Cervelo RCA: Όταν το κόστος περνάει σε δεύτερη μοίρα…
Δοκιμάζουμε το Cervelo RCA, το ακριβότερο πλαίσιο δρόμου που έχει κυκλοφορήσει στην παγκόσμια ποδηλατική αγορά μέχρι σήμερα, το απόλυτο ποδήλατο για ανηφόρα!
Φωτό: MBike
Το «story» του RCA έχει ως εξής: πριν από πέντε περίπου χρόνια, στις αρχές του 2013, η Cervelo συγκέντρωσε σε ένα μικρό «warehouse» στην περιοχή της California επιτελείο κορυφαίων μηχανικών – με επικεφαλής τον σχεδιαστή David Killing – για να δημιουργήσουν με την βοήθεια της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας (CAD – FEA – CFD) το απόλυτο πλαίσιο δρόμου για αγωνιστική χρήση.Το «project» του RCA δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση…
Για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος οι μηχανικοί της Cervelo χρειάστηκε να δημιουργήσουν 93 διαφορετικές μορφές πλαισίων και να πραγματοποιήσουν 279 FEA (Finite Element Analysis) αναλυτικά τεστ, αξιολογώντας 15 διαφορετικές παραμέτρους και μελετώντας ξεχωριστά κάθε ένα από τα 400 συνολικά φύλλα carbon που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του RCA.
Μιλώντας για carbon, θα πρέπει να αναφέρουμε πως οι μηχανικοί της Cervelo έχουν εφαρμόσει σε στρατηγικά σημεία του πλαισίου (headtube – downtube – seat tube) τη nano-silica filled ρητίνη 3M Powerlux, η οποία σε σύγκριση με μία κοινή nano-rubber filled εποξική ρητίνη διατηρεί την ίδια σκληρότητα, βελτιώνοντας την αντοχή και μειώνοντας παράλληλα το βάρος. Το μοναδικό της μειονέκτημα είναι το κατά εφτά φορές υψηλότερο κόστος.
Στα «νύχια» του πλαισίου, η Cervelo έχει εφαρμόσει μία πρωτοποριακή τεχνολογία με την ονομασία «Hollow Dropouts». Κανονικά, τα «νύχια» ενός πλαισίου κατασκευάζονται από πρεσαριστά κομμάτια carbon – αποκτώντας συμπαγή μορφή – και εν συνεχεία εισέρχoνται στα stays. Στην προκειμένη περίπτωση, η Cervelo επέλεξε αντίθετη προσέγγιση δημιουργώντας τρύπες στα «νύχια» έτσι ώστε να εισαχθούν τα «stays» σε αυτά. Η σχεδίαση αυτή εξοικονομεί μικρή ποσότητα βάρους πέντε γραμμαρίων, δημιουργώντας ταυτόχρονα ελεύθερη δίοδο για το καλώδιο του οπίσθιου σασμάν – χωρίς καμπύλη – ούτως ώστε να μειωθούν οι τριβές κατά τις αλλαγές των ταχυτήτων.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στη σχεδίαση του RCA είναι το «Integrated Power Meter Magnet». Ένας πολύ ισχυρός μαγνήτης βρίσκεται τοποθετημένος ανάμεσα στα carbon τοιχώματα στην περιοχή της BBRight μεσαίας τριβής, στο καταλληλότερο σημείο για όσους σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν SRM ή κάποιο αντίστοιχο powermeter.
Eκτός όμως από το βάρος και την ακαμψία, η Cervelo έχει εστιάσει και στην αεροδυναμική συμπεριφορά του RCA. Με τη σχεδίαση Squoval 3, οι μηχανικοί της καναδέζικης εταιρείας έχουν δώσει μία πιο κυκλική aero μορφή στο headtube, στο seat tube και στο downtube του πλαισίου – αλλάζοντας και τον προσανατολισμό των seat stays κατά 90 μοίρες – με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η ροή του αέρα, μειώνοντας την αντίσταση (drag) κατά 74g ή 7,4Watts σε σύγκριση με το «απλό» R5 (του 2014). Aυτό αναλογεί με εξοικονόμηση ενέργειας άνω των 100 kilojoules, σε αγώνα διάρκειας πέντε ωρών.
Στο πιρούνι του RCA, η Cervelo έχει εφαρμόσει μια πρωτοποριακή τεχνολογία με την ονομασία «Integran/Powermetal Nanovate». Μια ειδική ενισχυμένη επίστρωση nickel προστίθεται στον steerer tube, αυξάνοντας την ανθεκτικότητά του χωρίς να επηρεάζει το βάρος του πιρουνιού. Το βάρος του πιρουνιού ανέρχεται μόλις στα 277γρ.
Το carbon στα καλύτερά του! Η χειροποίητη «Made in USA» κατασκευή από κορυφαίους τεχνήτες και η επιλογή υλικού που χρησιμοποιείται σε διαστημικές εφαρμογές «εκτοξεύουν» το κόστος του RCA στα ύψη…
Περιφερειακά
Στα περιφερειακά πειραματιστήκαμε αρκετά κατά τη διάρκεια της δοκιμής του RCA χρησιμοποιώντας διαφορετικούς δισκοβραχίονες – με powermeter και χωρίς – και διαφορετικούς τροχούς – aero, semi aero και ανηφορίστικους – ώστε να αξιολογήσουμε πλήρως την απόδοση του κορυφαίου πλαισίου. Περισσότερο το απολαύσαμε με τους τροχούς 202 Tubular της ZIPP και τον δισκοβραχιονα Clavicula M3 της THM καθώς, με αυτό το set up, το συνολικό βάρος του ποδηλάτου «φλέρταρε» με τα έξι κιλά και η ακαμψία «χτυπούσε κόκκινο»!
Οδηγώντας…
Πολύ εύκολα θα μπορούσαμε να αλλάξουμε τον υπότιτλο και το «οδηγώντας» να γίνει «πετώντας» καθώς αυτή είναι η κύρια αίσθηση που σου δίνει το RCA μόλις το καβαλήσεις και βρεθείς στην πρώτη ανηφόρα.
Το RCA σε κάνει να θέλεις να επιτεθείς στην ανηφόρα. Να σηκωθείς όρθιος και να αρχίσεις να «χορεύεις» στα πετάλια, ακόμα και αν δεν το «έχεις», ακόμα κι αν νιώθεις «βαρύς» σε προκαλεί να δοκιμάσεις τις δυνάμεις σου, σε ενθουσιάζει, σε κάνει να αισθάνεσαι γρήγορος και να είσαι!
Το χαρακτηριστικό που κάνει το RCA μοναδικό είναι πως η εξαιρετική του απόδοση στην ανηφόρα δεν οφείλεται κατά κύριο λόγο στο πολύ χαμηλό βάρος αλλά στην ακαμψία της μεσαίας τριβής που περνάει χωρίς απώλειες τη δύναμη που ασκείται σε κάθε πεταλιά, στο δρόμο. Εύκολα μπορώ να το χαρακτηρίσω σαν το πιο άκαμπτο ανηφορίστικο πλαίσιο που έχω δοκιμάσει μέχρι σήμερα!
Πανάλαφρο, άκαμπτο και άνετο!
Και όμως γίνεται! Το Cervelo RCA εκτός από πανάλαφρο και εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο είναι και απορροφητικό! Η άνεση που σου προσφέρει τόσο το πλαίσιο όσο και το πιρούνι είναι υποδειγματική για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Χαρακτηριστική είναι η σχεδίαση του πιρουνιού που επιτρέπει ελαφρύ φλεξάρισμα των καλαμιών προς τα πίσω όπως και η σχεδίαση των πολύ λεπτών seat stays που επιτρέπουν ελαφρύ φλεξάρισμα προς τα πάνω απορροφώντας τους κραδασμούς που δημιουργούν οι κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Τo RCA αποτελεί το απόλυτο ποδήλατο δρόμου για ανηφόρα και ταυτόχρονα επίδειξη τεχνολογικής υπεροχής της Cervelo. Είναι το αποτέλεσμα ενός ιδιαίτερα ακριβού project που συνδυάζει μοναδικά το εξαιρετικά χαμηλό βάρος με πολύ υψηλά επίπεδα ακαμψίας και απορροφητικότητας. Ένα κορυφαίο πλαίσιο δρόμου για λίγους…
Ο υποδειγματικός συνδυασμός βάρους/ακαμψίας και απορροφητικότητας.
Το «Made in USA» με ότι αυτό συνεπάγεται…
Που βγαίνει μόνο σε μαύρο…
Αντιπρόσωπος: ToPodilato – TPDistribution
(Το Cervelo RCA καλύπτεται με εφ’ όρου ζωής εγγύηση)