Τι θα χρειαστείτε
Μεζούρα • Αλφάδι • Νήμα στάθμης
Η πρώτη – και σημαντικότερη – ρύθμιση που καλείται να πραγματοποιήσει κάθε ποδηλάτης πριν ακόμη καβαλήσει το ποδήλατό του είναι, η σωστή ρύθμιση της σέλας
Τόσο η απόδοση όσο και η αποφυγή τραυματισμών, σχετίζονται απόλυτα με τη θέση της. Ένας από τους πιο διαδεδομένους και εύκολους τρόπους για τη σωστή της ρύθμιση είναι η επονομαζόμενη μέθοδος Le Mond, από τον διάσημο αμερικανό ποδηλάτη και τρεις φορές νικητή του γύρου Γαλλίας Greg LeMond.1. Η μέθοδος LeMond ορίζει το ύψος της σέλας σε συνάρτηση με το ύψος του καβάλου
Φορώντας τα ποδηλατικά σας παπούτσια, ακουμπήστε με την πλάτη σε έναν τοίχο και τοποθετώντας ένα ορθογώνιο αντικείμενο (πχ. ένα βιβλίο) ανάμεσα στα πόδια σας – πιέζοντάς το με δύναμη στην ευαίσθητη περιοχή – προσπαθήστε να εντοπίσετε και να σημαδέψετε στον τοίχο (με την βοήθεια ενός δεύτερο ατόμου) το ψηλότερο σημείο του ορθογώνιου αντικειμένου (βλ. φωτό 1Α). Επαναλάβετε τη διαδικασία δύο με τρεις φορές για να βεβαιωθείτε πως έχετε σημαδέψει ακριβώς το ψηλότερο σημείο. Η απόσταση του σημείου αυτού από το έδαφος, ισοδυναμεί με το ύψος του καβάλου σας. Με βάση αυτό το νούμερο, θα υπολογίσετε το ύψος της σέλας πολλαπλασιάζοντας επί 0,883. Δηλαδή εάν το ύψος του καβάλου είναι πχ. 80 εκατοστά, το ύψος της σέλας θα είναι 80 x 0.883 = 70.64 εκατοστά. Για να ορίσετε το ύψος της σέλας στο ποδήλατο, τοποθετήστε τη μεζούρα παράλληλα με το seat tube και υπολογίστε την απόσταση από το κέντρο της μεσαίας τριβής μέχρι την επιφάνεια της σέλας (βλ. φωτό 1Β).
![1A](https://www.mbike.gr/wp-content/uploads/2016/06/1a.jpg)
![1B](https://www.mbike.gr/wp-content/uploads/2016/06/1b.jpg)
2. Αφού ρυθμίσατε σωστά το ύψος της σέλας, η επόμενη κίνηση είναι να ρυθμίσετε σωστά και το setback
Tην απόσταση δηλαδή της μύτης της σέλας από την κάθετη νοητή γραμμή που περνάει από το κέντρο της μεσαίας τριβής (βλ. φωτό 2). Αρχικά τοποθετήστε το ποδήλατο σε σταθερή θέση και κουμπώστε κανονικά στα πετάλια, καθισμένοι στη σέλα σε ουδέτερη θέση (ούτε πολύ μπροστά – ούτε πολύ πίσω), σαν να πρόκειται να οδηγήσετε. Κατόπιν, περιστρέφοντας την πεταλιέρα, φέρτε τα πόδια σας παράλληλα μεταξύ τους (βλ. φωτό 2). Με την βοήθεια πάλι ενός δεύτερου ατόμου, τοποθετείστε το σχοινί του εκκρεμές στο σημείο κάτω από την επιγονατίδα, στο ύψος του επιγονατιδικού τένοντα (βλ. φωτό 2). Μόλις ακινητοποιηθεί πλήρως το εκκρεμές, θα πρέπει το σχοινί να περνάει από το κέντρο του άξονα του πεταλιού (βλ. φωτό 3). Εάν βρίσκεται πιο πίσω θα πρέπει να μετακινήσετε τη σέλα πιο μπροστά – και αντίστροφα – μέχρι να έρθει στο κέντρο. Η ρύθμιση του setback μπορεί να επηρεάσει λίγο το ύψος της σέλας, για αυτό καλό θα ήταν μετά τη ρύθμισή του να ξανακάνετε ένα τσεκάρισμα.
3. Η τελική κίνηση είναι να ρυθμίσετε την κλίση της σέλας έτσι ώστε να βρίσκεται παράλληλα με το έδαφος
Τοποθετώντας το ποδήλατο σε μία επίπεδη επιφάνεια, ακουμπήστε το αλφάδι επάνω στη σέλα και στο κέντρο της (βλ. φωτό 4). Ανάλογα με το προς τα πού συγκλίνει, ρυθμίστε τη σέλα έτσι ώστε η φούσκα στο αλφάδι να έρθει ακριβώς στο κέντρο (βλ. φωτό 4). Είναι αυτονόητο πως τίποτα δεν είναι απόλυτο, και ανάλογα με τη μορφολογία του σώματός σας, τις προσωπικές σας απαιτήσεις και το οδηγικό στιλ, μπορείτε να αλλάξετε ελαφρώς τη θέση της σέλας είτε ως προς το ύψος, το setback και την κλίση. Σε κάθε περίπτωση, η μετακίνηση της σέλας δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα δύο με τρία χιλιοστά την φορά, μέχρι να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.
![3](https://www.mbike.gr/wp-content/uploads/2016/06/3.jpg)
![4](https://www.mbike.gr/wp-content/uploads/2016/06/4.jpg)