Home | ΔΟΚΙΜΕΣ | ROAD | MERIDA Scultura 4000D: Μοντέρνο και γρήγορο!

MERIDA Scultura 4000D: Μοντέρνο και γρήγορο!

Merida Scultura 4000D. Το μέλλον ανήκει στα δισκόφρενα!

Δοκιμάζουμε το Scultura 4000D, την ολοκληρωμένη και οικονομική πρόταση της Merida στη μοντέρνα κατηγορία ποδηλάτων δρόμου με δισκόφρενα.

Φωτό: Πέτρος Γκότσης

Τα δισκόφρενα έχουν μπει για τα καλά στην ποδηλασία δρόμου και τα πλεονεκτήματα τους, έναντι των συμβατικών calipers, έλκουν ολοένα και περισσότερους αναβάτες στην επιλογή.
Όχι άδικα, καθώς η βελτιωμένη απόδοση και αίσθηση στο φρενάρισμα (μαζί με την ενίσχυση της ακαμψίας) γίνεται άμεσα και έντονα αισθητή ώστε μπορεί να εκτιμηθεί από τον οποιοδήποτε.

scultura-2773

Η Merida, όντας μία από τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής carbon πλαισίων παγκοσμίως, επέλεξε τη δοκιμασμένη συνταγή του κορυφαίου της μοντέλου Scultura και με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, δημιούργησε ένα μοντέρνο και πανέμορφο ποδήλατο δρόμου που διατηρεί τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αγωνιστικού μοντέλου, με τις επιπλέον βελτιώσεις που προσφέρουν τα δισκόφρενα στην οδηγική εμπειρία.

Πλαίσιο
Για να ενσωματωθούν τα δισκόφρενα στο πλαίσιο, οι μηχανικοί της Merida χρειάστηκε να κάνουν κάποιες μικρές αλλαγές στη σχεδίαση και την κατασκευή του Scultura Disc, σε σχέση με το «απλό» Scultura.

scultura-2771-2

Εξαιτίας των διαφορετικών δυνάμεων που αναπτύσσονται από τα δισκόφρενα κατά το φρενάρισμα, το πλαίσιο και το πιρούνι έχει δεχθεί ενισχύσεις στα σημεία που εδράζονται οι δαγκάνες, με την προσθήκη περαστών αξόνων διαμέτρου 12 χιλιοστών και φάρδους 100 χιλιοστών εμπρός και 142 χιλιοστών πίσω, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της συνολικής ακαμψίας του ποδηλάτου.

scultura-2752

Μαζί με τις διαφορετικές δυνάμεις, με τη χρήση των δισκοφρένων αναπτύσσονται και πολύ μεγάλες θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η αποδοτικότητα κατά το φρενάρισμα, κυρίως στο πίσω δισκόφρενο που δεν είναι τόσο εκτεθειμένο στον αέρα όσο το εμπρόσθιο.
Με την εφαρμογή της τεχνολογίας DISC-COOLER, μία ειδικά σχεδιασμένη αλουμινίου «βάση» είναι βιδωμένη κάτω από την οπίσθια δαγκάνα, σε θέση που να αποβάλει ένα σημαντικό ποσοστό θερμότητας που αναπτύσσεται κατά το φρενάρισμα. Τα αποτελέσματα σχετικών μετρήσεων έδειξαν πως σε παρατεταμένο φρενάρισμα διάρκειας 4 λεπτών, με την εφαρμογή της τεχνολογίας DISC-COOLER, η θερμοκρασία μειώνεται κατά 35° Κελσίου!

scultura-2761

Στην έκδοση 4000D, το ποδήλατο εξοπλίζεται με το οικονομικότερο πλαίσιο Scultura CF2 το οποίο, εκτός του ότι κατασκευάζεται από διαφορετικό και πιο βαρύ υλικό carbon, συγκριτικά με το Scultura CF4, διαφοροποιείται και ως προς τη γεωμετρία του – μισή μοίρα πιο «slack» head angle, ενάμιση εκατοστό πιο ψηλό head tube και πέντε χιλιοστά μεγαλύτερο μεταξόνιο – ώστε να παρέχει στον αναβάτη πιο όρθια και άνετη θέση οδήγησης, ενισχύοντας τη σταθερότητα και το αίσθημα ασφάλειας στο δρόμο.

