Εύχρηστο και αποδοτικό!
Το σύστημα ηλεκτροκίνησης της ελληνικής εταιρείας SPEEN αποτελεί μία εύχρηστη, αξιόπιστη και κυρίως τίμια λύση για τη μετατροπή ενός συμβατικού ποδηλάτου σε e-bike.
Είναι γεγονός πως τα e-bikes αποτελούν πλέον την πραγματικότητα σε όλη την Ευρώπη, η οποία σιγά σιγά εξαπλώνεται και στην τεράστια αγορά της Αμερικής, γιατί προσφέρουν έναν εναλλακτικό, γρήγορο, ευέλικτο και άνετο τρόπο μετακίνησης στο αστικό τοπίο και έτσι ωθούν τους πολίτες στην επιλογή.Τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση πρακτικά στηρίζουν σήμερα την ποδηλατική αγορά με τις πωλήσεις τους, γεγονός καθόλου τυχαίο, καθώς προσφέρουν άνετη, εύκολη, γρήγορη και διασκεδαστική μετακίνηση ή αναψυχή.
Πολλές φορές όμως, κάποιος που ήδη έχει ένα ποιοτικό ποδήλατο στην κατοχή του, δεν θέλει να επενδύσει σε ένα αμιγώς Pedelec καθώς αναλογίζεται την απώλεια του κεφαλαίου που ήδη έχει επενδύσει στο ποδήλατό του. Εδώ είναι που έρχονται να δώσουν λύση τα συστήματα μετατροπής ενός συμβατικού ποδηλάτου σε ηλεκτρικής υποβοήθησης.
Τα συστήματα αυτά δίνουν κίνηση συνήθως στον εμπρόσθιο ή τον πίσω τροχό (ανάλογα με τον κατασκευαστή) και αναγνωρίζουν την αντίσταση από την κλίση του εδάφους ή την αύξηση της ταχύτητας στο πετάλι, προσφέροντας την ανάλογη υποβοήθηση.
Πρόκειται για συστήματα που λειτουργούν σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές των Pedelecs και γι’ αυτό είναι ασφαλή και αξιόπιστα.
Ανάμεσα στις αρκετές πλέον διαθέσιμες επιλογές ηλεκτρικών ποδηλάτων στην ελληνική αγορά, η ελληνική εταιρεία SPEEN προτείνει ένα σύστημα ηλεκτροκίνησης το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα και γρήγορα πάνω σε ένα συμβατικό ποδήλατο και να το μετατρέψει σε e-bike.
Το σύστημα της Speen πρωτοείδαμε στο Athens Bike Festival, στην Τεχνόπολη, και μας δόθηκε εκεί η ευκαιρία για μία σύντομη γνωριμία. Η αλήθεια είναι πως από τις πρώτες πεταλιές μας εντυπωσίασε με την αποτελεσματικότητά του και τη φιλική του συμπεριφορά. Αλλά πριν ακόμη το οδηγήσουμε μας είχε εντυπωσιάσει το γεγονός πως πρέπει να κοιτάξεις προσεχτικά για να αντιληφθείς πως το ποδήλατο διαθέτει ηλεκτρική υποβοήθηση.
Με την πρώτη ματιά
Σήμα κατατεθέν της SPEEN αποτελεί η μπαταρία η οποία τοποθετείται στην παγουροθήκη, με τα σχετικά καλώδια που συνδέουν το σύστημα να είναι προσεγμένα τοποθετημένα ώστε να μην έχεις καν την αίσθηση πως πρόκειται για pedelec.
Η γενική εικόνα του συνόλου – μπαταρία, μοτέρ, καλώδια – είναι διακριτική, καλοσχεδιασμένη και λειτουργική.
Όλα είναι προσεχτικά στη θέση τους και το ποδήλατο μοιάζει με παραδοσιακό (μη ηλεκτρικής υποβοήθησης). Αυτό για άλλους μπορεί να είναι πλεονέκτημα και για άλλους μειονέκτημα, όμως κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει πως το SPEEN είναι όμορφο αισθητικά και λειτουργικό.
Οδηγώντας…
Χωρίς να θέλουμε να σας χαλάσουμε την έκπληξη πριν καν ξεκινήσει το τεστ, δεν μπορούμε παρά να δηλώσουμε πως το SPEEN είναι εξαιρετικά τίμιο. Είναι αρκετά δυνατό, ελαφρύ και αποτελεσματικό. Με λίγα λόγια, αν δεν θέλετε να διαβάσετε για κάποιο λόγο το υπόλοιπο τεστ, μπορείτε απλώς να σταματήσετε εδώ και να το… παραγγείλετε.
Για τους πιο υπομονετικούς όμως, ας δούμε τα πράγματα πιο αναλυτικά.
Στην εκκίνηση, η απόκριση δεν είναι απολύτως άμεση – θέλει τουλάχιστον 1.5 – 2 πεταλιές για να διαβάσει την κίνηση. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το φαινόμενο αυτό έχει να κάνει με τη ρύθμιση του συστήματος και μπορεί να μειωθεί στη «μισή» πεταλιά. Όμως στο μοντέλο της δοκιμής μας, η υστέρηση ήταν εμφανής.
Αυτό στις ευθείες ή στις ελαφριές κλίσεις δεν αποτελεί πρόβλημα αλλά γίνεται πρόβλημα στις απότομες ανηφόρες όπου, αν για κάποιο λόγο το «κόψεις» για λίγο, χρειάζεσαι δύο πεταλιές ώστε το σύστημα να ενεργοποιηθεί και να έχεις την απαιτούμενη υποβοήθηση.
Από την στιγμή που ξεκινά βγάζει τη δύναμη γραμμικά, είναι πολύ στρωτό και φιλικό στην αίσθηση και η λειτουργία του είναι άψογη.
Μπορεί να διατηρήσει υψηλή μέση ωριαία – κρατάει άνετα τα 25χλμ./h ως μέγιστη ταχύτητα και σε κλίσεις τουλάχιστον έως 4% – ενώ σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του είναι απολύτως προοδευτικό και δυνατό ταυτόχρονα.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι το πώς λειτουργεί το ποδήλατο όταν έχεις σβήσει την υποβοήθηση. Εδώ, στα περισσότερα pedelecs, απλώς εύχεσαι να μην το είχες κάνει… Το βάρος κάνει αισθητή την παρουσία του ενώ το μοτέρ προκαλεί «επιβράδυνση» και μάλιστα εμφανή ακόμα και στον πιο άπειρο.
Αντιθέτως, το μοτέρ της SPEEN κάνει αισθητή την… απουσία του και μόλις το τοποθετήσεις στο off, το ποδήλατο είναι ένα καλό συμβατικό ποδήλατο! Και μπορείς να απολαύσεις την βόλτα σου χωρίς να «γκρινιάζεις» για τον διττό χαρακτήρα.
Θετική εντύπωση μας έκανε η απόδοση του μοτέρ σε μερικές σκληρές αναβάσεις της δοκιμής μας. Σε όλη τη διαδικασία της «ταλαιπωρίας» το μοτέρ δεν ανέβασε θερμοκρασία, δεν ζορίστηκε και ανταποκρίθηκε με απόλυτη επιτυχία σε ό,τι του ζητήθηκε. Ανεβήκαμε ανηφόρες με κλίσεις από 12 – 15% και το σύστημα ανταποκρίθηκε με ευκολία. Διατηρήσαμε αρκετά υψηλή μέση ωριαία και μάλιστα με έναν τρόπο που καθιστούσε απολαυστική και καθαρά «ποδηλατική» την βόλτα μας.
Οι αισθητήρες των φρένων δουλεύουν άψογα και μόλις απλώς τους πιέσεις, το μοτέρ απενεργοποιείται αμέσως. Από την άλλη, αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αν, στη διάρκεια της ανηφόρας αναγκαστείς να πατήσεις έστω και στιγμιαία το φρένο και τότε το μοτέρ διακόψει τη λειτουργία του και απαιτεί δύο πεταλιές για να ενεργοποιηθεί ξανά.
Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας
Τα 45χλμ. τα οποία δίνει ο κατασκευαστής είναι μάλλον «απαισιόδοξη» πρόβλεψη. Φυσικά, εδώ παίζει ρόλο το βάρος του αναβάτη αλλά και η μορφολογία της διαδρομής. Σε γενικές γραμμές όμως, η αξιοπιστία της μπαταρίας είναι απολύτως ικανοποιητική.
Όταν η μπαταρία βρεθεί κάτω από το 50% περίπου της χωρητικότητάς της – αυτό συμβαίνει σε όλα τα συστήματα που έχουμε δοκιμάσει – πέφτει και η απόδοση του μοτέρ καθώς το σύστημα λειτουργεί σε κατάσταση «οικονομίας». Και πάλι όμως, το μοτέρ της SPEEN δεν θα προβληματίσει ούτε θα κουράσει.
Οθόνη LCD
Η οθόνη είναι αρκετά μεγάλη, ευκρινής, με αρκετές πληροφορίες. Μας άρεσε που δείχνει συνεχώς την ισχύ του μοτέρ – δηλαδή πόσα watt υποβοήθησης βγάζει, σε πραγματικό χρόνο, ενώ όλες οι υπόλοιπες πληροφορίες είναι ικανοποιητικές και αρκετές για τον χρήστη.
Το ίδιο απλό και φιλικό στον χρήστη είναι το χειριστήριο, με τρία κουμπιά, το on/off και τα βελάκια που ρυθμίζουν το επίπεδο υποβοήθησης και το μενού.
Όπως είπαμε ήδη, το SPEEN αποτελεί μια απολύτως τίμια επιλογή και ίσως αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό του. Είναι διακριτικό, εύχρηστο, οικονομικό και απολύτως αποτελεσματικό. Επιπλέον είναι ελληνικό και αυτό αποτελεί ένα ακόμη πλεονέκτημα καθώς, η εταιρεία που το κατασκευάζει και το υποστηρίζει βρίσκεται… εδώ δίπλα, άρα και το service είναι άμεσο και προσωπικό. Θα μετατρέψει το καθημερινό σας ποδήλατο σε ένα εισαγωγικό Pedelec και θα σας βάλει στον κόσμο της ηλεκτρικής υποβοήθησης χωρίς να σας στερήσει την επιλογή κάποια στιγμή να αλλάξετε γνώμη ή απλώς να αλλάξετε ποδήλατο και να διατηρήσετε το ίδιο σύστημα. Ένα ακόμα πλεονέκτημα για όλους τους φίλους του ποδηλάτου είναι το γεγονός πως είναι τόσο ανεπαίσθητη η ύπαρξή του όταν το χρησιμοποιεί κάποιος στο off. H τιμή του είναι απολύτως λογική – οικονομικό θα το χαρακτηρίζαμε – γεγονός που δεν έχει να κάνει με τη συνολική αίσθηση ποιότητας που αποπνέει. Το μόνο που δεν γνωρίζουμε είναι η αξιοπιστία του στο χρόνο – καθώς το είχαμε στη διάθεσή μας για μια σύντομη δοκιμή – αλλά αν κρίνουμε από τα συστήματα που έχουμε ήδη δει να κυκλοφορούν, ο χρόνος μάλλον δεν το επηρεάζει ιδιαιτέρως. Αν δεν είμαστε ήδη αρκετά ξεκάθαροι… ναι, αξίζει να το βάλετε ανάμεσα στις πρώτες επιλογές σας!
Τιμή συστήματος ηλεκτροκίνησης SPEEN (με τοποθέτηση):
Flow 1.0: 695,00€
Flow 1.5: 745,00€
Flow 1.5+: 795,00€
www.speenbikes.com
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ SPEEN
Κινητήρας:
Ονομαστική τάση 36V
Ονομαστική ισχύς 250W
Μέγιστη Ισχύς 500W
Θέση κινητήρα Πίσω
Μειωτήρας Πλανητικός κλειστού τύπου
Μέγιστη ροπή 35Nm
Απόδοση 80%
Χρώμα Μαύρο
Συμβατότητα με τύπο φρένου V-Brake / Δισκόφρενο
Βάρος 2,6 κιλά
Πλάτος εγκατάστασης 135mm
Μέγιστη διάμετρος 133 mm
Ταχύτητες Ελεύθερο (6-7 ταχύτητες) / Κασέτα (7-10 ταχύτητες)
Ακτίνες 12G / 13G
Θόρυβος <50dB
Οθόνη LCD
Στιγμιαία ταχύτητα
Μέση ταχύτητα
Μέγιστη ταχύτητα
Μερικός χιλιομετρητής
Ολικός χιλιομετρητής
Στάθμη μπαταρίας
Εξωτερική θερμοκρασία
Στάθμη υποβοήθησης
Στιγμιαία κατανάλωση ισχύος
Κατάσταση φρένων
Στιγμιαία τάση εισόδου
Οπίσθιος φωτισμός οθόνης
Αισθητήρας pedelec
Τύπος Περιστροφικός
Ανάλυση 15°
Ελάχιστη περιστροφή ενεργοποίησης 15°-52,5°
Εγκέφαλος
Έδραση Μεσαία Τριβή
Λειτουργία προσομοίωσης αισθητήρα ροπής
Σήμα ισχύος χαμηλού θορύβου
BATTERY PACKS
Κοινά Χαρακτηριστικά:
Κύκλοι φόρτισης 2000 (με ορθή χρήση 2/3 αρχικής χωρητικότητας)
Κελία Sanyo/Panasonic
Προστασία κελίων Τάση (υψηλή /χαμηλή), Ρεύμα, Θερμοκρασία
Εξισορρόπηση κελίων κατά τη φόρτιση
Ένδειξη στάθμης μπαταρίας
Σώμα Αλουμινίου
Flow 1.0 (Ελ):
Ονομαστική τάση 36V
Ονομαστική χωρητικότητα 7Ah
Ενεργειακή χωρητικότητα 250wh
Βάρος 1.5 kg
Αυτονομία 30-100km (μέση χρήση 40km)
Flow 1.5 (Ελ):
Ονομαστική τάση 36V
Ονομαστική χωρητικότητα 8.7Ah
Ενεργειακή χωρητικότητα 315wh
Βάρος 2 kg
Αυτονομία 37-125km (μέση χρήση 50km)
Flow 1.5+ (Ελ):
Ονομαστική τάση 36V
Ονομαστική χωρητικότητα 10.5Ah
Ενεργειακή χωρητικότητα 380wh
Βάρος 2 kg
Αυτονομία 45-150km (μέση χρήση 60km)