Μία απόπειρα για το απόλυτο ποδήλατο δρόμου
Πόσο ελαφρύ είναι το απόλυτο ποδήλατο; Πόσο ακριβό; Πόσο άκαμπτο; Ένα πρότζεκτ με μεγάλη διάρκεια έχει φτάσει στο τέλος του και σας το παρουσιάζουμε
Πριν μερικά χρόνια, όχι πάνω από δέκα, θεωρούνταν επίτευγμα το να καταφέρει κάποιος να φτιάξει ένα ποδήλατο δρόμου κατηγορίας «φτερού», κάτω από 6,8 κιλά, που είναι και το νόμιμο όριο για αγώνες που διέπονται από τους κανόνες της παγκόσμιας ομοσπονδίας. Ακόμα και αν έφτανε το βάρος αυτό, δεν ήταν σίγουρο αν το ποδήλατο θα μπορούσε να αντέχει και να λειτουργεί σωστά. Για να επιτευχθεί το βάρος αυτό και ταυτόχρονα να διατηρηθεί η σωστή λειτουργία ήταν πάρα πολύ δύσκολο και απαιτούνταν custom σκελετοί, πολλές μετατροπές σε εργοστασιακά εξαρτήματα ή και ιδιοκατασκευές. Στις ημέρες μας όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Ακόμα και με εξαρτήματα παραγωγής τα 6,8 κιλά είναι εύκολη υπόθεση. Πλέον το φράγμα των 5 κιλών μπορεί να σπάσει χωρίς περιορισμούς στην αντοχή, ενώ σε ακραίες κατασκευές με περιορισμούς σε λειτουργία, με χαμηλό όριο βάρους αναβάτη και πολλά χρήματα ακόμα και το φράγμα των 4 κιλών κινδυνεύει. Τα ονειρεμένα αυτά ποδήλατα τα οποία τα παρουσίαζαν βελτιωτικοί οίκοι ποδηλάτων, όπως το Poshbikes, μπορούσαμε να τα δούμε στο διαδίκτυο ή σε εκθέσεις και δεν μπορούσαμε παρά να αναρωτιόμαστε πως είναι να τα οδηγείς. Όχι πια. Στη χώρα μας υπάρχει ένα κατάστημα, το Grammarios Bikes το οποίο αναλαμβάνει με αξιώσεις τη βελτιστοποίηση ποδηλάτων, δηλαδή το να κάνει τα καλά ποδήλατα ακόμα καλύτερα, βέλτιστα! Αυτή η βελτιστοποίηση μπορεί να αφορά είτε την επίτευξη του καλύτερου λόγου απόδοσης/τιμής ή κάποιας συγκεκριμένης τιμής βάρους ή ακαμψίας με συγκεκριμένο οικονομικό προϋπολογισμό ή ακόμα και τη χωρίς όρια βελτιστοποίηση.
Το MBike αποφάσισε να προκαλέσει τους ιδιοκτήτες του καταστήματος να στήσουν ένα τέτοιο ποδήλατο για δοκιμή ώστε το όνειρο, του να καβαλήσουμε ένα τέτοιο ποδήλατο να πραγματοποιηθεί. Η πρόκληση έγινε δεκτή και το Project τέθηκε στο σχεδιαστήριο του Grammarios Bikes Tuning & Optimization Specialists. Οι απαιτήσεις μας πολλές: σκελετός παραγωγής με μεγάλο μέγεθος (57cm) για να δυσκολέψουμε τα πράγματα, απαγόρευση χρήσης ενσωματωμένων συστημάτων σέλας-παλουκόσελου και λαιμού-τιμονιού για να υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης, πλήρης φακαρόλα για άνεση, αντοχή των συστημάτων μετάδοσης για πάνω από 5000 km, δυνατότητα επιπλέον αναβάθμισης μετά το αρχικό στήσιμο και βάρος αναβάτη 80+ κιλά! Τα ερωτηματικά λοιπόν πολλά και δύσκολες οι εξισώσεις που πρέπει να επιλυθούν για την επίτευξη του στόχου… Η ανάθεση έγινε πριν εννιά μήνες και το πρώτο αποτέλεσμα το παραλάβαμε πριν λίγες ημέρες όπου το ποδήλατο παρουσιάστηκε μετά από πολλές δοκιμές στην πρώτη διεθνή έκθεση ποδηλάτου.
