Το απόλυτο εργαλείο για αυτούς που τα θέλουν όλα!
Ένα κόκκινο αντικείμενο είναι πάντα sexy. Ένα ηλεκτρικό αντικείμενο μπορεί να είναι hot. Τι γίνεται όμως όταν ένα mountain bike είναι και τα δύο; Εκρηκτικός συνδυασμός, έτοιμος να κάψει καρδιές, να βάλει φωτιά στα πόδια, να μαγνητίσει τα βλέμματα…
Από τον Τίμο Τσιντσκλόγλου
Φωτό: Γιώργος Δημουλάς
Ένα όπλο στη διάθεση του αναβάτη! Αυτό είναι το ηλεκτρικό full suspension ποδήλατο της εταιρίας EHLINE, που διαθέτει το ηλεκτρικό σύστημα της BionX, ένα από τα ακριβότερα που κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή στην αγορά και είναι μάλιστα Made in Canada…yeah baby!
Η εταιρία
Η αυστριακή EHLINE, θυγατρική μιας άλλης μηχανολογικής εταιρίας, έχει μπει για τα καλά στην ηλεκτροκίνηση και κατασκευάζει πολλά και διάφορα ηλεκτρικά οχήματα. Από ηλεκτρικά χλοοκοπτικά μηχανήματα μέχρι οχήματα για γκολφ. Μέσα από την γκάμα της δε θα μπορούσε να λείπει το ηλεκτρικό ποδήλατο και μάλιστα με τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα τη χρήση.
Πάνε αρκετά χρόνια που πολλές καινούριες εταιρίες έχουν εμφανιστεί με ηλεκτρικά ποδήλατα πόλης, ενώ σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρίες ποδηλάτου έχουν ενσωματώσει κάποια μοντέλα στην γκάμα τους. Την τελευταία διετία όμως βλέπουμε πως η ηλεκτροκίνηση εφαρμόζεται πλέον και στα off-road ποδήλατα και μάλιστα έχουμε δει ακόμα και downhill ποδήλατα με μπαταρία και κινητήρα. Η EHLINE συγκαταλέγεται στις εταιρίες που έχουν πλήρη γκάμα και καλύπτουν όλα τα γούστα.
Πρώτη ματιά
Δεν υπάρχει περίπτωση να το συναντήσεις και να μην του ρίξεις έστω και ένα βλέφαρο. Είτε είσαι φανατικός ποδηλάτης, είτε δεν έχεις μάθει ποτέ ισορροπία, το φοβερό κόκκινο χρώμα του θα τραβήξει το μάτι σου.
Όπου και να το κοιτάξεις, υπάρχει μία τελειότητα. Ωραία σχεδίαση, καλή και προσεγμένη κατασκευή, ποιοτικά και ακριβά εξαρτήματα… Μία πρώτη ματιά που γεννά απορίες. Είναι άραγε τόσο καλό όσο δείχνει; Μπορεί να δουλέψει σε ανώμαλο τερέν; Υπάρχει λόγος να ξοδέψει κανείς τόσα πολλά για να το αποκτήσει; Μία δοκιμή θα μας πείσει…
Το ηλεκτρικό σύστημα
Στη σειρά Premium που ανήκει το EF01C, η EHLINE έχει τοποθετήσει το σύστημα της BionX, μία καναδέζικη εταιρία με ένα από τα καλύτερα, αλλά και ακριβότερα κιτ της αγοράς. Το κιτ ονομάζεται PL 250HT SL XL και αποτελείται από μία κονσόλα, την μπαταρία και τον κινητήρα τοποθετημένο στον πίσω τροχό. Το σύστημα της BionX είναι διαισθητικό. Η ενέργεια που παρέχεται είναι ανάλογη της δύναμης που εφαρμόζεται στα πετάλια. Όσο πιο δυνατά πιέζεις, τόσο πιο δυνατή και γρήγορη η υποβοήθηση. Όσο πιο ελαφρύ πεταλάρισμα τόσο πιο ήπια και βαθμιαία. Σταματάς το πετάλι και η υποβοήθηση διακόπτεται αυτόματα. Κάθε πίεση στο πετάλι αναλύεται ξεχωριστά από ένα μικροεπεξεργαστή, υπολογίζοντας τη δύναμη, ώστε ο αναβάτης να μπορεί να απολαμβάνει μια ομαλή και δυνατή οδήγηση ακριβείας.
