Ο ορισμός του « Value for money».
Το γκρουπ της 105 ήταν ανέκαθεν ένα από τα πιο δημοφιλή, όχι μόνο της Ιαπωνικής εταιρείας αλλά και του συνόλου της αγοράς.
O λόγος για την υψηλή δημοτικότητα του γκρουπ παραμένει διαχρονικά ο ίδιος και δεν είναι άλλος από τον συνδυασμό υψηλής ποιότητας και λειτουργικότητας, με κόστος που καθιστά την απόκτηση του «ευκολάκι». Αντικαθιστώντας την προηγούμενη δεκάρα σειρά 5700, η νέα 11άρα απογειώνει την απόδοση της 105 αφού δανείζεται τεχνολογίες και χαρακτηριστικά από τις μεγαλύτερες σειρές.Όπως συνηθίζει η ιαπωνική εταιρεία τα τελευταία χρόνια, οι νέες τεχνολογίες που λανσάρει στα κορυφαία μοντέλα μετά από μερικές σεζόν «κατεβαίνουν» στις πιο οικονομικές σειρές. Έτσι ακριβώς έγινε και με τη νέα 105 5800, η οποία, πολύ σύντομα μάλιστα, επανασχεδιάστηκε με πρότυπα όμοια της κορυφαίας Dura Ace. 11 σχέσεις, νέες λεβιεδομανέτες, νέος δισκοβραχίονας με τέσσερις ακτίνες, νέα φρένα και νέο μπροστινό ντεραγιέ. Πολλές αλλαγές δηλαδή, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η νέα 105 διαφοροποιείται δραματικά από την προηγούμενη, φέρνοντας μαζί της απόδοση πολύ υψηλού επιπέδου σε ένα γκρουπ μεσαίας κατηγορίας. Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά, μπαίνοντας λίγο πιο μέσα στις τεχνολογίες που ενσωματώνει το γκρουπ.
Δισκοβραχίονας FC- 5800
Ίσως η πιο εμφανής αλλαγή στο γκρουπ, η οποία τονίζει και την ομοιότητα με τις ακριβότερες σειρές, η υιοθέτηση των τεσσάρων ακτίνων στον σχεδιασμό του δισκοβραχίονα. Αν και άκρως υποκειμενικό το θέμα της αισθητικής, η νέα σχεδίαση μας αρέσει ιδιαιτέρως καθώς ενισχύει τον επιθετικό χαρακτήρα της σειράς, μιας και η εμφάνισή της είναι πολύ όμοια με την κορυφαία Dura Ace. Mε επιλογές για κάθε τύπο αναβάτη, ο δισκοβραχίονας μπορεί να καλύψει σχεδόν όλες τις απαιτήσεις καθώς διατίθεται σε πατήματα 34/50, 36/52, όπως επίσης και το κλασικό 39/53. Ανεξάρτητα του πατήματος, καλοδεχούμενη είναι η διατήρηση κοινής διαμέτρου για τον bolt circle, που σημαίνει ότι οι δίσκοι είναι συμβατοί σε κάθε σύστημα βραχίονα. Όσον αφορά τα μήκη, οι βραχίονες διατίθενται σε μήκη 165, 170, 172.5 και 175 χιλιοστά.
Η Shimano μας έχει συνηθίσει σε δισκοβραχίονες οι οποίοι φημίζονται για την ακαμψία τους και τυπικά, ο νέος δισκοβραχίονας FC- 5800 χαρακτηρίζεται από υψηλή ακαμψία η οποία εγγυάται τη μεταφορά δύναμης, ακόμη και κάτω από πολύ έντονα σπριντ.
Εμπρόσθιο Ντεραγιέ FD-5800
Ίσως από τα περιφερειακά με τη σημαντικότερη διαφοροποίηση αναφορικά με την απόδοσή του είναι το μπροστινό ντεραγιέ. Ο νέος εκτροχιαστής επίσης δανείζεται τη σχεδίαση από τη Dura Ace και την Ultegra, που θέλει τον βραχίονα που μοχλεύει την αλλαγή να αυξάνει σε μήκος ώστε να διαθέτει περισσότερη ροπή, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτείται λιγότερη δύναμη από τον αναβάτη για να πραγματοποιήσει την αλλαγή. Σε συνεργασία με τα νέα καλώδια που συνοδεύουν τις αλλαγές και τις νέες λεβιεδομανέτες, οι εμπρόσθιες αλλαγές δεν ήταν ποτέ πιο εύκολες και ομαλές σε μηχανικό γκρουπ. Η απόδοση του νέου ντεραγιέ είναι αυτό που ακριβώς ζητάει ο κάθε αναβάτης τη στιγμή που «σουρωμένος» προσπαθεί να ανεβάσει δίσκο. Είναι συμβατό με δίσκους μέχρι 53, πράγμα που περιορίζει τη χρήση σε ποδήλατα τριάθλου.
Οπίσθιο ντεραγιέ RD-5800
Το πίσω ντεραγιέ έρχεται με μικρές αλλαγές, οι οποίες σε συνδυασμό με όλες τις υπόλοιπες στα περιφερειακά της μετάδοσης, μειώνουν την προσπάθεια που απαιτείται για τις αλλαγές, που παραμένουν ακριβείς και άμεσες κάτω από όλες τις συνθήκες. Η γεωμετρία της δρομολόγησης του σύρματος που ενεργοποιεί το ελατήριο έχει ελαφρώς διαφοροποιηθεί προκειμένου οι αλλαγές να φαντάζουν πιο «ελαφριές». Οι αλλαγές γίνονται σχεδόν ακαριαία, γεγονός το οποίο οφείλεται τόσο στο νέο ελατήριο, όσο και στη μειωμένη τριβή των καλωδίων των συρματόσχοινων.