Πριν αναφερθούμε στις όποιες επιλογές πρέπει να πούμε ότι το αισθητικό αποτέλεσμα, όσο εντυπωσιακό κι αν είναι, δε συγκρίνεται με τίποτα με αυτό που αισθάνεται κάποιος όταν το σηκώνει και ακόμα περισσότερο όταν το οδηγεί. Τότε είναι που χάνει την εμπιστοσύνη στις αισθήσεις του! Ας δούμε όμως τα πράγματα πιο αναλυτικά.
Διαλέγοντας τα κομμάτια
Η πρώτη δύσκολη απόφαση αφορούσε το σκελετό. Με τους Cannondale, Cervelo, Scott, Specialized, Storck και άλλους να είναι υποψήφιοι για την επιλογή τα πράγματα δεν ήταν εύκολα. Είναι «της μόδας», για μείωση του βάρους και την αύξηση της ακαμψίας να προτείνουν οι διάφοροι κατασκευαστές Modules, τα οποία είναι πακέτα που περιλαμβάνουν σκελετό, πιρούνι, ποτήρια, μεσαία τριβή με πεταλιέρα και ορισμένες φορές παλουκόσελο. Επειδή αυτό θα βοηθούσε έγινε επιλογή ενός τέτοιου πακέτου. Αυτή η επιλογή τελικά δε μας δυσκόλεψε όσο θα περιμέναμε αφού μόνο ένα «πακέτο» ήταν κάτω από τα δύο κιλά. Το συλλεκτικό Storck Fascenario 0.7 IS με βάρος πακέτου 1550 γραμμάρια στο μέγεθος 57cm, συμπεριλαμβανομένων σκελετού, πιρουνιού, ποτηριών, μεσαίας τριβής, και πεταλιέρας! Αρχικά είχαμε ενδοιασμούς με την ακαμψία του πλαισίου αλλά το παγκόσμιο ρεκόρ ακαμψίας/βάρος που κατέρριψε μας έκανε να αισθανόμαστε σίγουροι για την επιλογή μας. Αφού καταφέραμε να εξασφαλίσουμε ένα από τους 100 σκελετούς που κατασκευάστηκαν ελέγξαμε αν θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε κάτι στον 7000€ σκελετό… και βρήκαμε κάτι! Όσα ρουλεμάν ήταν υβριδικά και όχι 100% κεραμικά τα αλλάξαμε με αποτέλεσμα καλύτερη κύλιση ελάχιστα λιγότερο βάρος και μόλις… 3000 ευρώ επιπλέον. Σε ότι αφορά το υλικό του σκελετού βλέπουμε ότι ο Storck επέλεξε ένα μοναδικό είδος carbon για τα δεδομένα της ποδηλατικής βιομηχανίας. Πλέξη 2Κ η οποία συνδυάζει την ομοιογένεια υλικού της 1Κ (που χρησιμοποιείται στο δεύτερο μοντέλο της ιεραρχίας της Storck) και τα πλεονεκτήματα της αντοχής και της στιβαρότητας της 3Κ. Αυτό όμως δεν αρκούσε στον Storck ο οποίος εισήγαγε και μια νέα μέθοδο κατασκευής, τη VVC (Vacuum Void Control) χάρη στην οποία η ποσότητα της χρησιμοποιούμενης ρητίνης ελαχιστοποιείται μαζί με τους θύλακες αέρα. Το αποτέλεσμα είναι πολύ χαμηλό βάρος και στιβαρότητα. Το πιρούνι Stiletto UMS 2K-3K και η πεταλιέρα Power Arms SL είναι κατασκευασμένα από την THM Carbones ειδικά για τη Storck και αποτελούν ειδικές εκδόσεις των Scapula SP Tuned και Clavicula. Και τα δύο αποτελούν πιο άκαμπτες εκδόσεις των αντίστοιχων εκδόσεων της THM Carbones χωρίς επιπλέον βάρος αλλά λίγο πιο υψηλή τιμή. Σε αυτά θα αναφερθούμε όμως πιο αναλυτικά παρακάτω.
Θέλοντας να βρούμε σωστά τις διαστάσεις των περιφερειακών και της απαιτούμενης αντοχής τους (λαιμός, τιμόνι κ.α.) ο αναβάτης μετρήθηκε με το σύστημα Bike Fitting Pro Analysis και έκανε και μία εργομέτρηση. Μετά από αυτά άρχισαν οι επιλογές των περιφερειακών:
-Τιμόνι Schmolke TLO Custom με έμφαση στην άνεση, το χαμηλό βάρος και την ικανοποιητική ακαμψία. To αποτέλεσμα 137 γραμμάρια στα 44cm.
-Λαιμός Extralite Road Stem με βίδες τιτανίου 78 γραμμάρια.
-Παλουκόσελο Schmolke TLO Custom για αναβάτη έως 100 κιλά και μήκος για να ταιριάζει στον αναβάτη + 3cm περιθώριο για ρυθμίσεις. Βάρος 74 γραμμάρια.
-Σέλα Ax-Lightness Phoenix 49 γραμμαρίων με σύστημα ανάρτησης για επιπλέον άνεση επί των ανθρακονημάτων.
Διαλέγοντας σειρά ανταλλακτικών
Στο θέμα της σειράς εξαρτημάτων υπήρχε άλλο ένα μεγάλο δίλημμα. Από άποψη βάρους απορρίπτονταν η Dura Ace της Shimano άρα οι Sram Red και Campagnolo Super Record έμεναν για επιλογή. Η μη διαθεσιμότητα της Campagnolo όταν άρχισε το project μας οδήγησε στο να ξεκινήσουμε με μερικά κομμάτια από Sram και μερικά από Campagnolo 10 speed για να έχουμε την ευελιξία μελλοντικής αναβάθμισης σε ειδικά εξαρτήματα όπως το πίσω σαζμάν της Lightweight. Πιο συγκεκριμένα:
Σε ότι αφορά την πεταλιέρα η ενσωματωμένη λύση ήταν ότι χρειαζόταν αφού είναι μία ειδική έκδοση της ήδη άριστης THM Carbones Clavicoula. Με βάρος κάτω από 400 γραμμάρια χάρη στην ενσωματωμένη στο σκελετό μεσαία τριβή και με την αυξημένη για τον ίδιο λόγο ακαμψία δε χρειαζόταν επιπλέον βελτιώσεις. Τα γρανάζια που επιλέχθηκαν για να την πλαισιώσουν ήταν τα Extralite Octaramp CT κατασκευασμένα από αλουμίνιο 7075 το οποίο έχει υποστεί θερμική κατεργασία Τ6 και έχουν κεραμική επίστρωση με τεφλόν. Η επιλογή μας δεν έγινε σε carbon αφού δεν έχει ακόμα την απαιτούμενη αντοχή και η διαφορά βάρους από τα 94 γραμμάρια (πατήματα 34-50) δεν ήταν μεγάλη. Οι βίδες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν της ίδιας εταιρίας στα 9 γραμμάρια το σετ. Τα ρουλεμάν της μεσαίας τριβής όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι 100% κεραμικά.
Ο μπροστινός εκτροχιαστής επιλέχθηκε να είναι ο Campagnolo Record QS CT γιατί μπορούσε εύκολα να ελαφρύνει και να ταιριάζει με το σύνολο και αισθητικά.
Ο οπίσθιος εκτροχιαστής, αφού δεν είχαμε στη διάθεσή μας τη στιγμή που χρειαζόταν το «διαστημικό» εκτροχιαστή Lightweight της Carbonsports επιλέξαμε να τον αντικαταστήσει προσωρινά ο Sram Red. Για να τον ελαφρύνουμε αλλάξαμε τα ροδάκια με άλλα κατασκευασμένα από ανθρακονήματα με κεραμικά ρουλεμάν στη BTP Team (εταιρία ιδιοκατασκευών και βελτιστοποιημένων εξαρτημάτων), βίδες, ελατήριο και αρθρώσεις. Το τελικό βάρος έπεσε στα 143 γραμμάρια το οποίο μπορεί να μη φτάνει το Lightweight αλλά είναι εξαιρετικό για την περίπτωσή μας.
