Rim brakes
Η παρουσίαση των Colnago C68 τάραξε τα νερά της ποδηλατικής βιομηχανίας και ίσως αποτελεί απόδειξη για κάτι που ήδη συζητιέται από πολλούς: τα rim brakes δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους κουβέντα!
Εδώ και μερικά χρόνια δε νοείται «σοβαρή» κούρσα χωρίς disc brakes. Παρόλο που – ειδικά στην αγωνιστική ποδηλασία μοιάζει να άργησαν να καθιερωθούν – πλέον όλες οι ομάδες χρησιμοποιούν disc brakes στα αγωνιστικά τους ποδήλατα.Και γιατί όχι; Είναι πιο αποτελεσματικά σε όλες τις καιρικές συνθήκες που σημαίνει πως στις ακραίες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι αθλητές στο world tour αποτελούν μονόδρομο!
Από την άλλη, οι εραστές της απλότητας και της παράδοσης, όσοι μεγάλωσαν με την εικόνα των λιτών ποδηλάτων δρόμου με τα rim brakes ακόμα δεν μπορούν να… χωνέψουν την αλλαγή.
Και τελικά – ακόμα κι εκείνοι – αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν αφού η αγορά πλέον δείχνει να έχει στραφεί ολοκληρωτικά στα disc brakes. Τα πλαίσια, οι τροχοί, οι σειρές – όλα πλέον εξελίσσονται με βάση τα disc brakes.
΄Όλα; Όχι ακριβώς – διότι υπάρχουν ακόμη εταιρείες και μοντέλα που σχεδιάζονται για rim brakes ακριβώς επειδή φαίνεται πως υπάρχει ένα κοινό που τα αποζητά!
Το Colnago C68 ταράζει τα νερά!
Και ναι, υπήρχαν ήδη αρκετές πιο «ψαγμένες» εταιρείες που κατασκεύαζαν ποδήλατα για rim brakes αλλά το να παρουσιάσει μια εταιρεία όπως η Colnago, λίγο μετά τη νίκη στον φετινό Γύρο Γαλλίας, ένα ποδήλατο των 7.000 ευρώ σε έκδοση rim brakes αποτελεί ένδειξη πως κάτι αλλάζει!
Και ταυτόχρονα αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ειρωνία μια που η Colnago ήταν από τις πρώτες εταιρείες που υιοθέτησαν τα disc brakes για τα κορυφαία του μοντέλα ότα παρουσίασαν το C59 Disc πίσω στο 2012.
Ας είμαστε πρακτικοί: τα δισκόφρενα διαθέτουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα: είναι πιο αποτελεσματικά, δηλαδή φρενάρουν καλύτερα σε όλες τις καιρικές συνθήκες – κρύο, ζέστη, βροχή, χιόνι – ό,τι καιρό κι αν κάνει φρενάρουν ακαριαία.
Όμως από την άλλη, τα rim brakes είναι εκείνα που δεν θα σε «κρεμάσουν» ποτέ σε μια διαδρομή. Δεν… χάνουν υγρά, δεν προσθέτουν βάρος, δεν κινδυνεύεις να στραβώσουν σε μια πτώση και, τελικά, αν πάθουν κάτι συνήθως αρκεί ένα άλεν και ελάχιστη εμπειρία για να τα επαναφέρεις.
Κι όλα αυτά με έναν μικρό συμβιβασμό στην απόδοση καθώς – ας το παραδεχτούμε – οι περισσότεροι από μας δεν κατεβαίνουμε τις πλαγιές με τα χιλιόμετρα ενός PRO.
Από την άλλη, δεν έχουμε πίσω μας κι ένα όχημα τεχνικής υποστήριξης σε περίπτωση που κάτι… στραβώσει!
Αν προσθέσετε σε όλα τα παραπάνω και την παράδοση και την κουλτούρα της αγωνιστικής ποδηλασίας δρόμου, έχετε μια σειρά από σοβαρά επιχειρήματα γιατί να επιλέξετε rim brakes.
Το marketing είναι αυτό που κατευθύνει
Όμως, αν η επιλογή σας στην μεσαία προς υψηλή κατηγορία τιμής – δηλαδή στα λεγόμενα «σοβαρά» ποδήλατα είναι disc brakes, θα πάτε με δισκόφρενα.
Αν σε αυτό προσθέσετε και το γεγονός πως πλέον οι κατασκευαστές τροχών κατασκευάζουν κυρίως τροχούς για disc brakes, θα πάτε σίγουρα προς τα εκεί!
Αυτό φαίνεται να αλλάζει η απόφαση της Colnago που όμως, δεν αποτελεί δική της «πρωτοβουλία» αλλά πρακτικά την απάντηση στο κοινό της που όλα δείχνουν πως ζητά τα rim brakes.
Και η επιλογή ενός τέτοιου ποδηλάτου μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα για να επιλέξει κάποιος μία μάρκα ή την άλλη.
Το προφίλ του καταναλωτή
Ποιο είναι το κοινό πλέον στις κούρσες; Αν εξαιρέσει κάποιος τους αθλούμενους – που συνήθως οδηγούν ό,τι προτείνει η ομάδα ή ο χορηγός – οι υπόλοιποι είναι μάλλον αναβάτες μεγαλύτερης ηλικίας που έχουν μεγαλώσει με rim brakes.
Οι νεότεροι θα προτιμήσουν μάλλον ένα gravel ή ίσως μια πιο οικονομική κούρσα.
Όμως ο αναβάτης άνω των 40, που έχει την αγοραστική δύναμη αλλά και τις αναμνήσεις από τα κορυφαία ποδήλατα του παρελθόντος με rim brakes – και που παράλληλα δεν οδηγεί σε ακραίες καιρικές συνθήκες συνήθως – μάλλον θα επιλέξει την απλότητα, την ευκολία, το χαμηλότερο βάρος και την vintage εικόνα των rim brakes.
Τα παραπάνω αποτελούν μάλλον την αιτία που, μαζί με τα πικάπ, τα κασετόφωνα, τις αναλογικές μηχανές και τα vintage ποδήλατα, τα rim brakes φαίνεται πως θα επιστρέψουν δυναμικά και σύντομα.
Για να δούμε…