Τα e bikes ήρθαν για να μείνουν
Πάνω από το 17% όλων των ποδηλάτων που πωλούνται πλέον στην ΕΕ διαθέτουν ηλεκτρική υποβοήθηση. Και το ποσοστό αυτό… αυξάνεται μέρα με τη μέρα!
Ο Άτλας Κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποκαλύπτει πως οι πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων έφτασαν το 17% όλων των πωλήσεων ποδηλάτων στην ΕΕ και το νούμερο αυτό ανεβαίνει με καλπάζοντα ρυθμό!Ας μιλήσουμε με αριθμούς για τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων αντιπροσωπεύουν πλέον το 17% του συνόλου των πωλήσεων ποδηλάτων που πραγματοποιούνται στην ΕΕ, σύμφωνα με μια νέα μελέτη για τις τάσεις κινητικότητας στην Ευρώπη.
Ο Άτλας Κινητικότητας της ΕΕ, που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα, διερευνά την εικόνα της κινητικότητας στην Ευρώπη και πώς αυτή η εικόνα αλλάζει με την πάροδο του χρόνου και πώς επωφελείται παράλληλα η βιομηχανία. Συγκεντρώνοντας ένα ευρύ φάσμα δεδομένων από όλη την ΕΕ, διαπιστώθηκε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων κατάφεραν να φτάσουν σε ένα ρυθμό ανάπτυξης κατά πολύ εντυπωσιακότερο από τον ρυθμό πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επίσης, στη Γερμανία το 2018, πουλήθηκαν περισσότερα επαγγελματικά ηλεκτρικά ποδήλατα – cargo bikes – από ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η βιομηχανία ποδηλάτου στην ΕΕ
Η βιομηχανία ποδηλάτου στην ΕΕ αποτελείται από περίπου 900 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με συνολικό εργατικό δυναμικό περί τις 120.000, και προϋπολογισμό άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως.
Τα 23 κράτη μέλη της ΕΕ παράγουν περίπου 20 εκατομμύρια ποδήλατα ετησίως, τα οποία το 2019 είδαν το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών ποδηλάτων να ανέρχεται σε 3,33 εκατομμύρια και το 2020 ξεπέρασαν τα 4,4 εκατομμύρια πωλήσεις. Μέχρι το 2030 αναμένεται πλέον οι πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων να φτάσουν από 13,5 έως και πάνω από 15 εκατομμύρια μονάδες .
Με την παραγωγή στην Ευρώπη να αυξάνεται σημαντικά, ακόμη και χώρες όπως η Δανία αλλάζουν γραμμή πλεύσης, με 41% περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα να έχουν κατασκευαστεί το 2020 (4.712 μονάδες) σε σχέση με το 2019 (3.347 μονάδες).
Το 2019, στην ΕΕ, πουλήθηκαν 3.332.000 ηλεκτρικά ποδήλατα, σε σύγκριση με 2.775.000 το 2018 και 2.088.000 το 2017. Αυτός ο ρυθμός πωλήσεων φαίνεται να ανεβαίνει γρήγορα και να ξεπερνάει τον αντίστοιχο οχημάτων όπως E-Car, Hybrid και εναλλακτικών κινητήρων, των οποίων οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 1.612. 000 το 2019, 1.110.000 το 2018 και 851.000 μονάδες το 2017.
Οι χώρες όπου τα e bikes αποτελούν την αιχμή του δόρατος
Σε ορισμένες χώρες, το ηλεκτρικό ποδήλατο έχει πλέον ξεπεράσει τις μισές πωλήσεις ποδηλάτων καθώς οι πολίτες δράττονται ευκαιριών επιδότησης πράσινης ενέργειας και εναλλακτικής κινητικότητας.
Αυτές είναι κυρίως χώρες με ήδη ισχυρή ποδηλατική κουλτούρα, όπως η Ολλανδία και η Γερμανία. Στο Ενωμένο Βασίλειο, η τάση για αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων φαίνεται καλύτερα από τα δεδομένα εισαγωγών, τα οποία δείχνουν ότι οι εισαγωγές παραδοσιακών ποδηλάτων παραμένουν στάσιμες έναντι αυτών ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Οι προβλέψεις τόσο της ποδηλατικής όσο και της αυτοκινητιστικής βιομηχανίας αποκλίνουν όλο και περισσότερο, αν παρατηρήσει κανείς τα αποτελέσματα της έρευνας στον τομέα της απασχόλησης εργαζομένων, όπου το ποσοστό στη βιομηχανία ποδηλάτων φαίνεται ότι βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης, 232% από το 2016, ενώ το ποσοστό προσλήψεων στην αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να μειωθεί, πιθανώς έως και 90% ως το 2030.
Με τις πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων να οδηγούν σε αύξηση της παραγωγής, πιστεύεται ότι θα δημιουργηθούν από τέσσερις έως πέντε θέσεις εργασίας ανά 1.000 ηλεκτρικά ποδήλατα που θα κατασκευάζονται. Ο αντίστοιχος αριθμός θέσεων εργασίας για τα τυπικά ποδήλατα, τείνει να είναι δύο έως τρεις θέσεις εργασίας ανά 1.000.
Οι χώρες που αναμένεται να προσλάβουν τον μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού για κατασκευή ποδηλάτων, είναι η Ιταλία, η Ολλανδία, η Πολωνία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Η αγορά της Γερμανίας είναι πολύ δυνατή καθώς δεν επικεντρώνεται μόνο στην κατασκευή ποδηλάτων αλλά και σε ανταλλακτικά και αξεσουάρ, κι έτσι, αναμένεται να είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στην Ευρώπη με 14.000 θέσεις εργασίας, ενώ λίγο πιο κάτω στη λίστα θα βρίσκεται η Ιταλία με 12.000, και μετά η Πορτογαλία με 6.590 και η Πολωνία με 6.180.
Επίσης, το 60% των πωλήσεων ηλεκτρικών ποδηλάτων στην Ευρώπη αφορά ποδήλατα που κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό εντός της ΕΕ. Στη Γερμανία, το πρώτο εξάμηνο του 2020, σημειώθηκε έκρηξη στις πωλήσεις ποδηλάτων καθώς και ειδών σπορ και κατασκήνωσης, με τις λιανικές πωλήσεις να αυξάνονται κατά 1% και τις πωλήσεις αυτοκινήτων να μειώνονται κατά 18%.
Πρέπει, επίσης, να υπολογίζουμε πως υπάρχει ένα κόστος για κάθε μορφή μεταφοράς. Το εκτιμώμενο κόστος για την ΕΕ για το 2016 μόνο των εκπομπών άνθρακα από τις μεταφορές ανήλθε σε 140 δισεκατομμύρια ευρώ. Το κόστος σε απώλειες – εδώ οι ερευνητές έλαβαν σοβαρά υπόψη τους εξωτερικούς παράγοντες όπως η υπερθέρμανση του πλανήτη – επέφεραν κόστος 100 ευρώ ανά τόνο CO₂.
Το κόστος από τα ατυχήματα που σχετίζονται με τις μεταφορές ανήλθε σε 282 δισεκατομμύρια ευρώ, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος ενός συνολικού λογαριασμού 716 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2016.
Η έκθεση αναφέρει ότι επτά πόλεις στην ΕΕ χρησιμοποιούν τώρα την οδική τιμολόγηση για να μειώσουν με έξυπνο τρόπο την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και τη συμφόρηση, ωφελώντας ταυτόχρονα το περιβάλλον και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
«Ο στόχος αύξησης του κόστους μεταφοράς δεν είναι μια τιμωρία που επιβάλλεται στους πολίτες, σχετίζεται όμως με τη δημιουργία εσόδων ή την παρεμπόδιση της υπερβολικής και άσκοπης κυκλοφορίας. Το τρέχον σύστημα μεταφορών είναι αναποτελεσματικό, με υψηλά επίπεδα συμφόρησης και σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Συν τω χρόνω, τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς θα γίνουν πιο ελκυστικά και θα επιλέγονται ως κατάλληλη εναλλακτική λύση σε σχέση με αντίστοιχες μετακινήσεις με αυτοκίνητο», καταλήγουν οι ερευνητές.
Έρευνα στις ΗΠΑ, έδειξε πως τα Cargo Bikes, είναι πολύ εξυπηρετικά ακόμη και για επαγγελματίες που χρησιμοποιούν και αυτοκίνητο, αλλά επιλέγουν να κάνουν με αυτά κάποιες μεταφορές με στόχο να μειώσουν κόστος και χρόνο, κι έτσι μειώνουν κατά 41% το ποσοστό των μετακινήσεων τους με αυτοκίνητο. Τα Cargo Bikes αναμένεται να διαδραματίσουν έναν ολοένα αυξανόμενο ρόλο στα logistics, αναφέρει η έρευνα. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην περίφημη «Δήλωση για το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς φιλικό προς το κλίμα» που υπογράφηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2015.
ΔΕΗ e-Bike Festival
Με βάση και όλα τα παραπάνω, είναι προφανές πως και για την ελληνική αγορά, η δημιουργία του ΔΕΗ e-Bike Festival, του πρώτου φεστιβάλ αποκλειστικά για ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, παρουσιάζονται περίπου 60 μοντέλα ποδηλάτων του 2021 και 2022, που αντιπροσωπεύουν το σύνολο της αγοράς και αφορούν κατηγορίες όπως City, Folding, Trekking, MTB, Road και Cargo. Μέσα από τη δράση αυτή, αποκλειστικός χορηγός της οποίας είναι η ΔΕΗ, οι πολίτες έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν σε πραγματικές συνθήκες τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, να λύσουν πιθανές απορίες και να αποφασίσουν αν το επόμενο… αυτοκίνητό τους, θα είναι ένα ποδήλατο!
Το πρώτο ΔΕΗ e-Bike Festival πραγματοποιήθηκε στα Τρίκαλα, το Σαββατοκύριακο 13-14 Νοεμβρίου ενώ τα δύο επόμενα έχουν προγραμματιστεί για τη Λάρισα, στις 27-28 Νοεμβρίου και στην Κω στις 11-12 Δεκεμβρίου, ενώ σε 4 ακόμη πόλεις θα υλοποιηθεί στις αρχές του 2022.