Η λύση χωρίς αντίπαλο
Στο ποδήλατο συμβαίνει το παράδοξο να έχουν επικροτήσει τα σασμάν με εξωτερικές ταχύτητες και για να είμαστε πιο ακριβείς τα σασμάν ανοιχτού.
Τα σασμάν κλειστού τύπου όπου δεν υπάρχουν γρανάζια και κασέτα με την παραδοσιακή έννοια κερδίζουν συνεχώς έδαφος.Τα σασμάν κλειστού τύπου είναι ενσωματωμένα στο πίσω κέντρο ώστε να μεταφέρονται μαζί με την πίσω ρόδα. Δεν επηρεάζονται από βροχές, λάσπες και σκόνες και μπορούμε να αλλάζουμε ταχύτητες σε στάση, συνήθως από ένα περιστροφικού τύπου χειριστήριο.
Τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες χρησιμοποιούνται σήμερα πολύ στα ποδήλατα πόλης για να γλιτώσουμε τη συντήρηση σασμάν, αλυσίδας κασέτας και δισκοβραχίονα. Ένα μονό γρανάζι πίσω είναι αρκετό και μπορούμε να μεταβάλλουμε τις σχέσεις αλλάζοντάς το. Η διάρκεια ζωής των ανταλλακτικών που εμπλέκονται στη μετάδοση αυξάνεται δραματικά σε σχέση με ένα σύστημα εξωτερικών ταχυτήτων. Μέχρι εδώ όλα καλά και είναι λογική η απορία γιατί δεν έχουν όλα τα ποδήλατα τέτοιου τύπου κέντρα.
Σήμερα χρησιμοποιούνται κυρίως σε ποδήλατα πόλης αλλά όχι σε ποδήλατα βουνού ή δρόμου. Ειδικά για τα ποδήλατα βουνού ακούγεται ως ιδανική λύση πρώτα από όλα για την ελάχιστη συντήρηση και δεύτερον για τη δυνατότητα αλλαγών σε στάση που στο βουνό είναι πολύ χρήσιμη. Για την ώρα το βάρος αλλά και το κόστος ενός κέντρου είναι αρκετά μεγάλο ώστε να γενικευθεί η χρήση τους. Κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων υπάρχουν, σε μαζική κλίμακα, από τη Shimano και τη Sram και σε μικρότερη κλίματα από τη γερμανική Rolhoff. Η τελευταία φτιάχνει εξαιρετικές κατασκευές με αρκετά καλό βάρος, όχι όμως και τόσο καλό κόστος.
Τόσο η Shimano όσο και η Sram έχουν ρίξει το βάρος στα ποδήλατα πόλης με εφαρμογές που έχουν 3,7 ή 8 σχέσεις. Υπάρχουν και εφαρμογές με «αυτόματο» κιβώτιο που ελέγχουν με αισθητήρες τη δύναμη που ασκούμε στα πετάλια και αλλάζει μόνο του ταχύτητες.
Τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες παρότι σε πρώτη ματιά υπερέχουν έχουν κάποια μειονεκτήματα που κάνουν αμφίβολη τη γενίκευση της χρήσης τους. Απαιτούν πλέξιμο τροχών σε μια εποχή που όλες οι εταιρίες προτείνουν έτοιμους τροχούς. Είναι δύσκολο να αλλάξουμε τη σχέση μετάδοσης όπως κάνουμε αλλάζοντας κασέτα. Έχουν υψηλό κόστος αγοράς σε σχέση με ένα σύστημα που μπορούμε να το αγοράσουμε κομμάτι – κομμάτι. Για την ώρα το βάρος τους είναι αρκετά υψηλό.
Μέσα από τα θετικά και τα αρνητικά ενός προϊόντος πρέπει να πάρουμε μια απόφαση. Τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες είναι το μέλλον για το ποδήλατα βουνού, το μακρινό μέλλον για τα ποδήλατα δρόμου και το παρόν για τα ποδήλατα πόλης.