1ο ετάπ Γύρος Γαλλίας 2024
Ήταν μια ιστορική μέρα για τον Γύρο Γαλλίας καθώς ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία που ξεκινούσε από την Φλωρεντία και η μεγαλύτερη επιτυχία στην καριέρα του αγαπητού αναβάτη της DSM – Firmenich PostNL, του Γάλλου, Romain Bardet.
Photo: A.S.O.
Με τα γιλέκα πάγου ήδη στο ψυγείο από την προηγούμενη μέρα, λόγω των ασυνήθιστα υψηλών θερμοκρασιών στην Τοσκάνη, οι 176 αναβάτες του 111ου Γύρου Γαλλίας ξεκίνησαν ποδηλατώντας χαλαρά στους δρόμους της Φλωρεντίας, μπροστά από το Duomo, κάνοντας μια μικρή στάση μπροστά στο Pazzo Vecchio και στη συνέχεια διασχίζοντας τον Άρνο από το εμβληματικό Ponte Vecchio, ακολουθώντας την ουδερεοποιημένη εκκίνηση των 16 χιλιομέτρων στην πρωτεύουσα της Τοσκάνης, πάντα πίσω από την κόκκινη σημαία του διευθυντή του αγώνα Christian Prudhomme.
Όλα ήταν ήρεμα και πανηγυρικά ως τη στιγμή που ξεκίνησε πραγματικά ο αγώνας!
Οι επιθέσεις άρχισαν από την πρώτη κιόλας στιγμή καθώς οι αναβάτες γνώριζαν πως με τα χαρακτηριστικά του πρώτου αυτού ετάπ, ήταν πολύ πιθανό οι ξεκολλημένοι να φτάσουν και πρώτοι στο Ρίμινι.
Οι Valentin Madouas (Groupama FDJ) και Romain Bardet (DSM – Firmenich PostNL) ήταν οι πρώτοι που δοκίμασαν να ξεφύγουν.
Μικρά γκρουπ άρχισαν να σχηματίζονται αλλά χωρίς να ανοίγει η διαφορά μέχρι που ένα γκρουπ επτά αναβατών, περίπου στο 17ο χιλιόμετρο, έδειξε να κάνει το πρώτο πραγματικό ξεκόλλημα της ημέρας: Ήταν οι Matej Mohoric (Bahrain Victorious), Velentin Madouas (Groupama FDJ), Ion Izagirre (Cofidis), Clément Champoussin (Arkéa-B&B Hotels), Frank van den Broek (DSM-Firmenich PostNL), Sandy Dujardin (TotalEnergies) και Mattéo Vercher (TotalEnergies).
Η Uno-X προσπάθησε ξανά και ξανά να τους πιάσει μέχρι που ο Jonas Agrahamsen μαζί με τον Ryan Gibbons (Lidl-Trek) κατάφεραν να τους φτάσουν και το γκρουπ των ξεκολλημένων έφτασε τους εννιά.
Όλα αυτά στην πρώτη και μεγαλύτερη ανηφόρα της ημέρας, στο Col de Valico Tre Faggi με 12.5 χιλιόμετρα ανηφόρας και κλίση 5,1% (Cat 2, 49.7km). Ο Vercher δεν άντεξε την πίεση και εκεί το πρώτο γκρουπ πέτυχε την μεγαλύτερη διαφορά που έφτασε τα 6 λεπτά.
Στη συνέχεια η EF Education-EasyPost πήρε τα ηνία του πελοτόν και η διαφορά έπεσε στα 5 λεπτά.
Εκεί ήταν που οι σπριντέρ έδειξαν να ταλαιπωρούνται τρομερά, ιδιαίτερα με τη θερμοκρασία που άγγιζε πια τους 40°C και να χάνουν την επαφή με το πελοτόν.
Οι φίλοι του Μark Cavendish… κατατρόμαξαν!
Δικαιολογημένα, η προσοχή ήταν στραμμένη στον Μark Cavendish που φαινόταν τρομερά ταλαιπωρημένος και μάλιστα κάποια στιγμή έκανε εμετό μένοντας αρκετά πίσω, περίπου 160 χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό.