Για τη συνεργασία με τους εκτροχιαστές η μόνη επιλογή για χειριστήρια ήταν τα Sram Red. Αν και το βάρος τους ήταν ήδη πολύ καλό ήταν εύκολο να αλλάξουμε μερικά πραγματάκια για μια γενναία μείωση βάρους. Καταρχήν τα λαστιχένια hoods αντικαταστάθηκαν με άλλα από πραγματικό ανθρακόνημα με το μισό βάρος και επιπλέον αντιολισθητική λαβή. Ακόμα τα ατσάλινα clamps που συγκρατούν τα χειριστήρια στο τιμόνι αλλάχθηκαν από άλλα κατασκευασμένα και αυτά από το μαύρο χρυσό. Πάλι η μείωση βάρους από αυτή την αλλαγή είναι σημαντική. Τελικό βάρος στα 238 γραμμάρια το ζευγάρι.
Η αλυσίδα που επιλέξαμε είναι η Extralite Extragold 10, η οποία είναι όχι μόνο ελαφριά αλλά η επίστρωση νιτριλίων τιτανίου που διαθέτει την κάνει πιο ανθεκτική και με μικρότερο συντελεστή τριβής όταν συνδυαστεί με κατάλληλα λιπαντικά για τα οποία θα μιλήσουμε παρακάτω.
Η κασέτα που χρησιμοποιήθηκε τελικά είναι κατασκευασμένη ολόκληρη από τιτάνιο από την Campagnolo. Ο λόγος για τον οποίο δεν επιλέξαμε αλουμινίου ή ανθρακονημάτινη κασέτα είναι ότι θέλαμε να είναι όχι μόνο ελαφριά αλλά και ανθεκτική.
Τα φρένα ήταν άλλο ένα πρόβλημα. Κανένα σετ δεν ήταν όσο ελαφρύ θέλαμε και για το λόγο αυτό οδηγηθήκαμε σε μια πιο δραστική λύση. Custom μοντέλο φρένων από την Ax-Lightness το οποίο είναι στο βάρος της premium σειράς της εταιρίας αλλά αντέχει και βαρείς αναβάτες. Το βάρος του σετ (εμπρός – πίσω) χωρίς τακάκια μετά από τις επιπλέον αλλαγές που κάναμε (αλλάξανε κάποια ελατήρια με ίδιου τύπου αλλά φτιαγμένα από ανθρακονήματα) ανέρχεται στα 74 γραμμάρια! Για τακάκια επιλέχθηκαν βάσεις από ανθρακονήματα της BTP και τακάκια Corima για μικρό βάρος. Το πιο εντυπωσιακό για αυτά τα φρένα είναι το πώς φρενάρουν αυτά τα τόσο ελαφριά φρένα, προοδευτικά και ταυτόχρονα ισχυρά.
Για να δουλέψουν όλα αυτά χρειάζονται συρματόσχοινα τα οποία όμως… ζυγίζουν πολύ! Για το λόγο αυτό τα μεταλλικά συρματόσχοινα αντικαταστάθηκαν με άλλα κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά, τα οποία μοιάζουν με χοντρή πετονιά και ζυγίζουν 10 φορές λιγότερο. Μόνο στο μπροστά φρένο για λόγους ασφαλείας επιλέχθηκε μεταλλικό συρματόσχοινο. Σε ότι αφορά την εξωτερική καλωδίωση τα πολύ ελαφριά Nokon για τα φρένα δεν εξοικονομούσαν τόσο πολύ βάρος σε σχέση με τα πολύ καλά κλασικά συρματόσχοινα των μεγάλων εταιριών και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε να μη γίνουν αλλαγές σε αυτά μέχρι το επόμενο στάδιο ελάφρυνσης. Σε ότι αφορά τις ταχύτητες η μόνη σίγουρη λύση με τα κλασικά λεπτά εξωτερικά συρματόσχοινα δρόμου ήταν εύκολη επιλογή με τα Gore Ride On SL να είναι αυτά που χρησιμοποιήθηκαν τελικά, αφού μόνο ειδικά συρματόσχοινα όπως τα Tune Plastic Stuff είναι πιο ελαφριά αλλά όχι τόσο λειτουργικά.
