Home | ΤΕΧΝΙΚΑ | ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ | Tεχνική πεταλιάς.

Tεχνική πεταλιάς.

Μπορείς να βελτιωθείς

Το σωστό μέγεθος του ποδηλάτου, το κατάλληλο μήκος του βραχίονα για το σωματότυπό σας, η ιδανική στάση του σώματος και η χρησιμοποίηση του κατάλληλου αεροδυναμικού εξοπλισμού, θα μεγιστοποιήσουν την απόδοσή σας.

Ποιο τμήμα όμως της πεταλιάς είναι αυτό που καθορίζει την απόδοση κατά την ποδηλασία;Για να γίνετε ικανοί ποδηλάτες, προϋποθέτει πολλή εξάσκηση και χωρίς ένα μέσον για την εκτίμηση της τεχνικής της πεταλιάς είναι δύσκολο να ταυτοποιήσεις την «καλή» τεχνική και να ξέρεις αν γίνονται βελτιώσεις. Είναι η έλλειψη αντικειμενικής πληροφόρησης πάνω στην τεχνική της πεταλιάς που δυσκολεύει τους ποδηλάτες να ξέρουν αν η πεταλιά τους είναι αποτελεσματική και τι να κάνουν για να τη βελτιώσουν. Εκτιμώντας τη βιο-μηχανική της τεχνικής της πεταλιάς και χρησιμοποιώντας βραχίονες ευαίσθητους στη δύναμη για τη μέτρηση των δυνάμεων που ασκούνται κατά την πεταλιά, μπορεί να προκύψει κάποια βελτίωση αν πληροφορείται ο ποδηλάτης για τις ανεπάρκειες.

Η βιομηχανική ανάλυση των δυνάμεων που ασκούνται στα πετάλια και στους βραχίονες κατά την πεταλιά έχει παράσχει πολύτιμες γνώσεις για την τεχνική της. Ένα σημαντικό εύρημα ήταν, ότι η ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι οι ποδηλάτες «τραβάνε» κατά το ανέβασμα της πεταλιάς και έτσι παράγουν μια χρήσιμη προωθητική δύναμη στους βραχίονες σε όλη τη διάρκειά της γενικά δεν είναι αληθές. Σε μια μελέτη στο εργαστήριο του AIS ( Australian Institute of Sport ) η εφαρμογή της δύναμης στα πετάλια συγκρίθηκε ανάμεσα σε elite ποδηλάτες και ποδηλάτες αναψυχής. Και οι δύο έδειξαν αρνητικές ή αντιπαραγωγικές δυνάμεις στην πάνω κίνηση της πεταλιάς. Ακόμη και οι elite ποδηλάτες δεν τραβούσαν κατά το ανέβασμα της πεταλιάς. Η παρουσία αυτής της αντιπαραγωγικής δύναμης σημαίνει, ότι κατά το κατέβασμα της πεταλιάς ο ποδηλάτης σηκώνει το άλλο πόδι στο πάνω σημείο του κύκλου της πεταλιάς. Έτσι, η επιβραδυντική δύναμη πρώτα πρέπει να υπερνικηθεί πριν η τελική προωθητική δύναμη κινήσει το ποδήλατο. Στο διάγραμμα φαίνεται ένα τυπικό σχέδιο εφαρμογής δύναμης στο πετάλι σε μια περιστροφή του βραχίονα, όταν ποδηλατούμε με σταθερό ρυθμό (διάγραμμα1).

Προσέξτε ότι σε όλη την πεταλιά σε γενικές γραμμές υπάρχει μια προς τα κάτω δύναμη στο πετάλι. Η μέγιστη δύναμη ασκείται στη μέση, της προς τα κάτω πεταλιάς, περίπου 90ο μετά το πάνω νεκρό κέντρο της πεταλιάς. Σ' αυτήν τη θέση, η δύναμη είναι σχεδόν κάθετη στη γραμμή του βραχίονα και συνεπώς σχεδόν όλη η δύναμη που εφαρμόζεται χρησιμοποιείται για το γύρισμα του βραχίονα. Στο κάτω νεκρό σημείο της πεταλιάς, η δύναμη που ασκείται στο βραχίονα παραμένει αρκετά μεγάλη, αλλά ακόμη δρα σχεδόν τελείως προς τα κάτω. Έτσι, μικρή ή και καθόλου από τη δύναμη που ασκείτε δεν πηγαίνει στην κατεύθυνση της κίνησης του βραχίονα.   Για σχεδόν όλη την προς τα πάνω κίνηση, η δύναμη στο πετάλι δρα αρχικά προς τα κάτω, δηλαδή αντίθετα στην κατεύθυνση κίνησης του βραχίονα και αντιστέκεται στην προς τα εμπρός κίνηση του ποδηλάτου. Παρόλο που αυτό το σχέδιο είναι τυπικό για μια σταθερή ποδηλάτηση, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως το σπριντάρισμα και η ανάβαση σε ανηφόρα, οι προς τα κάτω δυνάμεις κατά το ανέβασμα της πεταλιάς μειώνονται σημαντικά και οι δυνάμεις μπορούν να γίνουν ακόμη και παραγωγικές σε όλο τον κύκλο της πεταλιάς.

Παρόλο που οι elite και οι ποδηλάτες αναψυχής που μελετήθηκαν έδειξαν αρνητική ροπή στρέψης στο ανέβασμα της πεταλιάς, υπήρχαν διαφορές στην τεχνική της πεταλιάς μεταξύ των δυο ομάδων. Οι elite ποδηλάτες ξεκίνησαν να τραβούν προς τα πίσω στα πετάλια, πριν οι βραχίονες φτάσουν το κάτω νεκρό κέντρο και συνέχιζαν να τραβάνε προς τα πίσω για το μεγαλύτερο τμήμα, της προς τα επάνω κίνησης. Συνεπώς, αν και οι δύο ομάδες είχαν αρνητική δύναμη στην άνοδο της πεταλιάς, οι elite ποδηλάτες τραβώντας προς τα πίσω είχαν μικρότερη αρνητική δύναμη στην άνοδο της πεταλιάς από τους άλλους ποδηλάτες. Αυτό ήταν ιδιαίτερα φανερό στο τμήμα της κίνησης προς τα πάνω, από το κάτω νεκρό κέντρο στις 270° μετά το πάνω νεκρό κέντρο.

Παραπέρα εργασία που πραγματοποιήθηκε στο παραπάνω εργαστήριο έχει δείξει, ότι ακόμη και οι πολύ προπονημένοι ποδηλάτες μπορούν να βελτιώσουν την τεχνική της πεταλιάς τους μειώνοντας τις αντιπαραγωγικές δυνάμεις στην προς τα πάνω κίνηση. Αυτό επιτεύχθηκε με τη χρησιμοποίηση ενός συστήματος εκτίμησης των δυνάμεων που ασκούνται στους βραχίονες, με την υποστήριξη υπολογιστή.
Το επιβραδυντικό αποτέλεσμα των αρνητικών δυνάμεων στο βραχίονα κατά το ανέβασμα, παρακολουθήθηκε κατά την ποδηλασία, έτσι ώστε μια προσπάθεια θα μπορούσε να γίνει για να μειωθούν. Οι ποδηλάτες ποδηλάτησαν σε 90 σ/λ σε μια επιβάρυνση που μπορούσε να παράγει μια ταχύτητα περίπου 35 χλμ./ ώρα, ενώ παρακολουθούσαν την οθόνη ενός υπολογιστή που συνεχώς έδειχνε τις ανεπάρκειες στην τεχνική τους. Καθώς ποδηλατούσαν δοκίμασαν να μειώσουν τις αντιπαραγωγικές δυνάμεις στην άνοδο, που σημειώνονταν από τον υπολογιστή με θετικά αποτελέσματα. Επειδή αυτές οι αρνητικές δυνάμεις μειώθηκαν, αυτό σήμαινε ότι μικρότερη δύναμη θα απαιτείται κατά το κατέβασμα για την υπερνίκηση των αντιπαραγωγικών δυνάμεων που παράγονταν από το άλλο πόδι κατά το ανέβασμά του. Όχι μόνο μειώθηκε η αντιπαραγωγική δύναμη αλλά η αλλαγή στην τεχνική της πεταλιάς έκανε το παραγωγικό έργο να συνεχιστεί για μεγαλύτερο διάστημα πέρα από το κάτω νεκρό κέντρο. Παρά αυτές τις βελτιώσεις σε όλους τους ποδηλάτες, αντιπαραγωγικές δυνάμεις συνέχισαν να υπάρχουν σε αυτό το τμήμα της ανόδου, 90ο  πριν το πάνω νεκρό κέντρο ( διάγραμμα 2 α, 2β ).

