O πιθανός «σκεπτικισμός» απέναντι στο νέο Colnago Y1Rs διαλύθηκε οριστικά στους δρόμους της Γαλλίας, μέσα στον σπουδαιότερο ποδηλατικό αγώνα του κόσμου – το Tour de France.
Photo credits: Alen Milavec
Το αεροδυναμικό ποδήλατο δρόμου της ιταλικής εταιρείας έχει οδηγήσει τον Tadej Pogacar και την ομάδα UAE Team Emirates σε πέντε νίκες ετάπ (4, 7, 12, 13 και 15), εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα σημαντικό προβάδισμα στη γενική κατάταξη.Ο Pogacar επέλεξε το Colnago Y1Rs σχεδόν σε κάθε ετάπ, ακόμη και στην κρίσιμη ανάβαση ατομικής χρονομέτρησης του 13ου ετάπ, όπου χρησιμοποίησε μια ειδικά ελαφρύτερη έκδοσή του, επιβεβαιώνοντας πως ο συνδυασμός αεροδυναμικής, γεωμετρίας απόδοσης και ικανοποιητικού βάρους μπορεί να είναι πραγματικά ακαταμάχητος.
Ένα ποδήλατο για κάθε συνθήκη
Στα πρώτα 16 ετάπ του Tour, ο Pogacar οδήγησε το Colnago Y1Rs σε κάθε πιθανό σενάριο:
- Σε έδαφος όπου οι ευθείες εναλλάσσονται με ανηφόρες, με τερματισμό στο σπριντ
- Σε “κλασικές” συνθήκες με απότομες ανηφόρες
- Σε μεγάλο ορεινό ετάπ με μία από τις πιο απαιτητικές αναβάσεις της Ευρώπης
- Σε ατομική χρονομέτρηση με ανηφορικό προφίλ
- Στην ανάβαση του Μont Ventoux
Η νίκη του στην ανάβαση της ατομικής χρονομέτρησης του 13ου ετάπ ήταν η απόλυτη απόδειξη της ευελιξίας του Y1Rs.
Τι λέει η Colnago
«Όταν ένας αναβάτης αναμένεται να δουλέψει μπροστά στο πελοτόν χωρίς να ακολουθήσει στην τελική ανάβαση, τότε η προφανής επιλογή είναι το αεροδυναμικό ποδήλατο. Ακόμη κι αν το ετάπ τελειώνει στο Mont Ventoux, τα περίπου 500 γραμμάρια διαφοράς του Y1Rs δεν έχουν νόημα, αν ο στόχος είναι απλώς να παραμείνει εντός χρονικού ορίου.»
«Σε ετάπ όπου κρίσιμες στιγμές απαιτούν καλύτερη αεροδυναμική απόδοση – για παράδειγμα, σε επίπεδες φάσεις μετά από επίθεση ή σε αναβάσεις με μέση κλίση κάτω του 8% – η ομάδα προτιμά το Y1Rs, παρότι το υπόλοιπο ετάπ μπορεί να ταιριάζει περισσότερο στο ελαφρύτερο V5Rs.»
«Σε μεγαλύτερης απόαστασης ετάπ, η εξοικονόμηση ενέργειας που προσφέρει το αεροδυναμικό πλαίσιο σε σχέση με το V5Rs, μπορεί να κάνει διαφορά στην ενέργεια των αναβατών όταν έρθει η κρίσιμη στιγμή.»
Aυτά δήλωσε ο Davide Fumagalli, Head of Product.
Γιατί να επιλέξει κανείς το Y1Rs αντί για το ελαφρύτερο V5Rs
• Πραγματικά βάρη αγώνα:
Y1Rs: 7,2–7,5 kg (Stage 13 έκδοση: 6,9 kg)
V5Rs: ≈6,8 kg (πλησίον του UCI κατώτατου ορίου)
• Αεροδυναμική υπεροχή:
Με βάση τα νέα πρότυπα (8:1 αναλογία βάθους σωλήνα), το Y1Rs εξοικονομεί περίπου 20–25 watt στα 50 km/h, πολύ περισσότερα από την απώλεια 150–200 g σε βάρος.
