Tour de France 2024, 29 Ιουνίου – 21 Ιουλίου
Ο μεγαλύτερος αγώνας ποδηλασίας στον κόσμο και ένα από τα σημαντικότερα αθλητικά γεγονότα, ανεξαρτήτως αθλήματος. Είναι φυσικά ο Γύρος Γαλλίας, ένας εξοντωτικός αγώνας 21 ημερών, μια αναμέτρηση με τα ανθρώπινα όρια – τόσο τα σωματικά όσο και τα ψυχικά και τα πνευματικά.
Photo: A.S.O.
Ο Γύρος Γαλλίας είναι ένας αγώνας που κερδίζεται με τη δύναμη, την στρατηγική, την ομάδα και την… τύχη. Γιατί αν είσαι στο δρόμο διανύοντας περίπου 200 χλμ την ημέρα για 21 ημέρες, όλα μπορούν να συμβούν. Και αυτό είναι που καθιστά τον Γύρο Γαλλίας ένα αληθινό ποδηλατικό θρίλερ για γερά νεύρα!Το γεγονός ότι αυτή είναι η 111η έκδοση του Γύρου της Γαλλίας φαίνεται να είναι ένας ευτυχής οιωνός για τον αγώνα του 2024, ο οποίος θα σηματοδοτηθεί από τρεις σημαντικές πρωτιές:
Αυτές ξεκινούν με ένα Grand Départ – δηλαδή την εκκίνηση – στην Ιταλία, μία από τις χώρες από τις οποίες ξεκίνησε η αγωνιστική ποδηλασία.
Τρεις εβδομάδες μετά, ο τερματισμός δεν θα λάβει χώρα στην παραδοσιακή κατάληξη του αγώνα στο Παρίσι, αλλά πολύ νότια, στην ακτή της Μεσογείου στη Νίκαια. Εν τω μεταξύ, οι ποδηλάτες θα αντιμετωπίσουν ένα ρεκόρ υψομετρικών.
Για όλους αυτούς τους λόγους, υπάρχει μια μοναδική γεύση στον Γύρο Γαλλίας 2024, η οποία σε κάποιο βαθμό αντλεί από το ρητό του στρατηγού Τζουζέπε Γκαριμπάλντι: «Είμαι από τη Νίκαια, επομένως ούτε Ιταλός ούτε Γάλλος».
Ο πατέρας της ιταλικής ενοποίησης, που πολέμησε επίσης στις τάξεις του γαλλικού στρατού κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1870, θα μπορούσε ίσως να ταυτιστεί με τη μεγαλειώδη δοκιμασία που περιμένει τους ποδηλάτες του Γύρου του 2024.
Ενός Γύρου που πραγματοποιείται με τη συμμετοχή κορυφαίων αθλητών, καθένας από τους οποίους έχει κάτι να αποδείξει. Μια ανάγκη για νίκη που και ο ίδιος ο Γκαριμπάλντι θα αναγνώριζε. Θα έχουν την ευκαιρία να το δείξουν από την αρχή στο ιταλικό σκέλος του αγώνα, όπου τα στάδια προς το Ρίμινι και τη Μπολόνια θα μπορούσαν να προσφέρουν μερικές σφοδρές αναμετρήσεις μεταξύ των φαβορί.
Αυτός ο σκληρός ανταγωνισμός είναι πιθανό να συνεχιστεί όταν ο αγώνας εισέλθει στη Γαλλία την τέταρτη ημέρα, η οποία περιλαμβάνει την ανάβαση στο Γκαλιμπιέ – καθώς το πελοτόν του Γύρου δεν έχει ποτέ ανέβει τόσο ψηλά, τόσο νωρίς!
Ωστόσο, ενώ η κατάκτηση κορυφών είναι ένα από τα ζητούμενα του αγώνα, κρίσιμα στάδια θα εναλλάσσονται με ασταμάτητα, με ή χωρίς υψομετρικά.
