Με ιταλική φινέτσα!
Μερικά ναυτικά μίλια μακριά, στη γειτονική Ιταλία, μία μικρή εταιρία γράφει τη δική της ιστορία στην κατασκευή ποδηλάτων από το 1946. Αν και τόσο κοντά, αν και τόσα χρόνια στο χώρο, στα αυτιά μου δεν είχε φτάσει ποτέ το όνομά της.
Από τον Τίμο Τσιντσικλόγλου
Ίσως να ήταν αυτό που αρχικά με έκανε να κοιτάξω με… μισό μάτι το πρώτο e-bike της εταιρίας και, σε συνδυασμό με τη χαμηλή τιμή του, να θεωρήσω πως πρόκειται για ένα ακόμα «φτηνιάρικο» ηλεκτρικό ποδήλατο που θα είναι απλά χάσιμο χρόνου.
Γεγονός είναι πως έχουν δει τα μάτια μας αρκετά από αυτά τελευταία. Ξαφνικά έχουν ξεπεταχτεί από το πουθενά εταιρίες, «που δεν τις ξέρει ούτε η μάνα τους», με γκάμα ηλεκτρικών ποδηλάτων που μπορεί να φτάνει και τα 10 με 15 διαφορετικά μοντέλα και πολύ μεγάλη διαφορά τιμής, προς τα κάτω φυσικά, σε σχέση με μοντέλα γνωστών εταιριών. Εταιρίες που αν ψάξεις στο γκούγκλι να τις βρεις, συνήθως θα πάρεις άσχετα αποτελέσματα και θα βρεις οτιδήποτε άλλο εκτός από τις ίδιες. Αυτό είναι ένα άλλο θέμα και θα το αναλύσουμε σε κάποιο άλλο άρθρο κάπου αλλού. Η ερώτηση που τελικά πρέπει να απαντηθεί σε αυτό το άρθρο είναι: τελικά κατάφερε το e-bike της δοκιμής να αλλάξει την άποψη του δοκιμαστή;Μιλώντας για τιμές, το «ανδρικό» e-bike της Adriatica θα το βρείτε κοντά στα 1300 ευρώ μόνο. Πολλοί που ίσως ακούτε ή διαβάζετε πρώτη φορά για e-bikes θα αναρωτιέστε αν σας κάνουμε πλάκα ή όχι, όταν μιλάμε για τόσα λεφτά και λέμε ότι είναι και φτηνό. Η αλήθεια είναι πως ένα καλό e-bike, κάποιας γνωστής εταιρίας, με καλά περιφερειακά πάνω του, μπορεί άνετα να φτάσει και τα 2.500 ευρώ, ενώ σίγουρα θα ξεκινάει από τουλάχιστον 1.600 ευρώ.
Το πιο ακριβό μέρος ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου συνήθως είναι η μπαταρία του. Με τις απαραίτητες προδιαγραφές η αξία τους συνήθως κυμαίνεται από 400 έως 600 ευρώ. Πώς μπορεί λοιπόν μια εταιρία να βγάλει στην αγορά ένα σχετικά φτηνό ποδήλατο; Η απάντηση είναι απλή, «κόβει» ότι μπορεί από το ίδιο το ποδήλατο, χρησιμοποιεί πιο φτηνά και no name εξαρτήματα για να βγάλει ένα πιο φτηνό σύνολο. Κάποιες εταιρίες το παρακάνουν και είναι αυτές που ανέφερα πιο πάνω, ενώ κάποιες άλλες διατηρούν ένα επίπεδο ποιότητας, βρίσκοντας τη χρυσή τομή ανάμεσα στο καλό και στο φτηνό. Αυτή είναι και η περίπτωση της Adriatica που δείχνει να το πετυχαίνει σε πολύ καλό βαθμό καταφέρνοντας ταυτόχρονα να μου αλλάξει και την αρχική εντύπωση!
Εξοπλισμός
Σκελετός αλουμινίου 7005 με καλή σχεδίαση, όμορφες καμπύλες και εσωτερική δρομολόγηση καλωδίων. Η βαφή του, σε διακριτικό αλλά πολύ γοητευτικό λευκό, δείχνει να έχει καλή ποιότητα και δένει καλά με τα υπόλοιπα μαύρα και νίκελ εξαρτήματα, που εκτός από το σύστημα ταχυτήτων που είναι της Shimano, όλα σχεδόν τα υπόλοιπα είναι κάποιας εταιρίας «TRK» και συντελούν στην εύρεση της χρυσής τομής που αναφέραμε πριν ανάμεσα στο καλό και στο φτηνό. Προς μεγάλη μου έκπληξη, καθ’ όλη τη διάρκεια του τεστ, που κράτησε πάνω από ένα μήνα, δεν ακούστηκε το παραμικρό, τίποτα δεν παραπονέθηκε και όλα δείχνουν πως δεν έχουν λόγο να χαλάσουν στο άμεσο μέλλον. Εξοπλισμένο με φτερά μπρος και πίσω, κάλυμμα αλυσίδας, πίσω σχάρα, σέλα με ανάκλιση για ευκολότερη αφαίρεση της μπαταρίας, διπλό και στιβαρό σταντ, λαιμό τιμονιού ρυθμιζόμενο, χοντρές και άνετες χειρολαβές με καλή αίσθηση, μία ανάρτηση μπροστά που προς το παρόν δουλεύει… Τελικά δεν του λείπει και τίποτα! Ένα κοντέρ και μία κλειδαριά και είναι έτοιμο να ξεχυθεί στους δρόμους. Διαθέτει και φωτιστικά σώματα με LED, εμπρός και πίσω, τα οποία βέβαια είναι ανεξάρτητα από το ηλεκτρικό κύκλωμα, χρησιμοποιούν δηλαδή δική τους πηγή ενέργειας, μπαταρία δηλαδή και ενεργοποιούνται το καθένα ξεχωριστά με κουμπάκι που έχουν πάνω τους. Λίγο κουραστικό, ειδικά αν η βραδινή διαδρομή περιλαμβάνει πολλές στάσεις, αλλά θα μου πεις είχες και στο χωριό σου κεντρικό διακόπτη για τα φώτα πάνω στο ποδήλατό σου; Τι να κάνουμε, αν έχεις μάθει με μίζα στη μηχανή σου, δύσκολο να πας σε μανιβέλα πάλι!
Ηλεκτρικό σύστημα
Στα ηλεκτρικά τώρα η Adriatica επέλεξε τον πιο καθιερωμένο πλέον δρόμο. Ένας κινητήρας 250 Watt στον μπροστινό τροχό αναλαμβάνει να δώσει φτερά στα πόδια σας, είναι λίγο θορυβώδης κατά το ξεκίνημα και στις ανηφόρες που πιέζεται παραπάνω, αλλά μετά ο θόρυβος σβήνει και κινεί το ποδήλατο με άνεση μέχρι και τα 29km/h χωρίς ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια από τον αναβάτη. Η μπαταρία, που πέρα από το πιο ακριβό εξάρτημα, αποτελεί και το πιο βαρύ, είναι τοποθετημένη κάθετα πίσω από τη σέλα, εφαπτόμενη με τον κάθετο σωλήνα του σκελετού, έτσι ώστε το συνολικό βάρος να είναι μοιρασμένο ομοιόμορφα και να έχει το ποδήλατο καλή οδηγική συμπεριφορά. Ο κεντρικός ελεγκτής που διαχειρίζεται όλο το κύκλωμα βρίσκεται ακριβώς κάτω από την μπαταρία, πίσω από τη μεσαία τριβή, σε καλά προστατευμένο χώρο. Τελευταίο κομμάτι στο παζλ είναι αυτό που επιτρέπει στο χρήστη να «επικοινωνήσει» με το ηλεκτρικό κύκλωμα και βρίσκεται πάνω στο τιμόνι. Δεν είναι κάτι άλλο, παρά ένα μικρό display που με τρία led φωτάκια μας δείχνει ποιο mode υποβοήθησης έχουμε επιλεγμένο, 2 κουμπιά συν και πλην για άμεση αλλαγή από το ένα στο άλλο και άλλα 4 φωτάκια για την κατάσταση της μπαταρίας. Την τελευταία μπορούμε να την τσεκάρουμε και από ένα κουμπάκι και 4 μικρά φωτάκια που έχει άνω της η μπαταρία, ακόμα και όταν αυτή είναι εκτός ποδηλάτου. Το κακό είναι πως και οι δύο τρόποι ελέγχου του υπόλοιπου της μπαταρίας δεν είναι ιδιαίτερα αξιόπιστοι στο Adriatica. Είναι ίσως το μοναδικό e-bike με το οποίο κατάφερα να μείνω από μπαταρία ενώ ήμουν ακόμη μακριά από τον προορισμό μου.
