Δεν ονομάζεται τυχαία η «Κόλαση του Βορρά» παρόλο που η ονομασία δεν προήλθε από την ίδια τη δυσκολία του αγώνα αλλά από την κατάσταση της διαδρομής μετά τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο
Photo: A.S.O./Pauline Ballet
Το Paris Roubaix, ο αγώνας των 260 χιλιομέτρων από το Παρίσι ως το ποδηλατοδρόμιο του Roubaix, ξεκίνησε το 1896 από πρωτοβουλία δύο υφαντουργών. Ήταν δύο βιομήχανοι της εποχής, που βρίσκονταν πίσω από την κατασκευή του διάσημου Ποδηλατοδρομίου του Roubaix, το οποίο άνοιξε τις πύλες του στις 9 Ιουνίου του 1895, ύστερα από συνεννόηση με το διάσημο περιοδικό ποδηλάτου Le Velo.Εδώ υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία: Ο τότε Διευθυντής του Velo, ο Paul Rousseau, λέγεται πως ενθουσιάστηκε με την ιδέα κι έστειλε έναν δημοσιογράφο του να βγάλει τη διαδρομή. Ο Victor Breyer όμως δεν ήταν ένας απλός δημοσιογράφος, καθώς, ήταν ήδη το νούμερο δύο στη διοργάνωση του Γύρου Γαλλίας και υψηλόβαθμο στέλεχος στην UCI. Ξεκίνησε λοιπόν να ελέγχει τη διαδρομή με αυτοκίνητο αλλά την δεύτερη κιόλας μέρα, προτίμησε να την κάνει με το ποδήλατο!
Ο αέρας φυσούσε δυνατά, η βροχή έπεφτε και μαζί και η θερμοκρασία. Ο Breyer έφτασε στο Roubaix λασπωμένος, βρόμικος και εξαντλημένος ύστερα από μια ολόκληρη μέρα ποδηλασίας στα διάσημα (πλέον, γιατί τότε ήταν απλώς δρόμος…) pave της περιοχής και δήλωσε έξαλλος πως θα ήταν «τρέλα» να δημιουργηθεί ένας αγώνας στη συγκεκριμένη διαδρομή. Αλλά, όπως δείχνει η ιστορία, αρκούσε ένα καλό δείπνο, κρασί και κουβέντα με τους εμπνευστές της ιδέας για να αλλάξει γνώμη και να δημιουργηθεί ένας από τους πιο ιστορικούς αγώνες της ποδηλασίας.

Και, μια που αναφερθήκαμε στην αρχή στην «Κόλαση του Βορρά», αξίζει εδώ να πούμε πως ο χαρακτηρισμός αυτός δεν έχει να κάνει με την ίδια τη δυσκολία του αγώνα – παρόλο που έτσι χρησιμοποιείται στις μέρες μας – αλλά με ένα περιστατικό που συνέβη στις αρχές του περασμένου αιώνα.
Αμέσως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, που φυσικά είχε διακοπεί η διοργάνωση του αγώνα, μια ομάδα από τους διοργανωτές και δημοσιογράφους, ξεκίνησαν από το Παρίσι για να ελέγξουν σε τι κατάσταση βρισκόταν η διαδρομή του Paris – Roubaix.
Tα όσα είδαν καταγράφηκαν στις εφημερίδες της εποχής και από κει, δόθηκε η ονομασία η «Κόλαση του Βορρά»:
«Βρισκόμαστε στην καρδιά του πεδίου της μάχης. Δεν υπάρχει ούτε ένα δέντρο — το τοπίο είναι ισοπεδωμένο, κατεστραμμένο ολοσχερώς. Κάθε τετραγωνικό μέτρο γης έχει καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς. Οι κρατήρες από τα βλήματα διαδέχονται ο ένας τον άλλον, χωρίς τέλος. Μέσα σε αυτή την κατεστραμμένη, πληγωμένη γη, τα μόνα σημάδια ζωής είναι οι σταυροί, στολισμένοι με κορδέλες στα χρώματα του μπλε, του λευκού και του κόκκινου. Είναι η κόλαση.»

Επιστροφή στο σήμερα
Για πρώτη φορά από το 1991, ο κάτοχος του τίτλου του Tour de France, Tadej Pogacar, θα αντιμετωπίσει την «Κόλαση του Βορρά», την Κυριακή 13 Απριλίου, σε μια ιστορική 122η έκδοση του αγώνα, στο Paris Roubaix 2025.
Ο Σλοβένος παγκόσμιος πρωταθλητής ονειρεύεται έναν ακόμα άθλο, μετά τις νίκες του στο Tour de France το 2024 και στο Ronde van Vlaanderen το 2025, ενώ ο μεγάλος του αντίπαλος, Mathieu van der Poel, στοχεύει σε μια τρίτη συνεχόμενη νίκη στη «Βασίλισσα των Κλασικών», μετά τους θριάμβους του το 2023 και 2024.
Αξίζει να πούμε ότι μόνο 11 αθλητές στην ιστορία των 122 χρόνων έχουν καταφέρει να κερδίσουν Γύρο Φλάνδρας και Paris Roubaix την ίδια χρονιά – ανάμεσά τους οι Tom Boonen και Fabian Cancellara που το πέτυχαν από 2 φορές! (2005 και 2012 ο πρώτος και 2010 και 2013 ο δεύτερος) και φυσικά ο van der Poel που το κατάφερε το 2024.
Κύριοι αντίπαλοί τους θα είναι οι Mads Pedersen και Wout van Aert, ενώ φιλοδοξούν να ανατρέψουν τα προγνωστικά οι Filippo Ganna και Stefan Küng, σε έναν αγώνα γνωστό για τα απρόβλεπτα σενάριά του.

Την Κυριακή 13 Απριλίου, στο Paris Roubaix 2025, μερικοί από τους καλύτερους αθλητές των «Μνημείων» θα κοντραριστούν στη διαδρομή προς το ποδηλατοδρόμιο André-Pétrieux, με στόχο όχι μόνο μια θέση στην ιστορία του αγώνα, αλλά και την ευκαιρία να γράψουν το όνομά τους στην ιστορία της ποδηλασίας.
Στην εκκίνηση της Compiègne, το κοινό θα συναντήσει γνώριμα ονόματα, με προεξέχοντα τον περσινό νικητή Mathieu van der Poel, αλλά και έναν νέο «φιλοξενούμενο», τον Tadej Pogacar, πρωτάρη στον αγώνα, αλλά ήδη φαβορί, χάρη στο ουράνιο του κύρος και την πολυδιάστατη δυναμική του.

Ο Pogacar είναι ο πρώτος νικητής του Tour de France που ξεκινά στο Paris-Roubaix μετά τον Greg LeMond το 1991. Αλλά ο Pogacar δεν θέλει απλώς να συμμετάσχει: θέλει να μετατρέψει την πρώτη του απόπειρα σε αριστούργημα. Μετά την εντυπωσιακή του επίδοση στα πλακόστρωτα του Tour of Flanders, ονειρεύεται να ακολουθήσει τα βήματα των flahutes που κατάφεραν να κατακτήσουν διαδοχικά τα δύο cobbled Monuments.
Μόλις έντεκα ποδηλάτες έχουν πετύχει αυτό το double, με τελευταίο τον Van der Poel – και κανένας τους δεν είχε κατακτήσει και το Tour (μόνο οι Louison Bobet και Eddy Merckx έχουν νικήσει και στους τρεις αγώνες, αλλά όχι διαδοχικά).

Ο Van der Poel, παρότι ηττήθηκε στην Φλάνδρα, παραμένει το σημείο αναφοράς στα pave του Ρουμπέ, όπου θριάμβευσε το 2023 και 2024. Διεκδικεί την ιστορία: μια τρίτη συνεχόμενη νίκη (7 ποδηλάτες έχουν πετύχει 3 νίκες στον ίδιο αγώνα αλλά μόνο 2 τρεις συνεχόμενες) θα τον φέρει δίπλα στους Octave Lapize (1909-1911) και Francesco Moser (1978-1980), τους μοναδικούς που έχουν πετύχει κάτι ανάλογο.

Ο Ολλανδός θα έχει στο πλευρό του τον Jasper Philipsen, ο οποίος δεν συμμετείχε στο Ronde, αλλά ήταν δεύτερος στις δύο προηγούμενες εκδόσεις του Paris-Roubaix.
Μπορεί ο Βέλγος σπρίντερ να ανατρέψει τις ισορροπίες; Με τα εμπόδια και τις παγίδες του, το Paris-Roubaix είναι πάντα ανοιχτό σε κάθε είδους σενάριο. Στο πλευρό των Pogacar και Van der Poel, οι Pedersen και Van Aert θα επιδιώξουν να επικρατήσουν χάρη στη δύναμη των ομάδων τους. Ο Jasper Stuyven, που διακρίνεται για τις επιδόσεις του σε τέτοιους αγώνες, ήταν ο μόνος που κατάφερε να ακολουθήσει το τετράγωνο-φωτιά την Κυριακή στη Φλάνδρα, ενώ ο Jonathan Milan προσφέρει άλλη μια τακτική επιλογή για τη Lidl-Trek, χάρη στη δύναμή του και την ταχύτητά του.
Ακόμα και απέναντι, υπάρχουν «σύμμαχοι» όπως οι Filippo Ganna και Stefan Küng, πρόθυμοι να διαταράξουν τη δυναστεία Pogacar – Van der Poel, οι οποίοι έχουν κερδίσει τα τελευταία έξι Monuments.
Οι αντίπαλοί τους είναι αποφασισμένοι να «δαμάσουν» την Κόλαση του Βορρά, που φέτος υποδέχεται και έναν ακόμη σημαντικό πρωτοεμφανιζόμενο: τον Biniam Girmay της Intermarché-Wanty.
Όπως και ο Pogacar, ο Ερυθραίος σπρίντερ έχει ήδη αποδείξει την κλάση του στις κλασικές – αλλά οι προκλήσεις του Paris-Roubaix είναι μοναδικές.

Οι 25 ομάδες και οι βασικοί συμμετέχοντες ανά χώρα:
• Αυστραλία: Jayco-AlUla – Walscheid (Ger)
• Μπαχρέιν: Bahrain Victorious – Mohoric (Slo), Wright (Gbr)
• Βέλγιο:
Alpecin-Deceuninck – Van der Poel (Ned), Philipsen (Bel)
Intermarché-Wanty – Girmay (Eri), Petit (Fra), Rex (Bel)
Lotto – De Lie (Bel), Segaert (Bel)
Soudal Quick-Step – Merlier (Bel), Lampaert (Bel)
• Γαλλία:
Arkea-B&B Hotels – Démare (Fra), Mozzato (Ita)
Cofidis – De Gendt (Bel), Renard (Fra)
Decathlon-AG2R La Mondiale – Naesen (Bel), Bissegger (Sui), Gautherat (Fra)
Groupama-FDJ – Küng (Sui), Askey (Gbr)
Total Energies – Turgis (Fra), Brunel (Fra)
Unibet Tietema Rockets – Kubis (Svk), Huens (Fra)
• Γερμανία: Red Bull-Bora-Hansgrohe – Meeus (Bel), Pithie (Nzl)
• Ην. Βασίλειο: Ineos Grenadiers – Ganna (Ita), Tarling (Gbr), Turner (Gbr)
• Ισραήλ: Israel-Premier Tech – Hofstetter (Fra), Louvel (Fra)
• Καζακστάν: XDS-Astana – Ballerini (Ita), Fedorov (Kaz), Teunissen (Ned)
• Νορβηγία: Uno-X Mobility – Kristoff (Nor), Waerenskjold (Nor), Hoelgaard (Nor)
• Ολλανδία:
Picnic PostNL – Eekhoff (Ned), Bittner (Cze)
Visma-Lease a Bike – Van Aert (Bel), Van Baarle (Ned), Brennan (Gbr)
• Ισπανία: Movistar – Garcia Cortina (Esp)
• Ελβετία:
Q36.5 – Moschetti (Ita), Steimle (Ger)
Tudor – Trentin (Ita), Haller (Aut)
• ΗΑΕ: UAE Team Emirates-XRG – Pogacar (Slo), Vermeersch (Bel), Wellens (Bel), Politt (Ger), Morgado (Por)
• ΗΠΑ:
EF Education-Easypost – Mikhels (Est), Van den Berg (Ned)
Lidl-Trek – Pedersen (Den), Stuyven (Bel), Milan (Ita)

Και μερικά στατιστικά
- Ο μεγαλύτερος σε ηλικία νικητής: Ήταν ο Gilbert Duclos-Lassale, 38 ετών και 8 μηνών, το 1993
- Η μεγαλύτερη διαφορά σε τερματισμό: Ο Eddy Merckx τερμάτισε 5 λεπτά και 21 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Roger De Vlaeminck, το 1970
- Ο πιο αργός τερματισμός: 12 ώρες και 15 λεπτά, το 1919, όταν οι περισσότεροι δρόμοι ήταν κατεστραμμένοι από τον 1ο Παγκόσμιο πόλεμο
- Ταχύτερη μέση ωριαία: 47,8 χλμ/ώρα, Mathieu van der Poel, 2024. O Van der Poel έχει και το ρεκόρ της «δεύτερης» ταχύτερης μέσης ωριαίας, τα 46,84 χλμ/ώρα το 2023!
- 4 νίκες στον αγώνα: Δύο μόνο αθλητές έχουν από τέσσερις νίκες, ο Roger De Vlaeminck (1972, 1974, 1975, 1977) και ο Tom Boonen (2005, 2008, 2009, 2012).
- Xώρα με τις περισσότερες νίκες: 57 το Βέλγιο ενώ δεύτερη η Γαλλία, με μόλις 28!
- Γερμανός ο πρώτος νικητής του αγώνα: Ο Γερμανός Josef FISCHER ήταν ο αθλητής που κέρδισε την πρώτη διοργάνωση, το 1896. Από τότε, η Γερμανία κέρδισε μόνο μία ακόμη φορά, το 2015 με τον John Degenkolb.