SCOTT Foil Disc 20: Υποδειγματικό!
Με τη δημιουργία του Foil Disc 20 η ελβετική εταιρεία δείχνει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να είναι σχεδιασμένο ένα aero πλαίσιο δρόμου με δισκόφρενα.
Φωτό: Πέτρος Γκότσης
Το Foil, στη δεύτερη του γενιά, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει στην ποδηλατική σκηνή σαν ένα από τα πιο ολοκληρωμένα ποδήλατα αεροδυναμικής σχεδίασης. Κι όταν λέμε ολοκληρωμένο εννοούμε πως καταφέρνει να συνδυάσει την υποδειγματική σχεδίαση με το αγωνιστικό στήσιμο, την υψηλή απόδοση και την άνεση.
Σύμφωνα με τα πιστεύω των ανθρώπων της SCOTT, η προσθήκη των δισκοφρένων σε ένα ποδήλατο δρόμου, εκτός από ασφαλέστερο, το κάνει γρηγορότερο εξαιτίας της πιο άμεσης και παντός καιρού επιβράδυνσης.

Για να μπορέσει το Foil να υποδεχθεί δισκόφρενα χρειάστηκε να γίνουν οι απαραίτητες σχεδιαστικές τροποποιήσεις στο πλαίσιο και το πιρούνι. Η ουσιαστικότερη διαφοροποίηση εντοπίζεται στο πιρούνι. Η ενιαία του carbon κατασκευή έχει επανασχεδιαστεί ώστε να διαχειρίζεται κατάλληλα τις δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά το φρενάρισμα και να διατηρεί υψηλή αεροδυναμική απόδοση στην περιοχή γύρω από τη δαγκάνα του δισκοφρένου.

Φυσικά, η προσθήκη των δισκοφρένων προϋποθέτει, σύμφωνα με τα νέα στάνταρ, τη χρήση περαστών αξόνων διαμέτρου 12 χιλιοστών, εμπρός και πίσω, οι οποίοι ενισχύουν τη συνολική ακαμψία του ποδηλάτου. Η κεφαλή του εμπρόσθιου άξονα έχει αυξημένη διάμετρο στα 25mm (20mm για τον οπίσθιο) ώστε να εφάπτεται σε μεγαλύτερη επιφάνεια στο νύχι του πιρουνιού και να διαχειρίζεται καλύτερα το έξτρα φορτίο δυνάμεων που αναπτύσσεται από τη δαγκάνα του δισκοφρένου.

Γεωμετρικά, οι διαφορές του «δισκοφρενάτου» Foil εντοπίζονται στο μήκος των chainstays το οποίο έχει αυξηθεί κατά 5 χιλιοστά – στα 410 χιλιοστά – και στο ύψος της μεσαίας τριβής το οποίο έχει αυξηθεί κατά ένα χιλιοστό – στα 273 χιλιοστά – εξαιτίας του διαφορετικού offset. Αξιοσημείωτο είναι πως οι αλλαγές δεν έχουν επηρεάσει το συνολικό μεταξόνιο του ποδηλάτου το οποίο ανέρχεται στα 994,2 χιλιοστά – για το μέγεθος L/56.
Περιφερειακά
Στην έκδοση 20 το Foil Disc εξοπλίζεται με πλαίσιο HMF το οποίο είναι κατασκευασμένο από οικονομικότερο υλικό carbon – συγκριτικά με το πλαίσιο HMX που χρησιμοποιείται στα κορυφαία μοντέλα της γκάμας και στους αγώνες – γεγονός που μεταφράζεται σε μερικά επιπλέον γραμμάρια βάρους και ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα ακαμψίας.
Τα περιφερειακά που ντύνουν το πλαίσιο έχουν επιλεγεί προσεχτικά με τη μηχανική σειρά Ultegra της Shimano να διασφαλίζει αξιόπιστη και αποδοτική λειτουργία τόσο στη μετάδοση όσο και στο σύστημα πέδησης. Δυστυχώς, το ποδήλατο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο με την προγενέστερη σειρά Shimano Ultegra 6800 η οποία προσθέτει γύρω στα 150 γραμμάρια – σε σχέση με τη νέα σειρά Ultegra R8000 – στο συνολικό βάρος του ποδηλάτου και υπολείπεται σε αίσθηση, απόδοση και εργονομία.

Τα υπόλοιπα περιφερειακά προέρχονται από τη θυγατρική εταιρεία Syncros, με τον αλουμινίου λαιμό να κερδίζει τις εντυπώσεις τόσο με την aero σχεδίασή του που εναρμονίζεται απόλυτα με το head tube του πλαισίου όσο και με την άκαμπτη απόδοσή του που ταιριάζει στον επιθετικό χαρακτήρα του ποδηλάτου.

Οι τροχοί RR2.0 Disc της Syncros διαθέτουν αλουμινίου στεφάνια με 30άρι προφίλ τα οποία είναι πλεγμένα με 28 straightpull ακτίνες το κάθε ένα σε αλουμινίου κέντρα. Το οπίσθιο κέντρο διαθέτει τον αξιόπιστο μηχανισμό εμπλοκής Ratchet της DT Swiss. Στα ελαστικά συναντάμε τα «28άρια» Continental Grand Sport Race.

Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα το συνολικό βάρος του ποδηλάτου (μέγεθος L/56) να ανέρχεται στα 8.490γρ. χωρίς πετάλια και παγουροθήκες.
Οδηγώντας…
Οι εργαστηριακές μετρήσεις των μηχανικών της SCOTT απέδειξαν πως η προσθήκη των δισκοφρένων δεν έχει επηρεάσει αρνητικά την υψηλή αεροδυναμική απόδοση του ποδηλάτου. Γεγονός που γίνεται άμεσα αντιληπτό σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Η αεροδυναμική απόδοση του Foil Disc 20 είναι υποδειγματική! Το ποδήλατο παραμένει ακλόνητο ανεξάρτητα από την κατεύθυνση του αέρα και την έντασή του, μεταδίδοντάς σου έντονο το αίσθημα της ασφάλειας και της σιγουριάς ενώ σου επιτρέπει να διατηρήσεις υψηλότερες ταχύτητες κίνησης στην ευθεία.
Η υποδειγματική αεροδυναμική συμπεριφορά συνοδεύεται και από εξαιρετική ποιότητα κύλισης η οποία συνδυάζει υψηλή πρόσφυση, χαμηλές τριβές στο ρολάρισμα και πολύ καλή απορροφητικότητα… αρκεί να βρεις την κατάλληλη πίεση αέρα στα «28άρια» ελαστικά, για τα κιλά σου.

Η επιλογή των 28c ελαστικών εξισορροπεί την επιπλέον ακαμψία – συνεπώς σκληρότητα που προσθέτουν στο πλαίσιο και το πιρούνι οι 12άριδες περαστοί άξονες.
Το Foil Disc καταφέρνει να διατηρήσει την ομοιογένεια στην οδηγική του συμπεριφορά που το έκανε να ξεχωρίσει στην «απλή» του μορφή σαν ένα από το πιο ολοκληρωμένα και γρήγορα ποδήλατα αεροδυναμικής σχεδίασης.
Αυτό που δεν καταφέρνει να διατηρήσει όμως είναι… το βάρος του το οποίο μαζί με πετάλια, παγουροθήκες, κεντρική μονάδα και τους σχετικούς αισθητήρες φλερτάρει με τα 9 κιλά. Μπορεί στην ευθεία τα περιττά γραμμάρια να κρύβονται, στην ανηφόρα όμως η διαφορά του βάρους γίνεται αισθητή. Όσο εξαιρετικά στημένο κι αν είναι το πλαίσιο, με πολύ καλά επίπεδα ακαμψίας από τη μεσαία τριβή, δεν παύει να σου μεταδίδει βαριά αίσθηση στις απότομες εναλλαγές ρυθμού και στην επιτάχυνση η οποία σε αναβάσεις διαρκείας αρχίζει από ένα σημείο και μετά να κουράζει…
Στην κατηφόρα το χαμόγελο επιστρέφει στα χείλη, για να μην πω και στα μάτια, με την απόδοση του Foil Disc 20 να είναι εξαιρετική! Άπλετη πρόσφυση στις στροφές, άπλετη δύναμη στο φρενάρισμα με τους 160άριδες δίσκους να μην «ανάβουν» ποτέ, υποδειγματική σταθερότητα στα «πολλά» και αγωνιστικό στήσιμο που σε προδιαθέτει να ανακαλύψεις τα όρια σου και να τα ξεπεράσεις!
Το SCOTT Foil Disc αποτελεί ένα υποδειγματικά σχεδιασμένο πλαίσιο αεροδυναμικής σχεδίασης το οποίο στην έκδοση 20 διακρίνεται για την εξαιρετική σταθερότητα, την ευκολία με την οποία «καταπίνει» τα χιλιόμετρα στην ευθεία και τα υψηλά επίπεδα σιγουριάς και ασφάλειας που μεταδίδει στον αναβάτη του σε όλες τις συνθήκες οδήγησης.
Μοναδικό μειονέκτημα του ποδηλάτου το αυξημένο συνολικά βάρος που δεν επιτρέπει στο πλαίσιο να αναδείξει τις World Tour καταβολές του.
Η υποδειγματική σχεδίαση
Η αεροδυναμική απόδοση
Η σταθερότητα
Το αυξημένο συνολικά βάρος του ποδηλάτου
Χαρακτηριστικά
Χαρακτηριστικά
Πιρούνι: FOIL DISC HMF 1 1/4’’ – 1 1/2’’ CARBON
Δισκοβραχίονας: SHIMANO ULTEGRA 6800 52-36t
Αλλαγές ταχ.: SHIMANO ULTEGRA 6800
Εμπ. Ντερ.: SHIMANO ULTEGRA 6800
Οπ. Ντερ: SHIMANO ULTEGRA 6800
Αλυσίδα: SHIMANO HG600
Κασέτα: SHIMANO ULTEGRA 6800 11-28t
Φρένα: SHIMANO ULTEGRA HYDRAULIC DISC 160MM
Τροχοί: SYNCROS RR2.0 DISC
Ελαστικά: CONTINENTAL GRAND SPORT RACE FOLD 700x28c
Παλουκόσελο: SYNCROS FOIL AERO CARBON
Σέλα: SYNCROS RR2.0
Λαιμός: SYNCROS FOIL 1 1/4’’
Τιμόνι: SYNCROS CRESTON 1.5 COMPACT 31.8MM
(Το SCOTT Foil Disc 20 εξοπλίζεται σαν μοντέλο του 2018 με τη νέα σειρά Ultegra R8000)
Αντιπρόσωπος: ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΙΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ., www.scott-sports.com