Μεγάλη αύξηση του μεριδίου ηλεκτρικών ποδηλάτων στις Κάτω Χώρες
Οι καταναλωτές στις Κάτω Χώρες στρέφονται με ταχύτατους ρυθμούς στα ηλεκτρικά ποδήλατα, σε βαθμό που οι ειδικοί αναρωτιούνται αν σε λίγο θα υπάρχει αγορά συμβατικών ποδηλάτων πια…
Σε μια χώρα όπου το ποδήλατο αποτελεί το μέσο με το οποίο πραγματοποιείται το 40% σχεδόν των ημερήσιων μετακινήσεων αλλά και ένα από τα πιο αγαπημένα χόμπι των κατοίκων, η αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι εντυπωσιακό.Οι αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί, καθώς μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2019 υπήρξε μία αύξηση πωλήσεων (σε επίπεδο τζίρου) της τάξεως του 35% στις Κάτω Χώρες. Πρόκειται για μία αύξηση ιδιαίτερα σημαντική ειδικά αν κάποιος λάβει υπόψη, πως το 2018 υπήρξε μια συνολική αύξηση πωλήσεων κατά 38%, κάτι που μεταφράζεται σε κάτι πάνω από 400.000 μονάδες – αριθμός ιδιαίτερα εντυπωσιακός.
Αν μάλιστα συνυπολογίσει κάποιος την αύξηση του τζίρου της αγοράς λόγω του υψηλότερου κόστους των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση, μεγάλος αριθμός ποδηλατικών καταστημάτων χάνουν εντελώς το ενδιαφέρον τους για την πώληση συμβατικών ποδηλάτων.
Τα City Bikes γίνονται ηλεκτρικά!
Με τα ποδήλατα πόλης να αποτελούν έναν σημαντικό αριθμό των ποδηλάτων που πωλούνται στη χώρα, η τάση των κατοίκων είναι να στρέφονται σε ποδήλατα με ηλεκτροκίνηση. Αυτό έχει να κάνει – κατά τη γνώμη μας – τόσο με το γεγονός πως οι πολίτες μεγαλύτερης ηλικίας θέλουν να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ποδήλατο στις μετακινήσεις τους, από τη μία και από την άλλη, πως όλους εξυπηρετεί να φτάνουν στη δουλειά τους, χωρίς να έχουν ιδρώσει στο ελάχιστο – ειδικά μάλιστα σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ, όπου η μετακίνηση με ποδήλατο γίνεται με… κανονικά ρούχα, με κοστούμια ή φορέματα και τακούνια και φυσικά χωρίς κράνος ή άλλα ποδηλατικά αξεσουάρ.
Μια αγορά που μοιάζει να μεγαλώνει συνεχώς
Παρά το γεγονός πως η αύξηση των πωλήσεων στα ηλεκτρικά ποδήλατα έχει θετικό πρόσημο τα τελευταία χρόνια, δεν παρατηρείται κανένας κορεσμός στη συγκεκριμένη κατηγορία. Το αντίθετο μάλιστα. Αυτό που αρχικά ξεκίνησε ως αύξηση πωλήσεων στα ποδήλατα πόλης με ηλεκτρική υποβοήθηση, συνεχίζεται τώρα στα Trekking, MTB αλλά και ποδήλατα δρόμου.
Σε πιο ειδικές κατηγορίες – όπως εκείνη των ποδηλάτων cargo – εδώ η ηλεκτρική υποβοήθηση είναι σχεδόν η μοναδική επιλογή.
Με βάση τα παραπάνω, τόσο τα καταστήματα λιανικής, όσο φυσικά και οι κατασκευάστριες εταιρείες έχουν αρχίσει να δίνουν όλη την προσοχή τους στην εξέλιξη και παραγωγή ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση, που φαίνεται πως έχουν δώσει μια σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου σε νέες κατηγορίες – όπως ο ποδηλατικός τουρισμός – και φυσικά έχουν διευρύνει το ηλικιακό εύρος των χρηστών ποδηλάτου.
Το ιδανικό μέσο μετακίνησης για τις σύγχρονες πόλεις
Με τις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις να ακολουθούν πολιτικές μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου, οι πολίτες ανταποκρίνονται θετικά και στρέφονται σε εναλλακτικά μέσα. Και το ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση μοιάζει να είναι ιδανικό: οι αποστάσεις εκμηδενίζονται, η μορφολογία του εδάφους δεν έχει πλέον σημασία και ο χρήστης μπορεί να πάει με άνεση στη δουλειά του ή να αποφασίσει να ταξιδέψει για τις διακοπές του χωρίς να τον απασχολεί η φυσική κατάσταση ή το βάρος των αποσκευών.