• Συνεπής θέση και σταθερότητα:
Ο Pogacar επέλεξε να παραμείνει στο γνωστό του ποδήλατο ακόμα και στην ανηφορική χρονομέτρηση, δίνοντας προτεραιότητα στην προβλέψιμη συμπεριφορά και στη σταθερή αίσθηση.
• Αεροδυναμική ακόμα και σε απότομες κλίσεις:
Σύμφωνα με τα μοντέλα της ομάδας, ακόμη και σε κλίσεις έως 10% το aero πλαίσιο διατηρεί πλεονέκτημα σε δευτερόλεπτα.
• Άνεση και συμβατότητα:
Ο ειδικός σχεδιασμός “Defy” στην ένωση του παλουκόσελου επιτρέπει κάθετη ευκαμψία, χωρίς να θυσιάζεται η δυνατότητα για φαρδιά ελαστικά (έως 32mm).
• Ακαμψία και εκρηκτικότητα:
Δοκιμές έδειξαν βελτίωση ≈3,5% σε στρεπτική ακαμψία στο sprint σε σχέση με το προηγούμενο V4Rs.
Ελαφρύ και Αποτελεσματικό
• Ανανεωμένο cockpit:
Το νέο στήριγμα Wahoo BOLT είναι πλήρως ενσωματωμένο στο τιμόνι CC.Y1, εξασφαλίζοντας βελτιωμένη αεροδυναμική, ενώ χρησιμοποιούνται και υποστηρίγματα GPS και αριθμού αγώνα με 3D εκτύπωση για μέγιστη απόδοση στον αέρα.
• Groupset:
Η Shimano Dura-Ace R9200 συνοδεύεται από 165mm δισκοβραχίονα ενώ ο Pogačar διατηρεί τον έμπιστο μετρητή ισχύος του, τον οποίο μεταφέρει από ποδήλατο σε ποδήλατο για συνεπή δεδομένα.
• Σύστημα μετάδοσης:
Οι χαρακτηριστικοί δίσκοι Carbon-Ti 55/38T, σχεδιασμένοι ειδικά από την UAE Team Emirates, παραμένουν η σταθερή επιλογή του Pogačar για κάθε είδους έδαφος, ακόμα και στις ατομικές χρονομετρήσεις.

Ροπή, Απόδοση & Σημεία Επαφής
• Τροχοί: Ζάντες Enve 4.5 PRO σε συνδυασμό με ελαστικά Continental GP5000 TT 28mm – ιδανικά για τη μείωση της αντίστασης κύλισης χωρίς συμβιβασμό στη σταθερότητα, ακόμα και στους πλευρικούς ανέμους του Ventoux.
• Σύστημα ενυδάτωσης: Παγουροθήκες Elite Leggero Carbon – επιλεγμένες για την εξαιρετικά ελαφριά κατασκευή τους.
• Σέλα: Fizik Argo R1 Adaptive με τεχνολογία 3D εκτύπωσης μεταβαλλόμενης πυκνότητας – προσαρμοσμένη στη δυναμική, μπροστά-φορτισμένη θέση οδήγησης του Tadej.

Ερωτήσεις που απασχολούν πολλούς…
Το Y1Rs είναι πάνω από το όριο των 6,8 kg της UCI;
Ναι. Οι τυπικές εκδόσεις αγώνα κινούνται μεταξύ 7,2–7,5 kg. Σε ειδικές περιπτώσεις, όπως στο 13ο ετάπ, φτάνει και τα 6,9 kg, πάντα εντός των ορίων.
Πότε επιλέγεται το ελαφρύτερο V5Rs;
Σε πολύ μεγάλες, παρατεταμένες ανηφόρες, σε μεγάλο υψόμετρο, όπου το βάρος γίνεται πιο κρίσιμο.
Πόση είναι η αεροδυναμική βελτίωση σε σχέση με το V4Rs;
Περίπου 19% μικρότερη μετωπική επιφάνεια, που αντιστοιχεί σε 20–25 W εξοικονόμησης σε ταχύτητες αγώνα.
Με την πορεία που διαγράφει ο Tadej Pogacar και την απόδοση του Colnago Y1Rs, το Παρίσι πλησιάζει – και η τεχνολογία δείχνει ξεκάθαρα τον δρόμο.