Home | Αρχική | Η Βιέννη δοκιμάζει πιλοτικά το Κινέζικο Bike Sharing της OFO
Photo: OFO

Η Βιέννη δοκιμάζει πιλοτικά το Κινέζικο Bike Sharing της OFO

Bike Sharing χωρίς σταθμούς πιλοτικά στη Βιέννη

 

Έχουν αναστατώσει την παραδοσιακή αγορά Bike Sharing οι κινέζοι με τα «dockless bikes» – τα ποδήλατα χωρίς σταθμό, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων. H OFO είναι ένας από τους δύο παίκτες. Η Βιέννη τολμάει να τα δοκιμάσει!

 

Από τις αρχές Αυγούστου ξεκινά η κινέζικη OFO να παρέχει ποδήλατα στη Βιέννη. Ξεκινώντας με την περιοχή Leopoldstadt, η OFO τοποθετεί 200 ποδήλατα χωρίς σταθμό με έναν πρωτοποριακό τρόπο λειτουργίας που έχει ξεσηκώσει πολλές αντιδράσεις, κυρίως από τις παραδοσιακές εταιρείες bike sharing.

Το σύστημα bike sharing της OFO επιτρέπει την χρήση των ποδηλάτων μέσω εφαρμογής – τα ποδήλατα κλειδώνουν και ξεκλειδώνουν μέσω της εφαρμογής – και ο χρήστης πληρώνει απευθείας στην εταιρεία από το κινητό του.

 

 

Δεν υπάρχουν σταθμοί πρόσδεσης, ο καθένας μπορεί να το πάρει απ’ όπου θέλει και να το αφήσει όπου θέλει και το σύστημα πρακτικά έχει μηδενικό κόστος για την πόλη.

 

Τίποτα δεν είναι τέλειο…

Φυσικά το σύστημα έχει αρκετά «γκρίζα» σημεία. Σύμφωνα με τους επικριτές του, τα ποδήλατα είναι χαμηλής ποιότητας, χαλάνε εύκολα ενώ, ακριβώς εξαιτίας της μη ύπαρξης σταθμών, μπορεί να παρατηρείται συγκέντρωσή τους σε συγκεκριμένα σημεία και έλλειψη σε άλλα.

Δεν είναι λίγες οι φωτογραφίες που έχουν φτάσει σε μέσα σε όλο τον κόσμο με… στίβες από χιλιάδες κίτρινα ποδήλατα παρατημένα, άχρηστα, σε δρόμους του Πεκίνου, επειδή η συντήρηση είναι ελλειπής.

 

bike sharing κινέζικο

 

Υπάρχουν πολλά κενά στο κομμάτι της λειτουργικότητας των ποδηλάτων, του μηχανισμού συντήρησης αλλά και στην τυχαία εναπόθεσή τους σε σημεία που είναι ενοχλητικά για τη λειτουργία της πόλης.

Υπάρχουν ενδείξεις εξαιρετικά ανησυχητικές, με εκατοντάδες χιλιάδες κίτρινα ποδήλατα να καταλήγουν σε… χωματερές ή στη χειρότερη περίπτωση να μετατρέπουν την ίδια την πόλη σε σκουπιδότοπο, καθώς το κόστος της συντήρησής τους μοιάζει μεγαλύτερο από το κόστος ενός νέου ποδηλάτου.

 

Παρόλα αυτά, η προοπτική του να είχε μια πόλη ένα σύστημα bike sharing χωρίς να χρειαστεί να επενδύσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ – ή και εκατομμύρια ανάλογα με τον αριθμό που θα ζητήσει – φαντάζει δελεαστική για τους δήμους, την εποχή της κρίσης.

Η αλήθεια πρέπει να είναι κάπου στη μέση αλλά η Βιέννη έδειξε να τολμά να δοκιμάσει.

 

Οι επιφυλάξεις του δήμου της Βιέννης

Οι υπεύθυνοι του δήμου της Βιέννης είναι ακόμα επιφυλακτικοί στο project. Προφανώς δεν θέλουν η πανέμορφη πόλη τους να γεμίσει παρατημένα ποδήλατα παντού αλλά, από την άλλη, θα τους άρεσε να μπορούσε το σύστημα να δουλέψει, απαλλάσσοντας τον δήμο από ένα τεράστιο κόστος.

Τα πρώτα 200 ποδήλατα τοποθετήθηκαν ήδη και έχουν αρχίσει να λειτουργούν. Μάλιστα για τις πρώτες χρήσεις, το σύστημα είναι εντελώς δωρεάν ώστε να το γνωρίσουν οι κάτοικοι της πόλης.

Αν αποδειχτεί ότι λειτουργεί, θα επεκταθεί και σε περισσότερες γειτονιές της πόλης.

 

bike sharing κινέζικο

 

Το στοίχημα

Το στοίχημα της Βιέννης είναι κατά τη γνώμη μας ιδιαίτερα σοβαρό για την επιτυχία ή όχι του συστήματος στην Ευρώπη. Η Βιέννη είναι μια σημαντική επιλογή – μια πόλη με σοβαρή πολιτική βιώσιμης κινητικότητας και με εξαιρετικά αυστηρούς κανόνες για την πόλη.

Κανείς δεν θέλει η πόλη να μετατραπεί σε «νεκροταφείο άχρηστων ποδηλάτων» αλλά από την άλλη, το δέλεαρ ενός «δωρεάν» συστήματος bike sharing είναι μεγάλο.

Αν ο κινέζικος κολοσσός καταφέρει να αποδείξει πως το σύστημά του μπορεί να λειτουργήσει σε μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με αυστηρούς κανόνες, τότε θα έχει κάνει ένα σοβαρό βήμα για την εξάπλωση των κίτρινων ποδηλάτων στην Ευρώπη. Αν όχι, θα του κλείσει η πόρτα μια και καλή!

Η Βιέννη δεν δίστασε να τολμήσει – αφού εξέτασε προσεχτικά όλες τις επιλογές.

Η δοκιμαστική αυτή περίοδος θα δώσει μια ξεκάθαρη εικόνα για το μέλλον του bike sharing στην Ευρώπη.

Περιμένουμε με ενδιαφέρον.

 

 

Δείτε επίσης

L’ Etape Greece by Tour de France 2024 presented by SKODA

Ολοκληρώθηκε το 2ο L’ Etape Greece by Tour de France presented by SKODA

Υπέροχη διαδρομή, δυνατές συγκινήσεις αλλά και εξαιρετικές επιδόσεις στις τρεις διαδρομές της διοργάνωσης L’ Etape Greece ...

Velo-city Ghent

Velo-City Ghent 2024: To μεγαλύτερο συνέδριο για το ποδήλατο, φέτος στη Γάνδη

Ποδηλατική Καινοτομία και Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα Η Γάνδη, μια πόλη γνωστή για την ιστορική γοητεία ...

ποδηλατικός τουρισμός

Ημερίδα για τον Ποδηλατικό Τουρισμό

Athens Bike Festival powered by ΔΕΗ Πρώτη Ημερίδα για τον Ποδηλατικό Τουρισμό : «Το παρόν ...

mbike.gr

Pin It on Pinterest