ΏΡΑ ΝΑ ΓΥΡΙΣΟΥΝ ΟΙ ΤΡΟΧΟΙ
Μετά από τα εξαρτήματα έρχεται και η σειρά των τροχών. Ελαφριές λύσεις υπάρχουν αλλά όταν τίθεται το θέμα της ακαμψίας τότε αρχίζει το πρόβλημα. Για παράδειγμα οι Extralite UltraClimb SPN αν και απίστευτα ελαφριές στα 885 γραμμάρια δεν ήταν τόσο άκαμπτες και είχαν όριο βάρους αναβάτη που δε μας κάλυπτε. Η Lew ήταν μεν ελαφριές αλλά από ακαμψία τα πράγματα δεν ήταν ρόδινα. Η καλύτερη λύση έδειχναν οι Lightweight της Carbonsports. Αρχικά επιλέξαμε το μοντέλο Obermayer και μετά ζητήσαμε την εργοστασιακή επιλογή όχι μόνο ενός πιο ελαφριού αλλά και πιο άκαμπτου σετ. Επίσης επιλέξαμε και την αναβάθμιση σε 100% κεραμικά ρουλεμάν εμπρός πίσω. Το βάρος από τα 923 γραμμάρια έπεσε στα 875 και η ακαμψία ήταν 5% μεγαλύτερη από αυτή ενός κλασικού σετ. Δυστυχώς, το κόστος από τα 3950 ευρώ αυξήθηκε στα 10000 ευρώ αλλά πραγματικά μόνο αν κάποιος έχει την ευκαιρία να τους δοκιμάσει μπορεί να καταλάβει και να εκτιμήσει το πόσο αξίζει αυτή η διαφορά. Για να καταλάβετε για τι κύλιση μιλάμε αν κρατήσετε έναν τροχό και τον περιστρέψετε με δύναμη σαν να σηκώνετε ένα μέτριο λεμόνι θα στρέφεται για περίπου μία ώρα ενώ για να επιταχύνετε τους τροχούς αυτού από τα 35 km/h στα 50 km/h χρειάζεστε έως και 65% λιγότερη ισχύ! Τα μπλοκάζ της ίδιας εταιρίας με 36 γραμμάρια βάρος και αισθητική που ταιριάζει με το ποδήλατο. Τα ελαστικά που επιλέχθηκαν ήταν τα Tufo Elite Jet <160 gr τα οποία ήταν τα ελάχιστα για το βάρος του αναβάτη τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια στο δρόμο. Η συμπεριφορά τους με πολύ μεγάλη πίεση ήταν καλή αλλά σε πιο χαμηλές πιέσεις ο αναβάτης τα νιώθει άβολα και με ξερή αντίδραση. Όμως υπάρχει και άλλη επιλογή η οποία χρησιμοποιήθηκε αργότερα και η οποία είναι μεν λίγο βαρύτερη, και θα την παρουσιάσουμε μελλοντικά, αλλά πρέπει να σας πούμε από τώρα ότι η ποιότητα της κύλισης που είχε ήταν κατά πολύ πιο καλή από οποιονδήποτε άλλο λάστιχο. Και καλά καταλάβατε, το silk σημαίνει μετάξι. Τα ελαστικά αυτά έχουν πολύ μικρή διάρκεια ζωής αλλά έχουν με διαφορά την καλύτερη κύλιση ακόμα και σε χαμηλές πιέσεις.
ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΨΙΛΑ…
Οι λεπτομέρειες που απομένουν είναι τόσες πολλές που δεν είναι δυνατόν να τις αναλύσουμε όλες στα πλαίσια του άρθρου. Το σύνολο συμπληρώνουν ανθρακονημάτινες τάπες τιμονιού, παγουροθήκες από αραμιδικές ίνες, βίδες από ανθρακονήματα τιτάνιο και αλουμίνιο και διάφορά άλλα καλούδια!