Οι ποδηλάτες θα αγωνιστούν για τη νίκη ανάμεσα στους πιο φημισμένους αμπελώνες της Βουργουνδίας, όπου οι ταχύτητες στα σπριντ του τερματισμού κόβουν την ανάσα.
Η εικόνα του αγώνα θα αλλάξει επίσης στο σκηνικό κοντά στην Τρουά, όπου ο Γύρος θα κάνει το πέρασμά του από τους «λευκούς χαλικόδρομους» και ακόμη περισσότερο όταν θα εισέλθει στο τραχύ έδαφος του Καντάλ οδηγώντας στον τερματισμό στο Λε Λιοράν.
Η ιστορία του Γύρου μας διδάσκει ότι οι πιο δυνατοί ποδηλάτες ανθίζουν στις πιο σκληρές δοκιμασίες. Οι ταυτότητές τους θα γίνουν ακόμη πιο εμφανείς στα Πυρηναία, στο Σεντ-Λαρί-Σουλάν Πλα ντ’Αντέτ, όπου ο Ρεϊμόν Πουλιντόρ δημιούργησε ιστορία για τελευταία φορά πριν από 50 χρόνια, και στο Πλατό ντε Μπεΐλ, η τελευταία ανάβαση σε ένα ετάπ όπου μπορεί να συμβεί οτιδήποτε.
Θα υπάρχουν ακόμα ανθοδέσμες και εκδηλώσεις θαυμασμού για εκείνους που θα καταφέρουν να «ξεκολλήσουν» από το πελοτόν αλλά και για τους σπρίντερ, αλλά η θέα των Νοτίων Άλπεων θα σηματοδοτήσει την αρχή της τελικής μάχης για την Κίτρινη Φανέλα.
Θα μπορούσε αυτό να προαναγγέλλει μια μονομαχία μεταξύ δύο, τριών ή – ας ονειρευτούμε λίγο εδώ – ακόμα και τεσσάρων ποδηλατών στο δρόμο προς το Ιζόλα 2000, το οποίο φτάνει στην «οροφή» του Γύρου, την κορυφή των 2.802 μέτρων της Μπονέτ, όπου μόνο αετοί και θρυλικοί αναβάτες βρίσκονται στο στοιχείο τους.
Ή ακόμα και την επόμενη μέρα, όταν η ανάβαση του Κολ ντε Τουρίνι θα είναι ένα σκαλοπάτι προς το Κολ ντε λα Κουγιόλ. Στη συνέχεια θα αντιμετωπίσουν τον αγώνα της αλήθειας, μια ατομική χρονομέτρηση μεταξύ του Μονακό και της Νίκαιας που θα δώσει την τελική ετυμηγορία, μια δοκιμασία δύναμης που θα τους φτάσει στα όριά τους… αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρωθεί για νίκες στο στιλ του Γκαριμπάλντι!
Από τη Γαλλία, στην Ιταλία
Η Φλωρεντία και η Εμίλια-Ρομάνια συνδέονται φυσικά από βουνά. Οι Απουανές Άλπεις, το πιο εντυπωσιακό μέρος της αλυσίδας που περιβάλλει την Τοσκάνη, εκτείνονται προς τα Απέννινα της Εμίλια-Ρομάνια. Το πάθος τους για την ποδηλασία είναι ο άλλος σύνδεσμος που τους ενώνει, με τις δύο τοποθεσίες να αποτελούν τον τόπο γέννησης όχι λιγότερων από τριών πρωταθλητών του Γύρου της Γαλλίας: του Τζίνο Μπάρταλι, του Γκαστόνε Νεντσίνι και του Μάρκο Παντάνι.