scultura-2762

Το οπίσθιο τρίγωνο του Merida Scultura 4000D (όπως και το πιρούνι του) έχει σχεδιαστεί κατάλληλα ώστε να είναι συμβατό με ελαστικά έως 28 χιλιοστά.

scultura-2754

Το πλαίσιο CF2 διακρίνεται για την υψηλή ποιότητα της κατασκευής του, με το φινίρισμα και τη βαφή πραγματικά να εντυπωσιάζουν. Η μεσαία τριβή είναι τύπου BB86 pressfit, σε αντίθεση με το πλαίσιο CF4 (που εξοπλίζει τα ακριβότερα μοντέλα της σειράς), όπου η μεσαία τριβή είναι τύπου BB386.

scultura-2776

Τα καλώδια των ταχυτήτων και του οπίσθιου φρένου δρομολογούνται εσωτερικά του πλαισίου προσθέτοντας στην αισθητική και την αεροδυναμική απόδοση, όπως και αυτό του εμπρόσθιου φρένου που δρομολογείται εσωτερικά στο αριστερό καλάμι του πιρουνιού. Η αεροδυναμική απόδοση του πλαισίου ενισχύεται περαιτέρω με το νέο «NACA Fastback» προφίλ των σωλήνων, όμοια με το «απλό» Scultura χωρίς δισκόφρενα.

Περιφερειακά
Στην έκδοση 4000D το ποδήλατο εξοπλίζεται με τη μηχανική σειρά Shimano 105 5800 – με compact πάτημα 50-34t στο δισκοβραχίονα και 11-28t στην κασέτα και υδραυλικά δισκόφρενα Shimano RS505 – με δισκόπλακες 160 χιλιοστών εμπρός και πίσω. Οι τροχοί είναι οι Merida comp 22 disc, με 25άρια ελαστικά Continental Ultra Sport II folding.

scultura-2461

Τα υπόλοιπα περιφερειακά εξαρτήματα – λαιμός, τιμόνι, παλουκόσελο, σέλα – είναι της Merida. Το αλουμινίου τιμόνι διαθέτει compact σχεδίαση και το carbon παλουκόσελο ένα ελαφρύ setback στα 15 χιλιοστά. Το συνολικό βάρος του ποδηλάτου ανέρχεται στα 8,760 κιλά, χωρίς πετάλια και παγουροθήκες.

Οδηγώντας…
Η οδήγηση ενός carbon ποδηλάτου δρόμου με δισκόφρενα χαρακτηρίζεται κυρίως από τη βελτιωμένη αίσθηση και απόδοση στο φρενάρισμα και την ενισχυμένη συνολικά ακαμψία που προσδίδουν οι άξονες και το φαρδύτερο οπίσθιο ψαλίδι. Δυο χαρακτηριστικά που γίνονται έντονα αισθητά από τα πρώτα κιόλας μέτρα πάνω στη σέλα του Merida Scultura 4000D.

scultura-2415-2

Η απόδοση των δισκοφρένων της Shimano είναι εξαιρετική. Ειδικά όταν είσαι συνηθισμένος να φρενάρεις με συμβατικά calipers πάνω σε carbon clincher τροχούς της ENVE, η διαφορά σου φαίνεται… χαοτική!

Ανά πάσα στιγμή, αρκεί ένα μικρό πάτημα στη μανέτα και το ποδήλατο επιβραδύνει άμεσα, με ανεξάντλητα αποθέματα δύναμης και μοναδική αίσθηση. Την εξαιρετική λειτουργιά των δισκοφρένων εκτιμάς ακόμα πιο πολύ σε υγρές συνθήκες οδήγησης. Είχα την τύχη, η την ευλογία καλύτερα, να κατέβω με το Scultura 4000D το αγαπημένο βουνό του Υμηττού με βροχή και η απόδοση των δισκοφρένων ήταν απίστευτη! Χωρίς δισκόφρενα (με τους ENVE), ακόμα θα κατέβαινα…
Πολύ καλή (χωρίς βροχή) είναι η συμπεριφορά του Scultura 4000D στις στροφές και την κατηφόρα. Η πιο «slack» γεωμετρία του πλαισίου, σε συνδυασμό με το μακρύτερο ψαλίδι και την αυξημένη ακαμψία, προσδίδει εξαιρετική σταθερότητα στα πολλά και σε «βαθιά» στριψίματα, χωρίς όμως να κάνει το ποδήλατο αργό σε απότομες αλλαγές κατεύθυνσης.

