Μπαίνοντας στο μυαλό της ομάδας σχεδιαστών του SynΑpse μπορούμε εύκολα να φανταστούμε τις σκέψεις και τις πηγές έμπνευσής τους.
Ατέλειωτα γκρουπ στους κάμπους της γαλλικής επαρχίας, μάχες ρόδα με ρόδα στις ατελείωτες φιδίσιες ανηφορικές διαδρομές των Άλπεων και των Πυρηναίων. Κατηφορικά κομμάτια «δίχως αύριο» με την ταυτότητα στο στόμα, σφιγμένα δόντια στο τελικό σπριντ και εκείνο το χαμόγελο και η ικανοποίηση του νικητή, του πρώτου.
Από τον Μισαήλ Μισαηλίδη
Αλλά και παρέες κουρσάδων που οργώνουν τις εξοχές, συμμετέχουν σε διάφορα ποδηλατικά event, τρέχουν σε φιλικούς αγώνες που διοργανώνουν λέσχες ανά την υφήλιο ή ακόμη και μοναχικών τύπων που ανεβαίνουν βουνά με μοναδική παρέα το χρονόμετρό τους.
Όλοι αυτοί, από τον νικητή του ανηφορικού ετάπ του Γύρου Γαλλίας μέχρι τον τελευταίο ερασιτέχνη τερματίσαντα στο 200άρι Brevet του Χάρη, έχουν ένα κοινό γνώρισμα που δε διαφέρει ανάμεσα σε κανέναν και αυτό είναι η μοναδική αίσθηση ικανοποίησης που εκφράζεται με ένα πλατύ χαμόγελο την ώρα του τερματισμού. Πέρα όμως από αυτό, οι διαφορές που ξεχωρίζουν τον κυνηγό της νίκης και της δόξας από τον ερασιτέχνη κυνηγό της ηρεμίας που απολαμβάνει μια ασφάλτινη δασική διαδρομή, κάπου στα Τζουμέρκα, είναι πράγματι τεράστιες και συνάμα αποτελούν επίσης τεράστια πρόκληση για το σχεδιαστή, που βρίσκεται μπροστά στο λευκό του χαρτί και ετοιμάζεται να τραβήξει την πρώτη του γραμμή. Κάπως έτσι φανταστήκαμε τις εμπνεύσεις των δημιουργών της καινούριας σειράς Synapse της Cannondale, μιας εταιρίας με παράδοση σε πρωτοποριακές σχεδιάσεις με τη σφραγίδα της αμερικάνικης ποιότητας στην κατασκευή.
Πλαίσιο-Περιφερειακά
Ο full carbon σκελετός του Synapse που δοκιμάσαμε είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της σχεδιαστικής σχολής της Cannondale. Αυστηρές, καθαρές ποδηλατικές γραμμές στο σύνολο του πλαισίου, με κύριο χαρακτηριστικό τις απαλές καταλήξεις στις ενώσεις των σωλήνων με την περιοχή της μεσαίας τριβής να τραβά τα βλέμματα με τη συμπαγή αίσθηση που αποπνέει ο δυναμικός τρόπος σχεδίασης. Ο σκελετός της Cannondale είναι κατασκευασμένος με την τελευταία λέξη της carbon τεχνολογίας που επιτρέπει την ενίσχυση των ευπαθών σημείων ενός σκελετού όπως περιοχές λαιμού, μεσαίας τριβής, φωλιές υποδοχής των τροχών αλλά και της αφαίρεσης παραπανίσιας πλέξης σε αδιάφορα σημεία όπου οι ασκούμενες πιέσεις είναι μικρότερες. Αποτέλεσμα αυτής της δυνατότητας είναι η διατήρηση του βάρους σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα, δημιουργώντας πεδία ελαστικότητας σε συνδυασμό με την ακαμψία που χρειάζεται ένα ποδήλατο δρόμου. Γεγονός είναι πως η κατασκευή ενός σκελετού carbon απαιτεί υπευθυνότητα και σοβαρότητα από τις εταιρίες. Το ποδήλατο, όσο κι αν δείχνει απλή κατασκευή, κρύβει αρκετές παγίδες. Τόσο το σίδερο με τις απλές κολλήσεις του και την παραδοσιακή κατασκευή του αλλά και στη συνέχεια το αλουμίνιο, με τις άπειρες εφαρμογές του, αποτελούσαν εγγύηση για την ασφάλεια ακόμη και σε φτηνές κατασκευές. Η τεχνολογία carbon όμως απαιτεί ένα άλλο επίπεδο γνώσεων και εμπειρίας για την εφαρμογή της, σε ένα τόσο απλό αλλά συνάμα απαιτητικό πεδίο εφαρμογής όπως είναι ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό πλαίσιο δρόμου όπου οι ισορροπίες είναι πολύ λεπτές ανάμεσα στο χαμηλό βάρος, την ακαμψία, αλλά και τη σχετική ελαστικότητα. Έχοντας λοιπόν σαν προτεραιότητα την ασφάλεια (η εταιρία δίνει εφ’ όρου ζωής εγγύηση στον πρώτο ιδιοκτήτη για τον σκελετό), η αμερικάνικη εταιρεία με το Synapse κατασκεύασε ένα «ζωντανό» σκελετό, εφοδιασμένο με την τεχνολογία Save, που δίνει χαρακτηριστικά μικροανάρτησης στο πίσω τρίγωνο αλλά και στο πιρούνι με σκοπό την απορρόφηση των μικροανωμαλιών του δρόμου με την ταυτόχρονη αίσθηση ακαμψίας που είναι και το ζητούμενο σε ένα ποδήλατο δρόμου.
Η γεωμετρία του σκελετού έχει προσανατολισμό την άνεση, χρησιμοποιώντας απλωμένες γραμμές με αρκετά ψηλό κούτελο, 2 με 2.5 εκατοστά ψηλότερο από το Sypersix, μακρύτερο μεταξόνιο και λάστιχα με ψηλό προφίλ της Schwalbe φορεμένα σε ζάντες της Shimano με κέντρα και ακτίνες της ίδιας εταιρίας.
Στη μετάδοση και στα φρένα η επιλογή της σειράς Αpex της Sram έρχεται να προστεθεί στο χαρακτήρα του ποδηλάτου. Ο 34-50 combact δισκοβραχίονας σε συνδυασμό με την 32 – 11 κασέτα δείχνει το δρόμο στον αναβάτη των μεγάλων αποστάσεων αλλά και στο λάτρη των βουνών. Τα χειριστήρια είναι και αυτά της ίδιας σειράς με τη γνωστή ιδιαιτερότητα στο χειρισμό για τα όποια πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματά τους θα αναφερθούμε παρακάτω.
Η σέλα είναι ανατομικά σχεδιασμένη, με ειδικό υλικό απορρόφησης ενώ το παλουκόσελο κατασκευασμένο και αυτό με την τεχνολογία save, συμβάλλει και αυτό με τη σειρά του στην απορρόφηση όσο το δυνατόν περισσότερων κραδασμών, πριν ακόμα αυτοί φτάσουν στη σέλα και από εκεί στον αναβάτη.
Στον δρόμο
Το ποδήλατο που μας δόθηκε για τεστ ήταν ένα 58άρι, σε χρώματα μαύρο-άσπρο, δίνοντας μια ευχάριστη οπτική αίσθηση με το πάντα όμορφο λογότυπο της Cannondale να δίνει δυναμικό παρών από όποια γωνία και να το παρατηρήσεις. Έχοντας μια τάση να βαφτίζουμε τα ποδήλατα που καβαλάμε, το ονoμάσαμε «the ghost», δηλαδή, φάντασμα.
Ανεβαίνοντας για πρώτη φορά στη σέλα του Synapse, η πρώτη λέξη που έρχεται στο μυαλό σου είναι η άνεση. Οι απλωμένες γωνίες βοηθούν το σώμα να πάρει μια χαλαρή στάση, με το φαρδύ τιμόνι να έρχεται ιδανικά στα χέρια. Σε αυτό βοηθάει και το αρκετά ψηλό κούτελο που, σε συνδυασμό με το φαρδύ τιμόνι, δίνει μια ξεκούραστη θέση οδήγησης. Είναι χαρακτηριστικό της φυσιογνωμίας του ποδηλάτου πως, ακόμη και αν επιλέξεις επιθετική στάση σώματος, με τις ανάλογες τοποθετήσεις κλίσης τιμονιού και σέλας, το ποδήλατο παραμένει άνετο και απόλυτα φιλικό στη σχέση του με τον αναβάτη.
Ξεκινώντας τις πρώτες πεταλιές δεν αργείς να συνειδητοποιήσεις πως το ποδήλατο που καβαλάς γεννήθηκε για να καλύπτει αποστάσεις ξεκούραστα και εύκολα.
Χαρακτηριστικό αυτής της σχεδιαστικής κατεύθυνσης είναι η επιλογή της μετάδοσης. Η 32-11 κασέτα σε συνδυασμό με τον 34-50 κόμπακτ δισκοβραχίονα, πραγματικά δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για υπεκφυγές του τύπου… «δεν είμαι προπονημένος για ανηφόρες». Οι κλίσεις του Υμηττού γίνονται παιχνιδάκι ακόμη και για τον ερασιτέχνη ποδηλάτη της μιας προπόνησης μέσα στην βδομάδα, με τις σχέσεις να βοηθούν να ξεπεράσεις όποια κλίση μοιάζει απαγορευτική με τις κλασικές μεταδόσεις, αντικαθιστώντας την, αντιαισθητική κατά τη γνώμη μου, λύση του τριπλού δισκοβραχίονα σε μια κούρσα, με απόλυτη επιτυχία.
Τα χειριστήρια είναι και αυτά της σειράς Αpex, συμβάλλοντας με τη σειρά τους στο φιλικό χαρακτήρα του ποδηλάτου. Εργονομικά ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό χρησιμοποιώντας για τις αλλαγές ένα λεβιεδάκι πίσω από τη μανέτα των φρένων, ο οποίος ανεβάζει και κατεβάζει ταχύτητες προς μία κατεύθυνση, ανάλογα με την πίεση που του εξασκείται, ενώ έχει τη δυνατότητα να κινείται ανεξάρτητα με τη μανέτα του φρένου, δίνοντας τη δυνατότητα στο χρήστη να έχει συνεχή και κυρίως ανεξάρτητη πρόσβαση σε αυτόν σε σχέση με τη μανέτα του φρένου κάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερες αλλαγές στάσης των χεριών πάνω στο τιμόνι.
Στην πράξη, μετά και την απαραίτητη εξοικείωση, το σύστημα λειτουργεί ευεργετικά ειδικά μετά από πολύωρες προπονήσεις όπου και η παραμικρή επιβάρυνση στις κινήσεις του αναβάτη, έστω και η αλλαγή μιας ταχύτητας είναι υπολογίσιμη. Τα φρένα, επίσης Apex της Sram είναι πραγματική αποκάλυψη, καθώς συνδυάζουν προοδευτικότητα και αμεσότητα αλλά και τα υλικά τριβής με τη σειρά τους δε δείχνουν να κουράζονται σε συνεχή κατηφορικά κομμάτια. Με τα περιφερειακά να δείχνουν το δρόμο της άνεσης και της φιλικότητας προς τον αναβάτη, το πλαίσιο Synapse της Cannondale δε θα μπορούσε να αποτελεί παραφωνία. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Save σε νευραλγικά σημεία της κατασκευής, καταφέρνει το ακατόρθωτο. Να ξεπερνάει τα ελληνικά παβέ (βλέπε ελληνικούς δημόσιους δρόμους) με χαρακτηριστική άνεση. Σε αυτό βοηθάνε και τα πολύ καλά λάστιχα της Schwalbe που, με το ψηλό τους προφίλ, απορροφούν μέρος των κραδασμών, έχοντας παράλληλα καλά στοιχεία πρόσφυσης στους γλιστερούς μας δρόμους. Το ποδήλατο ξεδιπλώνει τον χιλιομετροφάγο του χαρακτήρα στους ανοιχτούς δρόμους με τη συνεχή εναλλαγή της ποικιλίας του οδοστρώματος, ξεπερνώντας με χαρακτηριστική άνεση εγκάρσιες μικροανωμαλίες στο δρόμο, ενώ η ανοιχτή γωνία του πιρουνιού αλλά και το μακρύ του μεταξόνιο του δίνει μεγαλύτερη αδράνεια και κατά συνέπεια λιγότερο νευρικές αντιδράσεις δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα για ευκολότερο έλεγχο. Γενικά το ποδήλατο δείχνει και είναι πολύ φιλικό και άνετο, με μια διάχυτη, αέρινη αίσθηση, χωρίς να τρομάζει ακόμη και τον πρωτάρη στην κούρσα. Δοκιμάζοντας το ποδήλατο με περισσότερο αγωνιστικές διαθέσεις, γρήγορα διαπιστώνεις την αγωνιστική φλέβα που κρύβεται πίσω από το κατά τα άλλα φιλική και άνετη «κούρσα».
Το πλαίσιο ανταποκρίνεται άμεσα σε κάθε δυναμική ενέργεια του αναβάτη εξαργυρώνοντας άμεσα σε παραγόμενο έργο τις κάθετες δυνάμεις που εφαρμόζει ο ποδηλάτης στα πετάλια, χαρακτηριστικό άλλωστε των καλών carbon κατασκευών, που δεν είναι άλλο από τη δυνατότητά τους να μεταμορφώνονται συνεχώς δίνοντας στους έμπειρους σχεδιαστές τη δυνατότητα να κατασκευάζουν μοναδικά σε αίσθηση ποδήλατα που ξεχωρίζουν και το Synapse είναι πράγματι μια ζωντανή κατασκευή έτοιμη να παρασύρει τον αναβάτη στο μαγικό κόσμο της κούρσας.
Για τους μερακλήδες ένα δεύτερο σετ τροχών με στενότερα λάστιχα και κασέτα με πιο αγωνιστικό προσανατολισμό στο γρανάζομα μεταμορφώνει πραγματικά το ποδήλατο από χιλιομετροφάγο σε κυνηγό επιδόσεων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Δοκιμάσαμε το ποδήλατο τόσο σε χαλαρούς ρυθμούς μεγάλων αποστάσεων, όπου το ζητούμενο της άνεσης έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, όσο και σε κυνήγι χρόνου σε απαιτητικές ανηφορίστικες διαδρομές, όπου αντίθετα η ακαμψία και η άμεση ανταπόκριση στο έργο του ποδηλάτη είναι αναγκαίες προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί ένα ποδήλατο καθαρόαιμο αγωνιστικό. Το Synapse καταφέρνει να ανταποκρίνεται και στους δύο ρόλους, έχοντας βέβαια με την επιλογή σχέσεων μετάδοσης και ελαστικών στη συγκεκριμένη έκδοσή του να ρίξει το βάρος στην άνεση, στοχεύοντας σε συνειδητοποιημένους ποδηλάτες μεγάλων αποστάσεων ή σε εραστές της ποδηλασίας δρόμου που δεν έχουν το χρόνο για πολύωρες προπονήσεις αλλά θέλουν να ακολουθούν τους φίλους τους στις σύντομες βόλτες του Σαββατοκύριακου, χωρίς να γυρίζουν εξαντλημένοι στο σπίτι τους. Ειδικά για τους εραστές των μεγάλων προπονήσεων και των εκδηλώσεων τύπου brevet, το ποδήλατο αποτελεί μια άκρως ενδιαφέρουσα επιλογή καθώς δείχνει να σχεδιάστηκε και να εξοπλίστηκε για αυτούς ακριβώς τους λόγους.
+
• Η αρχοντική θέση οδήγησης
• Η ζωντάνια του πλαισίου
• Η επιλογή σχέσεων στην μετάδοση για την συγκεκριμένη έκδοση
• Τα φρένα
–
• Πλάκα κάνεις…
Περιφερειακά
ΠΛΑΙΣΙΟ: Synapse, full carbon, Save, BB30
ΜΕΓΕΘΟΙ: 48-61
ΠΗΡΟΥΝΙ: Synapse Save, full carbon, alloy dropouts
ΕΜΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: FSA Compact 34-50
ΟΠΙΣΘΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: SRAM 32-11
ΕΜΠΡΟΣΘΙΟ ΣΑΖΜΑΝ: SRAM Apex, braze-on
ΟΠΙΣΘΙΟ ΣΑΖΜΑΝ: SRAM Apex wiFLi
ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ: SRAM Apex
ΦΡΕΝΑ: SRAM Apex
MEΣΑΙΑ ΤΡΙΒΗ: SRAM Powerspline wBB30 adaptor
ΠΑΛΟΥΚΟΣΕΛΟ: Synapse SAVE Carbon, 275mm
ΛΑΙΜΟΣ: Synapse Si, 25mm, top cap
TIMONI: Cannondale C3, 31.8
ΚΕΝΤΡΑ-ΑΚΤΙΝΕΣ: Shimano R500A
ΤΡΟΧΟΙ: Shimano R500A
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Schwalbe Lugano, 700-25 Folding
ΠΡΑΚΤΙΚΑ
Τιμή: 2200 €
Αντιπρόσωπος: KCP Group. Τηλ.: 210 5317960
Μία δεύτερη άποψη
Από τον Λευτέρη Τσολάκη
CΑNONDΑLE SYNΑPSE
Η ΚΑΛΛΙΓΡΑΜΜΗ ΚΑΙ Ο ΠΡΩΤΑΡΗΣ…
Η τελευταία φορά που θυμάμαι να «φλέρταρα» ποδήλατο δρόμου ήταν πριν πολλά χρόνια. Ο σκελετός του σιδερένιος και ασήκωτος, οι ταχύτητες στο downtube και 10 όλες – όλες. Καλουπιέ πετάλια κλπ…
Τα τελευταία χρόνια με απασχολεί αποκλειστικά το χώμα και κατ’ επέκταση τα ποδήλατα βουνού.
Την… καλλίγραμμη λοιπόν την πρωτοαντίκρισα σε σαλόνι!
Καθόταν επιδεικτικά μπροστά στο στερεοφωνικό, δίπλα από την τραπεζαρία. Στηριζόταν με χάρη πάνω σε ένα κόκκινο προπονητήριο. Τολμώ να πω πως προκαλούσε!
Την ημέρα της φωτογράφισης ο καιρός ήταν υπέροχος. Αποφάσισα να πάρω μαζί και ποδηλατικό εξοπλισμό. Έτσι, μπας και κάτι προκύψει…
Και όντως προέκυψε! (είδατε η θετική σκέψη;)
Δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος να κρίνω μια κούρσα, καλά – καλά δε γνωρίζω τις διαφορές στις σειρές τους. Θα σας πω μόνο πολύ απλά πως ένιωσα μαζί της, σαν πρωτάρης στο ποδήλατο.
Αρχικά σε εντυπωσιάζει η ευκολία με την οποία το ποδήλατο επιταχύνει και στη συνέχεια συντηρεί την ταχύτητά του. Σε προσκαλεί να «γράψεις» αμέτρητα χιλιόμετρα. Σε αυτό συντελεί και το πλαίσιο που εντυπωσιάζει με την ακαμψία του παρά το χαμηλό του βάρος. Η δύναμη μεταφέρεται ακέραιη στον τροχό και η παραμικρή εντολή περνάει ακαριαία στο δρόμο. Εντούτοις δεν ένιωσα καθόλου κραδασμούς – αν και περίμενα το αντίθετο βλέποντας την όλη αέρινη κατασκευή και τα λεπτά λάστιχα. Αυτό που νιώθει ο αναβάτης είναι μια ευχάριστη άνεση που συντελεί στην όλη θετική εικόνα.
Ιδιαίτερα θετικά λόγια έχω να πω και για το σύστημα μετάδοσης και πέδησης της Sram και τη λειτουργία των χειριστηρίων που είναι ιδιαίτερα εύχρηστα και αποτελεσματικά. Οι αλλαγές γίνονται εύκολα και άμεσα και μάλιστα με τα χέρια σε όποια θέση επιλέξει ο αναβάτης. Τα φρένα είναι δυνατά, προοδευτικά και λειτουργούν και πάλι από κάθε θέση των χεριών.
Σαν πρωτάρης λοιπόν, έχω να πω πως το ποδήλατο αυτό με έβαλε σε σοβαρές σκέψεις. Τελικά ο δρόμος προσφέρει και αυτός απολαύσεις του. Αρκεί να βρεις το κατάλληλο μέσο…