Το ποδήλατο αλουμινίου αλλάζει κατηγορία…
Μια μικρή ομάδα επιστημόνων από το UCLA της Καλιφόρνια ανακάλυψε μία νέα τεχνολογία που δίνει τη δυνατότητα συγκόλλησης του υλικού AA7075.
Φωτό: Kenny Stadelmann/UCLA
Το υλικό αλουμίνιο τύπου AA7075 είναι γνωστό στην ποδηλατική βιομηχανία καθώς οι ιδιότητες του (υψηλή σχέση αντοχής/βάρους) το καθιστούν ιδανικό για την κατασκευή περιφερειακών εξαρτημάτων – με συμπαγή μορφή.Ωστόσο, δεν χρησιμοποιείται στην κατασκευή πλαισίων γιατί, πολύ απλά, δεν μπορεί να συγκολληθεί…
Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει χάρη στην εφευρετικότητα του καθηγητή Xiaochun Li και της ομάδας του από το τμήμα Μηχανικής και Αεροναυπηγικής του πανεπιστημίου UCLA της Καλιφόρνια. Πρόκειται για μία καινοτομία που μπορεί να ενισχύσει τη χρήση υψηλής ποιότητας πλαισίων από αλουμίνιο σε ποδήλατα υψηλής κατηγορίας, όπως και σε e-MTB και Cargo.
Νανοσωματίδια Tic
Για να επιλύσουν το πρόβλημα της συγκόλλησης, οι επιστήμονες βρήκαν μία πολύ απλή, αλλά πανέξυπνη λύση που αποδίδει. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός πως όταν το μέταλλο ζεσταθεί, το αλουμίνιο, ο ψευδάργυρος, το μαγνήσιο και το χρώμιο – στοιχεία που το συνθέτουν – ρέουν άνισα. Αυτό το φαινόμενο αποκαλείται ως «φάση διαχωρισμού» και έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση ρωγμής κατά μήκος της συγκόλλησης.
Τη λύση στο πρόβλημα έρχεται να δώσει η χρήση ράβδων πλήρωσης από νανοσωματίδια TiC (καρβίδιο τιτανίου). Αυτή η εφαρμογή εμποδίζει τις θερμές ρωγμές, που συνήθως συνδέονται με τη συγκόλληση των κραμάτων 7075/7050. Στην πραγματικότητα οι συγκολλημένες αρθρώσεις επιδεικνύουν εκπληκτική ανθεκτικότητα.
Τα αποτελέσματα αναφέρουν αντοχή σε εφελκυσμό μέχρι 392 megapascals – αντίθετα, το συνηθισμένο κράμα αλουμινίου 6061 έχει αντοχή συγκόλλησης 186 megapascals. Επιπλέον, πιστεύεται ότι οι επεξεργασίες θερμότητας μετά τη συγκόλληση θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αντοχή των συγκολλήσεων 7075 έως 551 megapascals, τιμή ισοδύναμη με τη δύναμη συγκόλλησης του χάλυβα.
Μπορεί ένα ποδήλατο αλουμινίου 7075 να συναγωνιστεί το carbon;
Το κράμα AA7075 είναι σχεδόν εξίσου ισχυρό με το χάλυβα, αλλά ζυγίζει περίπου το ένα τρίτο. Αυτή η σχέση αντοχής/βάρους μπορεί να προσφέρει λύσεις για την κατηγορία hi-end ποδηλάτων δρόμου όπως και για όλες της κατηγορίες ηλεκτρικών ποδηλάτων – όπου χαμηλότερο βάρος σημαίνει χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα με τον καθηγητή του UCLA, η νέα τεχνολογία συγκόλλησης όχι μόνο κλείνει το χάσμα μεταξύ πλαισίων από υλικό αλουμίνιο AL6061 και πλαισίων carbon, αλλά μπορεί να ανταγωνιστεί την τεχνολογία ανθρακονημάτων στην ποδηλατική βιομηχανία.