Παρίσι πόλη ποδηλάτου
Οι Ολυμπιακοί του Παρισιού ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και η πόλη του φωτός συγκέντρωσε επάνω της, για μια ακόμη φορά, όλα τα βλέμματα.
Φωτογραφίες: Λευθέρης Πλακίδας
Επιλέγοντας μια διαφορετική, πιο ανοιχτή, πιο ελεύθερη προσέγγιση των αγώνων, κατάφερε να βγάλει τους αγώνες από τα στάδια και να τους μεταφέρει μέσα στην πόλη αποδεικνύοντας πως το Παρίσι παραμένει απλά μοναδικό.Kαι το ποδήλατο – το πετράδι στο στέμμα της δημάρχου κυρίς Ινταλγκό – δεν θα μπορούσε παρά να παίξει καθοριστικό ρόλο!
Δεκάδες χιλιάδες επιπλέον κοινόχρηστα ποδήλατα, δεκάδες χιλιάδες ασφαλείς θέσεις στάθμευσης, χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων και η δυνατότητα να φτάνει κάποιος σε κάθε μία από τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, ήταν η απάντηση της κυρίας Ινταλγκό στον μόνιμο πονοκέφαλο όλων των πόλεων για το πώς θα μετακινηθούν μερικές εκατομμύρια παραπάνω επισκέπτες σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη.
Χάρη στη δουλειά που έγινε στο Παρίσι τα τελευταία δέκα χρόνια και την επίσπευση πρόσθετων έργων, με τη μορφή δημιουργίας πρόσθετων υποδομών, ειδκά για τους Ολυμπιακούς, το Παρίσι είναι η πρώτη πόλη στην ιστορία των αγώνων που μπορεί να περηφανευτεί πως πραγματοποίησε τους πρώτους «Ολυμπιακούς με ποδήλατο!»
Η αλήθεια είναι πως κι άλλες πόλεις προσπάθησαν ως τώρα προς αυτή την κατεύθυνση γιατί το γεγονός πως το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει τη λύση στην επιβάρυνση του κυκλοφοριακού το ξέρουμε εδώ και πολλά χρόνια… (άσχετα αν επιλέγουν οι πολιτικοί να μην κάνουν κάτι γι’ αυτό).
Το Πεκίνο, το 2008, παρουσίασε το πρώτο ίσως εκτεταμένο σύστημα bike sharing, το οποίο μετά τους αγώνες με κάποιο… μαγικό τρόπο εξαφανίστηκε, το ίδιο αθόρυβα όπως είχε εμφανιστεί.
Στο Λονδίνο το 2012, ο αριθμός μετακινήσεων με ποδήλατο αυξήθηκε κατά σχεδόν 60% από και προς τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις ενώ ο αριθμός χρηστών του λονδρέζικου συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων ξεπέρασε για πρώτη φορά το 1 εκ. χρήστες σε ένα μήνα αλλά η επιτυχία σκιάστηκε από τον τραγικό θάνατο ενός χρήστη ποδηλάτου από οδηγό λεωφορείου κοντά στο Ολυμπιακό πάρκο.
Το 2016, το Ρίο, παρόλο που διπλασίασε το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης, δεν κατάφερε ποτέ την ολοκληρωμένη διασύνδεση όλων των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων μέσω ποδηλατικών διαδρομών. Οι προσπάθειες της τοπικής αυτοδιοίκησης που πέτυχαν να αυξήσουν το μήκος των ποδηλατοδρόμων σκιάστηκαν από το γεγονός της κατάρρευσης τμήματος του παραλιακού ποδηλατοδρόμου, με αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο δύο χρηστών ποδηλάτου.
Τα σχέδια του Τόκιο να διπλασιάσουν τους ποδηλατοδρόμους της πόλης το 2020 δεν υλοποιήθηκαν ποτέ αλλά εδώ τα κυκλοφοριακά προβλήματα ήταν ανύπαρκτα καθώς η πανδημία κράτησε τους θεατές μακριά από τους αγώνες…
Η προοδευτική ματιά του Παρισιού
Το Παρίσι έχει κάνει θαύματα σε σχέση με την ανάπτυξη του ποδηλάτου σε μια πόλη ως πριν μερικά χρόνια παραδομένη στο αυτοκίνητο. Κι επειδή μάλλον… θαύματα δεν γίνονται, η δήμαρχος η κυρία Ινταλγκό και η ομάδα της, κατάφεραν να ξεπεράσουν πολλά από τα εμπόδια και να… ανακαλύψουν ξανά τον τροχό: να μετατρέψουν δηλαδή μια πόλη γεμάτη αυτοκίνητα σε παράδεισο για τους πολίτες!
Και το έκαναν με πολλούς πρωτότυπους τρόπους. Όπως πρωτότυπη ήταν και η προσέγγισή τους σε σχέση με τις ποδηλατικές υποδομές για τους Ολυμπιακούς καθώς, σε μεγάλο βαθμό, η προώθησή τους πέρασε σε ΜΚΟ όπως ο οργανισμός Paris en Selle, οι εθελοντές του οποίου ανέλαβαν με πολλούς επίσης πρωτότυπους όσο και ουσιαστικούς τρόπους να προωθήσουν την ιδέα της χρήσης του ποδηλάτου στην πόλη και να διευκολύνουν σημαντικά τους επισκέπτες.
Ταυτόχρονα η πόλη έλυσε τα πρακτικά προβλήματα, όπως αυτό της ασφαλούς στάθμευσης, δημιουργώντας 20.000 νέες θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, αύξησε τον στόλο του Velib κατά 3.000 ποδήλατα και πλέον ο αριθμός των ποδηλάτων ξεπερνά τις 20.000 σε 1.475 σταθμούς σε όλο το Παρίσι.
Παράλληλα, άλλες 30.000 free floating (δηλαδή χωρίς σταθερό σταθμό πρόσδεσης) ποδήλατα είναι διαθέσιμα από τις Lime και Dott, με δυνατότητα να τα παρκάρει ο χρήστης κοντά στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις.
Για όσους ήθελαν να νοικιάσουν ποδήλατα για περισσότερες ημέρες στο επίσημο σάιτ του Δήμου του Παρισιού μπορούσε κάποιος να βρει όλες τις απαραίτητες διευθύνσεις.
Ο ΜΚΟ Paris en Selle είχε δημοσιεύσει έναν πολύ αναλυτικό και πρακτικό οδηγό με όλες τις πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονταν να κινηθούν με ποδήλατο κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών. Εκεί μπορούσε κάποιος να βρει αναλυτικά τις θέσεις ασφαλούς στάθμευσης, τα σημεία εκκίνησης και τις διαδρομές για τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, μαζί με τον ακριβή αριθμό θέσεων στάθμευσης ποδηλάτου ανά εγκατάσταση, αλλά και όλες τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τις οποίες θα έπρεπε να γνωρίζει κατά τη διάρκεια των αγώνων.
Οι υποδομές
Εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια, το Παρίσι προετοιμάζεται για την εξέλιξή του σε πόλη του ποδηλάτου με την δήμαρχό του να επιθυμεί, το Παρίσι, να εφαρμόσει την ήδη υπάρχουσα ευρωπαϊκή εμπειρία προκειμένου να εντάξει το ποδήλατο στην πόλη και χρησιμοποιώντας κατά περίπτωση την καλύτερη δυνατή και συχνά την πιο εφικτή λύση.
Διαχωρισμένοι ποδηλατόδρομοι, ποδηλατολωρίδες, δρόμοι ποδηλάτου, δρόμοι αντίθετης ροής είναι οι λύσεις που έχει επιλέξει οι οποίες – μαζί με τις υποδομές στάθμευσης και το σύστημα ενοικιαζόμενων ποδηλάτων – έχει αυξήσει τον αριθμό των ημερήσιων μετακινήσεων με ποδήλατο από ένα «φτωχό» 5% το 2019, στο πάνω από 11% σήμερα.
Και αυτό το 11% πολύ απλά σημαίνει πως περίπου 500.000 άνθρωποι επιλέγουν καθημερινά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους μειώνοντας τον αριθμό των αυτοκινήτων, τα καυσαέρια και αυξάνοντας σημαντικά τον ελεύθερο χώρο στην πόλη.
Ειδικά για τους Ολυμπιακούς, ο Δήμος υπολόγισε πως περίπου το 10% των περίπου 10 εκ. επισκεπτών επέλεξαν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους και ο μέσος χρόνος που χρειάστηκαν για να μετακινηθούν ανάμεσα στις 35 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις ήταν από 15 έως 30 λεπτά.
Το ποδήλατο κέρδισε στους Ολυμπιακούς του Παρισιού
Μπορεί οι αρχικές επιδιώξεις του να φτάσουν στο 100% των μετακινήσεων με ποδήλατο και μέσα μαζικής μεταφοράς να μην ήταν δυνατόν να επιτευχθούν αλλά ένα είναι βέβαιο: το Παρίσι απέδειξε πως η μετακίνηση σε μια μεγάλη και απλωμένη πόλη της Ευρώπης είναι εφικτό να γίνει με ποδήλατο και με μέσα μαζικής μεταφοράς.
Τα οφέλη είναι πολλαπλά για όλους και κυρίως για τους ίδιους τους πολίτες αρχικά και για τις πόλεις αλλά και τον πλανήτη στη συνέχεια.
Ήδη, η επιτυχία του εγχειρήματος του Παρισιού έκανε την δήμαρχο τους Λος Άντζελες να δηλώσει πως οι Ολυμπιακοί του 2028 θέλει να είναι οι πρώτοι «car free games».
Το στοίχημα είναι μεγάλο αλλά και οι δυνατότητες του Λος Άντζελες είναι μεγάλες και, όταν οι Αμερικάνοι βάλουν κάτι στο μυαλό τους… συνήθως το πετυχαίνουν.
Άρα, η επιτυχία του Παρισιού – αφού κάτεφερε να εμπνεύσει μια κατεξοχήν αυτοκινητοκρατούμενη πόλη όπως το Λος Άντζελες να στραφεί σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης – είναι ακόμη μεγαλύτερη!
Θερμά συγχαρητήρια στην κυρία Ινταλγκό και για άλλη μια της μεγάλη επιτυχία!