Τα πιο πολλά e-bikes μόλις τεθούν σε λειτουργία από τον κεντρικό διακόπτη, δείχνουν την μπαταρία να είναι στο full ή στα 2/3. Μόλις όμως ξεκινήσει η βόλτα και ο κινητήρας δουλέψει, συνήθως τότε δείχνουν την πραγματική κατάσταση της μπαταρίας, η οποία πολλές φορές «παίζει», ανάλογα με το πώς κινούμαστε εκείνη την ώρα. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα προειδοποιητικό σημείο πριν σβήσει τελείως το κύκλωμα. Σε πολλά, όταν η μπαταρία φτάνει προς το τέλος, παρατηρείται και μία αισθητή μείωση της απόδοσης του κινητήρα. Το Adriatica μοιάζει να δίνει το 100% της απόδοσής του μέχρι και την «τελευταία σταγόνα» της μπαταρίας του, κάτι το οποίο είναι καλό και θεωρητικά έτσι λειτουργούν όλα όσα έχουν μπαταρία λιθίου, αλλά δυστυχώς είναι ικανό να σβήσει ξαφνικά και να τελειώσει εκεί η άνετη βόλτα, ενώ πριν λίγο σου έδειχνε ότι βαστάει ακόμα. Όλα αυτά βέβαια, πολλές φορές μπορεί να κριθούν λίγο άδικα και τελικά να μην είναι ακριβώς έτσι μετά από ένα μεγάλο διάστημα χρήσης – μεγαλύτερο από το μήνα που είχαμε το ποδήλατο στη διάθεσή μας.
Οι συγκεκριμένες μπαταρίες θέλουν και αυτές το στρώσιμό τους. Τέσσερις με πέντε πλήρεις φορτίσεις και αποφορτίσεις χρειάζονται περίπου για να αρχίσει να πιάνει μία μπαταρία το maximum της απόδοσής της. Εξωτερικοί παράγοντες επίσης, όπως η θερμοκρασία, τις επηρεάζουν αισθητά. Σε μέρες παγωνιάς μπορεί να ανάψει το κόκκινο λαμπάκι σε ένα e-bike, ενώ πριν λίγο το βγάλαμε από την μπρίζα. Στο Adriatica έκανα εφτά με οχτώ φορτίσεις σύνολο, άρα υποθέτουμε ότι η μπαταρία είχε πλέον φτάσει σε καλό επίπεδο. Στο πιο δυνατό mode η μεγαλύτερη αυτονομία της ήταν στα 35 χιλιόμετρα. Στο normal mode έφτασε τα 50 χιλιόμετρα, ενώ το πιο «αδύναμο» mode δεν το άφησα ποτέ πάνω από 2-3 λεπτά, γιατί ήθελα να πάω πιο γρήγορα! Μέσα σχεδόν σε όλες τις αποφορτίσεις υπήρχαν κάποιες ημέρες ή ώρες παγωνιάς. Αν λοιπόν το τεστ γινόταν σε καλοκαιρινό μήνα, πολύ πιθανόν η αυτονομία του Adriatica να ήταν μεγαλύτερη.
Οδηγική εμπειρία
Αν και ήμουν αρχικά προκατειλημμένος – λόγω τιμής – το Adriatica κατάφερε να με κερδίσει και στάθηκε ικανό να μετατρέψει κάθε «αναγκαστική» μετακίνηση στο γραφείο, σε μία απολαυστική βόλτα μέχρι τη δουλειά, σε καθημερινή βάση! Η γεωμετρία του, η θέση οδήγησης, η απόσταση από το «γυριστό» τιμόνι, που ανέκαθεν δε μου άρεσαν, το πεταλάρισμά του, η δύναμη του κινητήρα που μοιάζει να είναι πιο δυνατός από τα 250 Watt, το αισθητικά όμορφο αποτέλεσμα με το λευκό πλαίσιο, όλα μαζί δίνουν ένα e-bike ιδιαίτερα αξιόλογο.
Στον τομέα της άνεσης δεν έχει και πολλά καλούδια για να το βοηθήσουν, αλλά είναι μάλλον η θέση οδήγησης αυτή που το σώζει και προσφέρει άνετα χιλιόμετρα στον αναβάτη, ακόμα και όταν αυτά είναι αρκετά και συνεχόμενα.
Είναι εξαιρετικά ευέλικτο στην πόλη και την κίνηση και γρήγορο στον ανοιχτό δρόμο. Στρίβει χωρίς να σε φοβίζει, παρόλο που τα λάστιχα δεν είναι κάποιας επώνυμης εταιρίας.
Τις ανηφόρες τις καταπίνει για πλάκα και στην ευθεία θα ξεπεράσει τα 25km/h, που είναι το όριο βάσει ευρωπαϊκών προδιαγραφών και θα κινηθεί σχεδόν με 30km/h σταθερά.
Ακόμα και σε χωματόδρομο και ανώμαλο έδαφος δε θα πει όχι και η μόνη ενόχληση είναι ένας θόρυβος που έρχεται μάλλον από το stand κατά τους κραδασμούς, το οποίο όμως βελτιώνεται πολύ εύκολα. Η υποβοήθηση εφαρμόζεται από μόνη της, εφόσον το σύστημα είναι ενεργοποιημένο, μετά την πρώτη μισή πεταλιά και διακόπτεται ακαριαία μόλις κουνηθεί μία από τις μανέτες των φρένων για λόγους ασφαλείας. Πέρα απ’ το ότι με άφησε καμιά δύο φορές από μπαταρία πάνω στις μεγαλύτερες ανηφόρες της Χαλκίδας και με ανάγκασε να ιδρώσω και να κάψω τους τετρακέφαλους μου, κατά τ’ άλλα το Adriatica στάθηκε στο ύψος του μπροστά σε κάθε μικρή ή μεγάλη πρόκληση. Μια καλή επιλογή.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η απάντηση στο αρχικό ερώτημα έχει ήδη δοθεί. Το Adriatica είναι ένα οικονομικό και ταυτόχρονα καλό, άξιο απόκτησης, e-bike. Ένα ποδήλατο που θα σε μεταφέρει γρήγορα, άνετα και με ασφάλεια στον προορισμό σου, αλλά δε θα αρκεστεί μόνο σε αυτό και θα φροντίσει να το απολαύσεις κιόλας, ώστε να πας με ένα πλατύ χαμόγελο στην, πολύ πιθανόν, μίζερη και ρουτινιασμένη δουλειά σου! Σίγουρα δεν μπορεί να συγκριθεί με μοντέλα διπλάσιας τιμής σε αρκετά από τα οποία η διαφορά αυτή δικαιολογείται απόλυτα λόγω ακριβών περιφερειακών. Στην περίπτωσή του όμως, παίρνεις κάτι που αξίζει μέχρι και το τελευταίο ευρώ της τιμής του, μια τίμια εισαγωγή στον κόσμο του ηλεκτρικού ποδηλάτου που σε καμιά περίπτωση δε θα σε κάνει να νιώσεις ότι πέταξες τα χρήματά σου. Το αντίθετο μάλιστα!
+
Είναι ένα καλό value for money και κάνει καλά τη δουλειά του
–
Θα προτιμούσα ένα πιο ολοκληρωμένο τεχνολογικά e-bike κι ας πληρώσω παραπάνω.
Περιφερειακά
Ηλεκτρικό σύστημα
Κινητήρας: 250 Watt Brushless
Μπαταρία: Li-on 36V-10Ah
Φορτιστής: 36V-220W-Switch on/off
Τεχνικές προδιαγραφές
Σκελετός: TRK Alu 7005
Πιρούνι: Suspenion Alu crown
Στεφάνια: TRK Alu
Λάστιχα: City 700x35C reflex – black
Φρένα: V-Brake Alu polish
Ταχύτητες: Shimano TX 51
Λεβιές ταχυτήτων: Shimano RS 35
Δίσκος: TRK Alu 42T
Πετάλια: TRK alloy
Σέλα: TRK folding
Τιμόνι: TRK Alu polish
Λαιμός τιμονιού: TRK Alu adjustable
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα: 25km/h
Αυτονομία: 50 km
Βάρος: 28 kg με μπαταρία
ΠΡΑΚΤΙΚΑ
Τιμή: 1319 €
Αντιπρόσωπος: Ι. Τζωρτζόπουλος ΕΠΕ.
Τηλ.: 210 9220530