Η επέκταση μάλιστα των συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων σε μοντέλα με ηλεκτρική υποβοήθηση θα δώσει την ευκαιρία σε περισσότερους να δοκιμάσουν τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης κατηγορίας και πιθανότατα να προχωρήσει σε αγορά ενός ποδηλάτου με ηλεκτρική υποβοήθηση.
Οι τάσεις της αγοράς
Η ποδηλατική βιομηχανία έχει δώσει ήδη το βάρος της στην εξέλιξη των ποδηλάτων ηλεκτρικής υποβοήθησης και αυτό διαπιστώνουμε κάθε φορά που βρισκόμαστε για ποδήλατο στο εξωτερικό. Η εμπειρία μας από τα Eurobike Media Days του 2019, μας έδωσε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε μοντέλα εντυπωσιακά από εταιρείες όπως η BMC, KTM, Shimano αλλά και νέες, καινοτόμες προτάσεις που συνδυάζουν την ηλεκτροκίνηση με την ψηφιακή τεχνολογία δημιουργώντας εντυπωσιακά μοντέλα.
Όλα δείχνουν πως τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι όχι μόνο το μέλλον αλλά και το παρόν της ποδηλατικής αγοράς αυξάνοντας από τη μια τον τζίρο εταιρειών και καταστημάτων και από την άλλη των καταναλωτών που ασχολούνται με το ποδήλατο.
Ένας δρόμος στρωμένος με ρόδα;
Επειδή τίποτα δεν είναι τέλειο σε αυτή τη ζωή, δεν ξέρουμε πιθανά προβλήματα που θα δημιουργήσει η συνεχής ανάπτυξη των πωλήσεων ειδικά στην κατηγορία των ποδηλάτων πόλης. Σε πόλεις όπου υπάρχει δομημένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, η δυνατότητα των ποδηλατών να κινούνται με υψηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα αλλά και να επιταχύνουν γρήγορα από τα 0 ως τα 20, ίσως προκαλέσει προβλήματα και δημιουργήσει την ανάγκη για βελτίωση των υποδομών και δημιουργία νέων.
Επίσης, η τάση του marketing για νεοτερισμούς και εξέλιξη (όχι πάντα προς το καλό) οδηγεί στη δημιουργία μοντέλων που κινούνται με ταχύτητες άνω των 25 χιλιομέτρων την ώρα και αυτό ίσως οδηγήσει σε λήψη μέτρων σε επίπεδο ΕΕ για το σύνολο των ποδηλάτων – κράνη, ασφάλεια, άδεια κλπ – θέματα που θα οδηγήσουν σίγουρα σε μείωση της χρήσης του ποδηλάτου και αλλαγή του σκηνικού.
Όμως ας αφήσουμε τα αρνητικά σενάρια – που είναι και υποθετικά – και ας επικεντρωθούμε στο σήμερα και τις δυνατότητες που προσφέρει το ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση για όλους!
Το παρόν και το μέλλον των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση στην Ελλάδα
Όπως σε πολλούς τομείς, έτσι κι εδώ παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην ανάπτυξη των πωλήσεων των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Το μερίδιο της αγοράς αν και αυξάνεται δειλά δειλά, είναι ακόμα ελάχιστο και σε τίποτα δεν θυμίζει αυτό άλλων αγορών.
Οι εισαγωγικές εταιρείες περιμένουν από τα καταστήματα να αυξήσουν τη ζήτηση και τα καταστήματα από τους καταναλωτές… Κάτι όμως που δεν πρόκειται να συμβεί… από μόνο του χωρίς να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις: επικοινωνία των πλεονεκτημάτων της συγκεκριμένης κατηγορίας, διαφημιστική υποστήριξη, δοκιμές ποδηλάτων και γενικά ενημέρωση του κοινού προς την νέα τάξη πραγμάτων.
Είναι το μέλλον ηλεκτρικό;
Όλα δείχνουν πως ναι. Το κοντινό σίγουρα. Και όσο πιο γρήγορα… μπούμε στην πρίζα, τόσο καλύτερα θα είναι για όλους: πόλεις, πολίτες, ποδηλατική αγορά και τελικά εθνική οικονομία καθώς τα πλεονεκτήματα από την ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου μόνο θετικά είναι για όλους!