Η Φλωρεντία είναι η κοιτίδα της τέχνης, της λογοτεχνίας και της αρχιτεκτονικής, ο τόπος γέννησης της Αναγέννησης και της ιταλικής γλώσσας. Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως μία από τις πιο όμορφες πόλεις του κόσμου, χάρη στα πολλά μνημεία και μουσεία της, που προσελκύουν εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Υπερήφανη για το παρελθόν της, η Φλωρεντία κοιτάζει επίσης το μέλλον με όραμα που επικεντρώνεται στην αειφόρο ανάπτυξη, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.
Η Εμίλια-Ρομάνια είναι χτισμένη γύρω από την πράσινη καρδιά των Απεννίνων, την κοιλάδα του Πάδου και την ακτή της Αδριατικής. Η αρχαία Via Emilia, που κατασκευάστηκε την εποχή των Ρωμαίων, διατρέχει την περιοχή από το Ρίμινι μέχρι την Πιατσέντσα, μια αρτηρία που παρείχε την πνοή ζωής σε μια περιοχή πλούσια σε πολιτισμό και με ιστορία που εκτείνεται χιλιάδες χρόνια πίσω.
Αυτή η κληρονομιά είναι ακόμα ζωντανή και καλά διατηρημένη, και τώρα ενσαρκώνεται από τη σημερινή θέση της Εμίλια-Ρομάνια μεταξύ των πιο προηγμένων περιοχών στην Ευρώπη. Αυτό αντικατοπτρίζεται στη οικονομική της δραστηριότητα, που επικεντρώνεται γύρω από τον τουρισμό και τις βιομηχανίες αγροδιατροφής, κλωστοϋφαντουργίας και αυτοκινήτων.
Το τοπίο και η ομορφιά της περιοχής όπως θα αναδειχτεί στη διάρκεια του αγώνα, θα αποτελέσει μια ανοιχτή πρόσκληση για να ανακαλύψει κάποιος έναν τόπο που ήταν ανέκαθεν αφιερωμένος στην ποδηλασία.
Αναλογιζόμενοι την σχέση της Φλωρεντίας με τον Γύρο Γαλλίας, αξίζει να θυμηθούμε πως η Φλωρεντία ήταν η πρωτεύουσα του Γαλλικού τμήματος του ποταμού Άρνο κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας του Ναπολέοντα, ανάμεσα στο 1808 και το 1814.
Αλλά και ο Λεονάρτνο ντα Βίντσι, μια μορφή άρρηκτα συνδεδεμένη με την Φλωρεντία ίσως να ήταν κι εκείνος που ανακάλυψε πρώτος το ποδήλατο – αν και γι’ αυτό υπάρχουν ακόμα πολλές αμφιβολίες. Για τους υπόλοιπους, γιατί οι Ιταλοί είναι βέβαιοι!
Εξάλλου βρέθηκε το σχέδιό του, με το πρώτο πλήρες ποδήλατο, με αλυσίδα και πετάλια, άθικτο στον Ατλαντικό Κώδικα.
Aνεξάρτητα από τα ιστορικά δεδομένα, πέρα από το ότι είναι η πρώτη φορά που ο Γύρος ξεκινά από την Φλωρεντία, είναι και η πρώτη φορά που ξεκινά με περισσότερα από 3.600 μέτρα ανάβασης! Οι συνεχείς λόφοι της Τοσκάνης και της Εμίλια Ρομάνια, θα θέσουν το σκηνικό για ένα αρχικό «ξεκαθάρισμα» ανάμεσα στους διεκδικητές της Γενικής Κατάταξης.
Ενώ την τρίτη ημέρα, οι σπριντέρ θα έχουν την ευκαιρία να μπουν κι εκείνοι δυνατά στο παιχνίδι με τον τερματισμό στο Τορίνο, μια πόλη από την οποία ο Γύρος περνάει για 5η φορά.
Η Ιταλία και ο Γύρος Γαλλίας στον χρόνο
1924 & 1925: Ottavio Bottecchia
Ο πρώτος Ιταλός πρωταθλητής του Γύρου της Γαλλίας, Οταβιο Μποτεκία, θα γίνει επίσης ο πρώτος ποδηλάτης που θα φορέσει την Κίτρινη Φανέλα από την αρχή μέχρι το τέλος. Θα το επαναλάβει το 1925.
1938 & 1948: Gino Bartali
Αφού κέρδισε τον αγώνα πριν από τον πόλεμο, το 1938, ο Τζίνο Μπάρταλι κερδίζει τον δεύτερο Γύρο του δέκα χρόνια αργότερα, κάτι που εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μεταξύ των νικών.
1952: Fausto Coppi
Τρία χρόνια μετά τη νίκη του στη μονομαχία με τον Τζίνο Μπάρταλι, ο Φάουστο Κόπι συντρίβει τον ανταγωνισμό και πετυχαίνει μια ακόμη νίκη.
1960: Gastone Nencini
Ιστορική στιγμή όταν ο ίδιος ο στρατηγός de Gaulle, υποδέχεται με θερμή χειραψία τον ως τότε κάτοχο της κίτρινης φανέλας και μετέπειτα νικητή του Γύρου, στην ίδια χρονιά, Gastone Nencini
1965: Felice Gimondi
Φορώντας την κίτρινη Φανέλα, ο Felice Gimondi, αξιοποίησε το πλεονέκτημά του στην ατομική χρονομέτρηση από το Aix-les-Bains έως το Mont Revard, για να κερδίσει την Γενική Κατάταξη στην πρώτη του συμμετοχή στον Γύρο.
1998: Marco Pantani
Κερδίζοντας την διάκριση του καλύτερου νέου αναβάτη το 1994 και το 1995, ο Marco Pantani εκμεταλλεύτηκε την υπεροχή του στα βουνά για να κερδίσει τον Γύρο Γαλλίας το 1998.
2014: Vincenzo Nibali
Ακολουθώντας μια έξυπνη στρατηγική, ο Vincenzo Nibali γίνεται ο πιο «πρόσφατος» ιταλός νικητής του Γύρου Γαλλίας.
Συνολικά, στην ιστορία του Γύρου Γαλλίας:
- 28 ιταλοί αναβάτες έχουν φορέσει την κίτρινη φανέλα.
- 2 έχουν φορέσει την πράσινη φανέλα
- 12 έχουν κερδίσει τον χαρακτηρισμό «Βασιλιάς των Βουνών»
- 5 έχουν κερδίσει την διάκριση του Καλύτερου νέου αναβάτη
- 269 νίκες σε ετάπ, με πρώτο τον Ernesto Azzini το 1910 και πιο πρόσφατο, τον Vincenzo Nibali το 2019.
- 12 ετάπ έχουν κερδίσει οι Gino Bartali και Mario Cipollini
- 9 είναι οι Ιταλικές πόλεις από τις οποίες έχει περάσει ως τώρα ο Γύρος
Γύρος Γαλλίας 2024: Η διαδρομή
Είκοσι ένα συνολικά ετάπ – ή στάδια όπως θα μπορούσε να είναι η ελληνική του μετάφραση – που καλύπτουν μια απόσταση 3.492 χιλιομέτρων σε 23 συνολικά ημέρες – καθώς οι δύο από αυτές, στις 8 και στις 15 Ιουλίου είναι οι ημέρες ξεκούρασης.
Ο Γύρος ξεκινά το Σάββατο, 29 Ιουνίου για να ολοκληρωθεί την Κυριακή 21 Ιουλίου.
Τα τρία πρώτα ετάπ είναι στην Ιταλία, το πρώτο από την Φλωρεντία στο Ρίμινι, μήκους 206 χιλιομέτρων, το δεύτερο από Τσεζενάτικο στην Μπολόνια, 200 χιλιόμετρα και το τρίτο από το Plaisance ως το Τορίνο, 229 χιλιόμετρα με σπριντ στον τερματισμό.
