Καν΄ το όπως ο Froome!
Οι περισσότερες World Tour ομάδες – μεταξύ των οποίων και η κορυφαία Team Sky – θεωρούν πλέον πως οι πιο κοντοί δισκοβραχίονες είναι αποδοτικότεροι.
Οποιαδήποτε τεχνολογική – και μη – εξελίξη στον χώρο της ποδηλασίας, αξίζει την προσοχή εφόσον πρώτα έχει δοκιμαστεί στο υψηλότερο επίπεδο του Pro Tour. Oι απαιτήσεις των Froome, Wiggins, Contador και των υπολοίπων υπεραθλητών είναι τόσο υψηλές στον τομέα της απόδοσης, που πλέον τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη του.Είναι γεγονός πως και η παραμικρή βελτίωση στην απόδοση, μπορεί να κάνει την διαφορά και να κρίνει τον νικητή σε αυτό το επίπεδο. Μία από τις τελευταίες εξελίξεις στο τομέα της απόδοσης, είναι η χρήση κοντύτερων σε μήκος δισκοβραχίονων. Πολλοί αθλητές της Team Sky, δοκίμασαν τη σεζόν που μας πέρασε πεταλιέρες όπου ο δισκοβραχίονας είναι πιο κοντός από 170mm! Χαρακτηριστικό είναι πως ο Chris Froome – αρχηγός της Sky και κορυφαίος grand tour αθλητής του πλανήτη αυτή τη στιγμή – οδηγεί το Dogma F8 με δισκοβραχίονα 172,5mm.
Oι βασικοί λόγοι που οι Pro Tour αθλητές επιλέγουν κοντύτερους δισκοβραχίονες είναι για βελτίωση της αεροδυναμικής και της απόδοσης. Οι περισσότεροι ειδικοί επαγγελματίες στο τομέα του bike fitting, συμφωνούν πως με τον πιο κοντό δισκοβραχίονα, ο κορμός του αναβάτη μπορεί να τοποθετηθεί χαμηλότερα, γιατί με το κοντύτερο μήκος των μπράτσων τα ισχία παραμένουν πιο ανοιχτά. Αυτό έχει και θετικό αντίκτυπο στην ικανότητα του αναβάτη να αναπνέει, αφού δεν επηρεάζεται το διάφραγμα. Επίσης, μικραίνει και η γωνία στη μέση του αναβάτη. Οι ειδικοί ισχυρίζονται πως σχετικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι – μεταξύ των άλλων – μειώνεται και η αρτηριακή πίεση του αναβάτη, με θετικά αποτελέσματα στην φυσιολογία.
Ο κοντύτερος δισκοβραχίονας – διατηρώντας πιο ανοιχτά τα ισχία – επιτρέπει στον αναβάτη να επωφεληθεί ενεργοποιώντας περισσότερο τους γλουτιαίους μύες – όταν το πετάλι περάσει από το ψηλότερο σημείο με την περιστροφή της πεταλιέρας – και να κάνει αποδοτικότερο το πεταλάρισμα χωρίς να αυξήσει την μυική κόπωση. Επίσης, τα πιο κοντά μπράτσα διευκολύνουν το στροφάρισμα, βελτιώνοντας την ροπή και εξαλείφοντας τα νεκρά σημεία στο πεταλάρισμα. Αποδεδειγμένα, με μία σταθερή ταχύτητα στην μετάδοση, όσο μικραίνει ο διακοβραχίονας, αυξάνονται οι στροφές στο πεταλάρισμα για να διατηρηθεί η μέγιστη δύναμη.
Όλα αυτά ισχύουν όταν ο αναβάτης είναι καθισμένος στην σέλα. Σε περιπτώσεις out of the saddle, όπου ο αναβάτης πρέπει να σπριντάρει για αρκετά μέτρα, οι ειδικοί θεωρούν πως οι μεγαλύτεροι σε μήκος δισκοβραχίονες διατηρούν ένα μικρό πλεονέκτημα στην απόδοση.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οποιαδήποτε αλλαγή στο μήκος του δισκοβραχίονα θα πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με την αξιολόγηση από έναν επαγγελματία bike-fitter και όχι εξαιτίας του Froomy ή του Contador…