλουκόσελο: Fox Transfer 125mm
Φρένα: Shimano Deore
Λάστιχα: Maxxis Forecaster 2.35 TR/EXO 3C

Τιμη: 3599 ευρώ
Αντιπρόσωπος: ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΙΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ., www.scott-sports.com

Δείτε επίσης

Ελαστικά gravel

Pirelli Cinturato Gravel M: All around Gravel

Ελαστικά Gravel Με τα ποδήλατα Gravel να κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως ποδήλατα «γενικής χρησιμότητας» – ...

Πόσο νερό πρέπει να πίνω;

Είναι γνωστό πως το νερό είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της υγείας, όμως η ακριβής ποσότητα που είναι απαραίτητη για να παραμένουμε ενυδατωμένοι είναι υπό αμφισβήτηση καθώς υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από αυτό το θέμα.

Colnago Y1Rs

Colnago Y1Rs: φτιαγμένο για να αψηφά τον άνεμο

Ένα νέο πρότυπο υψηλής αεροδυναμικής απόδοσης από την Ιταλική εταιρεία Η Colnago παρουσιάζει ένα πρωτοποριακό ...

Pin It on Pinterest