Από την τέταρτη μέρα, ο αγώνας μπαίνει σε γαλλικό έδαφος.
Δύο ατομικά χρονόμετρα έχει ο φετινός Γύρος, ένα στις 5 Ιουλίου κι ένα στις 21 Ιουλίου, απόστασης 25 και 34 χιλιομέτρων αντίστοιχα.
Μάλιστα το δεύτερο θα είναι και το τελικό ετάπ του αγώνα, από το Μονακό ως τη Νίκαια.
Και θα είναι η πρώτη φορά που ο Γύρος Γαλλίας ολοκληρώνεται με αυτόν τον τρόπο.
Και μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία!
Είναι η πρώτη φορά που έχουμε εκκίνηση – ή Grand Depart στην ορολογία του Γύρου – από την Ιταλία και συνολικά η 26η εκκίνηση που έχει δοθεί από χώρα εκτός Γαλλίας.
Ο τερματισμός, επίσης για πρώτη φορά, δεν θα γίνει στο Παρίσι λόγω των προετοιμασιών για τους Ολυμπιακούς του 2024, αλλά στη Νίκαια.
Από τέσσερις διαφορετικές χώρες θα περάσει φέτος ο Γύρος – Ιταλία, Σαν Μαρίνο, Μονακό, Γαλλία. Επίσης θα διασχίσει τα Απέννινα, τις ιταλικές και Γαλλικές Άλπεις, το Massif central και τα Πυρηναία.
Η πιο ψηλή κορυφή θα είναι το πέρασμα Bonette, στις Άλπεις, στα 2.802 μέτρα.
Συνολικά, οι ποδηλάτες θα καλύψουν 52.230 μέτρα υψομετρικών!
Στο 9ο ετάπ, οι ποδηλάτες θα διασχίσουν συνολικά 32 χλμ. χωματόδρομων.
Από τα 21 ετάπ του Γύρου τα 8 είναι επίπεδα, τα 4 ανηφορικά, τα 7 ορεινά (με 4 τερματισμούς σε κορυφές) και τα 2 ατομικά χρονόμετρα.
- Συνολικά, φέτος έχουν δηλώσει να τρέξουν 176 ποδηλάτες, χωρισμένοι σε 22 ομάδες των 8 αναβατών η κάθε ομάδα.
- Συνολικά 2.3 εκατομμύρια ευρώ θα διανεμηθούν σε ομάδες και αναβάτες από τα οποία, ο νικητής της Γενικής Κατάταξης θα λάβει 500.000 €.
Οι διακρίσεις του Γύρου αφορούν συνολικά τέσσερις φανέλες (jersey ή maillot) και τρία βραβεία!
- Κίτρινη φανέλα – Maillot Jaune: Απονέμεται στον νικητή της Γενικής Κατάταξης και αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό «παράσημο» και όνειρο για κάθε ποδηλάτη!
- Πράσινη φανέλ – Maillot Vert: Την φορά ο καλύτερος σπρίντερ του αγώνα, που συγκεντρώνει πόντους από τους τερματισμούς αλλά και από τα ενδιάμεσα σπριντ.
- Πουά φανέλα – Maillot a pois rouges: Η φανέλα του «ανηφορίστα». Προκύπτει από πόντους που συγκεντρώθηκαν στην κορυφή κάθε βουνού ή ανηφόρας ή σε κάθε τερματισμό σε υψόμετρο.
- Λευκή φανέλα – Maillot Blanc: Πηγαίνει στον αθλητή με την καλύτερη θέση στην κατάταξη, που είναι κάτω των 25 ετών.
Επίσης απονέμονται τα εξής βραβεία:
- Victoire d’ etape: Στον νικητή του κάθε ετάπ
- Classement par equips: Στην ομάδα που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους
- Prix de la combativite: Στον πιο «επιθετικό» αναβάτη