Οι ποδηλάτες συνέχισαν αυτήν την προπόνηση με τον υπολογιστή για 4 εβδομάδες, με συνεχή βελτίωση της τεχνικής της πεταλιάς. Παρόλο που αυτοί οι ποδηλάτες είχαν οδηγίες να προσπαθήσουν να περιορίσουν τις αρνητικές δυνάμεις, κανένας δεν μπόρεσε να το πετύχει. Ακόμη και μετά από 4 εβδομάδες, οι αρνητικές δυνάμεις παρέμεναν στις 90ο της ανόδου πριν το πάνω νεκρό σημείο. Αυτό δηλώνει, ότι οι ποδηλάτες μπορούσαν περισσότερο να βελτιώσουν την τεχνική τους σε εκείνο το σημείο της πεταλιάς που περιελάμβανε τράβηγμα προς τα πίσω κατά μήκος της βάσης της πεταλιάς.
Τα αποτελέσματα αυτών των μελετών τόνισαν τις διαφορές ανάμεσα στις τεχνικές πεταλιάς των elite και των ποδηλατών αναψυχής και έδειξαν, ότι ακόμη και οι πολύ προπονημένοι ποδηλάτες μπορούν να βελτιώσουν την τεχνική τους στην πεταλιά μειώνοντας τις αντιπαραγωγικές δυνάμεις στο ανέβασμά της.  Για τους ποδηλάτες που προσπαθούν να βελτιώσουν την τεχνική τους, θα είχαν μεγαλύτερο κέρδος αν συγκεντρώνονταν στο τράβηγμα προς τα πίσω κατά μήκος της βάσης της πεταλιάς. (διάγραμμα 3)
Γι' αυτό το λόγο έλεγε ο τρεις φορές νικητής του γύρου Γαλλίας Γκρεγκ Λεμοντ, ότι για να βελτιώσει την αποδοτικότητα της πεταλιάς του τη σκέφτεται σε τρίγωνα!

Το ανοιχτό χρώμα δείχνει τις αρνητικές δυνάμεις 
Το 2 α δείχνει πριν την εξάσκηση
Το 2 β μετά την εξάσκηση

Δείτε επίσης

«Μου τη δίνει η πρωινή προπόνηση…»

Ώστε λοιπόν είσαι κι εσύ από εκείνους που μισούν το πρωινό ξύπνημα… Πόσο μάλλον να κάνεις και προπόνηση με το που σηκωθείς από το κρεβάτι! Βρίσκεις χίλιες-δυο δικαιολογίες για να μη σηκωθείς –είναι βουλωμένο το ένα μου ρουθούνι, το βράδυ γάβγιζε ο σκύλος της γειτονιάς και δεν έκλεισα μάτι, έχω μια παρανυχίδα στο μικρό μου δαχτυλάκι, κλπ.

ποδήλατο φθινόπωρο

Με ποδήλατο και το φθινόπωρο!

Απολαύστε το ποδήλατο στην πόλη, βρέξει-χιονίσει! Αν το καλοκαίρι η ζέστη καμιά φορά μας ταλαιπωρεί, ...

Δέκα τρόποι για να διασκεδάσεις περισσότερο με το ποδήλατο

Το ποδήλατο είναι διασκέδαση! Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς μπορείς να κάνεις την οδήγηση του ποδηλάτου ...

Σχολιάστε

Pin It on Pinterest