Tsirikosbikes bikefitting Lab
Όλοι μας, ανεξάρτητα από το αν είμαστε «pro», ερασιτέχνες ή απλοί χομπίστες, έχουμε, λίγο πολύ, αισθανθεί πως κάτι δεν πάει καλά στον τρόπο με τον οποίο πεταλάρουμε και στη θέση που φέρει το σώμα μας επάνω στο ποδήλατο.
Η εύρεση της ιδανικής θέσης δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση καθώς σχετίζεται και επηρεάζει άμεσα πολύ σημαντικούς παράγοντες όπως η αεροδυναμική αντίσταση, η παραγόμενη δύναμη, η αποδοτικότητα και η άνεση. Σαφώς, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε πως η αποφυγή μυϊκών τραυματισμών, και η οδηγική συμπεριφορά, σχετίζεται άμεσα με την ποδηλατική θέση του σώματος.Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό πόσο σημαντική είναι η εύρεση της ιδανικής θέσης για κάθε αναβάτη. Η επίτευξη της μπορεί να γίνει μόνο με την καθοδήγηση ενός εξειδικευμένου fitter και τη χρήση ενός προηγμένου τεχνολογικά συστήματος bikefit.
Τι σημαίνει ιδανική θέση και πως πετυχαίνετε;
Για να μπορέσει ο fitter να «στήσει» ιδανικά επάνω στο ποδήλατο έναν αναβάτη, πρώτα απ’ όλα, πρέπει να γνωρίζει καλά τις απαιτήσεις της ποδηλασίας. Για παράδειγμα, σε αναβάτες δρόμου, οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές για έναν σπρίντερ, από αυτές ενός ανηφορίστα ή ενός «baroudeur». Ο σπρίντερ απαιτεί άλλη θέση στα σχαράκια και στο ύψος σέλας, ώστε να έχει ξεκούραστες γάμπες μετά από 5 ώρες, για να μπορεί να σπριντάρει, ενώ ένας ανηφορίστας χρειάζεται διαφορετικό setback ώστε να ενεργοποιεί περισσότερο τους γλουτούς κλπ.
Τελείως διαφορετικές είναι επίσης οι απαιτήσεις ενός τριαθλητή και ενός χρονομετρίστα. Ο τριαθλητής απαιτεί πιο ξεκούραστη θέση στον κορμό, ώστε να μην φορτίζει πολύ τη μέση του, ενώ ο χρονομετρίστας πρέπει να τοποθετηθεί πιο επιθετικά, καθώς η αντίσταση του αέρα είναι ο μεγαλύτερος του εχθρός σε έναν αγώνα TT.
Κινούμενος μέσα στα πλαίσια που ορίζει η βιομηχανική, ο fitter, μέσω του προηγμένου συστήματος της bikefitting.com, έχει απεριόριστες δυνατότητες να «παίξει» με τα νούμερα «on the fly», μέχρι να βρει το «setup» που θα κάνει τη διαφορά σε αναβάτες υψηλού επιπέδου. Δεν είναι λίγες οι φορές που μικρές αλλαγές λίγων χιλιοστών στο setup, δημιουργούν μεγάλες βελτιώσεις στην αποδοτικότητα ενός έμπειρου, επαγγελματία αναβάτη.
Η επίτευξη της ιδανικής θέσης ξεκινάει από τη σωστή τοποθέτηση της σέλας. Στόχος είναι η σέλα να τοποθετηθεί σε τέτοια θέση που να δημιουργεί μια σταθερή πλατφόρμα για το σώμα του αναβάτη, ώστε να μην παρουσιάζεται έντονο lateral travel στους γοφούς και στα γόνατα, να μην αναπτύσσονται μεγάλες δυνάμεις διάτμησης, να φορτίζονται εξίσου όλοι οι μύες των ποδιών και, το κυριότερο, να μην επηρεάζεται αρνητικά το λεγόμενο ankle technique, το εύρος κίνησης του πέλματος που ορίζει σε μεγάλο βαθμό (μαζί με τη σωστή θέση στα σχαράκια) την αποδοτικότητα στο πεταλάρισμα.
Το επάνω μέρος του σώματος επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό την αεροδυναμική απόδοση και η επίτευξη της ιδανικής θέσης είναι σχετική. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο fitter αναγκάζεται να ξεφύγει, συνειδητά, από τα επιτρεπόμενα όρια και να τοποθετήσει τον αναβάτη σε «extreme» θέση για χάρη της αεροδυναμικής απόδοσης. Τέτοιες ακραίες αλλαγές στο set up γίνονται μόνο σε έμπειρους αναβάτες που γνωρίζουν καλά τα όρια του σώματος τους και υπάρχει συγκεκριμένος, αγωνιστικός, λόγος.