Home | ΤΕΧΝΙΚΑ | ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ | Kάνεις ποδήλατο και σε πονάνε τα γόνατα;

Kάνεις ποδήλατο και σε πονάνε τα γόνατα;

Mάλλον δεν κάθεσαι καλά…

Οι πόνοι στα γόνατα είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο στους ποδηλάτες και μπορεί να οφείλεται σε επιβαρυμένο προπονητικό πρόγραμμα, σε λάθος στροφάρισμα ή τις πιο πολλές φορές σε λανθασμένη θέση οδήγησης.

 

Από τον Δημήτρη Κολομβάτσο

Η σωστή ρύθμιση της σέλας σχετίζεται άμεσα τόσο με την αποφυγή των πόνων και των τραυματισμών όσο και με την απόδοση. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για την σωστή ρύθμιση του ύψους της σέλας, με τον πιο διαδεδομένο και εύκολο να είναι η επονομαζόμενη μέθοδος Le Mond, από τον διάσημο Αμερικανό ποδηλάτη και τρεις φορές νικητή του γύρου Γαλλίας Greg LeMond.

Η μέθοδος LeMond εξελίχθηκε από τον ίδιο και τον προπονητή του, Gyrille Guimard, κατόπιν πολύωρων δοκιμών σε ειδικούς θαλάμους αέρα (wind tunnel) και μετρήσεων της παραγόμενης δύναμης. H μέθοδος ορίζει το ύψος της σέλας σε συνάρτηση με το ύψος του καβάλου και η διαδικασία της είναι εύκολη και γρήγορη.

Tα βήματα:
1. Φορώντας τα ποδηλατικά σας παπούτσια, ακουμπήστε με την πλάτη σε ένα τοίχο και τοποθετώντας ένα ορθογώνιο αντικείμενο (πχ. ένα βιβλίο) ανάμεσα στα πόδια σας -πιέζοντας το με δύναμη στην ευαίσθητη περιοχή – προσπαθήστε να εντοπίσετε και να σημαδέψετε στον τοίχο (με την βοήθεια ενός δεύτερο ατόμου) το ψηλότερο σημείο του ορθογώνιου αντικειμένου. Επαναλάβετε την διαδικασία δύο με τρεις φορές για να βεβαιωθείτε πως έχετε σημαδέψει ακριβώς το ψηλότερο σημείο. Η απόσταση του σημείου αυτού από το έδαφος, ισοδυναμεί με το ύψος του καβάλου σας. Με βάση αυτό το νούμερο, θα υπολογίσετε το ύψος της σέλας πολλαπλασιάζοντας επί 0,883. Δηλαδή εάν το ύψος του καβάλου είναι πχ. 85 εκατοστά, το ύψος της σέλας θα είναι 85 x 0.883 = 75.055 εκατοστά. Κανονικά θα πρέπει να αφαιρέσετε 3-4 χιλιοστά συνυπολογίζοντας το ύψος των κουμπωτών πεταλιών, γιατί όταν ορίστηκε η μέθοδος δεν υπήρχαν clipless. Στις μέρες μας όμως, υπάρχουν τόσο επιλογές διαφορετικών κουμπωτών πεταλιών και άλλα τόσα παπούτσια με διαφορετικά ύψη στις σόλες που καθιστούν τις τελικές μικρορυθμίσεις στα χιλιοστά προσωπική υπόθεση. Για να ορίσετε σωστά το ύψος της σέλας στο ποδήλατο, τοποθετήστε την μεζούρα παράλληλα με το ‘’seattube’’, και υπολογίστε την απόσταση από το κέντρο της μεσαίας τριβής μέχρι την επιφάνεια της σέλας.

2. Αφού ρυθμίσατε σωστά το ύψος της σέλας, η επόμενη κίνηση είναι να ρυθμίσετε σωστά και το «setback». Tην απόσταση δηλαδή της μύτης της σέλας από την κάθετη νοητή γραμμή που περνάει από το κέντρο της μεσαίας τριβής. Αρχικά τοποθετήστε το ποδήλατο σε σταθερή θέση, και «κουμπώστε» κανονικά στα πετάλια, καθισμένοι στην σέλα σε ουδέτερη θέση (ούτε πολύ μπροστά – ούτε πολύ πίσω), σαν να πρόκειται να οδηγήσετε. Κατόπιν, περιστρέφοντας την πεταλιέρα, φέρτε τα πόδια σας παράλληλα μεταξύ τους. Με την βοήθεια πάλι ενός δεύτερου ατόμου, τοποθετείστε το σχοινί του εκκρεμές στο σημείο κάτω από την επιγονατίδα, στο ύψος του επιγονατιδικού τένοντα. Μόλις ακινητοποιηθεί πλήρως το εκκρεμές, θα πρέπει το σχοινί να περνάει από το κέντρο του άξονα του πεταλιού. Εάν βρίσκεται πιο πίσω θα πρέπει να μετακινήσετε την σέλα πιο μπροστά – και αντίστροφα – μέχρι να έρθει στο κέντρο. Η ρύθμιση του «setback» μπορεί να επηρεάσει λίγο το ύψος της σέλας, για αυτό καλό θα ήταν μετά την ρύθμιση του να ξανακάνετε ένα «τσεκάρισμα».

3. Εκτός από την σωστή ρύθμιση της σέλας, εξίσου σημαντική ρύθμιση για την αποφυγή των πόνων και των τραυματισμών στα γόνατα είναι αυτή των σχαρακιων στα παπούτσια. Η πιο δημοφιλής και ευρέως αποδεκτή θεωρία, είναι αυτή που μας προτρέπει να τοποθετήσουμε τα σχαράκια σε τέτοια θέση, ώστε το πρώτο μετατάρσιο του ποδιού να βρίσκεται στο κέντρο του άξονα του πεταλιού.
Φορώντας το παπούτσι, σταθείτε όρθιοι και προσπαθήστε να εντοπίσετε με το χέρι σας (ή με την βοήθεια κάποιου άλλου) το κόκαλο που προεξέχει στο εσωτερικό του ποδιού σας, κουνώντας τα δάχτυλα του. Μόλις το εντοπίσετε, σημαδέψτε την ακριβή του θέση στο εξωτερικό του παπουτσιού, με έναν μαρκαδόρο, τραβώντας μια γραμμή μέχρι την σόλα του.

Αφού αφαιρέσετε το παπούτσι από το πόδι σας, τοποθετήστε το σχαράκι σε τέτοια θέση, ώστε το κέντρο του να βρίσκεται στο ύψος της γραμμής που έχετε σημαδέψει. Τα περισσότερα σχαράκια – για λόγους ευκολίας – έχουν ένα σημάδι που υποδεικνύει το κέντρο τους. Αυτή λοιπόν η ρύθμιση, θα φέρει το πόδι σας σε μία ουδέτερη θέση, με το πρώτο μετατάρσιο να πιέζει ακριβώς τον άξονα του πεταλιού. Εάν όμως το οδηγικό σας στιλ φέρνει λίγο σε αυτό του Tom Boonen, τότε μπορείτε να μεταφέρετε ελαφρώς προς τα πίσω το σχαράκι, τρία με πέντε χιλιοστά το πολύ.

4. Εκτός από το μπροστά-πίσω, θα πρέπει να ρυθμίσετε κατάλληλα και το αριστερά-δεξιά της φτέρνας. Εδώ θα πρέπει να μιμηθείτε το περπάτημα σας. Αν περπατάτε σαν πάπια, ρυθμίστε τα σχαράκια να φέρνουν την φτέρνα προς τα μέσα, προς το μπράτσο του δισκοβραχίονα δηλαδή. Αν περπατάτε σαν περιστέρι, ρυθμίστε τα σχαράκια να φέρνουν την φτέρνα προς τα έξω. Φροντίστε να ρυθμίσετε και τα δύο σχαράκια το ίδιο. Αν πάλι περπατάτε σαν ελέφαντας, τότε καλύτερα να μην ανέβετε στο ποδήλατο…

Αφού βγείτε μια βόλτα με το ποδήλατο για να τσεκάρετε το καινούργιο στήσιμο, είναι πολύ πιθανόν να χρειαστεί να κάνετε κάποιες μικρές ρυθμίσεις. Μην ξεχνάτε πως θα χρειαστείτε λίγο χρόνο μέχρι να επιτύχετε την τέλεια ρύθμιση. Και τέλεια ρύθμιση είναι αυτή που μπορείτε να προπονήστε πεταλάρωντας άνετα, χωρίς πόνους και ενοχλήσεις στα γόνατα. Είτε σαν πάπια, είτε σαν περιστέρι!   

Δείτε επίσης

Συμβουλές για νέους ποδηλάτες

Απλές συμβουλές για να απολαμβάνετε το ποδήλατο στην πόλη Είστε από εκείνους που τους τελευταίους ...

Επιλέγοντας το σωστό μέγεθος στο παιδικό ποδήλατο

Προσοχή στο μέγεθος του παιδικού ποδηλάτου! Το παιδικό ποδήλατο δεν είναι… παιχνίδι και γι’ αυτό ...

Τι ποδήλατο να πάρω;

Η ερώτηση που απασχολεί πολλούς, έχει περισσότερες από μία απαντήσεις! Τι ποδήλατο να πάρω; Είναι ...

Αφήστε μια απάντηση

mbike.gr

Pin It on Pinterest