Μια ειδική αναφορά πρέπει να γίνει και στα λιπαντικά. Για να λειτουργήσει ένα τέτοιο ποδήλατο με λίγες τριβές και ομαλά απαιτούνται ειδικά λιπαντικά. Θέλοντας να μην χρειαστεί να κάνουμε συνδυασμούς από πολλές εταιρίες επιλέξαμε μία εταιρία που να έχει από λιπαντικά αλυσίδας μέχρι και προϊόντα για τα ειδικά κεραμικά ρουλεμάν των τροχών που απαιτούν λιπαντικά για λίπανση lifetime. Η επιλογή μας είναι η Interflon η οποία μας βοήθησε να επιλέξουμε τα κατάλληλα λιπαντικά για τις ειδικές εφαρμογές μας. Η τεχνολογία με το πολικό τεφλόν που χρησιμοποιεί ήταν ακριβώς αυτό που χρειαζόταν αυτός ο αεροδιαστημικής τεχνολογίας εξοπλισμός.
Όπως καταλαβαίνετε όμως η εξέλιξη δε σταματά εδώ. Η εξέλιξη των υλικών και των μεθόδων κατεργασίας είναι συνεχής με αποτέλεσμα να υπάρχει συνεχώς περιθώριο για εξελίξεις. Ο υπεύθυνος έρευνας του Grammarios Bikes (ο οποίος είναι μηχανολόγος μηχανικός και εκπονεί και διδακτορική διατριβή με θέμα καταστροφικές καταπονήσεις ποδηλάτων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο) μας έδειξε ακόμα και πριν την παράδοση του ποδηλάτου το τι μέλει γενέσθαι μελλοντικά και πραγματικά μείναμε άφωνοι με το τι θα δούμε στα ποδήλατά μας τα επόμενα χρόνια όχι μόνο στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας. Για το συγκεκριμένο ποδήλατο το επόμενο βήμα εξέλιξης είναι τα 4,3 κιλά με στόχο τη διατήρηση της ακαμψίας και της λειτουργικότητας στο ίδιο επίπεδο.
Ένα φτερό βγαίνει στο δρόμο
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά καλά είναι μεν αλλά πως συμπεριφέρεται το ποδήλατο που είναι και το πιο βασικό; Με δεδομένο ότι έχει δοθεί έμφαση στη λειτουργία είμαστε περίεργοι να δούμε πώς δουλεύει το σύνολο. Σε ότι αφορά τα εξαρτήματα η λειτουργία τους ήταν ομαλή και άνετη ειδικά αφού εξοικειωθεί με αυτά ο αναβάτης. Στην οδήγηση αρχικά η πρώτη αίσθηση είναι «αέρινη». Κάθε πεταλιά μεταφράζεται σε άμεση απόκριση και εκρηκτική επιτάχυνση. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς είναι τόσο άκαμπτο ένα τόσο ελαφρύ ποδήλατο. Στην ευθεία ο ρυθμός μπορεί να αλλάξει εύκολα αλλά και να διατηρηθεί χάρη στην αεροδυναμική του ποδηλάτου η οποία για ποδήλατο της κατηγορίας είναι καλή. Στην κατηφόρα η κατευθυντικότητα του συνόλου είναι εκπληκτική. Η αλλαγή κατεύθυνσης γίνεται πραγματικά με τη σκέψη και το στιβαρό σύνολο κινείται σαν διαβήτης πάνω στις στροφές. Όλα αυτά καλά είναι αλλά τι γίνεται με την ανηφόρα; Εκεί είναι που το ποδήλατο αυτό δεν έχει ανταγωνισμό. Κάθε πεταλιά, κάθε φουρκέτα, κάθε στήθωμα θέλει να κάνει τον αναβάτη να πιέσει περισσότερο και να ξεπεράσει τα όριά του. Στην ορθοπεταλιά νομίζεις ότι τρέχεις αφού δεν αισθάνεσαι ότι έχεις κάτι κάτω από τα πόδια σου χάρη στο συνδυασμό τροχών-σκελετού. Σε ότι αφορά την άνεση σίγουρα δεν είναι το πιο άνετο ποδήλατο αλλά για την ακαμψία που έχει είναι σίγουρα πολύ πιο ξεκούραστο από όσο δείχνει. Από άποψη αντοχής μετά από 1500 χιλιόμετρα σε μη ιδανικές συνθήκες δεν υπάρχουν δείγματα πρόωρης φθοράς. Το τεστ βέβαια συνεχίζεται και αν υπάρξουν εξελίξεις θα σας ενημερώσουμε.
Ο επίλογος της τσέπης
Το συνολικό βάρος του ποδηλάτου είναι 4749 γραμμάρια και το συνολικό κόστος 35.966 ευρώ! Βέβαια αυτό είναι μάλλον απρόσιτο για τους περισσότερους αλλά ας μην ξεχνάμε όλους τους περιορισμούς που είχαν τεθεί και ότι περιλαμβάνονται ιδιοκατασκευές και μετατροπές, οι οποίες αν κάποια στιγμή μπουν σε παραγωγή το κόστος θα είναι σημαντικά μικρότερο. Με 10000 ευρώ π.χ. μπορεί να φτάσει κάποιος τα 5,5 κιλά ή αν είναι ελαφρύς και με αρκετά λιγότερα χρήματα. Φυσικά και όλα αυτά είναι τραβηγμένα και δεν αφορούν το μέσο ποδηλάτη, σκεφτείτε όμως ότι τα ανθρακονήματα μπήκαν κάποτε σε πειραματική φάση στα ποδήλατα και σήμερα είναι δεδομένα. Σκεφτείτε ότι κάποτε ένα μέσο ποδήλατο βουνού ζύγιζε 16 κιλά και σήμερα 12. Ο κόσμος του ποδηλάτου έχει την τάση να ελαφραίνει και μόλις σας παρουσιάσαμε μία εικόνα από το μέλλον, όχι πολύ μακρινό μέλλον.
Ακολουθεί ένας αναλυτικός πίνακας των εξαρτημάτων που χρησιμοποιήθηκαν και του επιπλέον κόστος μελέτης και μετατροπών που έγιναν.
Εξάρτημα Τεμάχιο Γραμμάρια μετά τις μετατροπές Κόστος μετά τις μετατροπές (€)
Σκελετός Storck Fascenario 0.7 IS 747 10000
Πιρούνι Stilleto UMS by THM Carbones 264 (Περιλαμβάνεται στο σκελετό)
Αεροδυναμικό βοήθημα πηρουνιού Stilleto UMS aero cover by THM Carbones 8 (Περιλαμβάνεται στο σκελετό)
Ποτήρια Acros Ceramic Tuned 88 (Περιλαμβάνεται στο σκελετό)
Μεσαία τριβή 100% Ceramic 66 (Περιλαμβάνεται στο σκελετό)
Βραχίονες πεταλιέρας Power Arms SL by THM Carbones 394 (Περιλαμβάνεται στο σκελετό)
Top Cup Extralite 5 31
Spacers Λαιμού Extralight 8 120
Γρανάζια πεταλιέρας Extralite Octaramp CT 94 133
Βίδες πεταλιέρας Extralite Extrabolt 1.1 9 26
Τιμόνι Schmolke TLO Custom 137 1000
Λαιμός Extralite Road Stem Tuned 78 303
Ταινία τιμονιού PRO 55 11
Παλουκόσελο Schmolke TLO Custom 74 1000
Κολάρο σέλας Extralight 9 33
Σέλα Ax-Lightness Phoenix 49 398
Εμπρός εκτροχιαστής Campagnolo record QS CT Tuned 63 178
Οπίσθιος εκτροχιαστής Sram Red Tuned 139 777
Ergopower Sram Red Tuned 238 867
Φρένα Ax-Lightness Orion SL 97 3000
Συρματόσχοινα Power Cords+Gore Ride On 151 145
Τροχοί Lightweight Obermayer Ceramic 875 10000
Μπλοκάζ Lightweight 36 96
Κασέτα Campagnolo Record Full Ti Tuned 147 520
Αλυσίδα Extralight Extragold 10 Tuned 242 423
Ελαστικά Tufo Elite Jet <160 320 190
Κόλα Tubular Glue 18 10
Τάπες τιμονιού Schmolke 3 35
Πετάλια Aerolight Ti Tuned 75 420
Ρεγουλατόροι ανθρακονημάτινοι Storck + BTP Team 15 37
Διάφορα (παγουροθήκες, βίδες,φωλιές κτλ) 246 654
Κόστος μελέτης, κατασκευής μετατροπών και βελτιστοποίηση πρώτου επιπέδου 5593
Σύνολα: 4749gr 35.966€