Home | ΔΟΚΙΜΕΣ | MTB | Focus First

Focus First

Ο πρώτος των πρώτων


ΚΕΙΜΕΝΟ: Τάκης Καρβελάς
ΦΩΤΟ: Γιώργος Ατσαμετάκης

 

Οι Γερμανοί φημίζονται για την τελειομανία τους στα προϊόντα που κατασκευάζουν, καθώς και για την εμμονή τους στην ασφάλεια, με αποτέλεσμα να δοκιμάζουν τα πάντα σε δυναμόμετρα και ειδικά μηχανήματα – καταστροφείς. Από πλαίσιο ποδηλάτου ή τιμόνι, μέχρι ότι πιο απλό μπορεί να βρει κάποιος σ’ ένα νοικοκυριό, όπως ένα τηγάνι! Όταν λοιπόν σου «πουλάνε» πλαίσιο carbon, μπορείς να περιμένεις ότι θ’ αντέξει μια ζωή…

 | mbike.gr

Το Focus First αποτελεί ένα τρανταχτό παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας. Ολόκληρη η παραγωγή των ποδηλάτων καθώς και η συναρμολόγησή τους και ο ποιοτικός έλεγχος, γίνονται στο Cloppenburg της Γερμανίας. Εξαιρετικό στην ποιότητα και εμφάνιση, μέχρι… να το σηκώσεις. Αναρωτιέσαι γιατί δεν είναι πιο ελαφρύ από τα ποδήλατα αλουμινίου του ανταγωνισμού. Για δες το όμως καλύτερα… Κάτι κρύβει…

ΓΙΑΤΙ ΛΕΓΕΤΑΙ FIRST;

Το F.I.R.S.T. σχηματίζεται από τα αρχικά των λέξεων Full Integrated Rear Suspension Technology και σχετίζεται με το πατενταρισμένο σύστημα έδρασης της πίσω ανάρτησης στα Focus. Κατά τους τεχνικούς της Focus, το σύστημα αυτό εγγυάται την ιδανική εφαρμογή δύναμης στο πλαίσιο και την ασύγκριτη ακαμψία, ενώ συγχρόνως μας επιτρέπει να έχουμε πανεύκολη πρόσβαση στην ανάρτηση και να κάνουμε ρυθμίσεις ακόμη και εν κινήσει. Αυτό που παρατηρήσαμε καθ’ όλη τη διάρκεια του τεστ, είναι πως το σύστημα πραγματοποιεί αυτά που υπόσχεται όσον αφορά στην ανεξάρτητη λειτουργία της πίσω ανάρτησης, είτε κατά την επιτάχυνση (μικρό bobbing) είτε κατά το φρενάρισμα (δεν μπλοκάρει στο έντονο φρενάρισμα), η δε εργονομία και ο εύκολος χειρισμός της ανάρτησης καθιστά αυτήν την περίεργη θέση της ανάρτησης, ότι πιο πρακτικό έχουμε δει στο χειρισμό μέχρι τώρα.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ FOCUS FIRST

Το First ανήκει στην κατηγορία Marathon/XC και επομένως σε όσους θέλουν να περνούν «άπειρες» ώρες επάνω στη σέλα, χωρίς να πονάει η μέση τους την άλλη μέρα το πρωί. Σε αυτό βοηθούν, εκτός από τις καλές αναρτήσεις, και το carbon πλαίσιο το οποίο αποσβένει άριστα τους κραδασμούς, χωρίς όμως να χάνεται δύναμη από το πετάλι στον πίσω τροχό.

ΤΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;

Το εμπρόσθιο μέρος του Focus First είναι κατασκευασμένο από ίνες άνθρακα, χρησιμοποιώντας μια τεχνολογία που λέγεται SSPS. Οι κατασκευαστές μας βομβαρδίζουν με αρχικά που εκφράζουν την κάθε τεχνολογική πατέντα που έχουν κάνει στο ποδήλατο, αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι πρώτον γιατί πρέπει να ξέρουμε τι σημαίνουν αυτά και δεύτερον, γιατί τα ποδήλατα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητα με αυτά τα αρχικά; Απλά για αυτή την τεχνολογία θα πρέπει να ξέρετε ότι ένα ποδήλατο μεγέθους XL και ένα Small, έχουν σωλήνες carbon διαφορετικής διατομής αντίστοιχα, γιατί άλλη δύναμη εφαρμόζει ένας δίμετρος ενήλικας 120 κιλών και άλλη μία κοπέλα του ενάμιση μέτρου και των 40 κιλών. Και οι δύο όμως, καβαλώντας τα ποδήλατά τους, θα έχουν την ίδια αίσθηση ακαμψίας. Σε αυτό συντελεί το υπερμέγεθες ψαλίδι αλουμινίου, που λες και η Focus το δανείστηκε από downhill ποδήλατο! Απλά τεράστιο και σε συνδυασμό με τα υπερμεγέθη ρουλεμάν άκαμπτο. Όλα αυτά έχουν και ένα τίμημα, που στην προκειμένη λέγεται βάρος ή με άλλα λόγια, το ποδήλατο δοκιμής μεγέθους medium ζύγιζε 13,3kg χωρίς τα πετάλια… Σ’ αυτό το σημείο όμως πρέπει να πούμε ότι στα 2949 ευρώ, αγοράζετε ένα καλό, ποιοτικό πλαίσιο με εξίσου καλές αναρτήσεις και έχετε τη δυνατότητα αργότερα να μειώσετε σημαντικά το συνολικό βάρος, κάνοντας αναβάθμιση σε μετάδοση και λοιπά περιφερειακά.

Η γεωμετρία, τυπική…Γερμανική, με 70,5° γωνία λαιμού και 72° γωνία σέλας. Το μοχλικό εξίσου τυπικό four-bar Horst Link, με μία ιδιαιτερότητα που σχετίζεται με την έδραση της πίσω ανάρτησης: παρατηρούμε πως τα δύο άνω σημεία έδρασης του μοχλικού (κοιτώντας το τριγωνάκι που εδράζεται η ανάρτηση έχει τρία κινούμενα μέρη-σημεία έδρασης. Εμείς αναφερόμαστε στα δύο που είναι σε οριζόντια ευθεία και όχι σε αυτό που εδράζεται το πίσω μέρος της ανάρτησης και είναι λίγο πιο πάνω). Παρατηρούμε λοιπόν πως είναι σε απόλυτη ευθεία με το πλαίσιο και ειδικά κατά το φρενάρισμα, η ανάρτηση δουλεύει ανεξάρτητα, κάτι αρκετά καλό.

ΤΙ ΑΛΛΟ ΨΩΝΙΖΩ;

Το ποδήλατο έχει εμπρόσθια ανάρτηση Rock Shox Reba SL RL 120mm διαδρομής. Σε αυτή την ανάρτηση, μπορούμε να ρυθμίσουμε, εκτός από προφόρτιση αέρος και ταχύτητα επαναφοράς, κλείδωμα από το τιμόνι και μάλιστα μπορούμε να ρυθμίσουμε το πόσο σκληρό ή μαλακό να είναι το πιρούνι μας όταν το έχουμε κλειδώσει. Αρκετά καλό από την πρώτη στιγμή που κάναμεμτεστ το ποδήλατο, θα αφήσει ευχαριστημένους τους μελλοντικούς κατόχους και δε νομίζω να σκεφτούν το θέμα αναβάθμισης αναρτήσεων ποτέ. Το ίδιο ισχύει και για την πίσω ανάρτηση, μία Manitou Radium RL αέρος, με προφόρτιση αέρος, ρυθμιζόμενη ταχύτητα επαναφοράς και ένα μεγάλο λεβιέ κλειδώματος που περιστρέφεται όμως και πέραν των 90° (από ξεκλείδωτο σε κλειδωμένο). Η λειτουργία του ήταν αρκετά καλή και η πρόσβαση στα χειριστήριά του παιχνιδάκι. Η μετάδοση τυπική Shimano με τη σειρά Deore να κερδίζει κατά κράτος. Λίγο ΧΤ στο πίσω ντεραγιέ και ακόμη καλύτερα, κασέτα 11-34Τ γιατί το έξτρα βάρος, χρειάζεται 2 έξτρα δόντια στις ανηφόρες.

