Best seller από κούνια
Ένα απόλυτα ομοιογενές hardtail cross country ποδήλατο φτιαγμένο με πρωταρχικά κριτήρια την άψογη λειτουργία και την αντοχή στο χρόνο και στην καταπόνηση
Αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε το best-seller των ποδηλάτων mountain στη χώρα μας, το Traxer της ελληνικής Ideal, μιας και το ποδήλατο αυτό, εδώ και αρκετά χρόνια, αποτελεί μία από τις πρώτες επιλογές αυτών που θέλησαν και θέλουν να αρχίσουν να ασχολούνται σοβαρά με το mountain bike, χωρίς να πρέπει να πληρώσουν το αντίτιμο μοτοσικλέτας. Είναι ένα ποδήλατο που έχουμε δει να οδηγούν αθλητές συλλόγου στα πρώτα τους αγωνιστικά χρόνια, να κακοποιούν 17χρονοι με άλματα σε πίστες enduro αλλά και να αποτελεί το εργαλείο του φανατικού χομπίστα για τις πολλών χιλιομέτρων περιπέτειες του Σαββατοκύριακου. Α ναι, μέχρι και σε αγώνες downhill το έχουμε δει! Όλα αυτά τα χρόνια η τιμή του Traxer παρέμενε περίπου σταθερή παρά τις συνεχείς χρόνο με το χρόνο αναβαθμίσεις και βελτιώσεις. Και έχοντας αρκετή εμπειρία από το μοντέλο του 2002 ήμουν πολύ περίεργος για το τι παραπάνω θα μπορούσε να δώσει το Traxer του 2007. Το ποδήλατο έφτασε στα γραφεία του περιοδικού μέσα στο σφραγισμένο κουτί του. Ανοίγοντας τη χαρτονένια συσκευασία του εντυπωσιαστήκαμε με το ότι ήταν συσκευασμένο με ιδιαίτερη επιμέλεια και μέριμνα για την προστασία του σκελε- τού σε περιπτώσεις χτυπημάτων κατά τη μεταφορά. Και ας μη θεωρηθεί λεπτομέρεια μιας και ουκ ολίγες φορές έχουν βγει από τα κουτιά τους πανάκριβα ποδήλατα με στραβά νύχια και μικρογρατζουνιές. Αφού ισιώσαμε το τιμόνι τοποθετήσαμε τον μπροστινό τροχό και τη σέλα με την ντίζα της και ανεβάσαμε το ποδήλατο στη βάση εργασίας προκειμένου να κάνουμε κάποιες μικρορυθμίσεις σε ταχύτητες και φρένα κατά το σύνηθες. Το Traxer όμως ήταν εξαίρεση. Μετά την τοποθέτηση των πεταλιών διαπιστώσαμε πως ήταν τέλεια ρυθμισμένο από το εργοστάσιο. Οι τροχοί του επίσης ήταν τέλεια ακτινολογημένοι και τα λάστιχά του φουσκωμένα στα 40psi. Εμφανισιακά το Traxer του 2007 μας αρέσει περισσότερο από όλους τους προκατόχους του, με την επιθετική γραμμή του, τον άσπρο γυαλιστερό σκελετό του και τα ανανεωμένα γραφικά που δίνουν μία αίσθηση κίνησης ακόμα και όταν αυτό «ποζάρει» ακίνητο. Όσον αφορά την ομοιογένεια, ας με συγχωρήσουν οι υπόλοιποι κατασκευαστές, διότι δε νομίζω ότι στην τιμή αυτή υπάρχει πιο ομοιογενές σύνολο.