Η κονσόλα του BionX είναι εύκολη στην ανάγνωση, αλλά και στη χρήση και δίνει τη δυνατότητα στον αναβάτη να έχει πλήρη έλεγχο της βόλτας του με γρήγορους ελέγχους και ακριβείς, έγκαιρες πληροφορίες. Διαθέτει ένα πολυλειτουργικό όργανο, παρόμοιο με έναν υπολογιστή ποδηλάτου και δείχνει την ταχύτητα, απόσταση, μέση ταχύτητα, οδόμετρο, χρονόμετρο, υπόλοιπο μπαταρίας και επίπεδο υποβοήθησης. Μέσα από αυτήν τη μικρή οθόνη γίνεται όλη η ανθρώπινη επικοινωνία με το ηλεκτρικό κύκλωμα του ποδηλάτου. Πιθανές δυσλειτουργίες εντοπίζονται από εκεί, ενώ διαθέτει και σύστημα συναγερμού που αν ενεργοποιηθεί, μόλις κάποιος γυρίσει την πίσω ρόδα στο 1/4 της περιστροφής της, τότε ένα beeper αρχίζει και βαράει και ο τροχός βαραίνει τόσο πολύ που είναι σχεδόν αδύνατο κάποιος να το καβαλήσει και να φύγει κάνοντας πετάλι.
«Πάρε πίσω αυτό που δίνεις». Αυτό λέει η BionX για τον κινητήρα της. Μπορείς να παράγεις τη δική σου ενέργεια με το σύστημα αναπαραγωγής του κινητήτα. Αυτό γίνεται όταν ενεργοποιείται το πίσω φρένο ή αν έχει επιλεχθεί ένα από τα τέσσερα mode παραγωγής (αντίθετο από την υποβοήθηση). Ο κινητήρας μετατρέπει αυτόματα την ταχύτητα σε ενέργεια και την αποθηκεύει ξανά πίσω στη μπαταρία. Έτσι μπορείς να επεκτείνεις τη βόλτα σου και να χρησιμοποιείς τον κινητήρα, την υποβοήθηση και την αναπαραγωγή, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις κλίσεις της διαδρομής. Αν και φαίνεται μεγαλύτερη, η ισχύς του κινητήρα έχει παραμείνει στο νόμιμο 250W για την Ευρώπη, με 40Nm ροπής και είναι πραγματικά αθόρυβος. Στην 1η βαθμίδα υποβοήθησης ο κινητήρας προσθέτει στη δύναμη του αναβάτη άλλο ένα 25% επιπλόν. Στη 2η βαθμίδα δίνει 50% επιπλέον, στην 3η 100% και στην 4η το απόλυτο 200%!
Το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του συστήματος είναι η μπαταρία. Λιθίου-Μαγγανίου, 48V, 8.8Ah, αρκετά συμπαγής, μπορεί να κρατήσει από 30 εώς 80 χιλιόμετρα, ανάλογα με το mode υποβοήθησης και υπάρχει βέβαια η επιλογή επαναφόρτισης εν κινήσει με το regeneration mode. Τρεις με τέσσερις ώρες αρκούν για μία πλήρη φόρτιση της μπαταρίας, που μπορεί να αφαιρεθεί σχετικά εύκολα από το ποδήλατο. Η βάση στήριξης και ο τρόπος που δένει σε αυτήν είναι πολύ σημαντικός γιατί σε ένα ποδήλατο βουνού το τελευταίο που θέλουμε είναι τα μπόσικα και οι τριγμοί. Ο κοντρόλερ βρίσκεται και αυτός μέσα στη θήκη της μπαταρίας, δίνοντας έτσι μία πιο συμπαγή εικόνα στο EF01C.
Στην πράξη
Μετά από αρκετές δοκιμές ηλεκτρικών ποδηλάτων πόλης, ήρθε η ώρα να δοκιμάσω ένα ηλεκτρικό All mountain ποδήλατο και ομολογώ πως από την αρχή είχα ενθουσιαστεί με την ιδέα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που θέλουν ανάλυση πάνω στο συγκεκριμένο ποδήλατο, όπως οι αναρτήσεις του και το μοχλικό του, όμως δε θα επικεντρωθώ σε αυτά, μιας και αυτά μπορεί κανείς να τα δει και σε άλλα, συμβατικά ποδήλατα.
Μέχρι να βρεθώ σε βουνό, τα πρώτα χιλιόμετρα του τεστ έγιναν σε καθημερινή μετακίνηση μέσα στην πόλη. Από τις πρώτες πεταλιές, με ξάφνιασε η ροπή που βγάζει ο κινητήρας του και άρχισα να αναρωτιέμαι αν είναι μόνο 250Watt. Ο χρόνος για να φτάσει το κοντέρ στα 25km/h είναι πολύ μικρός και η υποβοήθηση σταματάει να λειτουργεί τόσο γρήγορα που στην αρχή ξαφνιάστηκα. Κοιτώντας όμως το κοντέρ κατάλαβα πως ήδη πήγαινα αρκετά γρήγορα, άρα το πιο δυνατό mode υποβοήθησης στην ουσία είναι υπερβολή για χρήση σε επίπεδους δρόμους. Δεν είναι το πιο άνετο ποδήλατο για μετακίνηση εντός πόλης, αλλά εάν είσαι λίγο «άτακτος» οδηγός μπορεί να φανεί πολύ διασκεδαστικό και σίγουρα θα ιδρώσεις, αφού το ποδήλατο σε προκαλεί να τρέξεις, να κάνεις «αλητεία» και να ξεπεράσεις τα καθημερινά όριά σου.
Ένα ποδήλατο με 150mm μπροστινής διαδρομής και 140mm πίσω, νιώθει καλύτερα όταν βρίσκεται στο βουνό, στο χώρο για τον οποίο έχει φτιαχτεί δηλαδή. Δεν υπήρχε καλύτερη επιλογή από το κοντινό και πολύ γνώριμο, λόγω downhill, βουνό της Δίρφης. Από την αρχή είχα την απορία του αν θα μπορέσω να κάνω αυτό που δεν έχω κάνει ποτέ, να «σκαρφαλώσω» μέχρι την αφετηρία των downhill μονοπατιών. Και φυσικά η απορία συνεχίζεται… Θα είναι ικανό να με φέρει πάλι κάτω;
Συνήθως οι συγγραφείς κρατάνε την απάντηση για το τέλος, έχω όμως ενθουσιαστεί τόσο πολύ που πρέπει να ομολογήσω πως με έβγαλε ασπροπρόσωπο και στις δύο περιπτώσεις!
Μπήκα σε δασικό χωματόδρομο μήκους 9,5km, με 500m υψομετρικά, κλείδωσα αναρτήσεις για να μην έχω απώλειες και με την υποβοήθηση στο 4ο επίπεδο από την αρχή ξεκίνησα την ανάβαση, περνώντας από πανέμορφα τοπία, διασχίζοντας ρέματα, σημεία με κροκάλα και σημεία με πολύ σφιχτή ανηφόρα.
Χωρίς να είμαι αθλητής αντοχής και έχοντας μόνο ένα ποδήλατο για καθαρό downhill στην κατοχή μου, μπορώ να πω πως βρέθηκα αρκετά έξω από τα νερά μου…
Αρχικά, ξεκούραστος, ανέβαινα με ταχύτητες που κάποιες φορές άγγιζαν τα 20km/h σε μικρές ανηφορικές κλίσεις και στα απότομα κομμάτια έπεφτα στα 10+ km/h. Στα μισά της διαδρομής, το υπόλοιπο της μπαταρίας είχε πέσει στα 2/3 και μαζί είχε πέσει και η δική μου αντοχή. Χωρίς διάλειμμα για ξεκούραση, «έπαιζα» με τις ταχύτητες για να καταφέρω να συνεχίσω το πεταλάρισμα και μόνο σε δύο-τρία σημεία πολύ απότομης ανηφόρας, αναγκάστηκα να περπατήσω για να χαλαρώσω λίγο. Μετά το 6ο χιλιόμετρο οι κλίσεις είναι πιο ομαλές και άρχισα πάλι να βρίσκω το γρήγορο ρυθμό που είχα στην αρχή.
Μετά από 45 λεπτά συνεχόμενης πορείας κατάφερα να κάνω αυτό που δεν είχα καταφέρει τα τελευταία οχτώ χρόνια που ασχολούμαι με το ποδήλατο. Ξεκίνησα από τα 500μ. υψόμετρο και βρέθηκα στα 1000μ. έτοιμος για μία κατάβαση σε μονοπάτι που γνωρίζω πολύ καλά, με ένα πολύ διαφορετικό ποδήλατο όμως σε σχέση με αυτά που έχω συνηθίσει να χρησιμοποιώ και με ελάχιστο εξοπλισμό προστασίας. Μερικές φωτογραφίες και η εκκίνηση έπρεπε να δοθεί σύντομα γιατί η βροχή ερχόταν. Στην αρχή μπήκα συγκρατημένος ή καλύτερα να πω φοβισμένος, αλλά μετά από δύο-τρεις στροφές άνοιξα και πήρα θάρρος αφού είδα πως το ποδήλατο συμπεριφέρεται πολύ αξιόλογα σε ένα κατηφορικό μονοπάτι, με πέτρες, ρίζες, άλματα και drops. Για λίγο ξέχασα ότι φοράω μόνο ένα ανοιχτό κράνος και έπιασα τον εαυτό μου να φτάνει τις ταχύτητες που πιάνει με το downhill ποδήλατο.
Αφού είδα πως αντέχει στο «ξύλο και στο κοπάνημα» με μεγάλες ταχύτητες, είπα να δοκιμάσω να θέσω σε λειτουργία το mode αναπαραγωγής ενέργειας. Στο -4 λοιπόν η υποβοήθηση και το ποδήλατο φρέναρε από μόνο του, χωρίς να με αφήνει να αναπτύξω τρελή ταχύτητα. Το πρόβλημα όμως εμφανίστηκε στις μεγάλες κατηφορικές κλίσεις, όπου ο πίσω τροχός σχεδόν κομπλάρει από το φρενάρισμα. Σε αυτό το σημείο του κομπλαρίσματος ήρθε το πρώτο ξάφνιασμα, όντας συνηθισμένος στο συνεχόμενο φρενάρισμα του κινητήρα, ο οποίος όμως σταμάτησε να φρενάρει τον τροχό επειδή αυτός πλέον δεν περιστρεφόταν. Έτσι, ξαφνικά εγώ έπρεπε να πιέσω πολύ περισσότερο τα φρένα. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται όσο αφήνουμε και ξαναπιέζουμε πολύ τα φρένα με αποτέλεσμα ο πίσω τροχός να σταματάει να περιστρέφεται. Σαν να κατεβαίνεις μία κατηφόρα με το αυτοκίνητο, έχοντας μία ταχύτητα στο κιβώτιο και πατώντας λίγο φρένο. Αν ξαφνικά πατήσεις συμπλέκτη, τότε θα πρέπει να πατήσεις πολύ πιο δυνατά το φρένο. Σε μικρές ή μεγάλες κλίσεις το σύστημα αναπαραγωγής είναι χρήσιμο. Σε συνθήκες μονοπατιού όμως με μεγάλη κατηφορική κλίση και απότομες εναλλαγές ταχύτητας μπορεί να αποβεί μοιραίο και καλύτερα να αφήσουμε την υποβοήθηση στο μηδέν ή το πολύ στο -1.
Το πιο εντυπωσιακό από όλα είναι ο ρυθμός επιτάχυνσης που έχει μετά από στροφή σε σημεία με μικρή κλίση. Κάποιες φορές νόμιζα ότι βρίσκομαι σε άλλο μονοπάτι γιατί όλα τα εμπόδια τα περνούσα με πολύ πιο μεγάλη ταχύτητα απ’ ότι συνήθως. Το βάρος του δεν είναι καθόλου αισθητό και πρέπει να είναι το απόλυτο εργαλείο για στενά μονοπάτια με μικρές εναλλαγές κλίσεων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τέθηκαν τρεις ερωτήσεις στην αρχή. Τελικά το EF01C είναι πιο καλό ακόμα και από το τόσο καλό που δείχνει ότι είναι. Κατάφερε να με μαγέψει σε σφιχτή ανηφόρα και να με αφήσει να παίξω σε καθαρή κατάβαση, χωρίς να νιώσω την παραμικρή ανασφάλεια. Μπορεί να πάει για downhill μετά από ένα σχετικά άνετο uphill. Τι άλλο μπορεί να ζητήσει κανείς; Η EHLINE έχει εφοδιάσει την Premium σειρά της με το σύστημα της BionX που είναι κορυφαίο αλλά ακριβό. Το έχει βάλει σε ένα ποδήλατο που από μόνο του θα ήταν ακριβό γιατί έχει πολύ καλά περιφερειακά πάνω του. Αποτέλεσμα; Ένα κορυφαίο ηλεκτρικό ποδήλατο διπλής ανάρτησης, που μπορεί η τιμή του να είναι υψηλή, αλλά σίγουρα αξίζει κάθε ένα από τα ευρώ του. Με προσεγμένη την κάθε λεπτομέρεια, ένα πανέμορφο πλαίσιο με καλή βαφή και κολλήσεις που σχεδόν δε φαίνονται και γεωμετρία που δείχνει πως δουλεύει κάτω από όλες τις συνθήκες, το EF01C εφοδιασμένο με το ηλεκτρικό σύστημα της BionX σίγουρα αποτελεί μία τις καλύτερες προτάσεις της αγοράς σε αυτήν την κατηγορία.
+ Απόλυτο εργαλείο για αυτούς που τα θέλουν όλα. Xωρίς άλλα σχόλια.
– Είναι αντικειμενικά ακριβό, παρόλο που η ποιότητα και ο εξοπλισμός του δικαιολογούν την υψηλή τιμή.
Περιφερειακά
Σκελετός: Aluminium 6061 FLS triple butted, hydroforced tubes, Monocoque
Πιρούνι – Ανάρτηση: Fox 32 Talas RL OB lockout, suspension: air, damping: oil
Διαδρομή ανάρτησης: 110-150mm, adjustment: pull
Πίσω ανάρτηση: Fox RP 2 ProPedal, suspension:air, damper:oil, range of spring:140mm
Οπίσθιο σασμάν ταχυτήτων: Shimano Deore XT M 773 Shadow, 30-shift
Χειριστήρια ταχυτήτων: Shimano SLX SL-M 660, Rapidfire
Εμπρόσθιο σασμάν ταχυτήτων: Shimano SLX M 660, Dual Pull, Top Swing, 34,9 mm
Αλυσίδα: Shimano HG 74
Ελεύθερο – Κασέτα: Shimano HG 81; 11-36 sprockets, 10-point
Αναπτύξεις: Shimano XT M770, Hollowtech II, 42-32-24 sprockets
Μεσαία τριβή: Shimano SLX M 660, Hollowtech II
Μανέτες: Avid Elixir 3
Σύστημα φρένων: Avid Elixir 3 hydraulic disc-brakes, 185/185 mm
Τροχοί: DT Swiss X 1900
Ελαστικά: Michelin WildGrip’r, foldable, 26×2,25, SV valve
Ποτήρι πηρουνιού: VP A45AC, A-Head, semi-integrated, 1 1/8“
Λαιμός τιμονιού: XLC Pro SL, oversize
Τιμόνι: XLC Pro SL Lowriser, oversize
Χειρολαβές τιμονιού: XLC Sport screwing grips
Πεντάλ: XLC Flat with SPD
Σέλα: Selle Italia Nekkar
Ντίζα σέλας: XLC Pro SL 31,6 mm, alu patent, quick clamp
Βάρος μπαταρίας: 2 kg
Χρώμα: Λευκό, Μαύρο, άλλο κατόπιν παραγγελίας.
Μπαταρία: LiMn (Lithium-Mangan) – 48V / 8,8Ah / 422Wh
Κινητήρας: BionX PL250HT SL XL (High Tourque) engine 250Watt
ΠΡΑΚΤΙΚΑ
Τιμή: 5199 € (λευκό και μαύρο) 6279 € (σε άλλο χρωματισμό).
Αντιπρόσωπος: Helma AE. Τηλ.: 210 5152069