Τα φρένα είναι τα υδραυλικά Hayes Stroker Ryde, σε υπέροχο λευκό χρώμα, χρειάζονται προσοχή στην αρχή και καλό στρώσιμο μέχρι να αποδώσουν σωστά. Σας δίνουν τη δυνατότητα να τα τοποθετήσετε και ανάποδα με το εμπρός φρένο στα δεξιά. Το τιμόνι αρκετά καλό σε φάρδος 70 εκ. από την Truvativ, οι χειρολαβές όμως μέτριες, αφού περιστρέφονται εύκολα, ειδικά στις ανηφόρες, θα είναι το πρώτο εξάρτημα που θα αντικατασταθεί στο ποδήλατο. Ντίζα σέλας από την FSA, κολάρο σέλας με quick-release που σφίγγει και λύνει με ελάχιστη δύναμη χωρίς να κατεβαίνει η σέλα άθελα στην πορεία, σέλα καθώς και λαιμός τιμονιού από την Concept και τροχοί με κέντρα Μ525 της Shimano, στεφάνια Rodi και λάστιχα Schwalbe Nobby Nic 2.25’’.

ΚΑΙ ΠΩΣ ΤΑ ΠΗΓΕ;

Στη στρωτή ανηφόρα καλά (το βάρος δεν κρύβεται…), στα ανηφορικά μονοπάτια ακόμη καλύτερα, όπου πλαίσιο και αναρτήσεις ξεδιπλώνουν τα προτερήματά τους και καμία ανηφόρα όσο και σαθρό να είναι το έδαφος, δε θα σταθεί εμπόδιο. Γενικά αυτό το ποδήλατο είναι «χιλιομετροφάγος», σου δίνει τη δυνατότητα και χαρά να πας
μακριά, χωρίς να έχεις κουραστεί ιδιαίτερα. Αν φοράτε ποδηλατικά σορτς (βερμούδες) ίσως το τελείωμα στο μπατζάκι να βρίσκει στο τρίγωνο του μοχλικού, χωρίς να αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα. Στις κατηφόρες οι 70,5° γωνία λαιμού μπορεί να μην εμπνέει για extreme οδήγηση, παρόλα αυτά «καταπίνει» με άνεση τις κατηφόρες χωρίς να φοβίζει καθόλου.

Στις στροφές, με φόβισε δύο-τρεις φορές, μιας και καλοκαίριασε, το έδαφος σαθρό, το Nobby Nic γλιστρούσε εμπρός, αφαίρεσα 5 P.S.I. αέρα λοιπόν και το πρόβλημα λύθηκε. Άλλο ένα πρόβλημα καλοκαιρινής φύσεως για αυτά τα λάστιχα, είναι τα αγκαθάκια, ειδικά αν η διαδρομή σας περιλαμβάνει διελεύσεις από μονοπάτια και χωράφια. Πάντως είναι αρκετά «παιχνιδιάρικο» και λέξεις όπως drift, άλματα, κάθετα νεροφαγώματα και απότομες κατηφόρες, θα μπαίνουν τακτικά στο λεξιλόγιό σας. Το Focus First εκτός από όμορφο λοιπόν, είναι και ευχάριστο. Αφήστε λοιπόν τους άλλους και τις ζυγαριές να λένε ότι θέλουν. Στην πρώτη μεγάλη βόλτα που θα σας ακολουθήσει κάποιος, δεν θα ξαναπεί κακή κουβέντα, μάλλον θα αρχίσει να κάνει τις ίδιες σκέψεις με εσάς…

ΑΣ ΚΑΝΟΥΜΕ…«FOCUS» ΣΤΟ FOCUS

Σε κάθε τι υπάρχουν συν και πλην. Στα συν θα βάλουμε την καλή ποιότητα κατασκευής, μεγάλη αντοχή, αθόρυβη λειτουργία σε όλη τη διάρκεια του τεστ, καλό και κυρίως λειτουργικό πακέτο αναρτήσεων, μοχλικού αλλά και μετάδοσης κι εντυπωσιακή εμφάνιση.
Στα πλην, όπως είπαμε και νωρίτερα, το βάρος, αλλά σε ένα καλό πλαίσιο, πάντα υπάρχει χώρος για ελαφρύτερα εξαρτήματα. Τροχοί, δισκοβραχίονας, ακόμη και η σέλα με ράγες chro-mo μπορεί να αντικατασταθεί από μία λίγο πιο αναπαυτική με ράγες τιτανίου. Αλλά δεν νομίζω να χρειάζεται άμεσα αλλαγή σε κάτι πλην χειρολαβών.

ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΩ ΣΙΓΟΥΡΑ

• Αν θέλω να κάνω πολλές πολλές βόλτες
• Αν θέλω να κάνω άνετα Marathon/XC
• Αν μου αρέσουν οι «βρόμικες» λέξεις όπως dirt, άλματα, νεραφαγώμα…

ΙΣΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΠΑΡΩ

• Αν δε με φτάνει το… budget.

XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Πλαίσιο: FOCUS First με ψαλίδι αλουμινίου
Πιρούνι: Rock Shox Reba SL RL 120 mm
Πίσω ανάρτηση: Manitou Radium RL Air
Μετάδοση: Shimano Deore
Κασέτα: 11 – 34Τ
Λεβιέδες: Shimano Deore
Δισκοβραχίονας: Shimano FCM 542
Δισκόφρενα: Hayes Stroker Ryde
Μανέτες φρένων: Hayes Stroker Ryde
Τιμόνι: Truvativ Riser Stylo Race
Λαιμός: Concept Extreme αλουμινίου
Ντίζα σέλας: FSA SL-250
Σέλα: Concept SL MTB
Κέντρα: Shimano M 525
Στεφάνια: Rodi D 540 disc
Ελαστικά: Schwalbe Nobby Nic 2,25’’

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

Τιμή: 2949 €
Αντιπρόσωπος: Αφοί Αθ. Κοκότη ΑΕΒΕ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

To Focus FIRST είναι το «βασικό» από τα marathon/xc αυτής της σειράς με πρώτο το Extreme και δεύτερο το Expert. Μοιράζεται το ίδιο καλό πλαίσιο με τα ακριβότερα και δίνει στον αναβάτη την αίσθηση ότι δε χόρτασε βόλτα, όσα χιλιόμετρα κι αν έκανε σήμερα.
Στο Focus First, το μόνο… πρόβλημα που θα αντιμετωπίσετε, είναι η έλλειψη χρόνου για μεγαλύτερες σε διάρκεια και χιλιόμετρα βόλτες!
Τηλ.: 2410-592011

Δείτε επίσης

scott scale 980 2019

SCOTT Scale 980: με αγωνιστικές καταβολές!

Δοκιμάζουμε το SCOTT Scale 980! To SCOTT Scale 980 κινείται σε… αγωνιστικά μονοπάτια, συνδυάζοντας επιδόσεις ...

KONA Kahuna

Στα «όρια» με το KONA Kahuna 29’’

Ο Κωνσταντίνος Ανδριώτης, πρωταθλητής Ελλάδος στο αγώνισμα ορεινής κατάβασης, πιέζει στα όρια το 29άρι μοντέλο Kahuna της KONA και μας περιγράφει τις εντυπώσεις του.

Ideal Race Pro

Ideal Race Pro 29»: Δοκιμή… μακράς διαρκείας

To αγωνιστικό μοντέλο της Ideal συνδυάζει ποιότητα και αξιοπιστία Δοκιμάσαμε το Ideal Race Pro για ...

Αφήστε μια απάντηση

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest