Home | ΔΟΚΙΜΕΣ | MTB | Yeti 575.

Yeti 575.

H πολυμορφική μηχανή

Όσο και αν ακούγεται περίεργο τελικά υπάρχουν χαμαιλέοντες στο Colorado.

Κάπου στο Durango του Colorado υπάρχει μία βιοτεχνία που από το 1985 μέχρι σήμερα κατασκευάζει mountain bikes. Μόνο mountain bikes! Yeti είναι το όνομά της που από τότε μέχρι σήμερα έχει φιγουράρει στις μπλούζες και κάτω από τα πόδια μεγάλων ονομάτων του αθλήματος. John Tomac, Juli Furtado, Missy Giove, Myles Rockwell και Marla Streb είναι μόνο μερικά από αυτά. Το δυναμικό της εταιρείας αποτελείται από ανθρώπους παθιασμένους με το mountain bike, οι οποίοι καθημερινά περνούν το μεσημεριανό τους διάλειμμα με τα αγαπημένα τους ποδήλατα στα μονοπάτια γύρω από τη βιοτεχνία. Η δυνατότητα παραγωγής δεν ξεπερνά τα 2000 πλαίσια το χρόνο, οπότε η κατά πολύ μεγαλύτερη ζήτηση ανάγκασε την Yeti να ανοίξει πριν από 2 χρόνια παράρτημα στην Ταϊβάν, όπου εκεί εκπαίδευσε ανθρώπους για να κατασκευάζουν πλαίσια, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως οι τεχνικοί στο Colorado. Παρακολουθώντας τη δουλειά της εταιρείας εδώ και πολλά χρόνια έχουμε πειστεί, ότι τα πλαίσια από την Ταϊβάν δε διαφέρουν από αυτά του Colorado σε τίποτε εκτός της τιμής.
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και το 575, το οποίο κατασκευάζεται στη βιοτεχνία της Yeti στην Ταϊβάν, από ειδικά σχεδιασμένους από τη Yeti σωλήνες αλουμινίου. Οι σωλήνες αυτοί είναι πολλαπλών διατομών και σχημάτων και έχουν κατασκευαστεί ύστερα από πολύχρονες μελέτες πάνω στις ζώνες κόπωσης του πλαισίου. Έτσι, χωρίς τη βοήθεια και το βάρος ενισχύσεων (gussets) δημιουργείται ένα πλαίσιο λιτό με απλές γραμμές και ταυτόχρονα στιβαρό. Όσον αφορά το βάρος του, 2815 γραμμάρια χωρίς το πίσω αμορτισέρ το καθιστούν ίσως το ελαφρύτερο αλουμινένιο της κατηγορίας του.
Για ποια κατηγορία όμως μιλάμε; Μάλλον για την κατηγορία χαμαιλέων καθώς το 575 μπορεί τη μια στιγμή να παρουσιάζεται σαν cross-country ποδήλατο, την άλλη σαν all mountain και μια τρίτη σαν ελαφρύ freeride. Η διαδρομή του 5.75 ίντσες ή 146 mm.
Το 575 έρχεται να απαντήσει στην ανάγκη έμπειρων mountain bikers που θέλουν να αποκτήσουν ένα ποδήλατο custom, με εξαρτήματα που έχουν οι ίδιοι επιλέξει, ώστε να καλύψουν τις προσωπικές τους απαιτήσεις σύμφωνα με το δικό τους προσωπικό στιλ οδήγησης αλλά και αισθητικής. Είναι ένα πλαίσιο που το έχουμε δει να το χρησιμοποιούν παρέες σε ολοήμερες αποδράσεις μέσα σε πολύ τεχνικά μονοπάτια, αθλητές σε αγώνες marathon και εικοσιτεσσάρων ωρών και freeriders σε μικρά και μεσαίου μεγέθους άλματα και drops.
Το ποδήλατο της δοκιμής μας έχει έναν καθαρά cross – country χαρακτήρα στησίματος. Μια πλήρης XTR του 2003 μαζί με τους τροχούς, πιρούνι το Marathon XC της Marzocchi μοντέλο του 2004 με κλείδωμα ΕΤΑ και μεταβλητή διαδρομή από 105 έως και 125 χιλιοστά, τιμόνι Race Face Deus XC low riser, λαιμό Ritchey WCS 110 mm, ποτήρια παλιά κλασικά Ringle made in USA, ντίζα σέλας Yeti ARC 27.2 mm και σέλα Specialized Avater. Λάστιχα Kenda Nevegal 2.1 και grips Yeti κατασκευασμένα από την ODI.
Παρατηρώντας το πλαίσιο την προσοχή μας τραβούν καταρχάς οι πανέμορφες χειροποίητες κολλήσεις. Ο επάνω σωλήνας αποτελείται από δύο κομμάτια, τα οποία ενώνονται μεταξύ τους στηριζόμενα στη βάση του πίσω αμορτισέρ, το οποίο είναι το RP 23 της Fox με διαστάσεις 20 cm μήκος από στήριξη σε στήριξη και 2 ίντσες συμπίεση. (Ο σκελετός πωλείται και με το Fox DHX air για πιο extreme καταστάσεις). Το σχήμα λοιπόν του επάνω σωλήνα δίνει άπλετο χώρο κάτω από τα πόδια μας (standover clearance) κάτι που αυξάνει πολύ την αυτοπεποίθησή μας στα δύσκολα κομμάτια διαδρομών.
Τα chainstays είναι τετράγωνης διατομής, ασύμμετρα και καταλήγουν σε CNC dropouts με αποσπώμενο νύχι στήριξης του πίσω εκτροχιαστή. Μετρήσαμε το μήκος τους στα 43.2 cm. Τα seatstays είναι και αυτά τετράγωνης διατομής, ενώ στο κάτω μέρος τους λίγο πάνω από τα dropouts παρεμβάλλεται μια ελαστική άρθρωση από ανθρακονήματα, η οποία σύμφωνα με την Yeti μας γλιτώνει από βάρος αλλά και τη συντήρηση αντίστοιχης άρθρωσης με ρουλεμάν. Σε όλες τις υπόλοιπες αρθρώσεις υπάρχουν κλειστά ρουλεμάν πολύ υψηλής ποιότητας (enduro max.)
Τα Seatstays σπρώχνουν και συμπιέζουν το αμορτισέρ οδηγούμενα από ένα CNC σύνδεσμο που η Yeti ονομάζει «dogbone», ο οποίος εκτός από το σημαντικό ρόλο που παίζει στη συμπεριφορά της ανάρτησης, προσθέτει επίσης περαιτέρω ακαμψία στο πίσω τρίγωνο. Μας αρέσει πολύ το ότι το μήκος του κελύφους της μεσαίας τριβής είναι 73 mm και όχι το συνηθισμένο 68 mm. Έτσι, δε χρειάζονται τα spacers για την τοποθέτηση της μεσαίας τριβής και την εξασφάλιση του ιδανικού chainline, στοιχείο που καθιστά το συγκεκριμένο σημείο ακόμα πιο στιβαρό. Οι οδηγοί των καλωδίων βρίσκονται στο κάτω μέρος του πλάγιου σωλήνα. Εξασφαλίζουν μια σύντομη όδευση των συρματόσχοινων προς τους προορισμούς τους χωρίς έντονα «σπασίματα». Εκθέτουν όμως το συρματόσχοινο του μπροστινού εκτροχιαστή στη λάσπη που πετά ο μπροστινός τροχός, για αυτό καλό είναι να ντύνουμε το γυμνό του μέρος με το λεπτό καλωδιάκι που κυκλοφορεί στο εμπόριο. Ας πούμε με την ευκαιρία, ότι ο μπροστινός εκτροχιαστής πρέπει να είναι τύπου «high mount, bottom pull». (Στήριξη ψηλά, τράβηγμα από κάτω) με κολάρο διαμέτρου 34.9 mm. Το συρματόσχοινο του πίσω εκτροχιαστή τρέχει κρυμμένο εξ’ ολοκλήρου μέσα στο καλώδιο από τις λεβιεδομανέτες μέχρι τον προορισμό του. Οι θέσεις για παγουροθήκες είναι δύο, η μία βρίσκεται στο επάνω μέρος του πλάγιου σωλήνα και η άλλη στο κάτω. Θέλει μεγάλη προσοχή η επιλογή παγουροθήκης για το επάνω μέρος του πλάγιου σωλήνα, καθώς εύκολα μπορεί να εμποδίσει την κίνηση του αμορτισέρ (το είδαμε στην πράξη!). Εγώ προτείνω την κατάργηση της παγουροθήκης στο συγκεκριμένο ποδήλατο και τη χρήση υδροδοχείου πλάτης. Η βαφή του πλαισίου βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα ποιότητας και το χρώμα σπάει και γδέρνεται πάρα πολύ δύσκολα. Μιλάμε για μία από τις καλύτερες βαφές της αγοράς. Υπάρχουν 4 διαφορετικά χρώματα για να επιλέξουμε. Το κλασικό turquoise team της Yeti ανοδιωμένο μαύρο, άσπρο, αλουμινίου και από ότι μάθαμε για το υπόλοιπο 2007 θα υπάρχει και σε κόκκινο.

Συμπεριφορά
Δοκίμασα το 575 σε διαδρομές που περιελάμβαναν λίγο από όλα. Δασικό δρόμο, μονοπάτια ανηφορικά, κατηφορικά και έδαφος πετρώδες, σαθρό και λασπώδες. Δοκίμασα διάφορες ρυθμίσεις στο RP 23. Με 20% sag το ποδήλατο έδινε μια περίεργη αίσθηση. Το αισθανόμουν σκληρό, κουραστικό και ίσως λίγο αργό. Επίσης, η ανάρτηση δεν τερμάτιζε ό,τι και αν της έκανες. Για να πω την αλήθεια στην αρχή σκεφτόμουν ότι το στήσιμο του συγκεκριμένου ποδηλάτου δεν ήταν ό,τι πιο κατάλληλο. Όταν όμως ρύθμισα το Sag στο 30% και το rebound 2-3 click, πιο γρήγορο από ότι στα περισσότερα άλλα ποδήλατα, τότε τα πάντα άλλαξαν και ο πραγματικός χαρακτήρας του ποδηλάτου ξεδιπλώθηκε. Η θέση οδήγησης είναι τέτοια, ώστε πολύ εύκολα το βάρος μου έπεφτε ισόποσα στους δύο τροχούς και η ανάβαση απότομων ανηφορικών μονοπατιών έγινε παιχνιδάκι με εντυπωσιακή πρόσφυση.
Η χρήση του propedal βοηθούσε αρκετά σε παρατεταμένες ανηφόρες, δεν κρίθηκε όμως απαραίτητη σε σύντομα ανηφορικά «δόντια» καθώς το bobbing ήταν ελάχιστο. Η πρόσβαση στο λεβιεδάκι ήταν η πιο εύκολη που έχουμε δοκιμάσει ποτέ. Ανύπαρκτο ήταν και το φαινόμενο του biopacing, κατά το οποίο η πεταλιά σκληραίνει ή μαλακώνει ανάλογα με την κίνηση της πίσω ανάρτησης. Στις ευθείες κάνοντας sprint όρθιος εντυπωσιάστηκα από το πόσο γρήγορα το ποδήλατο έφευγε μπροστά. Στο άτσαλο πεταλάρισμα χρησιμοποιώντας pro pedal δεν υπήρχε κανένα ίχνος bobbing.
Στις κατηφόρες μπορούσα να κάνω ό,τι ήθελα. Ήταν εντυπωσιακό το πόσο ξεκούραστα κατεβαίνει το 575. Ακόμα και αν βαριέσαι το παιχνίδι, απλά κάθεσαι στη σέλα και ο πίσω τροχός απορροφά τα πάντα χωρίς να μεταδίδει κραδασμούς στη σέλα. Πολύ καλή ευαισθησία στους μικρούς κραδασμούς υψηλής συχνότητας. Τις μεγαλύτερες ανωμαλίες του εδάφους τώρα, το πίσω μέρος της καταπίνει αδιαμαρτύρητα χωρίς να «κλωσάει» ακόμα και καθώς κάνεις πετάλι (κατέβηκα σκάλα με πλατιά σκαλοπάτια κάνοντας πετάλι). Παρατήρησα επίσης, ότι ακόμα και τα 2.1 ιντσών λάστιχα δεν περιόριζαν όσο θα περίμενε κανείς τις freeride ορέξεις του σκελετού.
Καθώς πατούσα φρένο εν των μεταξύ, καμία επίδραση δεν παρατηρήσαμε στην πίσω ανάρτηση η οποία συνέχιζε να απορροφά στον ίδιο βαθμό, ανεπηρέαστη. Στις στροφές, το 575 τα πήγε πολύ καλά καθώς το βάρος μου έπεφτε χωρίς να το προσπαθώ ισόποσα και στους δύο τροχούς και μια φορά που το παράκανα, οι τροχοί γλίστρησαν και οι δύο ταυτόχρονα.
Γενικά δε μου άρεσε η επιλογή του συγκεκριμένου πιρουνιού για το ποδήλατο καθώς παρουσίαζε πολλά σημάδια ελαστικότητας σε διάφορα σημεία του. Αν το ποδήλατο ήταν δικό μου θα χρησιμοποιούσα πιρούνι Fox Talas 32 ή Rock Shox Pike. Τα δύο πιρούνια προσφέρουν διαδρομή 140 mm και σύμφωνα με την Yeti μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και πιρούνι με διαδρομή 160 mm. Στο site της υπάρχουν λοιπόν 2 γεωμετρίες. Μία για πιρούνι 140 mm και μία για 160 mm. Σύμφωνα με τα παραπάνω επίσης προκύπτει ότι πολύ καλή λύση θα έδινε και η σειρά all mountain της Marzocchi, όπως επίσης και τα καινούργια 5.5 της ίδιας εταιρίας. Επίσης, εγώ θα χρησιμοποιούσα λάστιχα 2.3 ιντσών. Το ποδήλατο της δοκιμής μας βέβαια στήθηκε με τη λογική του ξεκούραστου cross country συνόλου και σαν τέτοιο δεν απογοήτευσε καθόλου, καθώς μετά το τέλος μιας διαδρομής 50 χιλιομέτρων αισθανόμουν ότι το σώμα μου έχει δεχθεί σαφώς λιγότερη καταπόνηση από ότι όταν κάνω την ίδια διαδρομή με το δικό μου ποδήλατο των 4 ιντσών. Ο χρόνος επίσης που κατανάλωσα με το 575 ήταν σχεδόν ο ίδιος, καθώς το βάρος του είναι σε πραγματικά χαμηλά επίπεδα.

 | mbike.gr | mbike.gr | mbike.gr | mbike.gr | mbike.gr

ΓEΩMETPIA-MEΓEΘOΣ ΣE INTΣEΣ

140 mm πιρούνι

         
 

S

M

L

XL

 

Α

17.5

18.5

20.5

21.5

 

Β

22.4

23.4

24.4

25.2

 

C

68.5

68.5

68.5

68.5

 

D

71.5

71.5

71.5

71.5

 

E

16.9

16.9

16.9

16.9

 

F

42.5

43.5

44.5

45.1

 

G

13.75

13.75

13.75

13.75

 

H

29.25

29.25

29.25

29.25

 

I

4.50

4.50

5.25

6.00

 
           

160 mm πιρούνι

         
 

S

M

L

XL

 

A

17.5

18.5

20.5

21.5

 

B

22.4

23.4

24.4

25.2

 

C

67.0

67.0

67.0

67.0

 

D

70.0

70.0

70.0

70.0

 

E

16.9

16.9

16.9

16.9

 

F

42.9

43.9

44.9

45.5

 

G

14.25

14.25

14.25

14.25

 

H

29.75

29.75

29.75

29.75

 

I

4.50

4.50

5.25

6.00

 
           

ΣYMΠEPAΣMAΑν θέλετε να στήσετε ένα custom ποδήλατο όπως το θέλετε εσείς με το οποίο να κάνετε τα πάντα από cross country μέχρι ελαφρύ freeride, τότε θα πρέπει να συμπεριλάβετε το 575 μέσα στις επιλογές σας, καθώς η τιμή του είναι αρκετά δελεαστική. Η Yeti προσφέρει 3 build kits, τα οποία μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε και σαν οδηγό ίσως για τις δικές μας επιλογές. Θα τα δείτε αναλυτικά μέσα στο site της Yeti. Ειλικρινά δεν μπορούμε να φανταστούμε κάποια κατηγορία mountain bikers στους οποίους δε θα ταίριαζε το 575, το οποίο φτιάχτηκε από ανθρώπους ερωτευμένους με το mountain bike και που πλέον αποτελούν κομμάτι της ιστορίας του. Η Colnago φτιάχνει κούρσες και η Yeti mountain bikes!

Mεσαία τριβή 73 mm
Bάρος 2816 (χωρίς πίσω αμορτισέρ)
Chain stay 42.9 cm

 

Πρακτικά
Tιμή
 1490 ευρώ με Fox RP 23
Aντιπρόσωπος Kassimatis Bikes
Tηλ. 210 9601271

Kείμενο: Aνδρέας Mαντόπουλος, andreasman@mbike.gr

Δείτε επίσης

Deore 12sp

Shimano Deore 12sp M6100 – μια 12άρα για όλους!

Το 1×12 τείνει να γίνει μονόδρομος στο ΜΤΒ και η Shimano δεν ήταν δυνατό να ...

scott scale 980 2019

SCOTT Scale 980: με αγωνιστικές καταβολές!

Δοκιμάζουμε το SCOTT Scale 980! To SCOTT Scale 980 κινείται σε… αγωνιστικά μονοπάτια, συνδυάζοντας επιδόσεις ...

KONA Kahuna

Στα «όρια» με το KONA Kahuna 29’’

Ο Κωνσταντίνος Ανδριώτης, πρωταθλητής Ελλάδος στο αγώνισμα ορεινής κατάβασης, πιέζει στα όρια το 29άρι μοντέλο Kahuna της KONA και μας περιγράφει τις εντυπώσεις του.

Αφήστε μια απάντηση

mbike.gr

Pin It on Pinterest