Home | ΑΓΟΡΑ | MTB | Ποδήλατα | Shimano XTR

Shimano XTR

Δύο φορές γλυκιά

Κείμενο: Grega Stopar

Αρχίστε να ονειρεύεστε! Η Shimano έκανε πάλι το θαύμα της και η νέα XTR είναι πια πολύ κοντά για να την αποκτήσετε.

Το σημαντικότερο νέο από τη Shimano φέτος είναι σίγουρα η παρουσίαση της ολοκαίνουργιας XTR, της σειράς που δείχνει το δρόμο όσον αφορά στα στάνταρ ποιότητας, βάρους και αποτελεσματικότητας στην αγωνιστική ποδηλασία από το 1992. Η σειρά πρωτοπαρουσιάστηκε ως «RACING» XT και είναι συνώνυμη της «αγωνιστικής ποδηλασίας» με μοναδικό ανταγωνισμό να προέρχεται από τη SRAM X.0 και πρόσφατα από τη σειρά ΧΧ.

Εκτός όμως από τους αγωνιζόμενους, όλο και περισσότεροι «μη-επαγγελματίες» αναβάτες αναζητούν ελαφριά περιφερειακά και με την XTR M980 η Shimano έρχεται να δώσει μια… λύση σε αυτό το «πρόβλημα» – με την XCR (XC Race) εκδοχή για cross country και την TRAIL εκδοχή για πιο επιθετικούς αναβάτες, στις περισσότερες περιπτώσεις εκτός αγωνιστικών υποχρεώσεων.

Τι νέο υπάρχει στη νέα XTR;

Τα πάντα! Η σημαντικότερη αλλαγή είναι, προφανώς, η επιλογή για 2Χ10 ή 3Χ10 στην ανάπτυξη. Έχουμε ήδη παρουσιάσει το καινούργιο DynaSis 3X10 σύστημα σε συνδυασμό με τη νέα XT και SLX σειρά (αναλυτικό τεστ για τη νέα ΧΤ σε αυτό το τεύχος του ΜΒΙΚΕ) και η βασική αρχή είναι η ίδια – έχει τους ίδιους συνδυασμούς ταχυτήτων (42-32-24 μπροστά, 11-36 ή 11-34 πίσω), η διαφορά όμως είναι στα υλικά. Ο τριπλός δίσκος είναι πιο ευπροσάρμοστος, η νέα 2Χ10 ανάπτυξη είναι πιο «αγωνιστικά προσανατολισμένη» και για αυτό το λόγο διατίθεται σε διαφορετικές επιλογές σχέσεων ταχυτήτων (42-30, 40-28, 44-30 ή 38-26).

Ο δισκοβραχίονας, FC-M985, με δύο δίσκους έχει επίσης στενότερο Q-factor, το οποίο σημαίνει ότι και τα δύο πετάλια βρίσκονται 3 χιλιοστά πιο κοντά στο κέντρο του πλαισίου. Η σχεδίαση του δισκοβραχίονα είναι επιθετική, αλλά η κατασκευή από αλουμίνιο με μεσαίο δίσκο από τιτάνιο/ανθρακόνημα (στην τριπλή εκδοχή) είναι παρόμοια με αυτά που ξέραμε ήδη. Οι δίσκοι είναι σχεδιασμένοι με βάση την DynaSis τεχνολογία/ HG-X αλυσίδα και έχει επιπλέον δόντια για ευκολότερες και γρηγορότερες αλλαγές.

Τα 5 από τα πίσω γρανάζια είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο, 5 από αλουμίνιο – ένας συνδυασμός που διασφαλίζει ελαφρότητα και ακαμψία. Το πίσω ντεραγιέ, με Shadow κατασκευή, προσφέρει βελτιωμένη διαδρομή καλωδίων και παρέχει τη μέγιστη συμβατότητα με γρανάζια διαφορετικών μεγεθών.

Το εμπρος ντεραγιέ διατίθεται σε διαφορετικές εκδόσεις και για τους δύο τύπους και είναι φτιαγμένο να λειτουργεί αποτελεσματικότερα σε ποδήλατα full suspension. Καινούργιο χαρακτηριστικό είναι και οι λεβιέδες ταχυτήτων με μετατροπέα για συμβατότητα με δύο ή τρεις δίσκους καθώς επίσης και νέο design στο σφιγκτήρα, κάτι το οποίο διασφαλίζει καλύτερη προσαρμογή στο τιμόνι. Όλες οι βελτιώσεις έχουν και μια αρνητική πλευρά – κανένα από αυτά τα περιφερειακά δεν είναι συμβατό με την τρέχουσα XTR M970/975 σειρά, με μόνη εξαίρεση τα κέντρα.

Δύο συστήματα φρένων στην ίδια σειρά

Μέχρι τώρα, τα προαναφερθέντα περιφερειακά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για όλα τα είδη αναβάσεων. Τώρα θα μιλήσουμε για περιφερειακά τα οποία διαφέρουν για XC και trail riding. Και ξεκινάμε από τα φρένα.

Δύο συστήματα φρένων θα έχουν σημαντικές διαφορές – στα XCR μοντέλα έμφαση έχει δοθεί στο χαμηλό βάρος, ενώ στο trail μοντέλο στη δύναμη και διαμόρφωση. Εξωτερικά το φρένο είναι το ίδιο και στις δύο εκδοχές με κεραμικά πιστόνια και διαδρομή μίας φοράς για το λάδι. O μοχλός M985 (XCR) έχει ενσωματωμένα ρεζερβουάρ λαδιού με σφιγκτήρα χωρισμού και μπορεί να ενσωματωθεί με τον σφιγκτήρα από το λεβιέ ταχυτήτων. Αυτό το φρένο είναι 10% πιο δυνατό από το τρέχον XTR φρένο, ακόμα πιο δυνατό (+25%) είναι στην εκδοχή trail με λεβιέ ταχυτήτων Μ988 με πτερύγια ψύξης στα τακάκια. Εκτός από το ότι τα νέα φρένα είναι φανερά γρηγορότερα και δυνατότερα, ο αναβάτης θα προσέξει επίσης τους νέους λεβιέδες οι οποίοι είναι φαρδύτεροι κατά 14 χιλιοστά. Η τεχνολογία Servo Wave είναι γνωστό πως παρέχει αυξημένη δύναμη αλλά τα πτερύγια ψύξης είναι κάτι εντελώς νέο. Αλουμινένια πτερύγια ψύξης έχουν ενσωματωθεί και χαμηλώνουν σημαντικά τη θερμοκρασία στη επιφάνεια – περίπου 100 βαθμούς (από 400 σε 300). Αυτό το χαρακτηριστικό βελτιώνει την αντοχή, δημιουργεί λιγότερο θόρυβο και το σημαντικότερο: κρατάει σταθερή τη δύναμη επιβράδυνσης. Θα υπάρξουν 4 διαφορετικά μεγέθη: 140, 160, 180 και 203 χιλιοστά. Ανεξάρτητα από το μέγεθος διαθέτουν τεχνολογία διαχείρισης θερμοκρασίας – είναι φτιαγμένα από 3 στρώματα, με ένα αλουμινένιο στρώμα μεταξύ των εξωτερικών ατσάλινων στρωμάτων. Το αλουμίνιο έχει καλύτερες ιδιότητες εξοστρακισμού της θερμότητας από το ατσάλι. Με τη νέα σειρά, η Shimano καταργεί τα XTR V-brakes, τα οποία είναι αλήθεια πως δεν έχουν θέση στη νέα γκάμα, μια που τα δισκόφρενα προσφέρουν τόσο χαμηλό βάρος και τόσο εντυπωσιακή απόδοση που κανείς δε θα θέλει να επιστρέψει στα v-brakes.

Κέντρα και τροχοί

Το κέντρο και ελεύθερο κέντρο για trail δεν έχουν μεγάλες διαφορές με την τρέχουσα εκδοχή, απλώς είναι κι αυτά βελτιωμένα. Το ίδιο συμβαίνει και με τους XCR τροχούς, με στεφάνια σκανδίου. Είναι απλά πανέμορφα, σχεδιασμένα με 3D μηχανική και ειδική σχεδίαση στο στεφάνι. Και οι δύο εκδοχές (XCR και trail) έχουν 15 χιλιοστά μπροστινό E-Thru άξονα, με την trail εκδοχή να δέχεται και πίσω E-Thru άξονα 12 χιλιοστών για περισσότερη ακαμψία. Η trail εκδοχή διαθέτει επίσης νέο σώμα από τιτάνιο στο κέντρο και ελαφριά στεφάνια από σκανδιο.

Για το τέλος αφήσαμε ένα από τα καλύτερα…

Τα πετάλια έρχονται και πάλι σε δύο εκδοχές. Το PD-M980 (XCR) διαθέτει καλύτερη προστασία από τις καιρικές συνθήκες, χαμηλότερο προφίλ, σχήμα οβάλ στο σώμα του
άξονα, στενότερο άξονα κτλ.

Με λίγα λόγια, πρόκειται για ελαφριά και αποτελεσματικά SPD πετάλια. Η εκδοχή trail (PD-M985) είναι αισθητά διαφορετική με αλουμινένιες πλατφόρμες για καλύτερη υποστήριξη.
Η επιφάνεια επαφής και στα δύο πετάλια έχει αυξηθεί σημαντικά – από το τρέχον 60.6 mm2 σε 227 mm2 στην XCR εκδοχή και ένα συντριπτικό 585 mm2 στην trail. Τα πετάλια είναι και εδώ ελαφριά, με το βάρος τους – σύμφωνα με τη Shimano – να βρίσκεται στα 390 γραμμάρια.

Στη δίαιτα…

Στο σύνολό της η νέα σειρά XCR είναι 298 γραμμάρια ελαφρύτερη από την τρέχουσα, ενώ η trail εκδοχή είναι 160 γραμμάρια βαρύτερη από την XCR εκδοχή. Παρόλα αυτά, είναι τα χαρακτηριστικά και η επίδοση αυτό που κάνει το καινούργιο groupτόσο βελτιωμένο και καλύτερο, ενώ η κίνηση της εταιρίας να δώσει δύο συγκεκριμένες επιλογές φαίνεται πολύ έξυπνη.

Τώρα, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε την παρουσίαση των εξαρτημάτων  παραγωγής – μετά από τη δοκιμή των πρωτότυπων – Κώστας Σταμούλης ετοιμάζει ήδη τις βαλίτσες του για το Shimano Camp στην Αυστρία, με στόχο να σας μεταφέρει από πρώτο «χέρι», το πώς ανταποκρίνεται η νέα XTR στις ανάγκες ενός απαιτητικού ποδηλάτη. Περισσότερα στο επόμενο ΜΒΙΚΕ για μια από τις  πιο πετυχημένες σειρές που έχει κατασκευάσει ως τώρα η Shimano.

Δείτε επίσης

Head Ridott 26"

Head Ridott 26”: Επειδή η επιλογή παιδικού ποδηλάτου δεν είναι παιχνίδι!

Η παιδική πρόταση της Head είναι ενδιαφέρουσα και οικονομική! Αν αναζητάτε ένα σοβαρό, παιδικό ΜΤΒ ...

Scott Gambler Alloy 2020

SCOTT Gambler Alloy: για «σκληρή» χρήση!

Το ολοκαίνουργιο SCOTT Gambler Alloy 2020 Η ελβετική εταιρεία παρουσίασε σήμερα το ολοκαίνουργιο SCOTT Gambler ...

SCOTT Spark RC Cape Epic

Το SCOTT Spark RC που κέρδισε το Cape Epic

Το αγωνιστικό SCOTT Spark RC Cape Epic! Με μία ειδική έκδοση του Scott Spark RC, ...

Αφήστε μια απάντηση

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest