fbpx
Home | Αρχική | Geoffrey Pyatt: Ποδηλάτης και Πρέσβης
Ο Geoffrey Pyatt συμμετέχει στο Γύρο Θυσίας ανάμεσα στους καλύτερους αθλητές της ελληνικής ποδηλασίας.

Geoffrey Pyatt: Ποδηλάτης και Πρέσβης

Ο Geoffrey Pyatt, Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, μας μιλάει για ποδήλατο!

 

Ο Geoffrey Pyatt είναι ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα. Είναι επίσης και ο πρώτος Πρέσβης των ΗΠΑ που φεύγει με το ποδήλατό του από την πρεσβεία, με πλήρη ποδηλατική εξάρτηση και την μπλούζα της Καλιφόρνια, για ν’ ανέβει τον Υμηττό. Ή για μια γρήγορη προπόνηση ως το Σούνιο…

 

Φωτογραφίες: Πέτρος Γκότσης

 

Προσπαθεί να παίρνει πάντα το ποδήλατό του στα επαγγελματικά του ταξίδια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και δεν διστάζει να συμμετάσχει στον Ποδηλατικό Γύρο Αθήνας ή να τρέξει τον Γύρο Θυσίας.

Ήταν λοιπόν μεγάλη η χαρά όταν μας απάντησε αμέσως θετικά στην πρότασή μας για μια συνέντευξη στο MBike. Και, όπως αποδείχτηκε, μια ώρα με τον πρέσβη δεν είναι αρκετή όταν μιλάς για ποδήλατο… Φτάσαμε εγκαίρως στο γραφείο ασφαλείας της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα για τις τυπικές διατυπώσεις μαζί με τον φωτογράφο μας, Πέτρο Γκότση.
Ολοκληρώσαμε τα διαδικαστικά με τη βοήθεια των υπευθύνων του γραφείου του και στη συνέχεια, με τις απαραίτητες κάρτες στο χέρι και συνοδεία του υπευθύνου επικοινωνίας, περπατήσαμε ως την πρεσβευτική κατοικία. Λίγα λεπτά αργότερα βρισκόμαστε στο σαλόνι του Πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα για να προετοιμαστούμε και να εξετάσουμε τα σημεία για τη φωτογράφιση.
Ομολογουμένως, δεν είναι απλό πράγμα μια συνάντηση με τον Πρέσβη των ΗΠΑ… Αν και, η πρώτη επαφή μαζί του στο Γύρο της Αθήνας, σχεδόν ένα μήνα πριν, μας είχε δώσει μια γεύση για το τι να περιμένουμε.

Ακριβής στην ώρα του, ο  Geoffrey Pyatt, έφτασε χαμογελαστός, προσηνής όπως πάντα.
Είναι ψηλός, αδύνατος και ο τρόπος που κινείται φανερώνει την καλή του φυσική κατάσταση. Είναι επίσης εξαιρετικά φιλικός και το βλέμμα του λάμπει όταν μιλάει για ποδήλατο.
Είναι απολύτως εμφανές πως δεν βαριέται ποτέ να μιλάει γι’ αυτό: είτε πρόκειται για τις διαδρομές του στο Strava ή όταν πρόθυμα μας δείχνει πώς δουλεύει η αγαπημένη του ποδηλατική εφαρμογή, το Zwift, και πώς έχει στημένο το ποδήλατό του στο προπονητήριο, στον προσωπικό του χώρο, μαζί με τα εργαλεία του και τον υπόλοιπο εξοπλισμό καθώς, όπως καταλάβατε, μας έκανε την τιμή να διεισδύσουμε στο προσωπικό ποδηλατικό του άδυτο…
Από τις πρώτες κιόλας στιγμές ξέραμε πως η συνέντευξη θα ήταν μια εμπειρία που επρόκειτο να απολαύσουμε…
Ακριβώς σαν να μιλάς με έναν καλό φίλο για εκείνο που αγαπάτε και οι δύο περισσότερο: το ποδήλατο!

 

Geoffrey Pyatt
O Geoffrey Pyatt, Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα μιλάει για ποδήλατο!

 

Πότε ξεκινήσατε την ποδηλασία;
Σοβαρά, τα τελευταία 11 χρόνια. Δεν είχα αρκετό ελεύθερο χρόνο πριν, όταν τα παιδιά μας ήταν μικρά – σου παίρνει πολύ χρόνο να είσαι γονιός – και πρακτικά ξεκίνησα την ποδηλασία όταν πήρα μετάθεση στη Βιέννη.
Έφτασα εκεί το 2007 και η Βιέννη, όπως ξέρεις, έχει καταπληκτικές ποδηλατικές υποδομές – ανάμεσα στις καλύτερες στην Ευρώπη. Πήγαινα τακτικά με το ποδήλατο στο γραφείο κι επίσης το σπίτι μου ήταν κοντά στο δάσος, με υπέροχες διαδρομές ήπιου ΜΤΒ. Επιπλέον, τη Βιέννη διασχίζει η διαδρομή του Eurovelo που ενώνει την Αυστρία και τη Γερμανία μέσω του Δούναβη, με εκατοντάδες ασφαλή χιλιόμετρα, χωρίς αυτοκίνητα. Έκανα πολλά και απολαυστικά χιλιόμετρα εκεί.

Συνέχισα να κάνω ποδήλατο όταν επέστρεψα στην Ουάσινγκτον κι έπειτα έκανα το ίδιο και στην Ουκρανία. Η Ουκρανία έχει βαθιά ποδηλατική κουλτούρα γιατί αποτελούσε το κέντρο της ποδηλασίας όταν η χώρα ανήκε στην πρώην Σοβιετική Ένωση. Ένας από τους team managers της Trek Segafredo εξάλλου, o Yaroslav Popovych, είναι Ουκρανός, πρώην επαγγελματίας ποδηλάτης. Υπήρχε μάλιστα κι ένα αγώνας UCI στην Ουκρανία όταν ήμουν πρέσβης εκεί. Ένας γύρος, τεσσάρων ή πέντε ημερών, στο πλαίσιο του οποίου γινόταν κι ένας μονοήμερος αγώνας για ερασιτέχνες τον οποίο είχα τρέξει. Και, ξέρεις, είναι πολύ σημαντικό για έναν ερασιτέχνη να ποδηλατεί στο τερέν που τρέχουν οι PRO. Είναι κάτι που σε κάνει πιο ταπεινό καθώς αντιλαμβάνεσαι σε πόσο διαφορετικό επίπεδο από σένα βρίσκονται αυτοί οι αθλητές. Και φυσικά απολαμβάνω ιδιαιτέρως πλέον την ποδηλασία στην Ελλάδα, όπου βρίσκομαι τα τελευταία χρόνια, καθώς αποτελεί ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά αυτής της χώρας! 

Ως παιδί κάνατε ποδήλατο;
Φυσικά. Μεγάλωσα με ένα ποδήλατο. Και μάλιστα τότε – ήταν τη δεκαετία ’60 – 70 – όλοι στην Αμερική είχαν εκείνα τα ποδήλατα με τη «σέλα μπανάνα» και τα ψηλά τιμόνια. Το ποδήλατό μου ήταν τo Schwinn Stingray, το chopper της Schwinn. Το ξέρεις;

Ναι, ήταν το αντίστοιχο του κλασικού choper της Raleigh.
Ακριβώς. Το Stingray, ήταν ένα από τα πιο πετυχημένα μοντέλα στην ιστορία της εταιρείας και μάλιστα έμαθα πριν από μερικές εβδομάδες ότι πρόκειται να το ξαναβγάλουν στην παραγωγή! Είμαι σίγουρος πως θα είναι σημαντικά ακριβότερο από το Stingray που είχα όταν ήμουν μικρός… (σ.σ. 49 δολάρια το 1965, περίπου 400 σήμερα μεταχειρισμένο στο ebay)

Κατάγεστε από την Καλιφόρνια, τη γενέτειρα του ΜΤΒ. Πώς και ασχοληθήκατε με την ποδηλασία δρόμου;
Θα έλεγα για δύο λόγους: καταρχάς κάνω ποδήλατο κυρίως για την άσκηση και τη βελτίωση της υγείας και της φυσικής μου κατάστασης. Με ένα ποδήλατο δρόμου μπορείς να προπονηθείς πιο εύκολα. Βέβαια έκανα αρκετό ΜΤΒ όταν ήμουν στη Βιέννη, στο δάσος, μάλιστα έχω κι ένα ΜΤΒ που ακόμα το χρησιμοποιώ – ειδικά εδώ στην Ελλάδα όταν πηγαίνω σε νησιά. Αλλά ο δεύτερος λόγος είναι πως φοβάμαι.

Αισθάνομαι πολύ μεγάλος για να… πετάω πάνω από βράχους και φοβάμαι μήπως χτυπήσω. Βλέπω όλα αυτά τα παιδιά στον Υμηττό με τις στολές, να πετάνε κυριολεκτικά πάνω από τα εμπόδια και τα θαυμάζω. Αλλά εγώ φοβάμαι. Μου αρέσουν τα μονοπάτια αλλά οτιδήποτε παραπάνω από αυτό, μου είναι πολύ.  Όταν είσαι μεγάλος και πέσεις, πονάει περισσότερο…

 

Geoffrey Pyatt

 

Όταν σκεφτόμαστε ΗΠΑ σκεφτόμαστε αυτοκίνητο καθώς η κουλτούρα του αυτοκινήτου είναι πολύ αναπτυγμένη εκεί. Κι όμως, τον τελευταίο καιρό βλέπουμε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Σαν Φρανσίσκο ή ακόμα και το Λος Αντζελες να στρέφονται στο ποδήλατο. Γιατί πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό;
Είναι αλήθεια πως υπάρχει τεράστια ανάπτυξη στην ποδηλατική κουλτούρα στις ΗΠΑ. Το μεγαλύτερο «success story» αποτελεί η Νέα Υόρκη καθώς ο δήμαρχος έκανε σημαντικά βήματα για να ενθαρρύνει τη χρήση του ποδηλάτου. Το πιο έντονο παράδειγμα είναι στη λεωφόρο Μπροντουεϊ, όπου υπάρχουν ασφαλείς, διαχωρισμένες λωρίδες ποδηλάτου – οι οδηγοί των ταξί γκρίνιαζαν, όλοι γκρίνιαζαν στην αρχή αλλά άλλαξε εντελώς την κουλτούρα της μετακίνησης στη Νέα Υόρκη.

Και τώρα όλοι είναι ευχαριστημένοι. Το σύστημα Bike Sharing της πόλης είναι εξαιρετικά επιτυχημένο – νομίζω πως είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Bike Sharing στον κόσμο αυτή τη στιγμή όσον αφορά τον αριθμό των ποδηλάτων. Το ίδιο έγινε και στην Ουάσινγκτον DC, υπάρχει ένα συνεχώς αυξανόμενο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, ο δήμαρχος έχει αναγάγει το θέμα του ποδηλάτου σε απόλυτη προτεραιότητα καθώς, οι προστατευμένοι ποδηλατόδρομοι είναι αυτοί που κάνουν τη διαφορά στην αποδοχή του ποδηλάτου. Τον τελευταίο καιρό υπάρχει μια τεράστια ανάπτυξη και του συστήματος Dockless Bike Sharing στην Ουάσινγκτον. Υπάρχουν τρεις, τέσσερις πάροχοι, εκτός από το παραδοσιακό σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων της πόλης, με τους σταθμούς. Μπορείς να παίρνεις και να αφήνεις το ποδήλατό σου όπου σε εξυπηρετεί και η αποδοχή από τους πολίτες είναι τεράστια. Ακόμα και στην Καλιφόρνια – όπου η κουλτούρα του αυτοκινήτου είναι τόσο έντονη που θυμίζει αρκετά την Αθήνα – βλέπουμε όλο και περισσότερους πολίτες να επιλέγουν το ποδήλατο, όχι τόσο για άσκηση αλλά για μετακίνηση. Φαίνεται πως είναι φανερό πια ότι το σύστημα μετακίνησης στις πόλεις το οποίο στηρίζεται κυρίως στο ιδιωτικό αυτοκίνητο έχει αγγίξει τα όριά του και χρειάζονται νέες λύσεις.

 

Απολαμβάνω τις αναβάσεις γιατί μου αρέσουν οι κατηφόρες…

 

Με ποιούς τρόπους πιστεύετε πως το ποδήλατο μπορεί να βοηθήσει μια σύγχρονη πόλη;
Το ποδήλατο αποτελεί έναν καθαρό, βιώσιμο, οικονομικό και απλό τρόπο μετακίνησης στις πόλεις. Δεν καταστρέφει το περιβάλλον και δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για περισσότερους πολίτες να μετακινούνται πιο εύκολα και γρήγορα χωρίς να επιβαρύνουν την πόλη τους. Ξέρω πως είναι ένα θέμα που απασχολεί και τον δήμαρχο Καμίνη, εδώ στην Αθήνα, και ξέρω πως και ο δήμαρχος Μπουτάρης στη Θεσσαλονίκη έχει ανάλογες ευαισθησίες.

Το καλύτερο παράδειγμα όμως όσον αφορά στην ενσωμάτωση του ποδηλάτου στην καθημερινότητα της πόλης, στην Ελλάδα, νομίζω πως αποτελούν τα Τρίκαλα. Έχουμε συνεργαστεί στενά με τα Τρίκαλα σε θέματα επιχειρηματικότητας και τεχνολογίας και αναγνωρίζω πως ο δήμαρχος της πόλης έχει μια πραγματικά δημιουργική και ολιστική αντιμετώπιση για τα θέματα της πόλης του. Για να χρησιμοποιήσω λοιπόν και την προηγούμενη ερώτηση, αν μπορείς να το κάνεις στην Καλιφόρνια ή στο Σαν Φρανσίσκο, τότε σίγουρα μπορείς να τα καταφέρεις και στην Ελλάδα!

Σε μια χώρα με τα χαρακτηριστικά της Ελλάδας, το γεγονός πως οι πολίτες δεν ποδηλατούν περισσότερο, κατά τη γνώμη μου, δεν έχει λογική. Γιατί πιστεύετε πως οι Έλληνες πολίτες δεν κάνουν περισσότερο ποδήλατο;
Έχει να κάνει αποκλειστικά με την έλλειψη υποδομών. Τίποτα περισσότερο. Η Ελλάδα είναι μια εκπληκτική χώρα και δεν υπάρχει κανένας λόγος, για παράδειγμα, να μην υπάρχει ποδηλατόδρομος στη Βασιλίσσης Σοφίας – με τρομάζει κάθε φορά που βλέπω κάποιον με το ποδήλατό του εκεί, να κινείται ανάμεσα σε αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία. Δεν βρίσκω επίσης κανένα λόγο να μην υπάρχει ποδηλατολωρίδα στη λεωφόρο Μαραθώνος ή στην παραλιακή. 

Αντιλαμβάνομαι πάντως γιατί οι πολίτες δεν χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους περισσότερο με δεδομένη την έλλειψη υποδομών. Ξέρω επίσης πως έχει δημιουργηθεί τον τελευταίο καιρό ένας ασφαλής ποδηλατόδρομος που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το ΚΠΙΣΝ αλλά δεν έχω καταφέρει ακόμα να τον βρω… Δεν ξέρω από πού ξεκινάει και πώς καταλήγει στο ΚΠΙΣΝ. Ενώ για παράδειγμα, στην Ουάσινγκτον, έχει πλέον έξω από κάθε σταθμό μετρό χάρτη με τους πλησιέστερους ποδηλατόδρομους και οδηγίες πώς να φτάσεις από το ένα μέρος στο άλλο με το ποδήλατο.

Το πιο κοινό επιχείρημα για τη μη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, είναι η έλλειψη χώρου. Ποια είναι η γνώμη σας γι’ αυτό;
Τα ίδια λένε παντού. Τα ίδια έλεγαν στη Νέα Υόρκη, στο Σαν Φρανσίσκο, στο κέντρο της Ουάσινγκτον, παντού. Μπορώ όμως να σας διαβεβαιώσω πως από τότε που πήραν την απόφαση να δημιουργήσουν ποδηλατικές υποδομές, το αποτέλεσμα ήταν θετικό για όλους. Θετικό για το σύστημα μεταφορών, για τους πολίτες, για το περιβάλλον, για την οικονομία της πόλης, για τον τουρισμό, για την ασφάλεια στους δρόμους. Η ανάπτυξη του ποδηλάτου στις μεγαλουπόλεις αυτές μόνο θετικά αποτελέσματα είχε για την πόλη και για τους πολίτες. Όπως σας είπα και πριν είμαι εξαιρετικά εντυπωσιασμένος για το τι έχει πετύχει ο δήμαρχος Τρικάλων όσον αφορά στο ποδήλατο. Και η συγκεκριμένη πόλη αποτελεί μια απόδειξη του τι μπορεί να πετύχει κάποιος. Την τελευταία φορά που ήμουν εκεί και είχα βγει για μια βόλτα στην πόλη με ποδήλατο, με κάποιους συνεργάτες του, διαπίστωνα πως όλοι χαιρετούσαν ο ένας τον άλλο, η ατμόσφαιρα ήταν φανταστική. Άρα η ανάπτυξη του ποδηλάτου σε μια πόλη, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.

 

Geoffrey Pyatt

 

Πιστεύετε πως το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο διπλωματίας;
Ένα από τα πράγματα που έχω εκτιμήσει κάνοντας ποδήλατο σε μια πόλη, ως διπλωμάτης, είναι πως αποκτάς εντελώς διαφορετική αντίληψη για την πόλη και τους ανθρώπους απ’  ότι όταν κινείσαι συνεχώς προφυλαγμένος μέσα σε ένα αυτοκίνητο. Έχω μάθει τόσα πολλά για την Ελλάδα με το ποδήλατό μου που δεν θα μπορούσα ποτέ να τα έχω ανακαλύψει μέσα από το αυτοκίνητο. Και έχω τη χαρά να ζω κάθε τόσο μία από εκείνες τις μοναδικά ελληνικές στιγμές όπου από τη μια μεριά έχεις ελαιώνες, από την άλλη αμπελώνες και σε μια στροφή ξαφνικά σου κόβει το δρόμο ένα κοπάδι από πρόβατα και είναι υπέροχο. Κάθε φορά σκέφτομαι «ναι, τώρα είμαι στην Ελλάδα». Και επειδή ως διπλωμάτης, έχεις υποχρέωση περισσότερο να ακούς και να αντιλαμβάνεσαι παρά να μιλάς, το ποδήλατο σου δίνει την ευκαιρία να «ακούσεις» περισσότερο, να αφουγκραστείς τη χώρα, τους πολίτες, τον τρόπο ζωής και να χρησιμοποιήσεις τις πληροφορίες αυτές για να βελτιώσεις τα αποτελέσματα της δουλειάς σου.

 

Έχω μάθει τόσα πολλά για την Ελλάδα με το ποδήλατό μου που δεν θα μπορούσα ποτέ να τα έχω ανακαλύψει μέσα από το αυτοκίνητο.

 

Εκτός από μέσο προπόνησης χρησιμοποιείτε το ποδήλατο και ως μέσο μετακίνησης;
Θα έπρεπε να χρησιμοποιώ περισσότερο το ποδήλατό μου για τις καθημερινές μου μετακινήσεις αλλά δεν το κάνω. Ακόμα κι όταν ήμουν στην Ουάσινγκτον είχα ένα σωρό δικαιολογίες – πώς θα αλλάξω, πού θα κάνω ντους, πού θα αποθηκεύσω με ασφάλεια το ποδήλατο, πώς θα γυρίσω το βράδυ αν μείνω αργά στο γραφείο και νυχτώσει… όλες αυτές τις γνωστές δικαιολογίες που σε κάνουν να καταλήγεις στο αυτοκίνητο. Και στην Αθήνα, το ξέρω πως θα έπρεπε να χρησιμοποιώ πιο τακτικά το ποδήλατό μου για τις καθημερινές μετακινήσεις αλλά δεν το κάνω. Το χρησιμοποιώ κυρίως για προπόνηση.

Γιατί κάνετε ποδήλατο τελικά;
Για μένα το ποδήλατο είναι ένας τρόπος να εξισορροπώ την καθημερινότητά μου. Είναι αυτό που με χαρακτηρίζει. Είναι αυτό που είμαι. Κάνω ποδήλατο για την υγεία μου, όπως είπα πριν αλλά εννοούσα πολύ περισσότερο για την πνευματική υγεία παρά τη σωματική.

Πόσο συχνά κάνετε προπόνηση;
Ως πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, αντιλαμβάνεστε πως το πρόγραμμά μου είναι αρκετά επιβαρυμένο… Φροντίζω λοιπόν να βγαίνω για ποδήλατο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, προσπαθώ να παίρνω το ποδήλατό μου κάθε φορά που ταξιδεύω στην Ελλάδα για δουλειά – είναι μια από τις μικρές πολυτέλειες αυτής της δουλειάς – αλλά επίσης χρησιμοποιώ ένα προπονητήριο!

Το avatar του Geoffrey Pyatt στο Zwift

 

Είναι κάτι που ανακάλυψα εδώ στην Ελλάδα και είμαι φανατικός χρήστης της Zwift – είναι μια πλατφόρμα που προέρχεται από μια αμερικάνικη startup – είμαι φανατικός, θα σας δείξω μετά πώς το χρησιμοποιώ στο προπονητήριό μου. Είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο γιατί, αν έχω για παράδειγμα μια ώρα κενό πριν βγω για μια ομιλία, ένα δείπνο ή μια συνάντηση, ανεβαίνω στο προπονητήριό μου και κάνω 30 – 40 χιλιόμετρα και αυτό με βοηθάει σημαντικά στο να διατηρώ μια καλή φυσική κατάσταση.

 

Περισσότερα από 7683 χιλιόμετρα σε 224 ώρες… δεν το λες και λίγο…

 

Πρόσφατα συμμετείχατε σε έναν ιστορικό αγώνα. Στο Γύρο Θυσίας. Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από τον αγώνα;
Χάρηκα που κατάφερα να τερματίσω! Ο αγώνας Θυσίας ήταν ένας πολύ δύσκολος αγώνας και ήταν μεγάλη τιμή για μένα που κατάφερα να συμμετάσχω. Είδα πολλές καλές ομάδες εκεί, το επίπεδο των αθλητών ήταν υψηλό και ήταν ακόμη μεγαλύτερη η τιμή που μου έκανε ο Π.Ο. Πατρών να μου επιτρέψει να συμμετάσχω με τη φανέλα του, ως επίτιμο μέλος της ομάδας. Ήταν υπέροχο να βλέπεις ομάδες απ’ όλη την Ελλάδα που ήρθαν για να συμμετάσχουν αλλά και το επίπεδο εμπλοκής όλης της τοπικής κοινότητας ήταν εντυπωσιακό. Ήταν εκεί ο δήμαρχος, όλη η πόλη. Ήταν σίγουρα μια από τις καλύτερες ποδηλατικές μου στιγμές στην Ελλάδα και είμαι πολύ χαρούμενος που κατάφερα να συμμετάσχω και να τερματίσω.

Geoffrey Pyatt
O Geoffrey Pyatt, ανάμεσα στους «συναθλητές» του, στην προεκκίνηση του φετινού Γύρου Θυσίας

 

Μου έκανε εντύπωση πως μετά τη συμμετοχή σας στο Γύρο Θυσίας, όλοι εντυπωσιάστηκαν με την απόδοσή σας και τον ενθουσιασμό σας. Νομίζω γίνατε και επίσημα μέλος της ελληνικής ποδηλατικής κοινότητας…
Χαίρομαι πολύ γι’ αυτό! Η αλήθεια είναι πως ο χρόνος μου ήταν πιο αργός από τον αρχικό μου στόχο. Στις περισσότερες κατηφόρες έβρεχε και ο δρόμος ήταν αρκετά γλιστερός και ήταν εντυπωσιακό πόσο γρήγορα πήγαιναν οι αθλητές. Εγώ όμως ήμουν εξαιρετικά αργός στις καταβάσεις γιατί, ξέρετε, ο δρόμος ήταν πολύ απότομος και σε πολλά σημεία είχε κάτω χαράδρα άρα ήμουν εξαιρετικά προσεχτικός και δεν μπορούσα να ακολουθήσω τον εντυπωσιακό ρυθμό τους. Αν όμως του χρόνου δεν βρέχει… θα προσπαθήσω να βελτιώσω το χρόνο μου!

Βγαίνετε για προπόνηση μόνος ή με παρέα;
Έχω κάποιους ανθρώπους εδώ στην πρεσβεία που βγαίνω μαζί τους για ποδήλατο, έχω επίσης έναν αστυνομικό συνοδείας – τον Αποστόλη – ο οποίος έχει εξελιχτεί σε φανταστικό ποδηλάτη! Οι υπόλοιποι συνάδελφοί του μάλιστα, που είναι κλασικοί αστυνομικοί που τους αρέσει να πίνουν καφέ και να καπνίζουν, τον πειράζουν και του λένε πως.. είτε θα τον εξαντλήσω από την προπόνηση ή θα τον κάνω πρωταθλητή! Βγαίνουμε λοιπόν μαζί αρκετά συχνά και νομίζω πως και ο ίδιος απολαμβάνει πλέον το ποδήλατο.

Πόσο περίπλοκο είναι για τον πρέσβη των ΗΠΑ να βγαίνει όποτε θέλει για ποδήλατο; Είναι κάτι που ταλαιπωρεί ιδιαιτέρως τη φρουρά σας;
Έκανα ποδήλατο και όταν ήμουν στην Ουκρανία, που ήταν αρκετά πιο… περίπλοκο. Οπότε τους είχα προετοιμάσει πριν έρθω στην Ελλάδα και τους είχα εξηγήσει πως έπρεπε να βρούμε ένα τρόπο να το κάνουμε. Πάντα ενημερώνω τη φρουρά μου πριν και ως τώρα δεν έχουμε αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα!

Geoffrey Pyatt
Ο προσωπικός χώρος του Πρέσβη των ΗΠΑ δεν διαφέρει πολύ από εκείνον ενός μέσου ποδηλάτη: προπονητήριο, ποδήλατο, πετσέτα, ανεμιστήρας, τηλεόραση, λιπαντικά, ποδηλατικά παπούτσια…

 

Παρακολουθείτε World Tour; Ποια είναι η αγαπημένη σας ομάδα?
Φυσικά και παρακολουθώ το World Tour. Το ποια είναι η αγαπημένη μου ομάδα είναι εύκολο – η EF Education First – Drapac, καθώς είναι η μόνη αμερικάνικη ομάδα… Είναι καταπληκτικοί, τα πήγαν και πέρυσι και φέτος πολύ καλά στο Γύρο Γαλλίας αν και είχαν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά πέρυσι γιατί έχασαν τον βασικό τους χορηγό και ήταν η Education First που τους βοήθησε φέτος. Αυτή είναι λοιπόν η ομάδα μου και γι’ αυτήν ζητωκραυγάζω στους αγώνες του World Tour!

Ποιόν ποδηλάτη θαυμάζετε περισσότερο και θα θέλατε να βγείτε μαζί του για προπόνηση;
Εύκολη ερώτηση! Με τον Peter Sagan! Είναι ένας καταπληκτικός αθλητής και ταυτόχρονα μια εκπληκτική προσωπικότητα. Είναι αυτό ακριβώς που χρειάζεται το ποδήλατο σήμερα – ένας αθλητής υψηλού επιπέδου που έχει ταυτόχρονα ανθρώπινο πρόσωπο και όχι κάποιος που οι άλλοι τον αντιμετωπίζουν σαν αγωνιστική μηχανή. Επιπλέον, ένας από τους αγαπημένους του αγώνες είναι ο Γύρος της Καλιφόρνια, μια φανταστική διαδρομή! Είναι ο αγώνας της πόλης, μάλιστα η εκκίνηση του φετινού Γύρου Καλιφόρνιας έγινε από το Long Beach, μια πόλη όπου έχουμε το σπίτι μας και πηγαίνουμε συχνά. Αν είχα λοιπόν την επιλογή θα πήγαινα για ποδήλατο με τον Peter και, ιδανικά, στην Καλιφόρνια…

Έχετε σκοπό να πραγματοποιήσετε αυτή την επιθυμία σας σύντομα;
Δεν ξέρω ακόμα, πρέπει να το δουλέψω λίγο παραπάνω με τον φίλο μου, τον Pierre Orphanides που είναι ο προσωπικός του PR manager.

Πόσα ποδήλατα έχετε αυτή τη στιγμή;
Δύο.

Μόνο δύο;
Ναι, ένα ΜΤΒ κι ένα δρόμου. Σκέφτομαι να πάρω ένα τρίτο παρόλο που η γυναίκα μου ήδη θεωρεί πως έχω ένα παραπάνω απ’ όσα χρειάζομαι. Όμως εγώ της εξηγώ ότι ποτέ δεν έχεις αρκετά ποδήλατα… Σκέφτομαι λοιπόν να πάρω ένα καλό Gravel bike – θα ήταν ιδανικό για μια χώρα σαν την Ελλάδα, θέλω να το παίρνω μαζί μου στα νησιά ή όπου πηγαίνω. Αυτό θα ήταν η πρώτη μου επιλογή. Το αγωνιστικό μου ποδήλατο προέρχεται φυσικά από μια καλιφορνέζικη εταιρεία, είναι Marin – είναι ένα καταπληκτικό ποδήλατο, εξαιρετικά γρήγορο αλλά είναι σχεδόν δέκα ετών πλέον οπότε νομίζω πως έχει έρθει η ώρα να το αντικαταστήσω. Σκέφτομαι κάτι σύγχρονο, με ηλεκτρονικές αλλαγές, με δισκόφρενα παρόλο που ανησυχώ κάθε φορά που σκέφτομαι ότι θα επενδύσω για το ποδήλατό μου περισσότερο απ’ οσα έδωσα για το πρώτο μου αυτοκίνητο… Αλλά από την άλλη, αυτό είναι λογικό, δε νομίζεις;

Έχετε κάποιο αγαπημένο ποδήλατο;
Έχω πολλές αγαπημένες διαδρομές αλλά όχι κάποιο ποδήλατο που ξεχωρίζω. Θυμάμαι κυρίως πού έχω κάνει ποδήλατο και όχι με τι ποδήλατο έχω ποδηλατήσει.

 

Στην αγαπημένη διαδρομή, προς το Σούνιο. Φωτ: Προσωπικό αρχείο Geoffrey Pyatt

 

Και κάποιο αγαπημένο gadget;
Φυσικά: το Garmin μου! Είμαι φανατικός της Garmin! Είναι εκπληκτικό αξεσουάρ και κάνει τεράστια διαφορά στον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεσαι ως ποδηλάτης. Πήρα το πρώτο μου Garmin όταν ήμουν στη Βιέννη και αφού είχα χαθεί μερικές φορές στο δάσος… Το πρώτο καλό λοιπόν με τα Garmin είναι ότι σου επιτρέπουν να πας αρκετά πιο μακριά και να «χαθείς» στη φύση, ξέροντας όμως κάθε στιγμή πού ακριβώς βρίσκεσαι! Και φυσικά έχεις πλήρη καταγραφή όλων των επιδόσεών σου. Αυτό που σκοπεύω να πάρω τώρα είναι ένα καινούργιο Garmin, με bluetooth που σου κάνει αυτόματη ενημέρωση στο Strava σου σε πραγματικό χρόνο. 

 

Το ποδήλατο αποτελεί έναν καθαρό, βιώσιμο, οικονομικό και απλό τρόπο μετακίνησης στις πόλεις. Δεν καταστρέφει το περιβάλλον και δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για περισσότερους πολίτες να μετακινούνται πιο εύκολα και γρήγορα χωρίς να επιβαρύνουν την πόλη τους.  Αποτελεί τη μορφή μετακίνησης με χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα από οποιοδήποτε άλλη.

 

Ως κάποιος που έχετε ταξιδέψει πολύ, ποιες είναι οι αγαπημένες σας ποδηλατικές διαδρομές;
Με ευκολία θα σας πω ότι μία από τις αγαπημένες μου διαδρομές στον κόσμο είναι από το κέντρο της Αθήνας στο Σούνιο! Η διαδρομή δίπλα στη Θάλασσα με τερματισμό στο Σούνιο είναι μια από τις ομορφότερες διαδρομές στον κόσμο. Επίσης μου θυμίζει πολύ την Καλιφόρνια, την πατρίδα μου κι αυτό μου την κάνει ακόμα πιο αγαπητή – θυμίζει ιδιαίτερα τη διαδρομή Pacific Coast Highway στη Νότια Καλιφόρνια, αν μάλιστα σας δείξω τις φωτογραφίες από τη διαδρομή αυτή στην Καλιφόρνια θα νομίζετε πως έχουν τραβηχτεί στο δρόμο για το Σούνιο! Οπότε, αυτές είναι οι δύο πρώτες μου επιλογές. (σ.σ. Μας δείχνει τις φωτογραφίες στο κινητό του και όντως η ομοιότητα είναι εντυπωσιακή)

 

Geoffrey Pyatt
Το… δεύτερο «γραφείο» του Πρέσβη των ΗΠΑ, Geoffrey Pyatt.

 

Ποια διαδρομή θα προτείνατε σε κάποιον που θέλει να κάνει ποδήλατο στην Αθήνα;
Θα έλεγα δύο διαδρομές, τη διαδρομή στο Σούνιο και φυσικά την ανάβαση του Υμηττού. Είναι μια κλασική διαδρομή. Είναι αρκετά δύσκολη για να σε κάνει να νιώσεις πως έχεις καταφέρει κάτι αλλά όχι τόσο εξαντλητική ώστε να είναι ακατόρθωτο να ανέβεις. Η κίνηση είναι ελάχιστη και η θέα από την κορυφή μια πραγματική επιβράβευση. Είναι «κλασική».

