Home | Αρχική | Ποια ελαστικά είναι τα πιο γρήγορα; 23άρια, 25άρια ή μήπως 28άρια;

Ποια ελαστικά είναι τα πιο γρήγορα; 23άρια, 25άρια ή μήπως 28άρια;

Ιδού η απορία…

Στις μέρες μας, μία από τις πιο συνηθισμένες απορίες των αναβατών έχει να κάνει με την επιλογή των ελαστικών στα ποδήλατα δρόμου: «Ποιό φάρδος είναι το καταλληλότερο;», «Με ποιό θα πάω πιο γρήγορα;», είναι μερικά από τα ερωτήματα που… βασανίζουν τους «roadies» και τα οποία θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε παρακάτω.

Πρώτα όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο μεγαλύτερος εχθρός των ελαστικών είναι η αντίσταση κύλισης. Τι σημαίνει αντίσταση κύλισης; H ενέργεια που χάνεται όταν το ελαστικό «ρολάρει». Ο κύριος λόγος για την απώλεια αυτής της ενέργειας είναι η συνεχής παραμόρφωση του ελαστικού.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την αντίσταση κύλισης;
Η πίεση των ελαστικών, η διάμετρος, το πλάτος, η κατασκευή και η σχεδίαση του πέλματος, έχουν άμεση επίδραση στην αντίσταση κύλισης. Φυσικά, στην αντίσταση κύλισης επιδρά και η ποιότητα και μορφολογία του οδοστρώματος.

Σε μια εντελώς λεία επιφάνεια, ισχύουν τα εξής: Όσο μεγαλύτερη είναι η πίεση του αέρα στο εσωτερικό του ελαστικού, τόσο μικρότερη είναι η παραμόρφωση του ελαστικού και συνεπώς η αντίσταση κύλισης.

Σε οδηγικές συνθήκες εκτός δρόμου ισχύει ακριβώς το αντίθετο: Όσο χαμηλότερη είναι η πίεση του αέρα στο εσωτερικό του ελαστικού, τόσο χαμηλότερη είναι η αντίσταση κύλισης. Αυτό ισχύει εξίσου για σκληρούς χωμάτινους δρόμους και μαλακούς δασικούς δρόμους.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί ένα ελαστικό με χαμηλή πίεση αέρα στο εσωτερικό του μπορεί να προσαρμοστεί καλύτερα σε μια τραχιά επιφάνεια. Bυθίζεται λιγότερο μέσα στο έδαφος και ολόκληρη η περιστροφική μάζα «καθυστερεί» πολύ λιγότερο από την ανώμαλη επιφάνεια.

Τα ελαστικά με μικρότερη διάμετρο έχουν υψηλότερη αντίσταση κύλισης με την ίδια πίεση αέρα στο εσωτερικό τους, επειδή η παραμόρφωση τους είναι αναλογικά μεγαλύτερη. Το ελαστικό είναι πεπλατυσμένο περισσότερο και είναι «λιγότερο κυκλικό».

Προφανώς, και η κατασκευή των ελαστικών έχει επίσης επίδραση στην αντίσταση κύλισης. Με τη χρήση λιγότερου υλικού, η παραμόρφωση είναι μικρότερη. Επίσης όσο πιο μαλακό και εύκαμπτο είναι το υλικό τόσο λιγότερη ενέργεια χάνεται μέσω της παραμόρφωσης του ελαστικού.

Γιατί τα 25άρια ρολάρουν καλύτερα από τα 23άρια;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα έγκειται στην εκτροπή του ελαστικού. Κάθε ελαστικό είναι πεπλατυσμένο λίγο κάτω από το φορτίο. Αυτό δημιουργεί μια επίπεδη επιφάνεια επαφής.

Με την ίδια πίεση αέρα στο εσωτερικό τους, ένα 25άρι και ένα 23άρι έχουν την ίδια επιφάνεια επαφής. Το 25άρι ελαστικό ισοπεδώνεται σε όλο το πλάτος του, ενώ το 23άρι αναλογικά ισοπεδώνεται περισσότερο ως προς το μήκος του, δημιουργεί δηλαδή μία πιο μακριά επιφάνεια επαφής από το 25άρι, με αποτέλεσμα ο τροχός να χάνει περισσότερο από την «κυκλικότητα» του και να παραμορφώνεται περισσότερο κατά τη διάρκεια της περιστροφής. Ενώ στο 25άρι, η πεπλατυσμένη επιφάνεια είναι μικρότερη σε μήκος και δεν επιδρά τόσο στην κατεύθυνση έλασης. Έτσι, το ελαστικό παραμένει πιο «κυκλικό» και ως εκ τούτου ρολάρει καλύτερα.

Στην πράξη, η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ακόμα μεγαλύτερη από ό, τι στη θεωρία, καθώς τα 25άρια απορροφούν αποτελεσματικότερα τους κραδασμούς του οδοστρώματος, με αποτέλεσμα ο αναβάτης να διατηρείται πιο ξεκούραστος, εξοικονομώντας ενέργεια.

25άρια τελικά ή μήπως καλύτερα 28άρια;
Όπως προείπαμε, αυτό που θα πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό είναι πως τα φαρδύτερα ελαστικά κάνουν την κύλιση ευκολότερη μόνο όταν είναι φουσκωμένα με την ίδια πίεση αέρα στο εσωτερικό τους.
Εκτός όμως από την αντίσταση κύλισης, τα ελαστικά επηρεάζουν και την αεροδυναμική. Τα 25άρια έχουν πλεονέκτημα έναντι στα 28άρια σε υψηλότερες ταχύτητες κίνησης, καθώς παρέχουν λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση. Άλλωστε και τα περισσότερα στεφάνια αεροδυναμικής σχεδίασης έχουν κατασκευαστεί για να υποδεχθούν 25άρια ελαστικά.
Επίσης, ένα ποδήλατο με 25άρια ελαστικά είναι πολύ πιο εύκολο να επιταχύνει, επειδή η περιστρεφόμενη μάζα των τροχών είναι χαμηλότερη και το ποδήλατο είναι πολύ πιο ευκίνητο.

Δείτε επίσης

Social Biking Challenge

Social Biking Challenge 2019: Κάντε χιλιόμετρα και κερδίστε ένα ποδήλατο!

Ποδηλατούμε για την Αθήνα συμμετέχουμε στην πανευρωπαϊκή δράση Social Biking Challenge! Με το σύνθημα “Ποδηλατούμε ...

Micromobility και Cargo Bikes στις ευρωπαϊκές πόλεις. Τι θέλουμε για την Αθήνα;

Χρειαζόμαστε περισσότερους κανόνες ή περισσότερους χρήστες; Τα θέματα του Micromobility και των Cargo Bikes αποτελούν ...

Το Paris-Brest-Paris του 2019: κάνοντας 1200 χιλιόμετρα στη Γαλλία

Στο Paris-Brest-Paris είναι όλοι συγκάτοικοι, καλοί φίλοι, αλλά κυρίως ορεξάτοι και τολμηροί!

Αφήστε μια απάντηση

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest