Home | Αρχική | Υπερ – ποδηλατόδρομοι: Η Γερμανία δίνει το πράσινο φως!

Υπερ – ποδηλατόδρομοι: Η Γερμανία δίνει το πράσινο φως!

Bike Highways στη Γερμανία

Η ανάγκη για εναλλακτικά μέσα μετακίνησης σε μια Ευρώπη – ή καλύτερα σε έναν πλανήτη – που βασανίζεται από την αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου, έχει οδηγήσει στην πιο απλή, την πιο προφανή λύση: το ποδήλατο.

Το μόνο μέσο με το οποίο μπορεί κάποιος να καλύπτει μικρές ή μεγαλύτερες αποστάσεις, με μέση ωριαία που εύκολα φτάνει τα 20 χλμ. / ώρα – όταν η μέση ταχύτητα ενός αυτοκινήτου που κινείται σε μια μεγαλούπολη, με δυσκολία ξεπερνά τα 25.

Η Γερμανία, χώρα που πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη του αυτοκινήτου με τις βιομηχανίες της και το τεράστιο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της προκαλώντας σε μεγάλο βαθμό σημαντικά προβλήματα ως απόρροια της εκτεταμένης χρήσης του , ήταν από τις πρώτες που, αντιλαμβανόμενη το πρόβλημα, έκανε σημαντικά βήματα προς την επίλυσή του, διευκολύνοντας την χρήση του ποδηλάτου στις περισσότερες μικρές και μεγάλες πόλεις της με τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου υποδομών ποδηλάτου.

Παράλληλα, οι πολιτικοί αντιλήφθηκαν γρήγορα πως η δημιουργία σοβαρών υποδομών για το ποδήλατο, υπό την έννοια της σύνδεσης των πόλεων μεταξύ τους, θα επέτρεπε την ανάπτυξη και του ποδηλατικού τουρισμού, γεγονός που οδήγησε στη σημαντική αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό.

Eνδεικτικά αναφέρουμε – για όσους φαντάζονται ακόμα την ανάπτυξη του ποδηλάτου ως “καπρίτσιο των ακτιβιστών” – πως τα έσοδα από τους 22 εκ. τουρίστες που κάνουν ποδηλατικό τουρισμό στη Γερμανία εξασφαλίζουν κέρδη πάνω από 1.89 δις ευρώ (με τζίρο που ξεπερνά τα 3.8 δις ευρώ) και 186.000 πολίτες να εργάζονται (έμμεσα ή άμεσα) στον τομέα του ποδηλατικού τουρισμού. Ήδη σήμερα τα κέρδη από τον ποδηλατικό τουρισμό στη Γερμανία ξεπερνούν εκείνα του Camping (τομέα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο στη χώρα).

Ως φυσικό επακόλουθο των παραπάνω και προκειμένου να διευκολυνθούν τόσο οι καθημερινές μετακινήσεις όσο και η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού, ήρθε η απόφαση της δημιουργίας του πρώτου μεγάλου ποδηλατοδρόμου, συνολικού μήκους 100 χιλιομέτρων. Τα πρώτα 5 χιλιόμετρα της διαδρομής έχουν ήδη ανοίξει και το έργο προχωρά με ταχείς ρυθμούς.

Η ιδέα είναι η σύνδεση 10 πόλεων στα δυτικά της χώρας και τεσσάρων Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, μέσα από τη χρήση, ως επί το πλείστων, εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών στη βιομηχανική περιοχή της Ruhr.

Περίπου 2 εκατομμύρια πολιτών θα έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιούν πλέον το ποδήλατο (αυτός είναι ο αριθμός των κατοίκων που ζουν σε απόσταση έως 2 χιλιόμετρα από τη διαδρομή) – καθώς θα τους προσφέρεται απόλυτη ασφάλεια αλλά και δυνατότητα για υψηλότερες ταχύτητες εξαιτίας της αποφυγής καθυστερήσεων από την έλλειψη φωτεινών σηματοδοτών – ενώ η μελέτη βιωσιμότητας δείχνει πως τουλάχιστον 50.000 αυτοκίνητα θα αποσυρθούν από την καθημερινή κυκλοφορία.

Η Φρανκφούρτη, το οικονομικό κέντρο της χώρας, σχεδιάζει ένα ποδηλατόδρομο μήκους 30 χιλιομέτρων ενώ η πρωτεύουσα της Βαυαρίας, το Μόναχο – γνωστό για τις εκτεταμένες υποδομές ποδηλάτου – θα υλοποιήσει μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων στα βόρεια προάστιά του. Παράλληλα, η Νυρεμβέργη έχει ήδη εκπονήσει μελέτη για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου που θα ενώνει 4 πόλεις.

Στη πρωτεύουσα της χώρας, στο Βερολίνο, ο Δήμος έδωσε το πράσινο φως για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου που θα συνδέει το κέντρο της πόλης με τα νοτιοδυτικά προάστια.

Ταχύτητα και ασφάλεια
Οι νέοι ποδηλατόδρομοι αποτελούν μια σημαντική αναβάθμιση και εξέλιξη στους υπάρχοντες γερμανικούς ποδηλατοδρόμους με τη μία λωρίδα κυκλοφορίας οι οποίοι – παρόλο που για μας εδώ στην Ελλάδα μοιάζουν… παράδεισος – στη Γερμανία γίνονται τακτικά αντικείμενο κριτικής.

Οι νέοι ποδηλατόδρομοι θα έχουν πλάτος τεσσάρων μέτρων, θα παρέχουν δυνατότητα για προσπεράσεις ενώ στις διασταυρώσεις θα υπάρχουν οι ανάλογες διευκολύνσεις ώστε η προτεραιότητα να δίνεται αποκλειστικά στους χρήστες των ποδηλατοδρόμων. Οι ποδηλατόδρομοι θα είναι επαρκώς φωτισμένοι και θα καθαρίζονται από το χιόνι το χειμώνα.

Βασικό πρόβλημα στην υλοποίηση του έργου θα παίξει κι εδώ το θέμα της χρηματοδότησης. Παρόλο που μας αρέσει να νομίζουμε πως είμαστε… μοναδικοί και στη Γερμανία έχουν ανάλογα προβλήματα με την Ελλάδα καθώς, παρόλο που είναι η κεντρική εξουσία εκείνη που είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία και τη συντήρηση των δρόμων, οι ποδηλατόδρομοι ανήκουν στη δικαιοδοσία της τοπικής αυτοδιοίκησης. Υπάρχουν λοιπόν κι εκεί προβλήματα να λυθούν αλλά υπάρχει ταυτόχρονα και πολιτική απόφαση άρα… η λύση θα βρεθεί.

΄Ήδη στην περιοχή της Ruhr, το κόστος για τα πρώτα πέντε χιλιόμετρα καλύφθηκε με συν χρηματοδότηση από την ΕΕ, την περιφέρεια και τον εργολάβο.

Ο προϋπολογισμός του συνόλου του έργου αγγίζει τα 180 εκ. ευρώ – ποσό ελάχιστο σε σχέση με τη δημιουργία αυτοκινητοδρόμου 100 χιλιομέτρων – ενώ η κυβέρνηση σχεδιάζει την δημιουργία νομικού καθεστώτος που θα διευκολύνει την ολοκλήρωση του έργου επιλύοντας τυχόν προβλήματα, όπως για παράδειγμα πιθανές διαφωνίες των Δήμων.

Και φυσικά είναι προφανές πως χωρίς την απόφαση της πολιτείας το έργο δεν θα μπορούσε να υπάρξει, καθώς η χρηματοδότηση αποτελεί σοβαρό θέμα προς επίλυση. Η ένωση ποδηλατών της Γερμανίας (ADFC) υποστηρίζει – και απολύτως δικαιολογημένα – πως, από τη στιγμή που το 10% περίπου των μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο στη χώρα, οι υποδομές για ποδήλατο θα έπρεπε να λαμβάνουν το 10% του εθνικού προϋπολογισμού για τις μετακινήσεις!

“Η δημιουργία υποδομών για το αυτοκίνητο στις πόλεις αποτελεί μια αποτυχημένη συνταγή της δεκαετίας του 1960. Μια απειλή για την ανθρώπινη ζωή”, δηλώνει ο επικεφαλής του ADFC Burkhard Stork. “Κανείς δεν χρειάζεται περισσότερα αυτοκίνητα στις σύγχρονες πόλεις”.

Δείτε επίσης

Top cycling events

Οι κορυφαίες ποδηλατικές προκλήσεις για το 2020!

Top cycling events 2020 Η νέα χρονιά είναι προ των θυρών, τα όνειρά μας για ...

Γύρος του κόσμου με ποδήλατο

O Γύρος του κόσμου με ποδήλατο σε 124 μέρες!

Μια γυναίκα έσπασε το ρεκόρ για τον πιο γρήγορο γύρο του κόσμου Ο ταχύτερος Γύρος ...

Jeroboam Challenge

Jeroboam Gravel Challenge: Μια γιορτή ποδηλάτου γλυκιά σαν το κρασί

Το Jeroboam είναι ένας διεθνής αγώνας Gravel Ένας διεθνής αγώνας περιπέτειας, με ποδήλατα Gravel, μια ...

Αφήστε μια απάντηση

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest