Μια διαδρομή 200 χιλιόμετρα στην Αθήνα…
Η ιδέα είναι παλιά. Για να δούμε ιστορικά πώς γεννήθηκε και ωρίμασε το brevet της Αττικής
Κείμενο: Έκτορας Μπαρδάκος
Εξάλλου δεν έχω και πολλά να πω για την περασμένη Κυριακή… κλασσική διαδρομή, πολύς κόσμος, πολλή ζέστη, εμένα μου πήρε 11 ώρες και 30 λεπτά με δύο καφέδες, μπάνιο στον Σχινιά, επιθέσεις στο αγαπημένο μου παιχνίδι με το κινητό (boom beach), ζεστούλα και όλο παρέα με τον Χρήστο, τον γνωστό μας «Γιατρό».Μία διαδρομή 200 χιλιόμετρα στην Αθήνα… Η ιδέα είναι παλιά. Γεννήθηκε στα τέλη του 2011 όταν φτιάχναμε το πρόγραμμα του 2012. Βέβαια, τα προηγούμενα χρόνια η ιδέα της ποδηλασίας μέσα στην Αθήνα είχε απορριφθεί. Τα παλιά μπρεβέ ξεκινούσαν από το Δαφνί ή από την Αθήνα όμως οι ποδηλάτες, και κυρίως από την επαρχία, αισθάνονταν «δυσφορία» με τα πολλά αυτοκίνητα, έτσι η εκκίνηση των «Αθηναϊκών» διαδρομών μεταφέρθηκε στην Ελευσίνα.
Το 2011 όμως κάτι άλλαξε: Ήταν, ίσως, η καλύτερη χρονιά του Freeday, οι αστικές ποδηλατοβόλτες είχαν πάρα πολλές συμμετοχές. Είχαν ήδη διοργανωθεί από το Freeday κάποια Tour d’ Athens.
Λεξικό
Freeday: Αστική ποδηλατοβόλτα με εκκίνηση την Παρασκευή το βράδυ στο Θησείο. Προορισμός διάφορα μέρη/πλατείες στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής για άραγμα και αλκοόλ.
Tour d’ Athenes: Η ποδηλατοβόλτα Freeday που γίνεται τον Ιούλιο και σηματοδοτεί το τέλος της καλοκαιρινής σεζόν. Η διαδρομή είναι περίπου 120 χιλιόμετρα.
Με αυτά, η δυναμική των αστικών ποδηλατών είχε μεγαλώσει, όμως δεν υπήρχε κάποιος τρόπος ώστε αυτοί οι άνθρωποι να μεταβούν σε αγώνες, brevets ή άλλα ήδη ποδηλασίας. Λογικό λοιπόν ήταν να σκεφτούμε την ιδέα: Ένα brevet Freeday που να ξεκινά από το Θησείο και να μένει μέσα στην Αττική.
Το μπρεβέ της Αττικής ήταν να διαξαχθεί (sic) 21/9 22.00 200χλμ. Αττική, παγκόσμια ημέρα «χωρίς αυτοκίνητο» (22/9). Η πρώτη διαδρομή που πρότεινε ο Σπύρος Κούκος ήταν μία περίεργη:
«Σας παρουσιάζω το πρώτο 200χλμ. Brevet Ανατολικής Αττικής. Η διαδρομή είναι η εξής: Άγιος Στέφανος -Λίμνη Μαραθώνα-Καλέτζη-Γραμματικό-Αύρα-Κάτω Σούλι-Νεα Μάκρη-Ραφήνα-Άρτεμη-Βραυρώνα-Πόρτο Ράφτη-Κουβαράς-Πλάκα-Λαύριο-Κάτω Ποσειδωνία-Καλύβια-Κορωπί-Σπάτα-Έτος Στεκος-Διόνυσος-Δροσιά-Άνοιξη- Άγιος Στέφανος. Για τις 22 Σεπτεμβρίου που είναι Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο είχε γράψει στο forum της ΠΕΠΑ με όλους να αναρωτιούνται πού είναι το Έτος Στέκος…!
Λίγες εβδομάδες αργότερα ο Χάρης Πλέγας ενημέρωσε πως: (sic) μιλώντας για το φεστιβάλ ποδηλάτου στο Γκάζι στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, που διοργανώνει το MΒike… και την παρουσία της ΠΕΠΑ με κιόσκι… φθάσαμε στο 2012, όπου το Athens Bike Festival θα γίνει το τριήμερο των εκδηλώσεων «χωρίς αυτοκίνητο»… οπότε με τον Σπύρο Παπαγεωργίου συμφωνήσαμε η εκκίνηση και ο τερματισμός να είναι στο Γκάζι… ετοιμαστείτε για το πολυπληθέστερο brevet στη χώρα μας…
Έτσι, λοιπόν, μεταφέρθηκε στο Γκάζι… Ή μήπως όχι; Αποφασίστηκε η συμμετοχή να είναι δωρεάν και όλοι όσοι τερματίσουν να παραλάβουν (δωρεάν επίσης) ένα μετάλλιο φτιαγμένο για αυτό ειδικά το μπρεβε. Τα logistics επέβαλαν την εκκίνηση στον περιφερειακό του Φιλοπάππου και τον τερματισμό στον πεζόδρομο της Δ. Αεροπαγίτου, καθώς μέσα στην έκθεση δεν επιτρέπονταν τα ποδήλατα.
Φυσικά η διαδρομή είχε αλλάξει, σε μία πολύ ευκολότερη, την οποία από κοινού αποφάσισαν ο Χάρης με τον Σπύρο. Πήγαινε από γνωστά μέρη – Παραλιακή, Λαυρίου, Μαραθώνος, Μαραθώνια διαδρομή- και δεν είχε αντικειμενικές δυσκολίες. Η εκκίνηση μεταφέρθηκε σε πρωινή ώρα.
Η εκδήλωση τότε ήταν η πολυπληθέστερη επίσημη ποδηλατική εκδήλωση που είχε γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Μέχρι τότε ήταν η 20η Σπαρτακιάδα με 300 συμμετοχές. Το 2012 υπήρχε όριο συμμετοχών, 500 κάρτες.
Το 2013 το μπρεβέ της Νεμέας είχε το απίστευτο ρεκόρ των 528 εκκινήσεων και 486 τερματισμών. Και αυτό γιατί ο «όγκος» του μπρεβέ Αττικής μεταφέρθηκε στην επόμενη χρονιά. Οι αριθμοί όλων των διοργανώσεων έπιασαν ταβάνι, καθώς οι ποδηλάτες αυτοί πήγαιναν σε όλο και μαγαλύτερη απόσταση. 87 άτομα τερμάτισαν το 600άρι!
Η Αττική ήταν και πάλι δωρεάν και πάλι με δικό της μετάλλιο. Το 2013 ήταν η πρώτη χρονιά που η εκκίνηση και ο τερματισμός ήταν σε ειδικό χώρο στην έκθεση του Athens Bike Festival.
Τότε είχα γράψει (sic): ένα brevet μέσα και γύρω από την Πρωτεύουσα με στόχο να φέρει νέους ποδηλάτες κοντά στην ποδηλασία μεγάλων αποστάσεων.
Τα λίγα υψομετρικά, η πολύ εύκολη πλοήγηση και οι πολλές οδοί διαφυγής είναι τα στοιχεία που το κάνουν ελκυστικό σε κάποιον που θέλει να πρωτοδοκιμάσει ένα 200άρι brevet και να μπει στην παρέα των υπεραποστάσεων.
Το 2012 η συμμετοχή σε αυτό είναι δωρεάν, ίσως συμβεί κάτι τέτοιο και το 2013.
Η ημερομηνία (22-9) είναι η ημέρα χωρίς αυτοκίνητο και για αυτό αποφασίστηκε το συγκεκριμένο brevet να διοργανωθεί Κυριακή. Αυτό έχει άλλο ένα πλεονέκτημα: όσοι εργάζονται Σάββατο θα μπορούν να είναι επίσης κοντά μας.
Αν θυμάμαι καλά είναι το πρώτο brevet στην Ελλάδα ημέρα Κυριακή. Υπήρχε και εκείνη τη χρονιά όριο συμμετοχών 500.
Τo 2014 ήταν μία περίεργη χρονιά. Έγινε διαχωρισμός ΠΕΠΑ, ελληνικών brevets, άλλαξε ο υπεύθυνος και τα πράγματα ήθελαν συνεννόηση από την αρχή. Η ΠΕΠΑ ανέλαβε τη διοργάνωση της Αττικής, με το κλασσικό αντίτιμο 5 ευρώ και για πρώτη φορά να είναι διαθέσιμα προς αγορά μετάλλια brevet. Υπενθυμίζω πως τις προηγούμενες χρονιές υπήρχε ειδικό μετάλλιο για την εκδήλωση, όμως δεν υπήρχε η επιλογή αγορά μπρεβετομεταλλίου. Η απόφαση της ΠΕΠΑ δημιούργησε αψιμαχίες στο Facebook σχετικά με το αν πρέπει αυτό το μπρεβέ να είναι δωρεάν ή όχι. Οι αψιμαχίες αυτές δεν επιρρέασαν τους ποδηλάτες και συμμετείχαν σε τεράστιο αριθμό. Επίσης ήταν η πρώτη χρονιά χωρίς όριο συμμετοχών.
Το 2015 αφενός η ΠΕΠΑ έβαλε περισσότερα και όμορφα brevets στο πρόγραμμα, αφεταίρου κράτησε την Αττική με την ίδια μορφή. Νομίζω πως είναι η χρονιά που καθιερώθηκε στους ποδηλάτες ως μπρεβέ-γιορτή, μια όμορφη επιστροφή από το καλοκαίρι. Εξάλλου, ακόμη και απροπόνητος, κάποιος με μέτρια φυσική κατάσταση ή εμπειρία μπορεί να το βγάλει.
Φέτος το 2016 έφυγα τελευταίος και είχα τα μάτια μου ανοιχτά. Η διαδρομή στην Αττική ενώνει αγωνιάρηδες, μπρεβεταδες, Freed-εάδες, αστικές ποδηλατοπαρέες. Ήρθαν ποδηλάτες από τη Θεσσαλονίκη, τη Χίο, τη Λευκάδα, τη Σάμο, την Πελοπόννησο και ποιος ξέρει από πού αλλού… Α! Και από τη Βουλγαρία. Δεν υπάρχει επίσημη ποδηλατική εκδήλωση που να έχει τόσες πολλές διαφορετικές συμμετοχές. Στο ίδιο γκρουπ μπορεί να είχε tandem, city, κούρσες!
Η Αττική μας, έχει βγάλει πολύ κόσμο. Από εκεί ξεκίνησαν ποδηλάτες που τρέχουν στο Παγκόσμιο Ερασιτεχνών, Transontinental (ο φίλος Γιώργος Τσεκούρας), και αν δεν απατόμαι, η Βασιλική Βουτζαλή, οδηγός της Παρασκευής Καντζά, στο ταντεμ ποδηλασίας -Παραολυμπιακοί αγώνες στο Ρίο- έκανε το πρώτο της μπρεβέ το 2012… αυτό της Αττικής. Οι αγώνες της ΠΕΠΑ έχουν πολλές συμμετοχές που ξεκίνησαν από την Αττική, όπως και πολλές ομάδες έχουν μέλη ποδηλάτες που ξεκίνησαν από εκεί, σίγουρα η ΑΕΚ και ο ΟΦΝΙ, με κάποιους πιο νέους να τρέχουν στην κατηγορία Ανδρών και Γυναικών.
Επίσης η Αττική είναι ένα έναυσμα για περισσότερες διοργανώσεις. Αυξήθηκε το κοινό, οπότε δημιουργήθηκε χώρος για νέες διαδρομές. Ήταν η έκρηξη στη βαθμολογία της χώρας μας στον παγκόσμιο κατάλογο των διοργανωτών.
Επιδέχεται βελτιώσεις η Αττική; Σίγουρα. Η Λαυρίου και η Μαραθώνος αν και εύκολοι δρόμοι είναι ενοχλητικοί: Αέρας και κίνηση αντίστοιχα. Η Παραλιακή έχει ακόμη πολλά αυτοκίνητα, λόγω καλοκαιριού. Υπάρχουν αρνητικά, σίγουρα. Πρέπει να σταματήσει να γίνεται; Όχι φυσικά. Αν ήταν στο χέρι μου θα έκανα ίσως κάποιες μικροαλλαγές όμως ο χαρακτήρας του μπρεβέ είναι σαφής και πρέπει να παραμείνει…
Ένα εύκολο brevet, που πάμε στην εκκίνηση με το ποδήλατο, έχει εύκολη πλοήγηση και μπορεί να το βγάλει κάποιος αρχάριος
Αυτή είναι η Αττική, που αν δεν είχε γίνει σίγουρα τα brevets θα ήταν διαφορετικά στην Ελλάδα.