ΠΛΑΙΣΙΟ-ΠΙΡΟΥΝΙ
Το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο στην Ταϊβάν από oversize σωλήνες αλουμινίου 7005 με διπλές διατομές στον οριζόντιο και στον πλάγιο. Ο πλάγιος αλλάζει σχήμα και γίνεται πιο οβάλ όσο πλησιάζει προς τη μεσαία τριβή, έτσι ώστε να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του μήκους της προσφέροντας με τον τρόπο αυτό περισσότερη ακαμψία. Ενισχύσεις (gussets) υπάρχουν στην επάνω ένωση του οριζοντίου με τον κάθετο σωλήνα, του οριζοντίου με το σωλήνα του λαιμού, ενώ στην ένωση του πλάγιου σωλήνα με το σωλήνα του λαιμού έχουμε μια υπερμεγέθη ενίσχυση η οποία από μόνη της δηλώνει την ακαμψία, καθώς και την αντοχή στην καταπόνηση της συγκεκριμένης περιοχής. Μία ιδιαίτερη επίσης ενίσχυση που συναντάμε συνήθως σε πλαίσια από cromo και σπάνια σε αλουμινένια, υπάρχει μπροστά από τη βάση του πίσω δισκόφρενου ενώνοντας το αριστερό seat με chain stay. Είναι γνωστή η καταπόνηση που δέχονται τα πλαίσια στο συγκεκριμένο σημείο κατά το δυνατό φρενάρισμα και η Ideal φροντίζει ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες καταστάσεις στο μέλλον. Τα chain stays αλλά και τα seat stays είναι τύπου «S» και αξίζει να προσέξουμε την ιδιαίτερη τύπου «X» γέφυρα των seat stays, η οποία φέρει μεγάλο μέρος της ευθύνης για την ακαμψία του πίσω τριγώνου. Τα dropouts είναι forged με ενσωματωμένη βάση δισκόφρενου για εύκολη και κυρίως σωστή ευθυγράμμιση της δαγκάνας με τον ρότορα. Το νύχι είναι εναλλάξιμο και πάρα πολύ γερό όπως αποδείχτηκε. Υπάρχουν βάσεις και για v-brakes, άλλωστε η Ideal βγάζει το Traxer και σε έκδοση με v-brakes σε χαμηλότερο φυσικά κόστος αλλά και βάρος. Οι οδηγοί των καλωδίων για τους δύο εκτροχιαστές και το πίσω δισκόφρενο βρίσκονται στο επάνω μέρος του οριζόντιου σωλήνα κάτι που μου αρέσει ιδιαίτερα καθώς και το ποδήλατο μεταφέρεται ευκολότερα και η φθορά του χρώματος του head tube από τα καλώδια αποφεύγεται στο μέγιστο. Επίσης, να παρατηρήσω ότι η καλωδίωση είναι από τις πιο συμμαζεμένες που έχω δει τελευταία με οριακά μήκη καλωδίων (ιδίως αυτά των φρένων) χωρίς φυσικά να δημιουργούνται προβλήματα κατά την κίνηση του τιμονιού και τις αλλαγές ταχυτήτων. Οι κολλήσεις του πλαισίου είναι συνηθισμένες tig. Η βαφή είναι εξαιρετικής ποιότητας και όπως απεδείχθη και μεγάλης αντοχής και εδώ βλέπουμε μια μεγάλη διαφορά προς το καλύτερο σε σχέση με τα μοντέλα προηγούμενων ετών. Το βερνίκι είναι ομοιόμορφα απλωμένο και καλύπτει άψογα τα αυτοκόλλητα τα οποία είναι τόσο λεπτά που μας κάνουν να μην είμαστε και τόσο σίγουροι ότι πρόκειται για αυτοκόλλητα. Η γεωμετρία του πλαισίου είναι κλασική cross-country hardtail χωρίς καμία ιδιαιτερότητα. Στο medium μέγεθος που δοκίμασα και η Ideal αναφέρει σαν 46άρι μετρώντας από το κέντρο της μεσαίας τριβής ως την κορυφή του κάθετου σωλήνα, το ωφέλιμο μήκος του οριζόντιου σωλήνα είναι 58 εκατοστά. Πολύ συνηθισμένο δηλαδή μήκος πλαισίου για medium. Το μήκος των chain stays είναι και αυτό το κλασικό των 42,5 εκατοστών. Το ύψος της μεσαίας τριβής είναι ελάχιστα μεγαλύτερο από το κανονικό όμως για αυτό μάλλον ευθύνεται το πιρούνι το οποίο προσφέρει διαδρομή 100 χιλιοστών. Πιρούνι έχουμε το Dart 3 της Rock Shox. Ελατήριο – λάδι, μπότες μαγνησίου, ενισχυμένη κορώνα αλουμινίου forged 6061Τ6 και καλάμια 28mm από ατσάλι 4130. Από ατσάλι επίσης είναι και ο σωλήνας του λαιμού. Η βάση του δισκόφρενου είναι post mount. Στις ρυθμίσεις του, εκτός της προφόρτισης του ελατηρίου και του rebound από εξωτερικό ρυθμιστικό, συμπεριλαμβάνεται και κλείδωμα με διακόπτη στο τιμόνι.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ
Οι τροχοί κατ’ αρχάς αποτελούνται από αλουμινένια στεφάνια EXAL ZX19 διπλού τοιχώματος, ακτίνες DT champion (μονής διατομής 2mm) κέντρα Shimano LX και ντύνονται με λάστιχα Kenda Nevegal 2,1. Μάθημα ομοιογένειας δίνει μια σχεδόν πλήρης σειρά 3×9 ταχυτήτων Shimano Deore LX. Δισκοβραχίονας, dual control λεβιεδομανέτες, εμπρόσθιος εκτροχιαστής, υδραυλικά δισκόφρενα, όλα ανήκουν στην LX. Ευχάριστη έκπληξη ο Deore XT πίσω εκτροχιαστής, ενώ κασέτα και αλυσίδα ανήκουν στην οικονομικότερη σειρά Deore καθώς θεωρούνται αναλώσιμα ούτως ή άλλως. Τα πετάλια που συνοδεύουν το ποδήλατο είναι πολύ βασικής χρήσης, οπότε μάλλον θα πρέπει να προγραμματισθεί η αγορά κάποιων clipless πεταλιών. Ποτήρια πλαισίου, λαιμός, ίσιο oversize τιμόνι διπλής διατομής και ακροτίμονα ανήκουν στη σειρά comp της Ritchey. Η σέλα είναι η ΧΟ της Selle Italia, ειδική παραγγελία της Ideal για το Traxer, σε ασορτί χρωματισμό. Μικρή παραφωνία στο σύνολο αποτελεί η ντίζα της σέλας η οποία δε μου άρεσε και τόσο. Με διάμετρο 30,9 mm και θετικό στοιχείο την πολύ καλή εφαρμογή της στο εσωτερικό του_κάθετου σωλήνα αποδείχτηκε βαριά και καθόλου απορροφητική στους κραδασμούς. Δύσκολη στη ρύθμιση της επιθυμητής κλίσης της σέλας και με μια κλίμακα εκατοστών στο μπροστινό της μέρος που δε με βοήθησε καθόλου, καθώς σταματάει περίπου 7 εκατοστά ψηλότερα από τη ρύθμισή μας. ID project γράφουν τα γράμματα στο πλάι της.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
Έχοντας αρκετές εβδομάδες στη διάθεσή μου το Traxer, κατάφερα να καλύψω με αυτό περισσότερα από 200 χιλιόμετρα, κυρίως σε ξερό και πετρώδες έδαφος. Έχοντας ύψος 1,76 και συγκρίνοντας και με το δικό μου ποδήλατο, ο medium σκελετός μου ταίριαξε απόλυτα, αν και έχω κάποιους ενδοιασμούς σχετικά με τη γεωμετρία του cockpit. Ο 90mm μήκους λαιμός κατ’αρχάς πιστεύω ότι είναι λίγο κοντός για medium cross country σκελετό. Κάνει το τιμόνι λίγο πιο νευρικό και δε δένει και τόσο καλά με την 70 μοιρών γωνία του head tube. Στη δυνατή ορθοπεταλιά πρέπει να είσαι προσεκτικός για τη διατήρηση της πορείας και στα απότομα κατηφορικά σου δίνει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση απ’ ότι πρέπει. Το μήκος επίσης του steerer tube του πιρουνιού θα το ήθελα ακόμα 2 εκατοστά μακρύτερο. Για αγωνιστικό XC είναι μια χαρά, αν όμως κάποιος θέλει το τιμόνι ψηλότερα θα πρέπει να ψάξει για λαιμό με μεγαλύτερη κλίση προς τα πάνω. Βέβαια ψηλότερο τιμόνι σημαίνει και μεγαλύτερη δυσκολία ισορροπίας στις απότομες ανηφόρες κάτι που κατά τη γνώμη μου διορθώνεται με έναν πιο μακρύ λαιμό. Κάτι άλλο που με παραξένεψε ήταν το μήκος του δισκοβραχίονα στα 170mm αντί για το σύνηθες 175 για medium σκελετό. Μικρότερος μοχλός μεν, ομαλότερο στροφάρισμα και σπάνιες επαφές με βραχάκια στον αντίποδα. Καλή η θεωρία, στην πράξη όμως η αλήθεια είναι ότι το σώμα μας προσαρμόζεται πολύ πιο εύκολα απ’ ότι περιμένουμε σε συνθήκες λίγο διαφορετικές από αυτές που έχουμε συνηθίσει. Μετά τα πρώτα 5-6 χιλιόμετρα ξέχασα μέτρα και σταθμά και απλά έκανα ποδήλατο. Το Traxer είναι πολύ στιβαρό. Μπορεί να είναι λίγο βαρύ, σκληρό και όχι και τόσο ξεκούραστο σε μεγάλες αποστάσεις συγκρινόμενο με ένα hardtail των 3.000 ευρώ όμως, η όλη προσπάθεια του αναβάτη μεταφέρεται στο έδαφος χωρίς απώλειες. Και όσον αφορά το πιρούνι, απλά ξεχάστε ότι ξέρατε για τη συμπεριφορά των οικονομικών πιρουνιών. Η Rock Shox δίνει μάθημα στους υπόλοιπους κατασκευαστές στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής. Με τιμή κάτω από 200 ευρώ συμπεριφέρεται καλύτερα από πιρούνι αντίστοιχης κατηγορίας χρήσης και διαδρομής ανταγωνιστικού κατασκευαστή που το 2003 κόστιζε 650 ευρώ! Ελατήριο αριστερά με ρυθμιστή προφόρτισης, υδραυλικό κύκλωμα λαδιού δεξιά με ρύθμιση ταχύτητας επαναφοράς και compression lockout με blow off που ενεργοποιείται από διακόπτη στο τιμόνι παρακαλώ! Πολύ καλή ακαμψία, πολύ καλά ρυθμισμένο εργοστασιακά compression damping και υποδειγματική συμπεριφορά στα απότομα κατηφορικά μονοπάτια με απουσία diving, (φαινόμενο κατά το οποίο ένα πιρούνι βυθίζεται και μένει στη θέση αυτή καθώς δέχεται επιπλέον βάρος από τον αναβάτη σε απότομα κατηφορικά κομμάτια, δυσχεραίνοντας έτσι το κράτημα του ποδηλάτου). Μου άρεσε επίσης το μεγάλο εύρος ρύθμισης της επαναφοράς και το ότι όταν κλειδώσουμε το πιρούνι και αυτό ξαφνικά δεχτεί πίεση από εμπόδιο, τότε ξεκλειδώνει για να το περάσει και ευθύς μετά επιστρέφει στην κλειδωμένη του κατάσταση κατά την οποία έχουμε μια πολύ μικρή διαδρομή της τάξης των 15mm ικανή να κάνει το τιμόνι μας ξεκούραστο. Επίσης, χωρίς καθόλου προφόρτιση ελατηρίου, τα 72-76 