Πώς βλέπετε την ανάπτυξη των pedelecs; Έχετε δοκιμάσει ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση;
Πραγματικά δεν ξέρω. Δεν έχω δοκιμάσει να κάνω αλλά έχω δοκιμάσει να… προσπεράσω ένα! Όταν πηγαίνεις σε οποιοδήποτε ποδηλατάδικο στην Αμερική πλέον αντιλαμβάνεσαι πως είναι το μέλλον. Πήγα σε δυο ποδηλατάδικα πρόσφατα, όταν ήμουν στις ΗΠΑ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα ήταν στις βιτρίνες τους. Όλοι είναι ενθουσιασμένοι με αυτά αλλά δεν έχει τύχει ακόμα να δοκιμάσω ένα. Η μόνη εμπειρία που είχα με e bike ήταν πρόσφατα, στην Κρήτη και πήγαινα από τα Χανιά στο Καστέλι. Εκεί σε μια ανηφόρα ήταν ένας ποδηλάτης μπροστά μου, ήταν περίπου 500 μέτρα μπροστά μου και λέω μέσα μου «ας τον πιάσω». Άρχισα λοιπόν να… τα δίνω όλα, αλλά δυσκολεύτηκα πολύ να τον πιάσω. Και δεν μπορούσα να καταλάβω το γιατί… Μόνο όταν πια τον έφτασα, κατάλαβα πως είχε e bike. Γελάσαμε και οι δύο γιατί είχε καταλάβει πόσο πολύ προσπαθούσα να τον φτάσω…

 

Μια από τις αγαπημένες μου διαδρομές στον κόσμο είναι από το κέντρο της Αθήνας στο Σούνιο

 

Διαβάσαμε πρόσφατα στον Guardian πως «Η βιομηχανία ποδηλάτου στη Μεγάλη Βρετανία αξίζει πλέον περισσότερο από τη βιομηχανία χάλυβα». Πιστεύετε πως η ανάπτυξη του ποδηλάτου στην Ελλάδα θα μπορούσε να βοηθήσει την οικονομία της χώρας;
Προφανώς είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να το απαντήσουν οι ίδιοι οι Έλληνες. Εκείνοι ξέρουν τι είναι καλύτερο για τον τόπο τους. Εκείνο που μπορώ να σας πω όμως με βεβαιότητα είναι πως στις ΗΠΑ γίνεται μια μεγάλη επένδυση στο ποδήλατο. Είναι η τάση σε όλες τις πόλεις στις ΗΠΑ. Επενδύουν στη βιομηχανία του ποδηλάτου και στις ποδηλατικές υποδομές εξαιτίας των θετικών αποτελεσμάτων και της ανάπτυξης που προσφέρει.

Αποτελεί τη μορφή μετακίνησης με χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα από οποιοδήποτε άλλη – αυτοκίνητο, σκούτερ, λεωφορείο, μετρό. Και ταυτόχρονα έχει οφέλη για την υγεία και βοηθάει επειδή η οικονομία γύρω από το ποδήλατο κινείται σε πιο ανθρώπινα μεγέθη από άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η βιομηχανία αυτοκινήτου για παράδειγμα. Είναι, λοιπόν, πλέον στο χέρι των Ελλήνων να αποφασίσουν εάν μια τέτοια επένδυση θα ήταν θετική για την οικονομία τους αλλά το παράδειγμα από τις ΗΠΑ είναι ξεκάθαρο. Επίσης, βλέπω τι γίνεται και στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Η Βιέννη, που είπαμε πριν, έχει δημιουργήσει εκπληκτικές υποδομές και θεωρώ πως έχουν εξαιρετική απόδοση στην οικονομία της πόλης.

Και μια τελευταία ερώτηση: Όταν πλησιάζετε στο τέρμα μιας μεγάλης ανηφόρας και φοβάστε πως δεν θα τα καταφέρετε, ποια είναι η σκέψη που σας βοηθάει να φτάσετε στο στόχο σας;
Σκέφτομαι την κατηφόρα της επιστροφής… Απολαμβάνω τις αναβάσεις γιατί μου αρέσουν οι κατηφόρες – γι’ αυτό σας είπα πως ο Υμηττός είναι από τις αγαπημένες μου διαδρομές γιατί απολαμβάνεις την ανηφόρα, νιώθεις πως κατάφερες κάτι χωρίς να είσαι τόσο εξαντλημένος μετά που να μην μπορείς να απολαύσεις την κατηφόρα!

 

Geoffrey Pyatt
Στην είσοδο της πρεσβευτικής κατοικίας, με ένα από τα δύο του ποδήλατο – το άλλο ήταν στο… προπονητήριο

 

Με τον Πρέσβη Geoffrey Pyatt θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε στις 19 Σεπτεμβρίου, στις 19:00, στο ΚΠΙΣΝ, όπου θα βρεθούμε για τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται εκεί με αφορμή την Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας 2018.

Δείτε επίσης

pinarello grevil

Pinarello Grevil: «Τέρμα γκάζι» παντού!

Το ολοκαίνουργιο Pinarello Grevil Το Pinarello Grevil αποτελεί το πρώτο Gravel αεροδυναμικής σχεδίασης της ιταλικής ...

fabio jakobsen

Νέο ρεκόρ για την Quick-Step Floors με τη νίκη του Fabio Jakobsen

Εντυπωσιακή νίκη του Fabio Jakobsen στο Tour of Guangxi! Ο Fabio Jakobsen κέρδισε στο σπριντ ...

ag2r la mondiale

Με Eddy Merckx θα αγωνίζεται η AG2R La Mondiale το 2019 

AG2R La Mondiale και Eddy Merckx ενώνουν τις δυνάμεις τους! Η γαλλική World Tour ομάδα ...

Pin It on Pinterest