Όμως και οι «ανταγωνιστές τους» στη μάχη των σπρίντ – όπως Fabio Jakobsen (DSM – Firmenich PostNL), Fernardo Gaviria (Movistar Team), Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) αλλά και οι Groenewegen, Lampaert δεν ήταν και σε πολύ καλύτερη κατάσταση…
Τελικά κατάφερε να τερματίσει εντός χρόνου – όπως και οι υπόλοιποι σπριντέρ – με διαφορά +39 λεπτά από τους πρώτους.
Στην κορφή του Cote des Forche
Ο Abrahamsen έφτασε πρώτος στην κορυφή του cote des Forche (Cat 3, 77.8km) και στο μεταξύ η διαφορά είχε μειωθεί στο 3’40’’, κυρίως εξαιτίας του ρυθμού που είχε δώσει η EF Education-EasyPost.
O Izagirre συνέχιζε να οδηγεί τους ξεκολλημένους, που πλέον είχαν μείνει έξι, αλλά η διαφορά είχε αυξηθεί στο 4’15’’.
Το γκρουπ των πρώτων, χωρίς την EF Education-EasyPost μπροστά πλέον, έχανε αναβάτες και μειωνόταν όλο και περισσότερο εξαιτίας της ζέστης, του γρήγορου ρυθμού και της δυσκολίας του ετάπ.
Η επίθεση του Bardet
Η UAE Team Emirates πήρε τον έλεγχο του κυρίως γκρουπ στο Cote de Barbotto (Cat 2, 135.6km) υποστηρίζοντας τον αρχηγό τους, τον Tadej Pogacar που για πολλούς ήταν ανάμεσα στα φαβορί του πρώτου ετάπ.
Οι Abrahamsen (που στη συνέχεια θα έπαιρνε και την πουά φανέλα), Madouas, Van den Broek και Gibbons έδειξαν πως «είχαν τα πόδια» για την ανηφόρα με τον Mohoric να επανέρχεται στο γκρουπ των ξεκολλημένων χάρη στις εξαιρετικές του ικανότητες στην κατάβαση!
Οι διεκδικητές της Γενικής Κατάταξης, η Visma-Lease a Bike πήρε τα ηνία από την UAE στο Côte de San Leo. Αυτό μείωσε τη διαφορά σε μόλις 1:30 με δυο ακόμη ανηφόρες μπροστά. Ήταν η στιγμή που ο γάλλος Romain Bardet αποφάσισε πως ο ρυθμός δεν ήταν ακόμα αρκετά δυνατός και αποφάσισε να κάνει την επίθεσή του!
Με την βοήθεια του Van den Broek, που στο μεταξύ άφησε το γκρουπ των ξεκολλημένων για να στηρίξει τον αρχηγό του, ο Bardet έφτασε στην κορυφή της ανάβασης μόλις 15’’ πίσω από τους Madouas και Abrahamsen που στο μεταξύ είχαν αφήσει πίσω τους Mohoric και Gibbons.
Στην κορυφή του Cote de Montemaggio (Cat 3, 167.1km) το ντουέτο της DSM – Firmenich PostNL βρισκόταν πια μπροστά απ’ όλους με διαφορά 1’45’’ από το πελοτόν και 55 δευτ. από τον Ben Healy (EF Education-Easy Post) που έκανε την επίθεσή του.
Ο τερματισμός
Η κατηφόρα του Montemaggio οδήγησε τον αγώνα στο San Marino, με τον Bardet και τον συναθλητή του Van den Broek να διατηρούν διαφορά 1 λεπτό από τον Healy και 1’45’’ από το πελοτόν, που πλέον είχε μειώσει τον ρυθμό καθώς πλησίαζαν στην τελευταία ανηφόρα του αγώνα στην ανάβαση του San Marino (Cat 3, 179.7km με 4.8%).
Περίπου 30 χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό έγινε η επόμενη αλλαγή στην κορυφή του πελοτόν, με την Ineos και την Lidl-Trek να μπαίνουν μπροστά και τους Tom Pidcock και Mads Pedersen – που με δυσκολία είχαν επιβιώσει από τη ζέστη και τις ανηφόρες – να κρατούν τον ρυθμό.
Ο Bardet, θέλοντας να διασφαλίσει τη διαφορά, αύξησε τον ρυθμό μπαίνοντας μπροστά, με τον Van den Broek στη ρόδα του, ξέροντας πόσο χρήσιμος θα ήταν ο νεαρός Ολλανδός συναθλητής του στην τελική κατηφόρα και στη συνέχεια στην ευθεία που ακολουθούσε ως το Ρίμινι.
Η EF έκανε άλλη μια προσπάθεια να αυξήσει τον ρυθμό, κάνοντας επίθεση ακόμα και στον δικό τους αναβάτη, τον Healy προσπαθώντας να φέρουν μπροστά στον Alberto Bettiol για να επιτεθεί.
Οι Visma, EF και Lidl-Trek προσπάθησαν σκληρά να μειώσουν την διαφορά από το ντουέτο της DSM και σε μεγάλο βαθμό το πέτυχαν. Και περίπου 5 χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό η διαφορά έπεσε στα 30’’. Και ως την τελευταία στροφή συνέχισε να μειώνεται.
Οι Bardet και Van den Broek όμως με τη γραμμή του τερματισμού σχεδόν ορατή, βρίσκονταν 11’’ μπροστά και όλα έδειχναν πως τίποτα δεν μπορούσε να τους στερήσει τη νίκη.
O Wout van Aert ήταν εκείνος που ανέλαβε να φέρει το πελοτόν στα 5’’ διαφοράς, τερματίζοντας τρίτος ο ίδιος.
Ο Van den Broek έδειχνε να μην έχει άλλα αποθέματα δύναμης, όμως ο Bardet πάτησε ακόμα πιο δυνατά και λίγο αργότερα τερμάτισε πρώτος, μπροστά από τον συναθλητή του, σε μια από τις πιο εντυπωσιακές νίκες του Γύρου Γαλλίας.
O μεγάλος νικητής
O Bardet έχει κερδίσει στην καριέρα του άλλα 3 ετάπ Γύρου Γαλλίας, την Πουά Φανέλα κι έχει βρεθεί δυο φορές στο πόντιουμ της Γενικής Κατάταξης αλλά καμία από τις φορές αυτές δεν συγκρίνεται με το να φοράς την Κίτρινη Φανέλα.
Είναι η πρώτη του νίκη τα τελευταία εφτά χρόνια και η πρώτη φορά που Γάλλος φορά την Κίτρινη Φανέλα ύστερα από τον Julian Alaphilippe, το 2021.
Ο Βardet έχει ανακοινώσει πως θα αποσυρθεί ύστερα από τον Γύρο Ιταλίας του 2025, άρα αυτή ήταν και η τελευταία του συμμετοχή σε Γύρο Γαλλίας.
«Ένιωθα πως έπρεπε να το κάνω και ήλπιζα πως θα πάει καλά. Δεν ήξερα καλά τη διαδρομή αλλά ο Frank ήταν πολύ δυνατός και ένιωθα πως, τελικά, δεν είχα και κάτι να χάσω», δήλωσε ο Bardet μετά τον τερματισμό. «Ο μόνος λόγος που τα καταφέραμε ήταν πως ο Frank είχε τη δύναμη και καταφέραμε να το παλέψουμε μαζί. Του αξίζει η νίκη όσο και σ’ εμένα!»
Αλλά κι ο Van den Broek, πέρα από το ότι τερμάτισε στη δεύτερη θέση και εξασφάλισε τη νίκη για τον συναθλητή του – όντας ο ίδιος 10 χρόνια νεότερος – πήρε επάξια την πράσινη φανέλα των πόντων και τη λευκή φανέλα του καλύτερου νεαρού αναβάτη! Δεν το λες και άσχημα για πρώτη μέρα…
Αποτελέσματα 1ου ετάπ:
- Bardet Romain, DSM Firmenich PostNL / 5:07:12
- Van den Broek Frank, DSM Firmenich PostNL / +00
- Van Aert Wout, Visma – Lease a Bike / +05
- Pogacar Tadej, UAE Team Emirates / +05
- VAN GILS Maxim, Lotto Dstny / +05
- ARANBURU Alex Movistar Team / +05
- PEDERSEN Mads Lidl-Trek / +05
- EVENEPOEL Remco Soudal Quick-Step / +05