Home | FITNESS | Συμβουλές για αθλητές και αθλούμενους σε καιρό πανδημίας

Συμβουλές για αθλητές και αθλούμενους σε καιρό πανδημίας

Για να μη μας καταβάλει ο ιός!

Πρακτικές συμβουλές σε αθλητές και προπονητές για την παραμονή στο σπίτι λόγω του COVID-19

 

Από την Φρόσω Πατσού, Ph.D, M.Sc Ψυχολόγο – Αθλητική Ψυχολόγο, Επιστημονική Συνεργάτιδα Εθνικής Ομάδας Στίβου – OLY

 

Το τελευταίο διάστημα τόσο οι αθλητές όσο και οι προπονητές αναγκάζονται να επινοούν και να εφευρίσκουν τρόπους διαχείρισης της καθημερινότητας, λόγω της έλλειψης προπόνησης και της παραμονής τους στο σπίτι εξαιτίας του κορονοϊού  COVID-19.

Η περιγραφή της κατάστασης ως πανδημία απαιτεί από τις χώρες να επιταχύνουν τις προσπάθειές τους ενώ αντιμετωπίζουν συχνά δύσκολες αποφάσεις, όπως κλείσιμο σχολείων και πανεπιστημίων, εφαρμογή πολιτικών απομακρυσμένης εργασίας, ελαχιστοποίηση της χρήσης δημόσιων μέσων μεταφοράς σε ώρες αιχμής, αναβολή μη ουσιαστικών ταξιδιών, κλείσιμο αθλητικών εγκαταστάσεων και αποφυγή φαινομένων συνάθροισης σε αθλητικούς χώρους κάτι που σημαίνει αναβολή ή και ματαίωση αγώνων και αθλητικών δραστηριοτήτων και εθελοντική «καραντίνα» για την αποφυγή διασποράς του φαινομένου. 

Κυρίαρχο στοιχείο αναφοράς στους αθλητές είναι η αγωνία και ο φόβος και αυτό για τρεις κυρίως λόγους: 

  1. Τα μηνύματα που έρχονται από τις αρχές είναι ότι η κατάσταση είναι σοβαρή και ανά πάσα στιγμή μπορεί να επιδεινωθεί
  2. Η επιβολή του μέτρου σε ομάδες που θεωρητικά δεν κινδυνεύουν (αθλητές), μειώνει την εμπιστοσύνη ότι τα μέτρα είναι τα σωστά και προς όφελος αυτών
  3. Η καραντίνα σημαίνει απώλεια ελέγχου και αίσθηση παγίδευσης, κάτι που είναι έξω από τη λογική και την προσωπικότητα των αθλητών.

 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη στόχων τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο από τους αθλητές, καθώς τίποτα δεν είναι βέβαιο ακόμη και για τις μεγάλες διοργανώσεις, αλλά και οι εγχώριες φαίνεται να έχουν ματαιωθεί ή αναβληθεί για αόριστη ημερομηνία.

Αυτό μπορεί να δημιουργεί αποδιοργάνωση αλλά και προβλήματα στην προπονητική διαδικασία καθώς τα χρονοδιαγράμματα δεν είναι σταθερά και είναι δύσκολο να προσδιοριστούν αγωνιστικές κορυφώσεις. Οι αθλητές μπορεί να ζουν μέσα στην αβεβαιότητα για τη συμμετοχή τους σε αγωνιστικά δρώμενα ενώ, άλλοι, μπορεί να αισθάνονται πως ακυρώθηκαν όλες οι προσπάθειες που κατέβαλλαν την τρέχουσα προπονητική χρονιά αφού δεν κατόρθωσαν τελικά να αγωνιστούν και να προσδιορίσουν τη βελτίωση τους.

Είναι όμως αυτή η πιο σημαντική στιγμή που πρέπει να επαναπροσδιοριστούν οι στόχοι και να παραμείνουν υψηλά τα κίνητρα για τους αθλητές και υπάρχουν λύσεις και τρόποι γι’ αυτό. Σημαντικό είναι να έχουν στο μυαλό τους ότι αυτή είναι η στιγμή όπου η προσωπικότητα και οι ψυχικές αντοχές δοκιμάζονται η ελπίδα πρέπει να ενισχυθεί και η κατάσταση να εκλογικευτεί.

Οι πρακτικές που οφείλουν να ακολουθήσουν οι αθλητές προκειμένου να διατηρήσουν υψηλό το κίνητρο τους για προπόνηση αλλά και να ενισχύσουν τα ψυχικά αποθέματα τους είναι:

1. Να εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν τις αθλητικές τους ρουτίνες

Την καθιερωμένη ώρα της προπόνησης τους να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα εκγύμνασης – ενδυνάμωσης ακόμη και στο σπίτι. Έστω και αν δεν υπάρχει αρκετός εξοπλισμός είναι βέβαιο ότι ο προπονητής τους μπορεί να σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο και εξατομικευμένο πρόγραμμα γυμναστικής που θα τους βοηθήσει να διατηρήσουν όσο το δυνατόν σε υψηλότερο βαθμό τη φυσική και μυϊκή τους κατάσταση.

 

προπόνηση

 

2. Να χρησιμοποιούν την τεχνολογία προς όφελός τους

Η αξιοποίηση του βίντεο δεν είναι μια εντελώς νέα ιδέα, δεδομένου ότι χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια στα mainstream media και στον αθλητισμό. Έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς για την τροποποίηση της συμπεριφοράς, την απόκτηση δεξιοτήτων και την κατάρτιση για κινητικές και αντιληπτικές δεξιότητες. Η εφαρμοσμένη αθλητική ψυχολογία ενισχύει και πιστεύει στη χρήση των video με σκοπό την ενίσχυση της απόδοσης (εστίαση της προσοχής, διανοητικές εικόνες, κίνητρα, αύξηση εμπιστοσύνης και συναισθηματική διαχείριση). 

3. Χρήση των τεχνικών χαλάρωσης και νοερής απεικόνισης

Αρκετές είναι οι μελέτες που έχουν δείξει ότι η νοερή απεικόνιση μπορεί να είναι μια πολύ αποτελεσματική παρέμβαση στην ψυχολογική αθλητική δραστηριότητα ακόμη και σε περιόδους αναγκαστικής παραμονής στο σπίτι (π.χ. λόγω τραυματισμού). Για 30 λεπτά τουλάχιστον την ημέρα ο αθλητής θα πρέπει να προσπαθήσει να βιώσει όλα τα συναισθήματα και την διέγερση που σχετίζονται με την απόδοση οραματιζόμενος τον εαυτό του να κάνει προπόνηση ή ακόμη και αγώνα.

4. Διατήρηση των συνηθειών διατροφής και ύπνου

Είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθούν οι ίδιες διατροφικές συνήθειες (ποιοτικό φαγητό) προσαρμοσμένο πάντα ποσοτικά στις ενεργειακές ανάγκες αυτής της εποχής. Η μείωση των αγωνιστικών στόχων μπορεί να επιφέρει χαλαρότητα και αλλαγή προς το χειρότερο των διατροφικών συνηθειών και της ενυδάτωσης γεγονός που θα επιδράσει επιβαρυντικά στην ψυχολογία των αθλητών σαν φαύλος – κύκλος.

5. Λογική χρήση της πληροφορίας

Προκειμένου για την ενημέρωση και πληροφόρηση αναφορικά τόσο με τον κορονοϊό όσο και με τις εξελίξεις στην αγωνιστική και προπονητική δραστηριότητα φροντίζουμε να ενημερωνόμαστε μόνο από τις επίσημες και έγκυρες πηγές του διαδικτύου (επίσημο site ομοσπονδίας, διεθνής και αναγνωρισμένοι αθλητικοί οργανισμοί) και όχι από οποιανδήποτε πηγή που μπορεί να προκαλέσει αναταραχή με ειδήσεις οι οποίες δεν είναι διασταυρωμένες και αυξάνουν τα επίπεδα του άγχους και της ανησυχίας. 

6. Έκφραση ανησυχιών και φόβων

Η ανησυχία και ο φόβος είναι συναισθήματα τα οποία είναι λογικά και κατανοητά τη δεδομένη χρονική στιγμή. Το να εκφράζουμε τις σκέψεις μας, τις ανησυχίες και τους φόβους μας στους κατάλληλους ανθρώπους (προπονητές, ειδικούς αθλητικούς ψυχολόγους) ώστε να παίρνουμε τις απαντήσεις που θα μας δώσουν τη σωστή διάσταση των πραγμάτων και την τοποθέτηση προτεραιοτήτων είναι σημαντικό. 

 

 

προπόνηση
Φωτό: Bianchi

 

7. Θυμόμαστε το «γιατί»

Ακόμη και αν δεν υπάρχει αγωνιστικό πλάνο στον ορίζοντα θυμηθείτε ξανά το «γιατί» κάνετε προπόνηση και συμμετέχετε σε αγώνες. «Γιατί» ξεκινήσατε και «γιατί» συνεχίζετε. Αυτό θα σας βοηθήσει να παραμείνετε θετικοί και παρακινημένοι.

8. Γεμίζουμε το χρόνο με διάβασμα

Ένα από τα μεγαλύτερα θέματα που αντιμετωπίζουν οι αθλητές είναι πολλές φορές η διαχείριση του χρόνου. Πολλές φορές δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω κούρασης ή ελάχιστου χρόνου, ειδικά αν είναι και μαθητές, να διαβάσουν ή να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και τον χρόνο τους με δραστηριότητες που μπορούν να τους προσφέρουν πνευματική προσωπική ανάπτυξη. Είναι λοιπόν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να ασχοληθούμε και να διαβάσουμε βιβλία, είτε λογοτεχνικά με μηνύματα ενθαρρυντικά, ή ακόμη και βιογραφίες αθλητών που θαυμάζουμε και αποτελούν παραδείγματα για τον αθλητισμό. 

Ας βοηθήσουμε όλοι ο καθένας από την πλευρά του αλλά και οι ίδιοι οι αθλητές τον εαυτό τους προκειμένου να διατηρηθούν οι ισορροπίες, η ψυχραιμία, τα κίνητρα και οι στόχοι υψηλά. 

 

Ειδικά για τους προπονητές

Μείνετε συνδεδεμένοι:

Προσπαθήστε να μείνετε όσο το δυνατόν πιο κοντά με την ομάδα και τους αθλητές σας. Αναγνωρίστε ότι είστε ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο στη ζωή τους, που εμπιστεύονται και είναι πρόθυμοι να μιλήσουν για τα συναισθήματα, τις ανασφάλειες, τις ανησυχίες και τις αγωνίες τους αυτή τη στιγμή. Όσο περισσότερο μπορείτε, δημιουργείστε χώρο για να μοιραστείτε τι συμβαίνει μαζί τους, ακούστε και ρωτήστε πώς μπορείτε να βοηθήσετε. 

Αναγνωρίστε τη διαφορετικότητα του κάθε αθλητή:

Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι για ορισμένους αθλητές μπορεί να είναι δύσκολο να προπονηθούν μόνοι τους, γιατί τα κίνητρά τους συνδέονται στενά με τα συναισθήματα της ομάδας και των συναθλητών τους, ενώ, άλλοι μπορεί να αισθάνονται ματαιωμένοι εξαιτίας της αδυναμίας τους να ολοκληρώσουν την αθλητική τους σεζόν. Ωστόσο, κάποιοι άλλοι μπορεί να νιώσουν ένα αίσθημα ανακούφισης αν είναι τραυματισμένοι, εξουθενωμένοι ή έχουν υψηλό άγχος για την απόδοση τους.  Όλα αυτά βεβαίως επηρεάζουν τα κίνητρα τους και είναι σημαντικό να τους παρέχετε την κατάλληλη καθοδήγηση.

Φτιάξτε εξατομικευμένα προγράμματα προπόνησης:

Με βάση τις ανάγκες τους βοηθήστε τους να παραμείνουν προσκολλημένοι στην άσκηση και στην προπόνηση τους και ενθαρρύνετε τους να εμπλακούν σε διαδικασίες με αποστολή ερωτήσεων σχετικά με το άθλημα τους, βιβλία για ανάγνωση ή video με τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωνίσματος τους. 

Γίνετε παράδειγμα προς μίμηση για εκείνους:

Η αντίδραση σας τη συγκεκριμένη στιγμή της κρίσης είναι καθοριστική για τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την εγρήγορση των αθλητών σας. Μιλήστε με άλλους συναδέλφους σας για τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τους φόβου σας και παραμείνετε θετικοί και ενθαρρυντικοί. 

 

 

Περισσότερα από την Φρόσω Πατσού μπορείτε να βρείτε στο www.idealpsychology.gr

Δείτε επίσης

ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα

Είναι γεγονός: Δύο μεγάλοι ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα

Το τοπίο στην Αθήνα αλλάζει Ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Ποδηλάτου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ...

3 Ιουνίου 2020 – Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου

Τον Απρίλιο του 2018, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών ανακήρυξε για πρώτη φορά την 3η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου.

μείωση ορίου ταχύτητας

Αναγκαία η μείωση του ορίου ταχύτητας στις περιοχές κατοικίας

Η θέσπιση των 30χλμ/ώρα ως μέγιστου ορίου ταχύτητας δεν θα επηρεάσει τη συγκοινωνιακή λειτουργία των πόλεων. Αντίθετα θα δώσει το μήνυμα, στους μεν κατοίκους ότι οι συνθήκες στο δρόμο είναι ασφαλείς, στους δε διερχόμενους ότι θα πρέπει να οδηγούν προσεκτικά.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Pin It on Pinterest