Είναι η απόφαση της κορυφαίας Αμερικανικής εταιρείας η ένδειξη για το μέλλον της αγοράς ποδηλάτου;
Πηγή: Bike Europe
Η ανακοίνωση, την περασμένη εβδομάδα, πως η Specialized αλλάζει τον τρόπο διανομής και πηγαίνει πια on-line, απευθείας στον καταναλωτή δεν ξάφνιασε ιδιαιτέρως όσους παρακολουθούν τις κινήσεις της αμερικανικής εταιρείας τα τελευταία χρόνια.
Είναι προφανές πως η τεράστια ζήτηση για το ποδήλατο τα τελευταία δύο χρόνια, σε συνδυασμό με την στροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της Specialized.
«Ο ποδηλάτης που αγοράζει on-line δεν το κάνει για την τιμή αλλά επειδή θέλει να κάνει τη ζωή του πιο εύκολη», λέει στο Bike Europe ο Koos de Boer, υπεύθυνος Marketing Ευρώπης. «Προτιμάει να παραλαμβάνει τα προϊόντα στο σπίτι του, όποτε και όταν θέλει. Το βλέπουμε να συμβαίνει σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων και σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Ο καταναλωτής αναζητά νέους τρόπους αγορών και θέλουμε να είμαστε μέρος αυτής της διαδικασίας».
Το νέο μοντέλο διανομής της Specialized περιλαμβάνει δύο τρόπους συνεργασίας: «Αποστολή στο σπίτι» και «Special Delivery». Το ποδήλατο που παραλαμβάνει ο πελάτης είναι 99% έτοιμο και 100% ελεγμένο. Το μόνο που έχει να κάνει ο νέος ιδιοκτήτης είναι να γυρίσει το τιμόνι και να τοποθετήσει τα πετάλια. Αυτή είναι η έννοια του «Αποστολή στο σπίτι».
Όμως το «Special Delivery» περιλαμβάνει επιπλέον και τον έλεγχο από εξειδικευμένο τεχνικό πως το ποδήλατο είναι στο σωστό μέγεθος. Ο τεχνικός θα αναλάβει επίσης να καταγράψει το ποδήλατο και να κάνει έναν πρώτο έλεγχο καλής λειτουργίας. Πρόκειται για έναν τρόπο αποστολής που είναι ήδη αρκετά διαδεδομένος στις ΗΠΑ και το κάνουν εταιρείες με premium προϊόντα, όπως τα iPhone για παράδειγμα. Εδώ είναι προφανής η φροντίδα προς τον πελάτη που απολαμβάνει μια ειδική μεταχείριση και είναι βέβαιος για την καλή λειτουργία του προϊόντος.
Και τι θα γίνει με τους dealer;
Το εκτεταμένο δίκτυο εξειδικευμένων συνεργατών της Specialized αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτή τη νέα πολιτική της εταιρείας. Διότι έχουν ήδη την τεχνογνωσία να υποστηρίξουν τα ποδήλατα της εταιρείας σε υψηλό επίπεδο. Επίσης, σε αρκετές χώρες θα είναι εκείνοι που θα αναλάβουν να υλοποιήσουν το πρώτο-δωρεάν σέρβις των ποδηλάτων, άρα και η σχέση τους με τον τελικό καταναλωτή θα είναι και πάλι στενή και εξασφαλισμένη.
Εξάλλου, ο λόγος που η Specialized προχώρησε σταδιακά στην αλλαγή της πολιτικής της ήταν ακριβώς για να εντάξει και το ποδηλατικό κατάστημα σε αυτό το πλάνο της.
Έδωσε την ευκαιρία στο κατάστημα να αντιληφθεί πως υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών που επιθυμεί να στραφεί στις οn-line πωλήσεις αλλά, από την άλλη, ο ρόλος του καταστήματος και του αξιόπιστου σέρβις παραμένει και μάλιστα ίσως είναι σημαντικότερος από ποτέ.
«Γνωρίζουμε από την εμπειρία μας πως οι ποδηλάτες έχουν ανάγκη την βοήθεια και την τεχνογνωσία του ποδηλατικού καταστήματος για το σέρβις του ποδηλάτου τους. Αρκετοί ανάμεσά τους σίγουρα θα εκτιμήσουν την υποστήριξη του καταστήματος και την επόμενη φορά θα προτιμήσουν να αγοράσουν από το αγαπημένο τους κατάστημα και όχι απευθείας από την Specialized. Στο τέλος της ημέρας είναι ο καταναλωτής που αλλάζει συμπεριφορά και όχι η Specialized. Η Specialized όμως πρέπει να εξασφαλίσει πως θα είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες του καταναλωτή όχι μόνο σήμερα αλλά και σε βάθος χρόνου. Εξάλλου αυτό είναι σημαντικό και για τους ίδιους τους dealers», συνεχίζει ο κ. Koos de Boer.
Οι αλλαγές που προτείνει η Specialized θα γίνουν σταδιακά και αναλόγως με τις ανάγκες της κάθε χώρας, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία σε όλους να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. Το μόνο σίγουρο είναι πως η εταιρία θα φροντίσει ώστε η μετάβαση να είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλή για όλους τους εμπλεκόμενους.
Το μέλλον της αγοράς ποδηλάτου και τα ποδηλατικά καταστήματα
Είναι δεδομένο πως οι αγορές On-line, όχι μόνο εξαιτίας του Κορωνοϊού, κερδίζουν ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς. Λίγο οι τιμές, η άμεση εξυπηρέτηση αλλά και αυτό που ονομάζουμε «impulse buying», δηλαδή είναι απόγευμα, είμαι κουρασμένος από τη δουλειά και θέλω οπωσδήποτε να πάρω τώρα το ποδήλατο που θέλω!
Επίσης, με τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα των τελευταίων μηνών, μπορεί το εργοστάσιο να έχει ποδήλατο αλλά το κατάστημα να μην έχει πρόσβαση σε αυτά.
Για όλους αυτούς – και άλλους τόσους – λόγους, ο καταναλωτής βλέπουμε να στρέφεται όλο και περισσότερο στις ιντερνετικές αγορές. Και, όπως είναι γνωστό, όποιος δεν προσαρμόζεται… πεθαίνει.
Άρα και η αγορά ποδηλάτου πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, να την αξιοποιήσει, να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες και, τελικά, να έχει το μερίδιο κέρδους που της αναλογεί.
Σε όλα τα παραπάνω το «κλειδί» είναι σίγουρα το σέρβις. Η υψηλή τεχνογνωσία σε υπηρεσίες που είναι δύσκολο να βρει κάποιος με μη φυσικό τρόπο. Και η στενή σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας καταστήματος-καταναλωτή.
Το μέλλον είναι πάντα ενδιαφέρον και, όπως λέει και η Specialized, θέλουμε να ανήκουμε σε αυτό!
Αρκεί ο καθένας μας να κάνει τις ενέργειες που απαιτούνται για να είναι «πολύτιμος».