Λεβιεδομανέτες ST-5800
Νευραλγικό σημείο για την απόδοση της σειράς είναι φυσικά οι λεβιεδομανέτες, οι οποίες και αυτές μοιάζουν πάρα πολύ, όσον αφορά την εργονομία και τον σχεδιασμό, με τις δύο μεγαλύτερες σειρές. Η διαδρομή ανάμεσα σε κάθε αλλαγή έχει μειωθεί με αποτέλεσμα η αίσθηση κατά την αλλαγή σχέσεων να είναι πιο θετική, δίνοντας άμεσα την εντύπωση ότι η σχέση έχει κουμπώσει. Η σχεδίασή τους έχει γίνει πιο compact, γεγονός το οποίο θα εκτιμήσουν ιδιαιτέρως αναβάτες με μικρότερα χέρια ή πιο κοντά δάκτυλα. Ειδικά για τους τελευταίους, υπάρχει βίδα ρύθμισης της απόστασης των λεβιέδων από το τιμόνι με εύρος ρύθμισης τα 10 χιλιοστά.
Φρένα BR-5800 και direct mount ΒR-5810
Νέα σχεδίαση και στις δαγκάνες των φρένων που επίσης βασίζουν τη λειτουργία τους στην τεχνολογία dual pivot, η οποία χρησιμοποιεί δύο συμμετρικά τοποθετημένα pivot που κατανέμουν τη δύναμη του σύρματος με καλύτερη ισορροπία, ενώ παράλληλα είναι πιο ισχυρά, με αποτέλεσμα καλύτερο έλεγχο της προοδευτικότητας. Προκειμένου να είναι συμβατά με τα ολοένα και πιο δημοφιλή ελαστικά 25 ή και 28 χιλιοστών, η σχεδίαση έχει προβλέψει αρκετό clearance. Αν διαθέτετε πλαίσιο με direct mount βάση φρένων, τα BR-810 είναι για εσάς, με δυνατότητα τοποθέτησης τόσο σε συμβατά πιρούνια, όσο και κάτω από τα chainstays.
Κασέτα CS- 5800
Η 11άρα κασέτα της 105 διατίθεται σε εκδόσεις 11-32, 11-28, 12-25 καλύπτοντας τις απαιτήσεις όλων των αναβατών. Το ανέβασμα της αλυσίδας γίνεται με ευκολία ενισχύοντας την θετική αίσθηση από τις αλλαγές, ειδικά στο ανέβασμα. Αυτό για το οποίο φημιζόταν και η προηγούμενη γενιά κασέτας της 105 δεν είναι άλλο από την αντοχή. Αν και δεν προλάβαμε να τη λιώσουμε, η εταιρεία διατείνεται ότι έχει ενισχύσει περαιτέρω την αντοχή, τόσο του φορέα των γραναζιών, όσο και των ίδιων. Προκειμένου να εξοικονομηθεί πολύτιμο βάρος, τα μεγαλύτερα γρανάζια φέρουν τρύπες και είναι δεμένα με αλουμινένιο φορέα.
Αλυσίδα CNHG600
Οι 11 σχέσεις, όπως είναι αναμενόμενο, συμπιέζουν το πάχος της αλυσίδας το οποίο ανέρχεται στα 5.62 χιλιοστά. Η σχεδίαση έρχεται από την εκτός δρόμου αλυσίδα της Shimano με ασύμμετρη σχεδίαση του εξωτερικού link ώστε να διευκολύνεται η κίνηση της αλυσίδας, τόσο upshift όσο και downshift. Η επίστρωση Sil-Tec όχι μόνο επιμηκύνει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, αλλά κάνει την αλυσίδα και πιο αθόρυβη, γεγονός που κάνει τις αλλαγές να ακούγονται λιγότερο προσφέροντας στον αναβάτη μια αεράτη αίσθηση.
Πετάλια PD-5800
Tα πετάλια που συνοδεύουν τη σειρά δείχνουν πολύ όμοια με τα προηγούμενα πετάλια 5700, με κύρια αλλαγή τη χρήση συνθετικού υλικού στο σώμα του πεταλιού το οποίο αντικατέστησε το προηγούμενο αλουμινίου. Η αλλαγή στο υλικό προσφέρει μια μικρή μείωση στο βάρος. Η επιφάνεια επαφής με το cleat SP SL είναι επαρκής και δίνει σιγουριά στο πάτημα, ακόμη και όταν τα watt χτυπάνε κόκκινο. Όπως όλα τα πετάλια της εταιρείας, έτσι και τα νέα 105 δίνουν τη δυνατότητα για αλλαγή της τάσης για την ασφάλιση και την απασφάλιση του ποδιού.
Μου αρέσει
* Η εμφάνιση της μαύρης σειράς
* Η ακαμψία του δισκοβραχίονα
* Οι μπροστινές αλλαγές
Δεν μου αρέσει
* Η ασυμβατότητα του μπροστινού ντεραγιέ με δισκοβραχίονες τριάθλου-χρονομέτρου
Tεχνικά χαρακτηριστικά
Tεχνικά χαρακτηριστικά
Εμπρόσθιο Ντεραγιέ FD-5800: 88 gr
Οπίσθιο Ντεραγιέ RD-5800: 230 gr
Λεβιεδομανέτες ST-5800 (με καλώδια): 619 gr
Φρένα BR-5800: 390 gr
Kασέτα CS- 5800: 276 gr
Αλυσίδα CNHG600: 265 gr
Πετάλια PD-5800: 285 gr