Home | ΤΕΧΝΙΚΑ | ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ | Τελικά το μέγεθος μετράει;

Τελικά το μέγεθος μετράει;

25mm vs 23mm

Τα τελευταία χρόνια, η χρήση φαρδύτερων ελαστικών στα αγωνιστικά ποδήλατα δρόμου έχει αποτελέσει ένα μεγάλο θέμα συζήτησης, με διφορούμενες θέσεις και απόψεις.

 

Από τον Βαγγέλη Πετρουλάκη

Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για τα 23άρια και τα 25άρια λάστιχα σταθμίζονται προσεκτικά από τους χρήστες τους σε μια προσπάθεια για την επιλογή του βέλτιστου, ανάλογα τη χρήση και τον αναβάτη.

Σύμφωνα με τις έρευνες, τα 25άρια λάστιχα έχουν χαμηλότερη αντίσταση κύλισης από τα 23άρια. Αυτό συμβαίνει γιατί τα φαρδύτερα ελαστικά έχουν μικρότερη επιφάνεια κύλισης κατά την φορά της κίνησης από τα πιο στενά ελαστικά. Με άλλα λόγια, τα φαρδύτερα ελαστικά έχουν μικρή σε μήκος, αλλά φαρδιά επιφάνεια πέλματος που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα, πράγμα που σημαίνει μικρότερη παραμόρφωση και τριβή, σε αντίθεση με τα πιο λεπτά ελαστικά που έχουν μεγάλο σε μήκος, αλλά στενό σε πλάτος ίχνος κατά τη φορά κίνησης, κάτι που συνεπάγεται μεγαλύτερη αντίσταση κύλισης. Βέβαια, τα λάστιχα 25mm έχουν μεγαλύτερο βάρος από τα αντίστοιχα των 23mm, κάτι που αποτελεί αρνητικό στοιχείο γι’ αυτά, διότι αυξάνεται το βάρος στην περίμετρο του τροχού και συνεπώς και το «φερόμενο» βάρος κατά την περιστροφή. Επίσης, θεωρητικά τα λάστιχα 25mm έχουν χειρότερη αεροδυναμική, αλλά εδώ μπορεί να γίνει μεγάλη κουβέντα, γιατί η αεροδυναμική τους συμπεριφορά είναι σε άμεση συνάρτηση με  το πλάτος και το προφίλ της ζάντας επάνω στην οποία τοποθετούνται. Πάντως, οι εργαστηριακές μετρήσεις έδειξαν ότι σε απόσταση 40 χιλιομέτρων, η χρήση ελαστικών 25mm μπορεί να βελτιώσει το χρόνο του αναβάτη κατά 50” σε σχέση με το χρόνο που θα επιτύχει χρησιμοποιώντας ελαστικά 19mm.

Από τη θεωρία στην πράξη
Όλα τα παραπάνω αποτελούν το θεωρητικό μέρος. Σε μια προσπάθεια να εξακριβώσουμε τι συμβαίνει σε πραγματικές συνθήκες, και ειδικότερα κατά τη χρήση στους ελληνικούς δρόμους, δοκιμάστηκαν οι δύο διαφορετικές διαστάσεις του ίδιου ελαστικού, 23 και 25mm, από τον ίδιο αναβάτη, στο ίδιο ποδήλατο, στις ίδιες ρόδες και στις ίδιες οδικές συνθήκες και διαδρομές.

Το ελαστικό που επιλέχτηκε στις δύο διαστάσεις είναι το MICHELIN PRO4 SERVICE COURSE. Ο λόγος αυτής της επιλογής είναι ότι το συγκεκριμένο ελαστικό μπορεί να ανταποκριθεί πολύ καλά σε όλες τις χρήσεις και συνθήκες. Οι τροχοί στους οποίους τοποθετήθηκαν τα ελαστικά, είναι οι  MAVIC KSYRIUM SL, ένας τροχός γενικής χρήσης, ιδιαίτερα δημοφιλής. Το πλάτος του τροχού στα 19mm, είναι από τα πιο συνηθισμένα στους τροχούς που χρησιμοποιούνται από τους έλληνες ποδηλάτες.

Ξεκινώντας, ας πούμε λίγα πράγματα για τα ελαστικά, τα MICHELIN PRO4 SERVICE COURSE, που ισχύουν και για τις δύο διαστάσεις. Η MICHELIN με το PRO4, κατάφερε να ξαναμπεί δυναμικά στο παιχνίδι, μετά τον σκεπτικισμό με τον οποίο βρέθηκε αντιμέτωπη με την κυκλοφορία του PRO3. Το PRO3 ήταν ένα λάστιχο με εξαιρετικό κράτημα και κύλιση, προσανατολισμένο στην αγωνιστική χρήση. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την πολύ γρήγορη φθορά και την μειωμένη αντοχή τους κάτι που δεν άφησε ευχαριστημένους  τους χρήστες τους.

Με το PRO4 η MICHELIN δημιούργησε 5 διαφορετικές επιλογές ανάλογα με την χρήση του ελαστικού. Πιο συγκεκριμένα, το PRO4 COMP LIMITED για απόλυτη αγωνιστική χρήση, το PRO4 COMP για αγωνιστική χρήση, το PRO4 EDURANCE για καθημερινή χρήση, το PRO4 GRIP με αυξημένη πρόσφυση στο βρεγμένο δρόμο και τέλος, το PRO4 SERVICE COURSE, το ελαστικό της συγκριτικής δοκιμής μας, που είναι η μέση λύση για όλες τις χρήσεις. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας που διήρκησε σχεδόν δύο μήνες, με εναλλαγές των δύο διαστάσεων, 23 και 25mm, δεν είχαμε κανένα σκάσιμο στις σαμπρέλες, αν και διέσχισαν δρόμους σε πολύ κακή κατάσταση. Το πέλμα τους έδειξε ελάχιστη φθορά, μετά από σχεδόν 2 .000km στο κάθε ζευγάρι, ενώ δεν παρατηρήθηκαν παραμορφώσεις στην επιφάνεια τους μετά από επαφή με γυαλιά, πέτρες κλπ. Η κύλιση τους και το κράτημα παρέμειναν εξαιρετικά έως το τέλος της δοκιμής. Ο ξανασχεδιασμένος σκελετός, αλλά και το νέο υλικό του πέλματος του ελαστικού συντελεί στην πολύ καλή συμπεριφορά τους, τόσο στις κλειστές όσο και στις ανοιχτές στροφές, ενώ στο βρεγμένο δρόμο δεν επιφυλάσσουν δυσάρεστες εκπλήξεις στον αναβάτη τους, με την συμπεριφορά τους απόλυτα ελεγχόμενη.

Η συγκριτική δοκιμή των ελαστικών έγινε με τη διαδοχική τοποθέτηση τους εναλλάξ στους τροχούς, ώστε να υπάρχει αντίστοιχη φθορά και στα δύο ζευγάρια. Η τοποθέτηση και των δύο διαστάσεων στη ζάντα ήταν ιδιαίτερα εύκολη, με το 25άρι να υπερτερεί ελάχιστα, ενώ το βάρος του στα 215 γραμμ. είναι κατά μόλις 15 γραμμ. μεγαλύτερο από το βάρος του πιο «αδύνατου» ανταγωνιστή του, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Οι προτεινόμενες πιέσεις είναι από 87-116psi για τα 23άρια και 73-109psi για τα 25άρια. Με αναβάτη στα 65 κιλά, στα πρώτα χρησιμοποιήθηκαν 110psi για εμπρός και πίσω, λόγω και της προηγούμενης εμπειρίας σε αυτή τη διάσταση, ενώ στα δεύτερα οι πιέσεις έπαιξαν από τα 85 έως τα 105psi, για να καταλήξουμε στα 100psi για το εμπρός και 105psi για το πίσω.

 


5 ΕΛΑΣΤΙΚΑ 25mm
 

Continental
Grand Prix 4000 S II 25c

To Grand Prix 4000 S II είναι το κορυφαίο ελαστικό της γερμανικής εταιρείας. Κατασκευασμένο χειροποίητα στη Γερμανία, το ελαστικό διαθέτει μια μοναδικής σύστασης γόμα με την ονομασία BlackChili Compound η οποία βελτιώνει την αντίσταση κύλισης σε ποσοστό 26% και παρέχει 30% περισσότερο κράτημα. Επίσης, βελτιώνει και τη διάρκεια ζωής του ελαστικού. Για την προστασία του ελαστικού από σκισίματα, η Continental εφαρμόζει σε αυτό την πατενταρισμένη τεχνολογία Vectran. Το βάρος του ελαστικού ανέρχεται στα 225 γραμμάρια.

Τιμή: 42€
• Αντιπρόσωπος: Gatsoulis
τηλ.: 216-0000001
, www.gatsoulis.gr

 


Ηutchinson
Fusion 3 Road Tubeless 25c

Ένα εξαιρετικό Tubeless ελαστικό για οδήγηση τόσο σε στεγνό όσο και σε βρεγμένο οδόστρωμα. Η τεχνολογία tubeless σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία κάνει ασφαλέστερη και πιο αποδοτική την οδήγηση. Το ελαστικό κατασκευάζεται στη Γαλλία και διαθέτει διπλής σύστασης γόμα, με τα πλαϊνά του να είναι μαλακότερα για καλύτερη πρόσφυση στις στροφές. Σε περίπτωση σκασίματος, τα πλαϊνά του ελαστικού παραμένουν «κλειδωμένα» στο στεφάνι για την ασφάλεια του αναβάτη. Το βάρος του ελαστικού ανέρχεται στα 295 γραμμάρια.    

Τιμή: 60€
• Αντιπρόσωπος: KCP Group, τηλ.: 210-5317960
, www.kcp.gr

 


Μichelin
Pro4 Service Course 25c

Το Pro4 έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει έναν μοναδικό συνδυασμό εξαιρετικής απόδοσης και ανθεκτικότητας. Η τελευταία dual-compound τεχνολογία χρησιμοποιεί σκληρότερης σύστασης γόμα στο κεντρικό τμήμα του ελαστικού παρέχοντας εξαιρετική ανθεκτικότητα και χαμηλό συντελεστή τριβής στο ρολάρισμα. Επίσης, η προσθήκη ενός υψηλής πυκνότητας στρώματος νάιλον κάτω από το εξωτερικό περίβλημα του ελαστικού βελτιώνει την ανθεκτικότητα στα σκισίματα και μειώνει αρκετά την πιθανότητα διάτρησης. Το βάρος του ελαστικού ανέρχεται στα 215 γραμμάρια.

Τιμή: 50€ • Αντιπρόσωπος: Ν. Μανιατόπουλος ΑΕ, τηλ.: 2610-993045, www.bikesworld.gr

 


Vittoria
Open Corsa CX 25c

Tο Vittoria Open Corsa CX είναι η clincher εκδοχή του πιο διάσημου και πολυφορεμένου tubular μοντέλου Corsa CX. Κατασκευάζεται από γόμα ISOgrip η οποία μειώνει την αντίσταση κύλισης και βελτιώνει το κράτημα στο βρεγμένο οδόστρωμα. Επίσης, η προσθήκη της ειδικής επίστρωσης PRB 2.0 κάτω από το εξωτερικό περίβλημα του ελαστικού αυξάνει την προστασία από σκασίματα σε ποσοστό 40%, ενώ μειώνει και το βάρος. Το βάρος του ελαστικού ανέρχεται στα 220 γραμμάρια.

Τιμή: 49,95€ • Αντιπρόσωπος: Tzortzopoulos, τηλ.: 210-9241108, www.tzortzopoulos.gr

 

 


Zipp
Tangente Speed 25c

Όταν η αμερικανική εταιρεία παρουσίασε τη σειρά ελαστικών Tangente το 2007, εστίασε κυρίως στις αεροδυναμικές τους ιδιότητες και στο πώς θα εφάπτονται αυτά στα στεφάνια των τροχών. Για το 2015, η Zipp χρησιμοποιώντας όλη την τεχνογνωσία που αποκόμισε από τη σχεδίαση των στεφανιών Firecrest, ανανέωσε την τεχνολογία των ελαστικών βελτιώνοντας την αεροδυναμική και την αντίσταση κύλισης. Εντύπωση προκαλεί το βάρος τους, που στην έκδοση Tangente Speed 25c ζυγίζουν μόλις 190 γραμμάρια το ένα.

Τιμή: 59€ • Αντιπρόσωπος: Gatsoulis, τηλ.: 216-0000001, www.gatsoulis.gr

 

 


Για τους περισσότερους από εμάς, η αίσθηση και η συμπεριφορά που έχουν στο δρόμο τα 23άρια λάστιχα έχει πλέον αφομοιωθεί από τις αισθήσεις μας. Με τρόμο και ανατριχίλα στη σπονδυλική στήλη πλέον, θυμάμαι πριν περίπου 25 χρόνια που ψάχναμε όλοι τα «γρήγορα» 18άρια, πιστεύοντας ότι αυτή η αίσθηση «ξύλου» που έδιναν μεταφράζεται σε καλύτερη κύλιση και ταχύτητα. Σιγά-σιγά περάσαμε στα 20mm, στα 21mm, για να καταλήξουμε, όπως τουλάχιστον πιστεύαμε, στα 23άρια. Τα 25άρια αποτελούν την τελευταία εξέλιξη την οποία θα πρέπει να αξιολογήσουμε σύμφωνα με την προηγούμενη εμπειρία στα πιο λεπτά ελαστικά. Με τις πρώτες πεταλιές καθώς τα ελαστικά αρχίζουν να κυλούν στο έδαφος, η πιο «χαλαρή» και μαλακή αίσθηση είναι το πρώτο πράγμα που καταλαβαίνεις και σε κάνει να νομίζεις ότι ξεκίνησες με πιο λίγη πίεση. Μετά από λίγο όμως, καθώς η μνήμη της αίσθησης από τα 23άρια ξεθωριάζει, όλα φαίνονται απόλυτα φυσιολογικά. Στον πολύ καλό δρόμο, (σπάνιο, αλλά υπαρκτό είδος στην Ελλάδα) δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι όντως ρολάρουν καλύτερα, όμως σε καμιά περίπτωση δεν αισθανόμαστε ότι μας «κόβουν», όπως όλοι πιστεύαμε μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Τα λάστιχα λοιπόν εκεί κυλούν εξαιρετικά, χαρίζοντας και σαν bonus, έναν βαθύ «χορταστικό» ήχο, σαν αποτέλεσμα της επαφής τους με την άσφαλτο, που σου εμπνέει σιγουριά. Στις στροφές, η μεγαλύτερη πλευρική επιφάνεια επαφής των φαρδύτερων ελαστικών, εκτός από την ασφάλεια που σου εμπνέει, σε βοηθά, χωρίς να διστάζεις και πολύ, να στρίψεις πιο γρήγορα από ό,τι το συνηθίζεις σε γνωστές στροφές.

Το μόνο αρνητικό σημείο που εντοπίστηκε είναι ότι τα 25άρια δε «διαβάζουν» το δρόμο με την αμεσότητα και την ακρίβεια που το κάνουν τα 23άρια, και έτσι μεταφέρουν με λιγότερη ακρίβεια στον αναβάτη τη θέση και το πάτημα που έχουν τη δεδομένη στιγμή. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να φανεί χρήσιμο σε πολύ γρήγορους αγώνες με διαδοχικές στροφές, όπου οι ποδηλάτες στην κυριολεξία είναι ο ένας πάνω στον άλλον, και η απόλυτη αίσθηση και ακρίβεια στους ελιγμούς είναι επιβεβλημένη. Στο κακό οδόστρωμα όμως είναι που το φαρδύτερο ελαστικό ξεδιπλώνει τον πραγματικό του χαρακτήρα, καθώς φιλτράρει στην κυριολεξία όλες τις ανωμαλίες που συναντά. Αυτό το αντιλαμβάνεται άμεσα ο αναβάτης καθώς στα σημεία του γνωστού δρόμου, όπου είχε συνηθίσει να καταπονείται ανελέητα από τους κραδασμούς με το πιο λεπτό ελαστικό, τώρα πια με το πιο φαρδύ η κίνηση είναι ασύγκριτα πιο άνετη. Στις στροφές με κακό οδόστρωμα, το φάρδος του ελαστικού σου δίνει το πλεονέκτημα να αγνοήσεις όλες αυτές τις ανωμαλίες που με το πιο λεπτό ελαστικό σε αναγκάζουν να επιβραδύνεις από το φόβο μη χάσεις τον έλεγχο. Γενικά στις στροφές, το 25άρι σου επιτρέπει να στρίψεις γρήγορα και χωρίς φόβο. Στις ανοιχτές στροφές, κρατώντας άψογα τη γραμμή του και απορροφώντας όλες τις ανωμαλίες που συναντά, και στις κλειστές χωρίς ορατότητα, προσφέροντάς σου τη σιγουριά ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε οποιεσδήποτε εκπλήξεις που πιθανόν κρύβει ο δρόμος.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών δρόμων, και σχεδόν το σύνολο των επαρχιακών, έχουν αυτό το οδόστρωμα που χαρακτηρίζεται από την ελάχιστη ποσότητα πίσσας με τα χαλίκια που το αποτελούν να εξέχουν στην επιφάνεια, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο μια πολύ ανώμαλη επιφάνεια. Σε αυτό το οδόστρωμα, το πιο φαρδύ ελαστικό μπορεί και φιλτράρει πολύ καλά τους κραδασμούς που δημιουργούν οι αλλεπάλληλες μικρό-κρούσεις στο χαλίκι και με αυτό τον τρόπο δεν επιβραδύνεται η πορεία του ποδηλάτου, ενώ ταυτόχρονα η μεταφορά της δύναμης από τον πίσω τροχό είναι πιο άμεση γιατί αυτός δεν έχει μικροαναπηδήσεις, χάνοντας με αυτό τον τρόπο την πρόσφυση που ισοδυναμεί και με απώλεια της μεταδιδόμενης ισχύος. Βέβαια, εξίσου σημαντικό είναι ότι και ο αναβάτης δεν ταλαιπωρείται υπέρμετρα από τους κραδασμούς, με αποτέλεσμα να είναι σαφώς πιο ξεκούραστος στο τέλος του αγώνα, της προπόνησης ή της βόλτας. Ίσως και αυτό να είναι και το πιο σημαντικό για τη χρήση τους σε αγώνες, όπου η διαφορά των λίγων εκατοστών για τη νίκη θα έρθει από τον λιγότερο καταπονημένο αναβάτη.

Πέρα από όλα αυτά, για την καθημερινή χρήση το πιο φαρδύ ελαστικό είναι σαφώς πιο ανθεκτικό και λιγότερο επιρρεπές στα σκασίματα, ενώ και η φθορά τους στη χρήση, όπως άλλωστε παρατηρήσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής, είναι  αρκετά μικρότερη. Ας μη ξεχνάμε επίσης ότι η απόδοση των ελαστικών 25mm βελτιώνεται σε όλους τους τομείς όταν η χρήση τους γίνεται σε φαρδύτερες ζάντες, μια τάση που έχει αρχίσει να επικρατεί πλέον από τους κατασκευαστές τροχών. Η δυνατότητα επίσης που υπάρχει για χρήση τους με πιέσεις πολύ λιγότερες από όσο έχουμε συνηθίσει, εξασφαλίζει στον αναβάτη το πλεονέκτημα να μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα μεγάλο εύρος επιλογών στην πίεση, ανάλογα με το δρόμο που θα κινηθεί αλλά και τη χρήση που θα κάνει στα ελαστικά.
Καθώς περνούσαν οι μέρες τις συγκριτικής δοκιμής, άρχισε να κλιμακώνεται και η τάση να χρησιμοποιούμε όλο και λιγότερο τα πιο λεπτά λάστιχα των 23mm. Στο τέλος, το ποδήλατο παρέμεινε με τα 25άρια και ο αναβάτης με την ελπίδα να αντέξουν όσο το δυνατό περισσότερο. Τα ελαστικά 25mm σαφώς υπερτερούν, κατά τη γνώμη μας για κάθε είδους χρήση στα αγωνιστικά ποδήλατα. Ο μόνος λόγος για τη χρήση ελαστικών 23mm θα είναι για κάποιον αγώνα ανάβασης μικρό σε διάρκεια και με καλό οδόστρωμα όπου και το ελάχιστο επιπλέον βάρος μετράει, ή για κάποιον αγώνα πολύ μικρό σε διάρκεια και πολύ γρήγορο, όπου η καλή «ανάγνωση» του δρόμου από το πιο λεπτά ελαστικά είναι σημαντική.
Μετά την εξαιρετική αυτή άμεση εμπειρία της σύγκρισης των ελαστικών 25 και 23mm, το μόνο σίγουρο είναι ότι εμείς πολύ δύσκολα θα πάρουμε την απόφαση να χρησιμοποιήσουμε ξανά 23άρια ελαστικά. Όπως έχει ειπωθεί σωστά, τα 25άρια ελαστικά ήρθαν για να μείνουν, γιατί στο δρόμο, όσον αφορά τα ελαστικά, το μέγεθος μετράει.

Δείτε επίσης

Συμβουλές για νέους ποδηλάτες

Απλές συμβουλές για να απολαμβάνετε το ποδήλατο στην πόλη Είστε από εκείνους που τους τελευταίους ...

Επιλέγοντας το σωστό μέγεθος στο παιδικό ποδήλατο

Προσοχή στο μέγεθος του παιδικού ποδηλάτου! Το παιδικό ποδήλατο δεν είναι… παιχνίδι και γι’ αυτό ...

Τι ποδήλατο να πάρω;

Η ερώτηση που απασχολεί πολλούς, έχει περισσότερες από μία απαντήσεις! Τι ποδήλατο να πάρω; Είναι ...

Αφήστε μια απάντηση

mbike.gr

Pin It on Pinterest