scultura-2427

Το πλαίσιο του ποδηλάτου είναι πολύ καλά «ζυγισμένο» και εξαιρετικά άκαμπτο, με αποτέλεσμα να θέλει να «πετάξει» στις ανηφόρες και να μην το αφήνουν το αυξημένο συνολικό βάρος και η μέτρια απόδοση των αλουμινίου τροχών. Το φαρδύτερο ψαλίδι, στα 142 χιλιοστά, περνάει εξαιρετικά τη δύναμη στο δρόμο, χωρίς ενεργειακές απώλειες. Αυτό όμως που θα πρέπει να επισημάνουμε είναι πως, αν ο αναβάτης πεταλάρει σαν «πάπια» και με πολύ στενό Q-Factor, οι φτέρνες των παπουτσιών πολύ πιθανόν να ακουμπάνε «on power» τα chainstays του πλαισίου. Αυτό βέβαια είναι ένα φαινόμενο – μειονέκτημα που εντοπίζεται σε όλα τα πλαίσια δρόμου με δισκόφρενα και ψαλίδι 142 χιλιοστών και πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από έμπειρους αναβάτες που πεταλάρουν με αυτό το στιλ.
Ως προς την άνεση, το στήσιμο του Scultura 4000D σε τοποθετεί σε αρκετά ξεκούραστη θέση οδήγησης, με μοναδικό μειονέκτημα την απορροφητικότητα του πλαισίου η οποία επηρεάζεται αρνητικά από την ύπαρξη των thru axles στα κάθετα χτυπήματα και από ένα χρονικό σημείο και μετά αρχίζει και σε κουράζει…

Συμπέρασμα
Όμορφο, ποιοτικό, γρήγορο και μοντέρνο, το Merida Scultura 4000D αποτελεί μία εξαιρετική πρόταση για αναβάτες που είναι έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα στα ποδήλατα δρόμου και να επιλέξουν δισκόφρενα, γιατί, το μέλλον τους ανήκει!
Μου αρέσει!
Η απόδοση των φρένων
Η ποιότητα κατασκευής του πλαισίου
Η «do it all» γεωμετρία
Δε μου αρέσει…
Το αυξημένο συνολικό βάρος
Η απόδοση των τροχών υπολείπεται του συνόλου

Χαρακτηριστικά

Χαρακτηριστικά

Πλαίσιο: MERIDA SCULTURA DISC CF2
Πιρούνι: MERIDA SCULTURA DISC 12
Δισκοβραχίονας: SHIMANO 105 5800 50-34T
Αλλαγές ταχ.: SHIMANO 105 5800
Εμπ. Ντερ.: SHIMANO 105 5800
Οπ. Ντερ: SHIMANO 105 5800
Αλυσίδα: KMC X11
Κασέτα: SHIMANO 105 5800 11-28t 11 SPEED
Φρένα: SHIMANO RS505 HYDRAULIC DISC 160MM
Τροχοί: MERIDA COMP 22 DISC
Ελαστικά: CONTINENTAL ULTRA SPORT II 700x25C
Παλουκόσελο: MERIDA CARBON EXPERT 27.2MM
Σέλα: MERIDA SPORT
Λαιμός: MERIDA EXPERT
Τιμόνι: MERIDA EXPERT COMPACT
Τιμή: 2.469,00€
Αντιπρόσωπος: www.zeussa.gr

Δείτε επίσης

Ανανέωση Μνημονίου Συνεργασίας για την ανάπτυξη του EuroVelo

Οι προσπάθειες για την ανάπτυξη του EuroVelo στην Ελλάδα συνεχίζονται και το Cities for Cycling ...

Διατροφή για Ποδηλάτες άνω των 50

Πώς να αξιοποιήσεις τη διατροφή σου για να ενισχύσεις την απόδοσή σου στο ποδήλατο μετά ...

Ελαστικά gravel

Pirelli Cinturato Gravel M: All around Gravel

Ελαστικά Gravel Με τα ποδήλατα Gravel να κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως ποδήλατα «γενικής χρησιμότητας» – ...

Pin It on Pinterest