κιλά αναβάτη και εξοπλισμού δείχνουν να είναι ο αριθμός που αγαπάει περισσότερο το Dart 3. Δε θα πούμε πολλά για τη λειτουργία φρένων και ταχυτήτων. Είναι απλά υποδειγματική, όπως σε όλα τα ποδήλατα της Ideal. Λίγη υπομονή μόνο γύρω στα 20-25 χιλιόμετρα μέχρι να στρώσουν τα φρένα. Στην ανηφόρα το ποδήλατο τα καταφέρνει χωρίς πρόβλημα. (Ο αναβάτης άραγε;). Η σκληρότητα του σκελετού βέβαια οδηγεί μερικές φορές σε μια απροθυμία για πρόσφυση του πίσω τροχού, όμως η πολύ καλή γόμα των Nevegal έρχεται να δώσει τη λύση. Είναι λάστιχα με πολύ καλό κράτημα στις στροφές και σε σαθρό έδαφος με αργή όμως κύλιση και δε συνιστώνται για αγώνες. Η συνολική συμπεριφορά επίσης του ποδηλάτου στις ανηφόρες πιστεύω ότι θα βελτιωνόταν κατά πολύ με μια κασέτα 11-34 αντί της υπάρχουσας 11-32. Στις κατηφόρες η συμπεριφορά του είναι πάρα πολύ καλή. Ο κοντός λαιμός, σε συνδυασμό με την ακαμψία του oversize τιμονιού, η συμπεριφορά του πιρουνιού, ο κοντός δισκοβραχίονας και το κράτημα των ελαστικών, ανεβάζουν πολύ την αυτοπεποίθηση και την ταχύτητα στις στριφογυριστές χωμάτινες κατηφόρες δασικών δρόμων και μονοπατιών. Και μην ξεχνάμε ότι πολλές φορές στο ποδήλατο (όχι πάντα!) στοιχείο που βοηθάει την κατάβαση δυσκολεύει την ανάβαση και το αντίστροφο!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Γενικά το Traxer είναι ένα πολύ γερό ποδήλατο που μπορεί να κάνει τα πάντα και να αντέξει αρκετή καταπόνηση αδιαμαρτύρητα για αρκετά χρόνια. Ένα ποδήλατο που πολύ δύσκολα θα βρει ανταγωνιστή εξετάζοντας τη σχέση απόδοσης προς τιμή αγοράς στη συγκεκριμένη κατηγορία. Δεν είναι ότι πιο ελαφρύ και δεν ντρέπεται να το δείξει. Άλλωστε είναι ένα mountain bike!
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ – ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Πλαίσιο: Αλουμίνιο 7005 lite
Πηρούνι: ROCK SHOX DART 3 με poploc remote lockout
Ποτήρια: RITCHEY εσωτερικά
Στεφάνια: EXAL ZX19
Ακτίνες: DT champion 14 gauge (2mm)
Λάστιχα: KENDA NEVEGAL 2,1 30tpi
Κέντρα: SHIMANO DEORE LX center lock
Κασσέτα: SHIMANO DEORE
Δισκοβραχίονας: SHIMANO DEORE LX 170mm 44-32-22
Εμπ. Εκτροχιαστής: SHIMANO DEORE LX
Οπ. Εκτροχιαστής: SHIMANO DEORE XT
Δισκόφρενα: SHIMANO DEORE LX
Λεβιεδομανέτες: SHIMANO DEORE LX DUAL CONTROL
Αλυσίδα: SHIMANO DEORE
Λαιμός: RITCHEY COMP 31,8
Τιμόνι: RITCHEY COMP FLAT BAR 31,8
Ακροτίμονα: RITCHEY COMP
Ντίζα Σέλλας: ID PROJECT
Σέλλα: SELLE ITALIA XO
Προτεινόμενα μεγέθη κατά την Ideal
Ύψος αναβάτη |
Μέγεθος σκελετού |
1,65 – 1.70 |
41 |
1,70 – 1,75 |
41 – 46 |
1,75 – 1,80 |
46 |
1,80 – 1,85 |
46 – 51 |
1,85 – 1,95 |
51 – 56 |
1,95 + |
56 |
ΠΡΑΚΤΙΚΑ
Τιμή: 980 ευρώ
Αντιπρόσωπος: Ν. Μανιατόπουλος Α.Ε.
Τηλ.: 2610-993045
Κείμενο: Ανδρέας Μαντόπουλος, andmantop@yahoo.gr