«Oramaτιζόμενοι» ένα καλύτερο αύριο για την πόλη μας
Δοκιμάσαμε το Ideal Orama 427-Ε9 για τις καλοκαιρινές μετακινήσεις στην πόλη και διαπιστώσαμε πως ζέστη και ποδήλατο στην πόλη είναι δυο έννοιες απολύτως συμβατές!
Εδώ και μερικά χρόνια, η Ideal επενδύει στα pedelcs απευθυνόμενη – αρχικά – στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά πλέον εξίσου δυναμικά και στην ελληνική. Το γεγονός πως τα ποδήλατα αρχικά σχεδιάστηκαν για χώρες με έντονο ανταγωνισμό στην κατηγορία – όπως η Γερμανία – δεν άφηνε περιθώρια για υποχωρήσεις. Η εταιρεία στηρίχτηκε στο εξαιρετικό σύστημα Shimano Steps και γύρω από αυτό, «έστησε» μια ενδιαφέρουσα πρόταση.
Στην αρχή, τα μοντέλα ήταν μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού και γύρω από το μοντέλο Orama. Ήδη το 2017 η εταιρεία παρουσίασε επιλογές και στις κατηγορίες Trekking και MTB ενώ τα κλασικά της ποδήλατα πόλης, βελτιώθηκαν σημαντικά ως προς τις προδιαγραφές αλλά και την ποικιλία των μοντέλων με αρκετά μοντέλα Trekking αλλά και ΜΤΒ να έχουν πλέον προστεθεί στο «οπλοστάσιο» της Ideal.
Για το 2018, η γκάμα αυτή έχει ξεπεράσει τα 10 διαφορετικά μοντέλα και η εταιρεία είναι πλέον εξαιρετικά ανταγωνιστική σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Το Orama 427-E9 που δοκιμάζουμε, αποτελεί ίσως την πιο οικονομική πρόταση της κατηγορίας Pedelecs. Αισθητικά όμορφο, σύγχρονο, καθημερινό pedelec ποδήλατο πόλης, το Orama αποτελεί μια ουσιαστική πρόταση στην αστική μετακίνηση.
Το ποδήλατο
Ανήκει στην κατηγορία των Pedelecs, όπου παρέχεται υποβοήθηση στον αναβάτη μέχρι το κοντέρ να δείξει τα 25χλμ/ώρα, σύμφωνα δηλαδή με την υπάρχουσα νομοθεσία.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε για τα pedelecs είναι πως πρόκειται για… ποδήλατα!
Διαθέτουν ηλεκτρική υποβοήθηση που λειτουργεί ΜΟΝΟ όταν κάνει πετάλι ο χρήστης και διακόπτεται αυτόματα μόλις ξεπεράσει το ποδήλατο τα 25χλμ/ώρα. Αυτό σημαίνει πως πρακτικά διευκολύνει στις εκκινήσεις (άρα δεν ιδρώνεις ή δεν καταπονείς τα γόνατα το χειμώνα) αλλά για να λειτουργήσει πρέπει να κάνεις πετάλι και, αμέσως μόλις φτάσεις τα 25, πάλι ποδηλατείς με 100% δική σου δύναμη.
Με τρία προγράμματα υποβοήθησης, eco-norm-high, το σύστημα STEPS απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες αναβατών και προσφέρει άνετη και ξεκούραστη οδήγηση στην ευθεία, αλλά ακόμη περισσότερο στις ανηφόρες. Σημειωτέο πως υπάρχει και η επιλογή walk assist που δίνει ένα ελαφρύ σπρώξιμο στην περίπτωση που ο αναβάτης θέλει να περπατήσει και να μεταφέρει παράλληλα το ποδήλατο.
Είναι εξοπλισμένο με το σύστημα Shimano STEPS DU-E6001 που προσφέρει 36V, 250@, 50Nm και διαθέτει την μπαταρία Shimano BT-E6010, 36V, 11.6Ah, 418Wh , η οποία είναι επαναφορτιζόμενη και παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας μέχρι και 1.000 κύκλους φόρτισης, με την αυτονομία να ποικίλει από 60 μέχρι 110 χιλιόμετρα ανάλογα την επιλογή υποβοήθησης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η μπαταρία έχει εγγύηση για… 60.000 χιλιόμετρα με τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις και πρακτικά πάνω από 110.000 χιλιόμετρα με νορμάλ λειτουργία.
Επιπροσθέτως, δεν λείπουν από την εξίσωση όλα τα απαραίτητα αξεσουάρ όπως λασπωτήρες εμπρός και πίσω, κάλυμμα στην αλυσίδα, σχάρα, σταντ, κλειδαριά, φώτα μπρος πίσω τα οποία τροφοδοτούνται και φυσικά το Trip Meter το οποίο προσφέρει πλειάδα επιλογών και μετρήσεων.
Το Display Shimano STEPS SC-E6010, αποτελεί και το «κέντρο ελέγχου» του ποδηλάτου καθώς δίνει πληροφορίες πέρα από τον τρόπο λειτουργίας για την υπολειπόμενη ακτίνα δράσης ώστε να πληροφορεί ανά πάσα στιγμή τον χρήστη για τα χιλιόμετρα που έχει να κάνει με υποβοήθηση.
Το σύστημα πέδησης αποτελείται από δισκόφρενα μπρος πίσω καθώς επίσης υπάρχει και μπροστινή ανάρτηση RST 60 χιλιοστών η οποία μπορεί ναι μεν μπορεί να απενεργοποιηθεί αλλά τη βρήκαμε αρκετά χρήσιμη σε πολλά σημεία της πόλης. Πάρα πολύ χρήσιμη ήταν και η σχάρα, κάτω από την οποία βρίσκεται τοποθετημένη η μπαταρία, στην οποία μπορεί κανείς να τοποθετήσει την τσάντα του ή ακόμα καλύτερα κάποιο σετ ποδηλατικών τσαντών και πρακτικά να μετακινηθεί χωρίς ούτε μία σταγόνα ιδρώτα!
Τέλος, αν και υπάρχει ενσωματωμένη κλειδαριά για τον πίσω τροχό, συνιστούμε ο αναβάτης να έχει και μία ακόμα κλειδαριά που μπορεί να μεταφέρει μαζί του.
Στην πόλη
Οι διαδρομές που ακολουθήσαμε για 10 μέρες και τα σημεία ενδιαφέροντος ήταν μεταξύ Χολαργού, Νέου Κόσμου, Κέντρου και Γαλατσίου. Είναι πολύ ωραίο συναίσθημα να μπορεί κανείς να μετακινείται, σε λιγότερο χρόνο από ότι με ένα αυτοκίνητο ή τα μέσα μεταφοράς, στην ουσία χωρίς κανένα χρηματικό κόστος. Η μπαταρία χρειάστηκε να φορτιστεί 2 φορές – και η δεύτερη στην ουσία, καλού κακού – μιας και το χαμηλότερο σημείο που είχε φτάσει ήταν το 48%. Διανύσαμε 120 χιλιόμετρα σε σύνολο.
Οι αποστάσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν μεγαλύτερες από ότι με ένα κανονικό ποδήλατο, χωρίς κούραση, αλλά και με αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου. Δεν ήταν λίγες οι φορές που επιλέξαμε το Orama αντί του αυτοκινήτου για κάποιες διαδρομές που γινόντουσαν σχεδόν πάντα με όχημα.
Συμπέρασμα
Το ποδήλατο της δοκιμής μας ήταν τύπου Low Step – αυτό που παλιά ονομάζαμε γυναικείο – αλλά πλέον το ονομάζουμε «ιδανική λύση για την πόλη». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως σε χώρες ανεπτυγμένες ποδηλατικά (όπως η Ολλανδία) θεωρούν πως τα ποδήλατα Low Step είναι η πιο ασφαλής και άνετη λύση για μετακίνηση στις πόλεις.
Το Ideal Orama 427 αποτελεί μία από τις καλύτερες επενδύσεις που θα μπορούσε να κάνει κάποιος όσον αφορά στον τομέα των καθημερινών μετακινήσεων! Τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας επένδυσης θα είναι άμεσα και ορατά καθώς – πέρα από την βελτίωση της ψυχικής διάθεσης και της φυσικής κατάστασης, θα υπάρχει και σοβαρή οικονομία σε σχέση με το κόστος μετακίνησης (είτε πρόκειται για εισιτήρια ή για βενζίνη και parking).
Eπίσης, αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως με ένα pedelec κάνεις… περισσότερο ποδήλατο, όχι λιγότερο! Απλώς, αν θέλεις, δεν ιδρώνεις. Αν θέλεις όμως, μπορείς να ιδρώσεις και με το παραπάνω…
Μπορείς επίσης να διατηρείς σχετικά υψηλή μέση ωριαία, γύρω στα 22 χιλιόμετρα/ώρα, άρα να καλύπτεις μεγάλες αποστάσεις εξαιρετικά σύντομα.
Η υψηλή αυτονομία της μπαταρίας των συστημάτων της Shimano εξασφαλίζει ότι – σε λογικές συνθήκες χρήσης – δεν θα χρειάζεσαι επαναφόρτιση παρά μόνο κάθε 2 με 3 ημέρες αλλά, ακόμα και τότε, η μπαταρία φορτίζει στο 85% σε 2 ώρες και στο 100% σε 5.
Ανακεφαλαιώνοντας, επενδύοντας ένα υψηλό ονομαστικά αντίτοιμο, αποκτάς ένα άνετο μεταφορικό μέσο (ατομικό βέβαια) χωρίς άλλα έξοδα! Χωρίς ασφάλεια, βενζίνη, ανάγκη για κράνος, πιθανές κλίσεις κλπ. Επιπλέον είναι σαφώς πιο ασφαλές από μοτοσυκλέτα ενώ είναι τουλάχιστον το ίδιο γρήγορο (στον χρόνο κάλυψης μιας διαδρομής έως 10 χλμ. περίπου).
Το ποδήλατο είναι πλήρως λειτουργικό, άνετο, ευχάριστο στη χρήση και στιβαρό.
Απαιτεί τη δυνατότητα είτε μεταφοράς σε διαμέρισμα με «άνετο» – λόγω όγκου – ασανσέρ ή ύπαρξη ισόγειου parking. Θέλει επίσης προσοχή στο πού θα αφήνεις φτάνοντας στον προορισμό σου γιατί αποτελεί «δέλεαρ» για επίδοξους κλέφτες.
Όμως, όπως και να το κάνεις, αν κάποιος σε ρωτήσει πώς θα είναι τα οχήματα αστικής μετακίνησης του κοντινού μέλλοντος, μπορείς απλώς να του δείξεις ένα pedelec! Και το Ideal Orama 427-E9 αποτελεί ένα θαυμάσιο δείγμα.
Ideal Orama 427 – Τεχνικές Προδιαγραφές
Πλαίσιο: Pedelec 28, AL6061-T4/T6, Shimano STEPS, hydroforming
Πιρούνι: RST Vita-TNL, 60 mm, lock out, adjustable preload
Δισκοβραχίονας: Shimano STEPS FC-E6000, 38T, 170 mm
Ηλεκτροκίνηση: Shimano STEPS center drive unit DU-E6010, 36V, 250W, 50Nm
Μπατάρια: Shimano STEPS battery (down tube) BT-E8010, 36V, 14Ah, 500Wh
Κεντρική μονάδα: Shimano STEPS large display SC-E6010
Αλλαγές ταχ.: Shimano STEPS switch SW-E6000
Αλυσίδα: Shimano CN-HG71
Κασέτα: Shimano DX sprocket 19T
Φρένα: Shimano BR-M446/BL-T445 disc brakes, 180/180 mm
Τροχοί: Shimano Alfine Di2 8sp – Mach1 640 Rims
Ελαστικά: Schwalbe Energizer Plus GreenGuard, reflective, 47-622 (28*1.75)
Παλουκόσελο: Humpert Ergotec Atar, 31.6 mm
Σέλα: Selle Royal VLS Hz with handle
Λαιμός: Humpert Ergotec Octopus 2 Ahead, 105 mm, adjustable angle, 31.8 mm,
Τιμόνι: Humpert Ergotec Bügel, low riser bar, 640 mm, rise 15 mm, 31.8 mm
Φώτα: AXA, Blue Line 30 lux front, SLIM LED rear
Λασπωτήρες: SKS made for Shimano STEPS
Σχάρα: CarryMore, alloy